hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:32

Lia_ schreef:
Tip voor grote (20L) jerrycans: even bij een restaurant in de buurt vragen, de meeste professionele vaatwasser werken met 20 L jerrycans afwasmiddel.
Deze zijn vrij simpel schoon te maken.
Moet je een korte afstand slepen met water vind ik grote gieters (zonder sproeikop) ideaal, klotst niets overheen en draagt erg makkelijk.

Of nu dus de oliebollen kramen, met heet water en afwasmiddel krijg je ze prima schoon! Dragen ook erg fijn! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:35

neem je extra water mee en zet je die diep in de mesthoop om warm te houden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:42

Geen mesthoop hier, dus das ook geen oplossing Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:47

Lia_ schreef:
Tip voor grote (20L) jerrycans: even bij een restaurant in de buurt vragen, de meeste professionele vaatwasser werken met 20 L jerrycans afwasmiddel.
Deze zijn vrij simpel schoon te maken.
Moet je een korte afstand slepen met water vind ik grote gieters (zonder sproeikop) ideaal, klotst niets overheen en draagt erg makkelijk.

ja water in emmers heeft de neiging om vooral in je eigen laarzen te eindigen

Zij zijn groot en ik is klein!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:55

Wij hadden in de wij tonnen voor het regenwater, die kun je ook gewoon vullen met water hoor, en daar zat een kraantje onder dus het onderste water wat nooit bevroren was kregen de paarden. Wij kwamen er 2x per dag en telkens werden ze bijgevuld, in de bak ook een bal gelegd, en er was eigenlijk nooit iets bevroren en je hoeft niet met water te zeulen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:06

_rosita_ schreef:
Geen mesthoop hier, dus das ook geen oplossing Haha!

Of een dikke wollen deken er om heen doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:12

hier ook het probleem. het lastigste is alleen dat we geen water meer hebben op stal. We zijn nu aan het kijken voor een oplossing om water van thuis mee te nemen, het gaat om water voor 8 paarden dus wat is praktisch Clown
Die witte kunstof watertanken zijn schijnbaar niet aan te komen op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:25

Ik zie ze regelmatig op marktplaats staan, zelf ook gratis af te halen onlangs nog. maar hoe ga je die vullen?

Ik zou een put laten slaan en dan met zo een hand pomp, zorgen voor veel tonnen die je dan vult. Voor het gaat vriezen, vul je die tonnen allemaal, dan heb je een paar honderd liter, je zult alleen de bovenkant moeten kapot slaan om bij het water te komen. Neem je kokend water mee van huis. Ik deed een paar petflessen gevuld met heet water, ik geloof wel 80 graden heet, wikkelde ze in een dikke handdoek. Daarmee liet ik het bevroren water in de waterton smelten. Je kunt er dan nog ijskoud water bij doen om het weer lauw te laten zijn zodat ze kunnen drinken. Maar als het zo koud is, drinken ze weinig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:26

russel schreef:
Maar als het zo koud is, drinken ze weinig.

ja dat heb ik ook gemerkt, ze drinken zeker de helft minder dan normaal!

Ongetwijfeld doen ze dit met een bepaalde reden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:28

op een aanhanger en dan thuis Lachen

We hadden een flinke voorraad tonnen gevuld, maar toen hadden we nog water op stal.
maar nu dus een bron ( grote ton) vinden om het water in mee te vervoeren naar stal.
Op stal hebben we een waterkoker, dus dat gaat wel lukken.
helaas is er een vergunning aanvraag weg voor de put, maar die is er natuurlijk niet zo snel doorheen Clown

ik heb er overigen hier twee staan die meer drinken dan anders. Hun waterbak ( 4 kante kuip ) is dagelijks leeg Boos!
ook bij de andere 3 die bij elkaar staan zijn de 3 speciekuipen ook leeg in 1 dag.

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:39

bij ons helpt ook niets,
wij hebben ook zon grote 1000ltr ton, in de zomer vullen we die met grondwater.
en vangen regenwater op, maar hij is nu leeg, en ik moet m leeg laten omdat anders het kraantje kapot zou vriezen.
ook de bal geprobeerd, maar helpt niets, suiker werkt ook niet, of je moet er echt heeel veel in doen;)
dus we blijven het ijs er zelf maar uithalen...en heet water op het ijs, mengt tot lauw water als het ijs smelt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:03

silinka schreef:
DendroFleur schreef:
We hebben er een ijsvrijhouder (zo'n zuurstofpompje) inhangen vanuit de vijver. Gaat goed maar ze lopen er wel mee te spelen dus ben benieuwd hoe lang hij heel blijft.
En als ze op stal staan veel emmers sjouwen.

Persoonlijk vind ik dit wel een beetje link. De combinatie van paardentanden, snoer met 220 volt en een bak met water.

Het snoer hangt wel buiten bereik. Dit is alleen het luchtslangetje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:13

Ik gebruik ook een tuingieter om water in te vervoeren, werkt super. Leeggooien duurt ietsjes langer als een emmer, maar het kmt wel droger over Haha!
Hier werkt de bak prima, vanochtend weer een miniem laagje ijs bovenop, maar aan de zijkanten zit geen ijs.

Overigens hoef je niet specifiek een bal in de bak te gooien, een klein emmertje met een goede afsluitbare deksel met een beetje water erin werkt ook goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:14

Ik heb zo'n handpomp en die bevriest gelukkig pas als het rond de -7 is.Ik neem dan een thermofles mee met heet water en giet dat in de pomp,dan is die zo weer ontdooit.Dat werkt prima.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:53

Bij mij in de wei staat een metalen badkuip die als drinkbak dient. Met deze vorst gaat het dan hard natuurlijk...

Ze breken het deels zelf door, maar als het zo hard gaat als nu vriest het net zo hard weer dicht en zit er zo een laag ijs van 4cm in. Die krijgen ze niet zelf stuk aangezien ze er niet met de hoeven in kunnen komen.

Dus we breken het 3x per dag en `s avonds gooi ik er 60liter heet water in zodat ze tijdens en na het hooi eten lauw water kunnen drinken. Heb wel gemerkt dat de paarden die op stal staan ook liever het warme water uit de emmer die ik aanbied drinken dan het koude water in hun tonnen. Dus die paarden loop ik elke avond ook even na Clown

Dat van die 2 speciekuipen met pur (of iets anders isolerends) ertussen klinkt als een mooie oplossing. Hoef ik meteen minder ver te lopen met die 20ltr emmers Nagelbijten / Gniffelen

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:15

Wij hebben het geluk een diepe put te hebben met grondwater en dat bevriest niet,
we hebben de koeienpomp nu weg gehaald want die bevriest wel natuurlijk en we halen het water uit de put omhoog met emmers, 3 keer per dag vullen we de specie kuipen opnieuw en ik zie dat de paarden zelf het ijs wegduwen met hun neus, ze drinken inderdaad niet erg veel
het is wel super weertje vind ik beter dan nattigheid, ze staan 24/7 buiten en hebben altijd hooi, ik vind ze prachtig zo met hun dikke winterharen.

Karen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:21

reininglover schreef:
Wij hadden in de wij tonnen voor het regenwater, die kun je ook gewoon vullen met water hoor, en daar zat een kraantje onder dus het onderste water wat nooit bevroren was kregen de paarden. Wij kwamen er 2x per dag en telkens werden ze bijgevuld, in de bak ook een bal gelegd, en er was eigenlijk nooit iets bevroren en je hoeft niet met water te zeulen :p

Hier is het kraantje zo eens vastgevroren, enneuh, daarna geforceerd en dus kapotgebroken Tong uitsteken

Ik heb de ton nu in de schuilstal staan, goed ingepakt met stro, en ga twee keer per dag het ijs stukslaan.

Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:46

Henrieke schreef:
Weet niet of je elke dag bij je paard(en) komt, neem haast aan van wel, maar anders kun je zelf ook altijd nog even controleren door er een schop tegen aan te geven. Zo doen wij het meestal. Maargoed, als daar 's ochtends niemand komt en het zou bevroren zijn, dan heb je natuurlijk wel een "probleem".

Maar als je het ijs kapot trapt kunnen ze hen dan niet snijden aan de randen van het ijs???

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:05

ik leg altijd een balletje in de waterbak, zo'n harde gladde van plastic, kan ie hem niet vastpakken Tong uitsteken
verder ga ik er wel een paar keer per dag heen om het ijs kapot te slaan met een paraplu Tong uitsteken maar ik weet nog niet hoe dat gaat als ik weer school heb... Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:04

Een paraplu... kun je niet beter een schop nemen Haha!
Werkt een stuk effectiever Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:08

Of een hamer Clown

een uurtje geleden ijs weg gehakt.. nu alweer een laagje ijs.. ik word er moedeloos van.. ga geloof ik maar even dat met pur proberen.. of piepschuim!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:11

Over piepschuim gesproken. Voor de vijver heb je van die 'deksels' van piepschuim waarmee je een wak in stand kunt houden. Die zou je ook in de waterbak kunnen doen. Je paarden moeten dan wel leren om het piepschuim naar beneden te duwen zodat het water omhoog komt.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:27

Vroeger maakte ik altijd een mooie berg van het vieze natte stro en de mest en groef de emmer dan in. Klinkt misschien ranzig, maar het viezige natte stro etc ging broeien en mijn waterbak bevroor dan nauwelijks. Wel had ik hem dan in de stal staan. Ik weet niet of je bijvoorbeeld in de inloopstal pot, want dan kun je hem gewoon ingraven in de potlaag.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:54

Vandaag voor het eerst water naar de wei gesleept, kruiwagen met jerrycans heet water. Daarmee kon ik mooi de randen met ijs ontdooien en vanmiddag lag er nog maar een dun laagje ijs op, dat maken ze nog makkelijk zelf kapot.
Sowieso moest de grote watertank naar huis, met oud & nieuw heeft de jeugd een rare tik om vanalles weg te slepen Clown

Wat trouwens ook ideaal is als je stroom in de buurt hebt: http://www.backyardstyle.com/shop/index ... page-25191
In Iowa bleef het water zelfs bij -35 nog goed Haha!
Maar met die paar dagen vorst in NL is dat een beetje onzin natuurlijk...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:03

nou hier vandaag zelfs twee speciekuipen lek, barst erin, kapot gevroren.
wij hebben een bouwlampje op de waterleiding gezet en verhips na twee uur hadden we water Lachen
Nu hebben we een grote bak, blauwe regentonnen (4) en emmers gevuld, dus we kunnen er even tegen Knipoog