Vannacht -15, paarden buiten laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Vannacht -15, paarden buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:20

die van mij staan gewoon s'nachts binnen met een deken op...niet echt voor de kou ,want mijn stal is vrij open....wel wind vrij....maar om gewoon lekker droog en schoon te kunnen liggen.
Ik heb wel mijn bedenkingen bij het buiten laten van oudere paarden...boven de 20 word toch aardig bejaard....mijn ene paard is 20,daar ben ik wel voorzichtig mee....misschien heeft hij daarom nog nooit een verkoudheid gehad of gehoest....

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:08

heb hier een kruising shetlander/ijslander van 5 jaar oud
ben misschien een mieperd,.maar wilde meneer toch binnen hebben vanavond ivm de kou(normaal staat ie altijd buiten,maar met erg slecht weer binnen)

kom ik in de wei,..vertikt meneer het om te komen,..(normaal komt ie gelijk,.. maar is een bangepoeperd in het donker)

oke,.net om half elf nog n keer naar de wei,.. vertikt ie t weer ! ik voor t eerst lokken met voer(normaal tegen mn principe in,.maar goed...)
maar meneer wilde dus echt niet komen en was erg schuw

ik ben dus maar naar huis gegaan en heb hem in zn sop laten gaar koken.
maar ja,. nu ben ik misschien een muts ,.maar denk dat ik niet kan slapen nu hij daar zo buiten staat.
ben als de dood dat ik hem morgen vind in de wei of zo....

hij heeft verder geen beschutting,..aan 2 kanten allemaal weides,.. en aan de andere twee kanten staan boerderijen op ongeveer 40 m afstand

ben ik nou een pieperd en maak ik me druk om niks??
zou ie er wel tegen kunnen??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:30

ja hoor, ga maar lekker slapen. Als hij genoeg te eten en te drinken heeft en hij al de hele winter zo buiten staat moet het geen probleem zijn.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:34

onze merrie staat ook gewoon met de groep buiten,ik doe ook geen deken op,ze heeft een hele dikke vacht nu,ze staat al van de lente erop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:40

mackkwek schreef:
heb hier een kruising shetlander/ijslander van 5 jaar oud
ben misschien een mieperd,.maar wilde meneer toch binnen hebben vanavond ivm de kou(normaal staat ie altijd buiten,maar met erg slecht weer binnen)

kom ik in de wei,..vertikt meneer het om te komen,..(normaal komt ie gelijk,.. maar is een bangepoeperd in het donker)

oke,.net om half elf nog n keer naar de wei,.. vertikt ie t weer ! ik voor t eerst lokken met voer(normaal tegen mn principe in,.maar goed...)
maar meneer wilde dus echt niet komen en was erg schuw

ik ben dus maar naar huis gegaan en heb hem in zn sop laten gaar koken.
maar ja,. nu ben ik misschien een muts ,.maar denk dat ik niet kan slapen nu hij daar zo buiten staat.
ben als de dood dat ik hem morgen vind in de wei of zo....

hij heeft verder geen beschutting,..aan 2 kanten allemaal weides,.. en aan de andere twee kanten staan boerderijen op ongeveer 40 m afstand

ben ik nou een pieperd en maak ik me druk om niks??
zou ie er wel tegen kunnen??

Maak je geen zorgen, hoor. Die redt zich echt wel. Ja
Heeft 'ie wel wat te knabbelen?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:44

Maak je geen zorgen, hoor. Die redt zich echt wel. Ja
Heeft 'ie wel wat te knabbelen?[/quote]

staat nog genoeg gras op het land en meneer heeft vanmorgen al brokken gehad,.. en meer wil ik eigenlijk niet geven want hij is al dik zat Haha!

maar ja,.of ie nou t gras wil eten nu er rijp en beetje sneeuw op ligt?!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:02

Het wordt nu -20 en paarden kunnen -10 gemakkelijk aan, als het kouder wordt, wordt er vaak wel geadviseerd om dan een goede dikke deken op te doen, tja weet je ik denk maar zo onze paarden zijn dat niet gewend, ik zou ze nl wel voor de nacht op stal doen en dan in de ochtend weer naar buiten met veel hooi, maar de nacht binnen.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:11

russel schreef:
Het wordt nu -20 en paarden kunnen -10 gemakkelijk aan, als het kouder wordt, wordt er vaak wel geadviseerd om dan een goede dikke deken op te doen, tja weet je ik denk maar zo onze paarden zijn dat niet gewend, ik zou ze nl wel voor de nacht op stal doen en dan in de ochtend weer naar buiten met veel hooi, maar de nacht binnen.

tja,.maar das juist t probleem,... ik wilde hem wel binnen hebben,.maar meneer wilde zelf niet komen,.. en elkaar achterna rennen in de wei heeft weinig zin,.. dan wil ie dalijk nooit meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:15

Jouw ras houdt het vast wel vol, die hebben een megavacht, mijn shet heet het warm een bolletje wol, maar mijn paard heeft het maar net aan en is er knap zuur van Haha!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:07

Ik heb net mijn paarden gevoerd. Die hebben een paddock en een schuilstal en staan zonder deken (fries en shet). Aan de mest in de paddock kon ik zien dat ze de hele nacht buiten hebben gestaan en dat de shet zelfs lekker op de koude grond heeft gelegen Pling
Ze zien er fit en vrolijk uit en vinden dit weer volgens mij helemaal geweldig.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:31

Hier staan ze nu echt binnen, wel open bovenluiken, zonder deken. Alleen de gereden, en geschoren paarden staan uiteraard onder deken in de binnenstallen.
2 ponys staan op klein stukje land met stal met dikke laag stro erin, en ze verblijven wel degelijk in de stal. Ondanks de enorme vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:05

Volgens mij is dit echt shetten weer, die zijn in hun nopjes, ik merk het aan mijn shet, die is vrolijk als ik hem buiten doe, die vind het prachtig.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:53

russel schreef:
Volgens mij is dit echt shetten weer, die zijn in hun nopjes, ik merk het aan mijn shet, die is vrolijk als ik hem buiten doe, die vind het prachtig.

Hebben ze eindelijk voordeel van hun berenvelletje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:19

Ja, nu eens een keertje niet te warm. Als ik een hand vacht neem, kom ik nog niet op zijn velletje.. Ach gut

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:20

Wat schattig zeg! Die van mij houden het ook heel goed uit.. Lachen

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:55

Wij hebben onze shirexfries en de oude polly ook nog steeds buiten staan . Bloos
Zonder deken Vork Ze hebben genoeg hooi en water en zijn gewend buiten te staan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:13

Mijn shet is in de rui, daar snap ik dus niets van Gestoord de langste dek haren laten los. Komt het van het licht dat ik tot 23.00 uur op stal heb branden? of heeft hij het gewoon warm, overdag zijn ze buiten, maar overdag is het best wel een prettige temperatuur, alleen diep in de nachten is het koud.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:11

Met heeel veeel ruwvoer tot hun beschikking en natuurlijk water moeten ze er wel tegen kunnen toch!? En mijn arabier en quarter (staan overigens binnen!) zijn ook al in de rui!

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:59

Vooral met de huidige kou heb ik ze wel binnen. Zou gek zijn om ze buiten te laten lopen als ze het niet gewend zijn.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:15

Die van mij gaan 's nachts op stal. Hebben een ruime loopstal die in een loods staat, enkel is één zijkant open. Ik zie de paarden steeds vaker binnen dan buiten staan en van de week stonden ze beide wat rillerig naast elkaar. Nu ben ik niet iemand die snel roept dat iets zielig is, maar deze temperaturen komen dan ook gewoon niet vaak voor. Ik heb ze dus voor het zekere een dekentje bij op gedaan tot de temperatuur weer stijgt naar op en rond het vriespunt.

Gaat hier trouwens ook om een shet, maar die is al beetje op leeftijd (19). Heeft trouwens ook geen extreem dikke vacht. Ben van de week bij twee shetjes gaan kijken en dat was echt het dubbele van die van mij... Komt mssn door de leeftijd.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:29

Zorg wel voor voldoende hooi, daar worden ze niet dik van maar houd hun kacheltje aan, spijsvertering zorgt er namelijk voor dat ze warm blijven.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:37

Levi, Trol en Guus (shet,shet,fjord) stonden ook gewoon buiten hoor Lachen
Coran (bejaarde engels volbloed) stond wel binnen met Vita (geschoren in jachtmodel geloof ik? met deken)

debij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:56

Bij ons lopen ook bijna alle paarden gewoon snachts nog buiten we voeren extra ruw voer (eten houd warm) en ik heb niet het idee dat ze het te koud hebben gehad.