wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:32

Alet74 schreef:
Ik las trouwens in de Bit (december geloof ik) dat je zelfs een geschoren paard pas onder de min 10 graden een deken op zou hoeven leggen... (of heb ik het nu verkeerd onthouden?)

Dat heb je verkeerd gelezen Ja
Daar staat dat de aangenaamste temperatuur voor een ongeschoren paard tussen de -5 en 15 graden ligt.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:37

In de zomer scheren vind ik niet lelijk, maar bijv. in de winter alleen een hartje op zijn/haar kont vind ik echt vreselijk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:53

Ik vind geschoren wel mooi maar vind een teddybeertje ook heel leuk. maar vind geschoren veel praktischer en fijner voor het paard.
Ik vergelijk t als met winterjas aan sporten das ook niet fijn

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:02

Ik ben blij met geschoren paarden!
Die van mij vink super mooi daardoor! Hij is nu mooi grijs met gitzwarte benen Tong uitsteken
en in de zomer weer bruin Haha!
En het heeft ook een doel!
voor de warmte tijdens t ryden.En die van mij is een drukte maker.
Dus is alleen maar handiger dat ie wat warmte kwijt kan nu.
Voor keuringen vind ik t ook mooier als paarden geschoren zijn!

T ligt er maar net aan wat je met je paard doet.
Als hij het nodig heeft dan kan je m gewoon scheren Lachen

Stefje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:05

Soms is het eigenlijk wel mooi, zie er vaak snel verzorgd uit..

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:47

Nu mijn paardje op rust in de wei staat vanwege n blessure wordt ze niet geschoren, t is echt een teddybeertje, zo kende ik haar eerst niet. T is een vosje, toen we haar schoren (helemaal) werd ze altijd muisgrijs! Ik vond het wel gaaf, een muisgrijze pony met oranje manen en staart:P Maar ik reed veel wedstrijden dus dat was echt nodig. Mijn hengst is nu ook helemaal geschoren, voor de hengstenkeurig in feb. Hij is nu wel iets grijzer, maar is weer optijd helemaal zwart. Geen probleem:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:44

Geschoren paarden vind ik niet mooi. Figuurtje op de kont geschoren vind ik dan wel grappig.

Voor mij ook niet praktisch omdat ze nog niet aan het werk moet en 24/7 buiten staat. nou kan ze dr eigen temperatuur regelen.
Voor de kleur hoef ik het ook niet te doen, nu is ze geheel bruin met zwarte benen&manen en staart, maar in de zomer wit met zwarte benen, manen&staart Huilen van het lachen Lovers.

Mensen die hun paard regelmatig aan het werk hebben begrijp ik dan ook wel. Zou het ook niet fijn vinden om met dikke kleding aan t werk te moeten.

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:06

Ik vind scheren echt belachelijk! -mijn mening;)-
Een paard op mijn vorige manege had in de zomer een hartje op z'n kont
en de poten waren ook geschoren, en in de hals een schaakbordpatroon.
Het werd winter en het paard begon dus winterhaar te krijgen,
Alleen op de geschoren plekken werd het haar niet langer dan gewoon zomerhaar.
Het ziet er dus echt niet uit! Nors opkijken

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:50

Het valt te zien... Mijn oudje bevoorbeeld staat alleen maar op de wei, dus die ziet er echt uit als een teddy. De andere paardjes die ik rij zijn allemaal geschoren. Veel gemakkelijker om te rijden en ik vind het er persoonlijk nog leuk uitzien Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 06:32

Mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal en wat ben ik blij met haar teddyberenvacht! Ze wordt in de winter niet elke dag intensief bereden, maar een flinke buitenrit maken of een stevige bakoefening maken haar ook weleens goed nat; nog nooit een probleem gehad. Sterker nog.. Goed uitstappen en terug zetten met flinke berg hooi, zodat ze iig warm kan eten... Nooit enig kwaaltje gehad. Weerstand is enorm en tja... Dat iemand roept dat ze er met al die haren toch niet uitziet....dat is niet mijn probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:34

Ik vind dat het gewoon per paard en situatie moet worden bekeken en dat er niet moet worden blindgestaart op één ding.

Ik heb mijn paard jaren geschoren. Hij had altijd vreselijk veel moeite met zijn vacht. Dat je met dekens de vacht ultra kort houdt is in sommige gevallen misschien zo, maar lang niet alle paarden zijn daarmee geholpen.
Mijn paard viel in, werd duf, zijn pit verdween en het duurde tot juni voordat hij uit zijn vacht was.
Dit is dan ook de reden geweest dat ik 3 jaren op een rij mijn paard heb geschoren. Voor ik hem kreeg liep hij ook erg intensief in de draf sport en zat ook altijd kort in zijn vacht.

Dit jaar is voor ons alles om geslagen en kreeg ik de mogelijkheid om hem 24/7 met onbeperkt hooi en een grote inloopstal buiten te houden. Er is een lichte deken op gegaan omdat hij duidelijk zijn rugspieren verkrampte.
Nu is hij een heerlijk pluizig bolletje waar ik intensief mee rij. 15 minuten stappen en een kleine 20 minuten onder de zweetdeken en hij is droog.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 11:38

zo zie je maar

de een zijn mening is de andere zeker niet.
(wat ook helemaal niet erg is he!!!)

greetz... Cool

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:43

Ik heb mijn paard niet laten scheren. Ze zit niet dik héél dik in dr vacht en als ze na het rijden heeft gezweet is ze redelijk snel weer droog.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:44

Ik vind het bij mijn pony niet mooi staan maar het gaat echt helemaal om de functie. Hij is roan dus zijn ondervacht is wit. In de winter is hij voskleurig en als je hem dan scheert komt er een zandkleur onder vandaan Nagelbijten / Gniffelen

Over het algemeen vind ik scheren wel beter dan een lange wintervacht maar paarden die van zichzelf kort in de vacht zitten in de winter zijn nóg mooier. Overigens vind ik een paard in zijn zomervacht op zn mooist.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:47

Ik scheer mijn paarden nooit, dan kan de vacht zijn werk doen, ook rijd ik er gewoon mee in de winter, dan ga ik natuurlijk niet doorrijden tot hij klets en kletsnat is, maar pas ik het een beetje aan, nooit zieke paarden gehad en ik laat altijd een warm en droog paard achter in de box, en ze zijn topfit.

Soms wordt hij wel nat, dan ga ik gewoon lekker droogwrijven met een handdoek en een fleecedeken erover, neemt snel vocht op, en dan afdoen en lekker napoetsen, ze staan trouwens wel in binnenboxen, en als het erg hard vriest, krijgen ze wel een deken om om lekker buiten te kunnen ravotten, want ik poets ze dagelijks, dan is de beschermlaagje wel eraf.

Maar voor de wedstrijdruiters is dat natuurlijk anders, dan is dat wel noodzakelijk, al vind ik het persoonlijk niet echt mooi, dat doffe geschoren vacht, die glanzen niet, pas als het weer wat is gegroeid dan gaan ze weer glanzen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:16

Ik vind compleet scheren naast niet praktisch ook oerlelijk en zo tegen de natuur. En nee, ik ben geen natural.
Paardenvacht is zo mooi om te zien.
Vorige week was het nog 11 graden, haren liggen plat. En vandaag tref ik een "ontplofte egel" aan in de wei: paard wat haren heeft uitgezet. Paard kan lekker doen en laten wat hij wilt. Neemt regelmatig een modderbad.
Dan zie ik een aantal boerderijen verderop een paard op de wei staan, geschoren, dik ingepakt, kan haast niet bewegen door de hoeveelheid dekens die erop liggen... Én ik hoor de eigenaren klagen dat het arme dier "zo wild" is..
Vind je het gek, paard wordt uit stal getrokken, -rats- alle dekens eraf.. zadel erop en gaan met de banaan in de gure wind Nagelbijten / Gniffelen
Zou ook mezelf warm willen rennen Knipoog

Ik vind scheren met de natuur van het paard spelen, vind ik zonde Lachen
Een dekentje vind ik tot daar aan toe, maar compleet scheren van oren tot hoef vind ik niet horen. Een modelletje als hals en borst vind ik dan nog wel kunnen.

WhatIf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:43

Ik vind geschoren paarden goed vooral als ze zwaar in de training staan! Ja

soesko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:03

handig voor als ze zwaar in het werk staan!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:11

Nicole85 schreef:
Ik vind compleet scheren naast niet praktisch ook oerlelijk en zo tegen de natuur. En nee, ik ben geen natural.
Paardenvacht is zo mooi om te zien.
Vorige week was het nog 11 graden, haren liggen plat. En vandaag tref ik een "ontplofte egel" aan in de wei: paard wat haren heeft uitgezet. Paard kan lekker doen en laten wat hij wilt. Neemt regelmatig een modderbad.
Dan zie ik een aantal boerderijen verderop een paard op de wei staan, geschoren, dik ingepakt, kan haast niet bewegen door de hoeveelheid dekens die erop liggen... Én ik hoor de eigenaren klagen dat het arme dier "zo wild" is..
Vind je het gek, paard wordt uit stal getrokken, -rats- alle dekens eraf.. zadel erop en gaan met de banaan in de gure wind Nagelbijten / Gniffelen
Zou ook mezelf warm willen rennen Knipoog

Ik vind scheren met de natuur van het paard spelen, vind ik zonde Lachen
Een dekentje vind ik tot daar aan toe, maar compleet scheren van oren tot hoef vind ik niet horen. Een modelletje als hals en borst vind ik dan nog wel kunnen.

Toch zal je met paarden die zwaar in het werk staan vaak wel moeten. Zeker de paarden die van nature zwaar in de vacht staan.
Rats uit stal trekken is er niet bij. De meeste eigenaren die hun paarden scheren handteren een zeer secuur deken beleid. Daarnaast is gedegen warming-up al dan niet onder een "werkdeken" een must.

Liever een geschoren paard dat niet drijfnat komt te staan omdat het zijn warmte niet kan kwijtraken dan een in het zweet gewerkte paard dat meestal niet lang genoeg wordt afgetraind (kan nl soms uren duren met een dikke wintervacht). Voor paarden die weinig inspanning hoeven te verrichten is scheren meestal niet nodig. Oordeel dus niet te snel wat betreft het wel of niet niet scheren.

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:26

de paarden/pony's die ik rij worden geschoren de rest is lekker teddy

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:35

Ik heb zelf een paard waar op dit moment niets mee wordt gedaan, die staat lekker ongeschoren op de wei. Echter de twee wedstrijdpony's van mijn dochter zijn dit jaar geschoren. Niet omdat ik zo'n voorstander ben van scheren, want geloof me dat ben ik totaal niet, maar om het praktische. Ze stonden met wintervacht naar het rijden nog een uurtje of twee nat op stal en waren vaak al heel snel uitgeblust met rijden. Dus toen toch maar eens laten scheren en we waren meteen van de problemen af. We hebben de benen niet laten scheren, omdat ze overdag ook een aantal uur de wei in gaan.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:41

Ik scheer mijn paard altijd in de winter.
Heeft een veel nettere uitstraling en hij kan zijn warmte teminste kwijt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:49

Als het paard stevig in de training staat vind ik het wel een praktische oplossing. Als je weinig met het paard doet (in de vorm van training) vind ik het onzin. Als het paard dan toch dun in het haar moet blijven doe je maar een goede winterdeken op. Dat heeft mijn Tinker (!) ook en ik vind hem beter en dunner in zijn vacht zitten dan een paard bij ons op stal dat wel geschoren is.

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen en laten wat hij of zij wil, maar zo denk ik er over. Lachen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:54

anneliesdj schreef:
Ik doe het zelf als het nodig is, momenteel ga ik niet op concours dus staan ze allemaal 24/7 in de weide met een teddyvacht, zou ik wel op concours gaan ze worden ze wel geschoren in de winter en gaan ze iig 's nachts op stal.

Zo denk ik er ook over al staan ze bij mij nu met hun teddyvacht wel snachts binnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:59

Mijn paard staat met dikke teddyberenvacht heerlijk buiten. Scheren vind ik persoonlijk lelijk. Ik snap wel dat het handig kan zijn, als je wilt blijven trainen. Maar mooi vind ik het niet.
En al helemaal niet die figuurtjes. Verschrikkelijk. Misselijk

Nee hoor, geef mij maar zijn heerlijke wollige vachtje. Zou het niet willen missen. De natuur werkt zo mooi, daar kan ik echt van genieten....

Ik pas het werk met mijn paard 's winters aan. Meer lange stapritten (buiten) bijvoorbeeld. Of meer grondwerk doen dan rijden. Of gewoon de tijd nemen om goed uit te stappen. Ik vind het zo prima te doen en mijn paard kan heerlijk genieten van zijn leven buiten in de kudde. En dat vind ik veel belangrijker voor hem dan trainen. Lachen

Daarbij vind ik het niets om zijn natuurlijke weerstand aan te tasten..... Dat is mijn mening.