pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:15

Bij ons is het zelfs zo dat als je een keer extreem vroeg of laat bent een sms volstaat. Zodat hij weet wie het erf oprijd en waarvoor de honden aanslaan. Maar juist omdát die regels er zijn (eentje is bv. dat je best tot na 22.00 mag blijven hangen, als je maar niet na 22.00 uur nog aan komt rijden, mits hij er dus van weet) er niemand is die daar problemen mee heeft en het gewoon goed loopt. Verder ben ik het met Russel en Tallie eens dat als mensen zelf moeten mesten, ze ook bij de spullen moeten kunnen en je dus je voorraden goed bij moet houden. Wij mesten alleen in het weekend zelf uit, en de vlaspakken staan in de loods waar iedereen bij kan. Kuil staat ook bijna altijd klaar, en is het er even niet dan is bekend wanneer het wel is, dezelfde dag. Ja, ook op zondag Knipoog . En hij is ook heel erg makkelijk, bij ons kan ook heel erg veel maar er is wél duidelijkheid.

Het mestprobleem hebben wij ook. Daar wordt je helemaal gek van want er zijn er gewoon die niet hun hopen uit de bak halen of nog ontkennen dat het hun paard is terwijl ie ze legt Haha! . Kan je twee dingen tegen doen, je erbij neerleggen of hun stalgeld verhogen omdat je meer tijd eraan kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:15

Caira schreef:
russel schreef:
Als je klanten tot 22.00 u op je erf laat, kan je verwachten dat ze ook aan de deur komen voor iets. Aan die mensen te beoordelen of ze het kunnen maken. Een noodgeval is voor iedereen weer anders, de een vind een extra pak vlas wel een noodgeval. Helaas heb je met mensen te maken. 20 pensionklanten, altijd wel 2 of 3 types die niets aanvoelen en altijd wat hebben, dat hoort er nu eenmaal bij.

Dus jij vindt dat je op het moment dat je een pensionstal hebt je het recht op een privéleven op moet geven?

Ja! je hebt nl de keuze gemaakt om vreemden op je erf toe te laten en er zijn zat mensen die gaan rond een uur of 8 naar hun paard en gaan rond een uur of 22.00 weer naar huis. In die tussentijd kan je van alles verwachten. Dan moet je je brood op een andere manier gaan verdienen. Je baan bestaat maar uit een paar uur werken, verdeelt over 24 uur. Daar heb je voor gekozen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:17

Ach kom op zeg, dat is kolder. Je kunt niet eisen dat iemand dan maar zijn volledige leven in dienst moet stellen van zijn of haar pensiongasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:18

Een leuke pensionhouder zou jij zeg!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:20

Caira schreef:
russel schreef:
Als je klanten tot 22.00 u op je erf laat, kan je verwachten dat ze ook aan de deur komen voor iets. Aan die mensen te beoordelen of ze het kunnen maken. Een noodgeval is voor iedereen weer anders, de een vind een extra pak vlas wel een noodgeval. Helaas heb je met mensen te maken. 20 pensionklanten, altijd wel 2 of 3 types die niets aanvoelen en altijd wat hebben, dat hoort er nu eenmaal bij.

Dus jij vindt dat je op het moment dat je een pensionstal hebt je het recht op een privéleven op moet geven?

Gedeeltelijk wel ja. Je hebt een bedrijf, verleent service naar je klanten en als je die klanten tot 22.00 uur op je erf laat moet er een manier zijn om je te kunnen bereiken, het is een bedrijf met dieren er kan van alles gebeuren in feite. Onze ph woont nog maar een jaar samen nu, dus wil ook zijn privé hebben. Vandaar het sms systeem, en dat werkt bij ons.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:27

Zo, maar jullie zijn dus al bijna 2 jaar aan het 'strijden' met pensionklanten. Jemig. Je schrijft ook dat je vriend niet streng genoeg is. Zijn de regels die jullie hebben opgesteld wel helemaal naar zijn zin, zijn ze voor hem wel haalbaar om te handhaven. Ik zou eerst goed naar jullie regels kijken.
Vervolgens... hij is al de baas. Hoe oud die volwassen pensiongasten ook zijn, dat maakt helemaal niet uit. Het is absoluut niet hoe ouder hoe wijzer. Dus wees niet persoonlijk gekrenkt als iemand weer eens zich niet aan de regels houdt. Zorg dat je eenvoudige regels hebt en eenvoudige gevolgen voor mensen die zich er niet aan houden en natuurlijk ook complimenten voor degene die zich er wel aan houden (want dat is dus niet vanzelfsprekend).

Tja... ik dacht eerst bij de kop, ach dat valt toch wel mee... aandeelhouders hebben namelijk ook verantwoordelijkheid. Die moeten ook deel van de lasten en de kosten betalen. Dus als ze zich echt zichzelf zien als aandeelhouders... dan zou je daar zelfs van kunnen profiteren. Mits je dat goed aanpakt.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:31

Het probleem is jouw vriend.
Hij wil een bedrijf opstarten/draaiende houden maar is er te soft voor.
Om te beginnen zou ik hem dit topic eens laten lezen.
Misschien opent dat zijn ogen.
Ik krijg het idee dat de pensiongasten weten dat zodra zij een grote mond en dreigend/degenererend gedrag vertonen jullie afschrikken en dat is blijkbaar ook zo.
Ik zou een voorbeeld stellen en de eerste de beste die vanaf nu nog regels negeerd eruit zetten.
Wel met een maand de tijd.
Vaak is dat het beste voorbeeld.
Dan krijg je wel even strubbelingen van de andere/de maatjes van die persoon maar dat moet dan maar.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf en zijn ze die andere persoon zo vergeten en houden ze zich vanzelf wel aan de regels want ze kiezen voor zichzelf,hun eigen paard en de stalling die erbij hoort.
Zo niet,nou dan de anderen er ook uit.
Het is naelijk ook nog eens zo dat ze de nieuwe groep huurders besmetten.
Slecht gedrag is heel makkelijk aangeleerd.
Afleren is weer een hele andere zaak.
Maar dat jullie dit gevecht al twee jaar volhouden zeg pfffffffffffffff.
Ik had na twee maanden al de eerste eruit gezet.
En ik zou geen enkele nieuwe luxe meer aanbrengen voordat ze leren omgaan met de spullen die ze al mogen gebruiken.
Oftewel, goed gedrag belonen/heropvoeden.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 29-12-08 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:32

russel schreef:

ik krijg nooit klachten, als er echt iets belangrijks is dan mogen ze me midden in de nacht wakker maken. En anders volstaat een sms prima. Zo sms ik op mijn beurt als er iets met hun paard is, en kunnen ze me altijd vragen een deken te verwisselen of een paard te poetsen.

Shoot me als ik ook wel eens een dag om 21.00 naar bed wil omdat ik hoofdpijn heb of gewoon doodmoe ben.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:40

Dit is best wel een interessante...misschien is het een idee om es bij andere pensionhouders te gaan kijken op stal, hoe zij het doen. Overnemen van een bedrijf is heel erg moeilijk. Mensen zijn vreselijke gewoontedieren en als er dan ineens dingen (toch wel) redelijk drastisch veranderen, dan wordt er gebokt. Vergelijk het maar met een bedrijf dat groeit.

De 6 klanten die er al lang staan zijn aan dingen gewend. Als zij zich moeten aanpassen dan kost dat moeite. Is het een idee om te vragen of zij hun vragen en opmerkingen willen bespreken met elkaar en dan met 1 of 2 van hun dit weer te bespreken? Er zijn altijd mensen die zich daar fijn bij voelen of dat graag op zich nemen. Dan kan je rustig (ik ken het principe stalvergadering en dat kan inderdaad wel eens wat pijnlijk zijn) erover praten. Wat heel erg belangrijk is dat je ook moet luisteren naar hun. Jullie willen regels, maar vraag eens waarom dit er niet in wil. Bijv. Is het zoiets simpels als een kruiwagen met mestboy naast de bak zetten voor het mest scheppen in de bak? Belangrijk is om met mensen persoonlijk te blijven praten, via borden en briefjes en sms-jes is vaak vragen om miscommunicatie.

En een pensionstal runnen is moeilijk. Je moet sterk in je schoenen staan, niet alles persoonlijk opvatten en heel nuchter blijven. Ik heb op verschillende stallen gestaan en het zal nooit perfect zijn, dat gaat gewoon niet.

Maar bij ons wordt er wel mest uit de bak gehaald. En aangeveegd zelfs na buitenzetten. De paddock wordt gemest en de stal aangeveegd (maargoed, wij doen onderling veel samen en dat is een hele andere instelling denk ik). Je moet mensen toch proberen betrokken te houden. He tis een fine line.

En wat Kiwiko ergens zei: je laat het gebeuren. En dat is iets wat je in je moet hebben of moet leren. Soort van management training. Mensen die bij jou rondlopen zijn een soort kruising tussen klanten en werknemers...zij hebben ook rechten en plichten en het zijn ook nog eens allemaal verschillende persoonlijkheden, niet te vergeten meestal vrouwen EN de paarden zijn hun kindjes...dat is hoe je het ook wendt of keert moeilijk. En wat je zelf al zegt...paarden en ponyeigenaren zijn vaak heel anders...geldt net zo voor halfpension en volpensioneigenaren.

Ik denk dat je even een stap achteruit moet nemen en de boel van een afstandje moet bekijken. De kleine dingen als het aanbellen enzo, hoe erg is dat? (Kan je tijden afspreken? Zorg er inderdaad voor dat er geen reden is tot aanbellen). Als zij zien dat jullie je best voor hun doen en het idee hebben dat jullie naar hun luisteren...dan komt het wel goed. En zo niet, dan is het voor hun tijd om een stal te zoeken waar zij zich wel weer fijn voelen- de verandering was dan niet geschikt voor hun. Even goede vrienden.

En tot slot...een verandering kost tijd. Als ik je verhaal begrijp, dan ben jij eigenlijk pensionklant en vriendin? Heb jij je paard er neergezet nadat jullie wat kregen of ervoor? Allebei de situaties zijn voor sommige mensen ook moeilijk/reden tot jaloezie/scheef kijken.

Nu ja, kan er nog heel lang over doorgaan. Ik vind dit soort dingen altijd bere-interessant. Geef het niet op...en ja, veel mannen zijn hier vaak veel makkelijker in, laten dingen veel meer doorkabbelen en vinden het vaak wel ok...het zijn vaak wij vrouwen die ze opjutten, vergeet dat niet Knipoog

Succes ermee heh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:28

Caira schreef:
russel schreef:

ik krijg nooit klachten, als er echt iets belangrijks is dan mogen ze me midden in de nacht wakker maken. En anders volstaat een sms prima. Zo sms ik op mijn beurt als er iets met hun paard is, en kunnen ze me altijd vragen een deken te verwisselen of een paard te poetsen.

Shoot me als ik ook wel eens een dag om 21.00 naar bed wil omdat ik hoofdpijn heb of gewoon doodmoe ben.

Bij jouw kunnen ze alles pakken en wellicht loopt het ook beter, dekens wisselen bv heb ik nog nooit gehad bij een pension, dus dat is wel weer top. Maar als jij vroeg naar bed gaat, dan is het donker, dan zal er toch niemand aanbellen, denk ik zo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:42

Nee idd, bij mij is de situatie anders omdat iedereen sleutels heeft van het hek en de deur (dus ook van mijn achterdeur omdat de zadelkamer binnen is) afspraken zijn dan erg belangrijk.

Maar om weer volledig ontopic te gaan. TS zal voet bij stuk moeten houden en strenger zijn. Ze laat het immers zelf gebeuren, een pensionstal runnen is niet gemakkelijk, je moet sterk in je schoenen zijn en heel duidelijk grenzen aan moeten geven. En dat is in deze situatie zeker niet gelukt. Je zult eerst moeten zorgen dat vriend en jij volledig op 1 lijn staan.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:03

Ik denk dat je vriend gewoon een cursus 'ik bepaal de regels!' moet volgen.
Niet dat je vriend een watje is, maar paardeneigenaars die al jaren hun paard op een bepaalde manier houden en nu het plots anders moeten handelen/denken, dat vraagt een enorme inspanning. Dan klagen ze al op voorhand, ook al is de nieuwe manier beter.
En je vriend moet zijn kant van het verhaal vertellen waarom het nu zo moet. Het beste kan dit in een vergadering, maar als er al 6 pensionklanten zijn die zich als een stel grote kleuters gedragen... Dan moet je vriend die cursus al gevolgd hebben Haha! .

En als je meer privacy wilt, dus dat ze niet constant aan je deur hangen. Daarvoor vind ik dat sms-en een goed idee.
Is het belangrijk dan zullen ze een sms-je sturen, is het levensbedreigend (voor een paard) dan kunnen ze bellen. Maar laat ze gewoon niet meer aan de deur komen. Als ze 12 cent moeten uitgeven aan een sms zullen ze wel 2 keer nadenken vooraleer je vriend te contacteren voor vb. 'waar ligt de riek?'

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:04

Caira schreef:
russel schreef:

Als het bij ons donker is, bellen ze ook niet aan, dan zijn we of naar bed, of weg Tong uitsteken Bellen of sms-en proberen ze dan wel eens.
Maar eigenlijk wordt ik zelden laat op de avond gestoord. Als het me echt te gek wordt hoe laat men komt (heb niet echt openingstijden, kunnen altijd bij hun paard en spullen) dan maak ik er wel een opmerking over.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:08

Toch vraag ik mij af, het is al 2 jaar zo...al 2 jaar lopen jullie achter de feiten aan. Hoe denken jullie dit te veranderen dan?

Bij ons wordt alles door de 9 pensionklanten zelf geregeld, buiten en binnenzetten, uitmesten, vegen, voeren (alleen voert de boer 's ochtends).
De boer zorgt altijd dat we genoeg strobalen hebben en dat er altijd kuil voorhanden is.

In plaats van dat we bij hem voor vragen ed komen, hebben we een enorme sociale controle! Omdat we zelf alles 'runnen' voelt iedereen zich heel erg verantwoordelijk. Dus ja de mest wordt altijd uit de mooie nieuwe bak gehaald, en zelfs de drollen uit de paddocks aan het einde van de dag.

Indien er iets niet is gebeurd wordt diegene daar door de anderen op aangesproken, daar is de boer niet bij nodig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:11

Ik denk niet dat 1 of andere cursus verandering zal brengen..... 2 jaar lopen tobben is duidelijk een teken dat men het niet aankan; stoppen met die boel en iets anders zoeken wat wel binnen de capaciteiten ligt. Niet iedereen is geschikt om een bedrijf te leiden, cursussen kunnen helpen maar voor een deel moet ondernemen in je bloed zitten, anders wordt het niets.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:17

bij ons kunnen ze eigenlijk overal zelf bij.
en ik heb ook wel gezegt dat als ze 's avonds laat zijn ze het dan gewoon kunnen pakken en even een briefje ophangen o.i.d dat je een baal hebt gepakt.
en toch komen ze ervoor aan de deur.
nou is het bij ons zo dat ze standaard elke dinsdag 1 baal krijgen, de rest kunnen ze bijkopen als dat nodig is.
en het is trouwens niet zo dat we de keus hebben gehad om een pensionstal te runnen...het liefst hadden we er zelf een paar jaar mee gewacht...helaas is de situatie niet anders.
het is bij ons bekend dat het lastig is om klanten tevreden te houyden tijdens een verbouwing en tijdens een overname...we krijgen nu alles in 1 klap zeg maar.
ik ben van plan om in het nieuwe jaar een nieuwsbrief uit te brengen met een kort verhaaltje hoe het er nu ana toe gaat, van beide kanten. en hoe we dat kunnen oplossen.
deze nieuwsbrief geef ik samen met de stalregels...nog een keer.
dat het voor iedereen duidelijk is, en dat er maatregelen worden genomen als mensen zich er niet ana houden.
maakt niet uit wie het dan doet, dan geld die maatregel voor iedereen...doormiddel van bijv. de bak een week op slot te doen.
ik denk dat mensen dan wel gaan nadenken...hoop ik!
bedankt voor de vele reacties, leerzaam hoe iedereen er over denkt en de verschillende manieren van handelen.

daarnaast was er een discussie tot hoe laat je 'beschikbaar' moet zijn.
ik vind persoonlijk dat wiij ook rustig 'savonds vrij kunnen zijn.
voor noodgevallen mag je me altijd uit bed bellen, maakt me niks uit.
maar er zijn wel grenzen.
als je een baal etra wil kun je dat ook eerder aangeven of wachten tot de volgende dag en een briefje ophangen o.i.d.
anders is het niet vol te houden, je moet ook je privercy houden.

stoppen is echt geen optie, we vinden het allbei erg leuk en we kunnen financieel gezien ook niets anders.
het is niet zo dat het al 2 jaar zo is, het is er langzaam zo ingeslopen denk ik.
het wordt nu van kwaad tot erger, en er is echt nog wle iets aan te doen.
daarom vraag ik ook advies;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:31

Iedereen straffen voor een overtreding van één persoon kan juist ook averechts werken. Dan kan je de hele sfeer verpesten en nog meer het... jullie tegen hun wordt. Dan is het probleem alleen maar groter.
De mensen die zich niet aan de regels houden, zijn vaak ook niet de mensen die rekening houden met anderen. Die straf je dus ook niet met een straf voor de hele groep.
Je moet echt weer om tafel met al jullie pensionklanten.. als je dat niet meer durft in een vergadering dan moet dat dus een gesprekje met iedereen persoonlijk.
Alleen een nieuwsbrief met regels zonder gesprek voelt voor veel mensen te onpersoonlijk aan. In dat gesprek kan je er dus ook de consequenties ook meteen voor hun aan leggen. Schrijf meteen een korte samenvatting met de belangrijkste afspraken met die pensionklant en dat ook meteen ondertekenen door beide partijen. Geef de klant ook de ruimte om aan te geven wat hun belangrijk vinden. Probeer te zorgen dat er geen ouwe koeien uit de sloot gehaald worden... gewoon aangeven dat het gaat om de toekomst.
Doe het met alle klanten ook degene waar je geen last van hebt. Misschien dat hun nog goede ideeën hebben. Alle mensen willen graag gehoord worden.
Het kost je even tijd maar het schept een hoop duidelijkheid.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:42

Zo te lezen zijn jullie te soft geweest voor je klanten en maken zij er misbruik van om over jullie heen te lopen.
Ik heb al op aardig wat pensionstallen gestaan en heb mij altijd aan de regels gehouden omdat ik niet wil dat mijn paard de volgende dag aan het hek staat. Ik weet wel dat als ik mij zo zou gedragen als jullie klanten dan stond het paard al lang aan het hek.
Wat er bij jullie gebeurt is misbruik maken van de situatie, een paar jonge mensen hebben het bedrijf overgenomen en de oudere pensionklanten hebben geen respect voor die "broekies" want voor die tijd mochten ze ook alles.
Op de stal waar mijn paard nu staat ben ik pas 1x aan de deur geweest omdat er iets met een van de honden was, voor andere dingen wacht ik wel tot ik de eigenaren op het terrein tegenkom, dus vind ik het heel normaal dat je een beetje privacy wilt hebben.
Je kunt nog 1x proberen om jullie bedrijfvoering tijdens een vergadering duidelijk te maken en wie het er niet mee eens is die mag vertrekken, de stallen zijn zo weer vol. Het zal ze dan vies tegenvallen hoe het op een andere stal is waar ze zich wel aan de regels moeten houden.
Zo te lezen zijn de klanten de baas over jullie dus mag er best wat strenger opgetreden worden tegen de klanten.
Het is heel fijn als de pensionhouder zo tollerant is maar de klant moet zich wel aan de regels houden en die regels van jullie zijn de standaardregels welke op elke stal gelden.
Dus via een vergadering of brief duidelijk maken waar ze aan toe zijn en wie zich niet aan de regels houdt mag vertrekken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:53

Ts, ik hoor van pensionhouders wel vaker dat iedereen het anders wil en je steeds moet aanpassen naar de wensen van de klanten. Het speelt dus bij meer mensen dat het niet altijd even lekker loopt.
Andersom natuurlijk ook!

Ik zou geen mail/brief de deur uit doen. Grote kans dat dit op de stal komt van "zeuren" en de bevestiging dat er weer meer regels/veranderingen bijkomen.
Ik zou iedereen apart spreken, zo voorkom je dat er 1 of 2 tegen je ingaan en de rest volgt (want zo gaat het vaak). Serieus de regels doorspreken en vragen of het overkwam of dat er nog onduidelijkheden zijn. En klaar.

W.b. tijden. Dat heeft meer met mensen zelf in het algemeen te maken dan met de paarden pensionklanten. Alleen lopen ze nu op je erf en heb jij er last van. Ik zou geen balen meer geven/afschrijven. En zeggen dat je het niet erg vind dat ze komen tijdens een spoedgeval/ of iets van dien aard maar voor het afschrijven van balen kunnen ze beter de volgende dag langskomen of het opschrijven. Dit blijven herhalen wanneer ze aan de deur komen, tot iedereen de boodschap heeft begrepen.

Ik weet van mijn vorige stal nog wel dat je er echt een paar .... bakken tussen heb kunnen zitten. Bewust de pensionhouder zwart maken en roddels de wereld in helpen. Heel naar, maar het is niet anders. Helaas is niet op iedere stal een leuke sfeer, dus probeer het zakelijk te zien en de rest volgt dan hopelijk vanzelf. Ik kom zelf voor mijn paard op stal en niet voor de gezelligheid, daar heb ik mijn vrienden voor en die grens moet jij ook trekken, denk ik. Als het dan toch gezellig wordt, mooi mee genomen maar je moet er niet voor op eieren lopen. Succes.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:43

esther1987 schreef:
maakt niet uit wie het dan doet, dan geld die maatregel voor iedereen...doormiddel van bijv. de bak een week op slot te doen.

Door zo'n maatregel zou ik echt des duivels zijn en gelijk mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Doordat het 's avonds zo vroeg donker is, is de bak de enige mogelijkheid om je paard beweging te kunnen geven. Zo'n maatregel is dus zeer slecht voor de gezondheid van een paard en dus totaal onverantwoord.

Sorry maar een stalhouder die dit soort maatregelen bedenkt is volgens mij totaal ongeschikt voor het vak.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:54

Denk dat je je klanten moet gaan opvoeden.
Het is altijd lastig, oude klanten kwamen uit een situatie waar in alles mocht. Nu zijn er nieuwe eigenaren die hun eigen visie hebben. Dat is voor de klanten wennen maar dat geeft hun niet het recht om zo te handelen.
Als ik jou was zou ik een nieuwsbrief uitgeven waarin staat dat jullie je heel bewust zijn van de veranderingen en de overlast die verbouwing met zich mee brengt. Dat de verbouwing echter noodzakelijk is en straks een mooiere/betere stal als doel gaat geven en dus voor iedereen weer prettiger.
Geef daarin aan dat jullie nu de eigenaar zijn en dat jullie zelf een bepaalde visie hebben over hoe en wat. Dat daar ook stalregels aan vast zitten. Dat die stalregels nodig zijn om tot een betere harmonie te komen en bovenal rust.
Dat jullie er altijd zijn voor spoedgevallen en de normale dingen van die tijd tot die tijd. Komen mensen dan nog voor een onzin ding aan de deur geef dan aan dat dat voor jou geen levensbedreigende situatie is voor het betreffende paard/persoon en dat er morgen weer een dag is.
Zou ook aan geven dat je graag respect wilt wederzijds niet alleen persoonlijk maar ook naar de materialen toe.
Een bak een week afsluiten tref je ook de welwillende klanten mee, die kan je daar dus ook mee wegjagen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:56

Less schreef:
Ts, ik hoor van pensionhouders wel vaker dat iedereen het anders wil en je steeds moet aanpassen naar de wensen van de klanten. Het speelt dus bij meer mensen dat het niet altijd even lekker loopt.
Andersom natuurlijk ook!

Ik zou geen mail/brief de deur uit doen. Grote kans dat dit op de stal komt van "zeuren" en de bevestiging dat er weer meer regels/veranderingen bijkomen.
Ik zou iedereen apart spreken, zo voorkom je dat er 1 of 2 tegen je ingaan en de rest volgt (want zo gaat het vaak). Serieus de regels doorspreken en vragen of het overkwam of dat er nog onduidelijkheden zijn. En klaar.

W.b. tijden. Dat heeft meer met mensen zelf in het algemeen te maken dan met de paarden pensionklanten. Alleen lopen ze nu op je erf en heb jij er last van. Ik zou geen balen meer geven/afschrijven. En zeggen dat je het niet erg vind dat ze komen tijdens een spoedgeval/ of iets van dien aard maar voor het afschrijven van balen kunnen ze beter de volgende dag langskomen of het opschrijven. Dit blijven herhalen wanneer ze aan de deur komen, tot iedereen de boodschap heeft begrepen.

Ik weet van mijn vorige stal nog wel dat je er echt een paar .... bakken tussen heb kunnen zitten. Bewust de pensionhouder zwart maken en roddels de wereld in helpen. Heel naar, maar het is niet anders. Helaas is niet op iedere stal een leuke sfeer, dus probeer het zakelijk te zien en de rest volgt dan hopelijk vanzelf. Ik kom zelf voor mijn paard op stal en niet voor de gezelligheid, daar heb ik mijn vrienden voor en die grens moet jij ook trekken, denk ik. Als het dan toch gezellig wordt, mooi mee genomen maar je moet er niet voor op eieren lopen. Succes.

Nadeel hiervan is wel dat de mensen die kwaad in de zin hebben het uit gaan spelen. Die zeggen dan van maar tegen mij is dat gezegd of van ik mag dat wel..
Alle koppen bij elkaar en gelijke regels.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:03

lindsey schreef:
esther1987 schreef:

Door zo'n maatregel zou ik echt des duivels zijn en gelijk mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Doordat het 's avonds zo vroeg donker is, is de bak de enige mogelijkheid om je paard beweging te kunnen geven. Zo'n maatregel is dus zeer slecht voor de gezondheid van een paard en dus totaal onverantwoord.

Sorry maar een stalhouder die dit soort maatregelen bedenkt is volgens mij totaal ongeschikt voor het vak.

dit ben ik totaal niet met je eens. als iedereen zich gewoon aan de regels houdt is dit helemaal niet nodig....ze hebben het dan zelf in de hand. er is al behoorlijk veel voorgevallen en dit is niet van de een op de andere dag een maatregel.
als ze niet willen luisteren moeten ze het maar een keer voelen imo.
de gezondheid van de paarden zal hier echt niet onder leiden.
ze lopen hier de hele dag buiten. zoals ik al eerder heb uitgelegt heeft nooit iemand mest in de bak laten liggen oid.
er is nooit iemand als schuldige aan te wijzen omdat ze elkaar verdedigen.
wat ik hiermee wil bereiken is dat ze onderling op elkaar gaan letten, en er samen iets van maken.
helaas is het niet anders, had het zelf ook graag anders gezien.
zou wel graag willen weten hoe jij het had opgelost.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:12

Probeer in de nieuwsbrief ook de positieve kanten te benadrukken, dingen wat wel goed gaan, leuke nieuwtjes.
Zorg dat je klanten wel het idee hebben dat jullie bereikbaar zijn maar maak ook duidelijk dat jullie graag na een bepaalde tijd alleen nog "gestoord" willen worden voor dringende zaken. Maar zorg er tevens ook voor dat dit ook een ruime tijd is (dus niet tot 18 uur bereikbaar maar liever tot 21 of 22 uur). Komen ze daarna met "stomme vragen" geef dan gelijk aan schrijf maar op het bord, schrijven ze het niet op dan wordt het niet gedaan.
Kijk toch of er een manier is om te weten wat er in jullie bedrijf speelt. Waarom ruimen mensen hun rommel niet op? Zijn er dingen waar hun zich aan storen of hebben ze misschien zelf oplossingen of ideeen om ergernissen op te lossen.
Zorg verder dat de regels zeer duidelijk zijn en wat de consequenties zijn, zorg dan tevens ook dat dit uitgevoerd word en niet dreigen met iets wat toch niet gedaan wordt.

Van beide kanten moet respect uitkomen, iedereen op de stalling moet gelijk zijn en niemand mag bepaalde voorrechten krijgen. Jullie zijn de baas, het is jullie terrein, hun zijn betalende klanten en moeten vooraf weten wat ze voor hun geld krijgen. (ik weet ook vantevoren tot hoe laat de supermarkt open is en tot hoe laat ik terecht kan).

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:13

Ik denk dat je zulke mensen gewoon de deur moeten wijzen.
Wie niet horen wil zal moeten voelen.
Denk dat je stal echt wel zo weer vol is hoor!