Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 20:24

Update dag 52 STROVAN:
Vandaag geen fotoupdate, die volgt morgen.
Het Strovanpaard had de hele voorzijde van de stal naar achteren geschraapt en zoals gewoonlijk dacht ik: komt dat nog goed?
Het antwoord weten we inmiddels wel: Ja, het komt goed.
Na het uitmesten alles weer rechtgetrokken en het zag er weer heel schappelijk uit.
Geen reden tot bijstrooien en ook geen reden om natte plek te verwijderen.
Morgen strooi ik 1 zak korrels bij.

Update dag 52 MERKLOOS:
Deze stal had weer een ligput in het midden van de stal. Aan de achterzijde van de stal was de urineplek zeer duidelijk zichtbaar. Morgen wordt deze verwijderd.
Na het uitmesten was het rechttrekken van het bed een peuleschil en binnen 5 minuten zag het er heel netjes uit.

*op dit moment staan de paarden nog buiten, ze willen niet naar binnen en als ze tegen 8u nog niet willen komen, krijgen ze straf ;) en mogen buiten slapen.*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:03

TOTAAL KORRELVERBRUIK OP DAG 53:

Merkloos 10.12.2008: 6 zakken,
bijgevuld: 1 op dag 33,41 en 53 = 9 zakken
9x 6,20= €55,80

Strovan 10.12.2008: 6 zakken,
bijgevuld 1 op dag 20,31,38,45 en 53 = 11 zakken
11x 6,50= €71,50

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:06

Update dag 53 STROVAN:

Vandaag 'grote' wekelijkse uitmestdag.
De voorzijde van de stal was weer kaalgeschraapt, mest lag achterin.
Ik heb midden-achterin een deel van de natte korrel weggeschept (zwaar) en het overgebleven mot weer tot een mooi bedje geharkt.
Ongeveer de helft van de stal is helemaal droog en de rest is weinig tot matig vochtig.
1 zak korrel bijgestrooid.

AfbeeldingVAfbeeldingN

Ik maak de bijgestrooide korrel niet nat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:09

Update dag 53 MERKLOOS:

Deze stal lag er vrij netjes bij.
Ook deze stal had de wekelijkse uitmestdag.
In het achterste gedeelte was het behoorlijk nat, dit heb ik verwijderd. De mot die ik verwijderd heb, was rood van kleur, echter stonk het niet.
Na het verwijderen van de achterste strook, heb ik het bed rechtgetrokken en 1 zak bijgestrooid. Ook bij deze stal heb ik de bijgestrooide korrel niet natgemaakt.

AfbeeldingV AfbeeldingN

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:24

Update dag 54 STROVAN:
Stal lag er mooi bij. Mest achterin en de gister bijgestrooide korrels beginnen uiteen te vallen en zich te mengen bij de bestaande bodembedekking.
Uitmesten was een peuleschil, ik was welgeteld binnen een minuut klaar.
Bodem rechtgetrokken en geur is neutraal.

Update dag 54 MERKLOOS:
Stal lag er mooi bij.
Mest in verschillende hoeken, urineplek weer/nog steeds zichtbaar.
Korrel begint ook uiteen te vallen en mengt ook goed met de bestaande mot.
Uitmesten duurde wat langer als bij Strovan, ws. door de korrelgrootte.
Geur neutraal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 19:23

Update dag 56 STROVAN, DE MAGISCHE 8WK-grens bereikt:

Voor de trouwe meelezers, vandaag heb ik goed geteld en duren mijn weken 7 dagen ipv 6 :o . Dag 56 is aangebroken en hiermee is de magische 8 weken gepasseerd.

De stal lag er netjes bij vanochtend, wellicht mede doordat de paarden pas om 22u binnen stonden (hadden heel fijn de omheining vakkundig gesloopt, waardoor ik op 2ha land achter ze aan kon jagen :( ).
Mest was makkelijk te verwijderen en het bed was nauwelijks omgewoeld.
De Strovan stal zag er licht en goed uit.
Geen urineplekken of stank.
Bijstrooien niet nodig.

Afbeelding

CONCLUSIE NA 8 WEKEN:
Stalmanagement:
In de eerste week had ik mijn bedenkingen over het product. Hoewel het mooi uiteen viel en zich kranig leek te houden onder het gewoel van het Strovanpaard, had ik stellig de indruk dat dit product zo'n paard niet netjes kon houden.
Na de tweede week begon mij het uitmesten steeds beter te bevallen. Ik had nu door hoe ik de bodem het beste gezond kon houden en recht kon trekken.
Na 4 weken tot de conclusie gekomen dat bij het Strovanpaard het beter was om de nieuw bijgestrooide korrel door de bestaande bodembedekking te mengen, zodat het zich beter kon spreiden en het bed luchtiger en droger bleef.

Product:
Strovan heeft een fijn product, goede verpakking, samenstelling en gebruiksaanwijzing.
Valt makkelijk uiteen en korrels zijn klein genoeg om door de tanden van de mestvork te glijden. Hierdoor gooi je weinig goed product weg.
Prijs en kwaliteitsverhouding liggen goed in verhouding.
Informatie van producent is duidelijk en bruikbaar.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 19:25

Update dag 56 MERKLOOS: DE MAGISCHE 8WK-grens bereikt!

Merkloos lag er vandaag goed bij.
Nauwelijks uit hoeven te mesten en het bed was niet omgewoeld of enige kale plekken te bespeuren.
Na het uitmesten was het zeer simpel glad te trekken.
Geur neutraal en bijstrooien niet nodig.

Afbeelding

CONCLUSIE NA 8 WEKEN:

Stalmanagement:
Merkloos viel in eerste instantie niet zo vlug uiteen, dit viel me in eerste instantie tegen van het product.
Echter ben ik hier na 2 weken van teruggekomen, aangezien het bed mooi dik en veerkrachtig werd en er tóch nog steeds korrels te vinden waren. Het heeft lang geduurd tot alle korrels tot mot gevormd waren.
Het uitmesten is simpel, neemt niet veel tijd in beslag.
Op één punt wel ammoniaklucht waargenomen, na grondig uitmesten van die plek is deze tot nu toe weggebleven.

Product:
Merkloos zit in plastic zakken, welke makkelijk scheuren. Dit is niet handig. Inmiddels is Merkloos overgegaan op andere zakken met minder kilo's erin. Deze zijn wat mij betreft makkelijk handzaam en scheuren ook niet zo snel.
Het nadeel van Merkloos vind ik, dat er geen gebruiksaanwijzing op de zakken staat en dat je dan ook niet zeker weet wat erin verwerkt is. Je hebt af te gaan op de informatie die de leverancier/producent je aanreikt en dat is niet bijster veel, helaas.
Korrel is groot, waardoor hij blijft steken tussen de tanden van de mestvork en je iets meer verlies hebt van het product.
Daarentegen blijft het bed langer mooi (bij mij) en hebt lang een heel mooi, licht bed.
De producent zou beter kunnen voorlichten over hun product en het zou fijn zijn als er namen genoemd mochten worden. Helaas was dat niet het geval.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:06

Update dag 57 STROVAN:

Stal lag er vandaag goed bij.
Uitmesten was erg snel gebeurd en zag er goed uit. Slechts enkele keutels en geen gaten in de bodem.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:07

Update dag 57 MERKLOOS:

Hier vandaag geen putten en geen extreme urineplekken.
Uitmesten ging vlot, na het uitmesten heb ik het bed weer rechtgetrokken en het zag er nog goed uit.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:18

Update dag 58 STROVAN:
Stal lag er vandaag heel goed bij. Paard heeft niet gegraven in de bodembedekking.
Uitmesten was binnen een paar minuten gebeurd en rechttrekken was een peulenschil.
Geur neutraal en bed mooi veerkrachtig.
Bijstrooien of natte plek weghalen nog niet nodig vandaag.

Update dag 58 MERKLOOS:
Stal lag er goed bij. Geen kuilen of putten. Urineplek zichtbaar, echter niet dramatisch.
Uitmesten en rechttrekken van de stal was erg simpel.
Geur neutraal en bed nog mooi van kleur en constistentie.
Bijstrooien of natte plek weghalen niet nodig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:52

Update dag 60 STROVAN:

Stal lag er vandaag een beetje hopeloos bij, op eerste gezicht.
Het uitmesten viel me uiteindelijk wel mee, de bovenlaag was licht verzadigd. De onderlaag heb ik ongemoeid gelaten.
Na het uitmesten (ca. 5 minuten en 1 kruiwagen) 1 zak korrel toegevoegd.

Geur neutraal.

AfbeeldingVAfbeeldingN

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:25

Update dag 60 MERKLOOS:

Stal vandaag vrij netjes.
Vannacht geen putten oid gegraven en de urineplek is niet gegroeid.
Normaal uitgemest een bijstrooien is niet nodig.
Bed nog mooi veerkrachtig en geur neutraal.

AfbeeldingVAfbeeldingN

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:23

TOTAAL KORRELVERBRUIK OP DAG 61:

bijgevuld: 1 op dag 33,41,53 en 60= 10 zakken
10x 6,20= €62,00

bijgevuld 1 op dag 20,31,38,45,53 en 60 = 12 zakken
12x 6,50= €78,00

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:25

Update dag 61 STROVAN:
De Strovanstal heeft een enorme opkikker gehad van de zak die ik gisteren heb bijgestrooid.
Vandaag zag hij er toppie uit en heb ik fluitend de stal uit kunnen mesten.
Ca. 1/4 kruiwagen mest verwijderd en het bed weer rechtgetrokken.
Geur neutraal en bed dik en veerkrachtig.

Update dag 61 MERKLOOS:
Zo mooi als Strovan er bij lag vanochtend, kon Merkloos een opkikker gebruiken.
Nadat ik de mest verwijderd had en het bed weer rechtgetrokken was, heb ik één zak korrel bijgestrooid.
Dit was de laatste zak van de oude zending, dus de volgende keer zal ik een zak van de nieuwe zending moeten gebruiken.

TIPTIPTIPTIPTIPTIP:
Het is beter om BIJTIJDS bij te strooien, in plaats van te wachten tot de bodembedekking op instorten staat of reeds ingestort is.
Mijns inziens krijgt de stal een behoorlijke boost als je tijdig bijstrooit en heb je veel langer plezier van je strokorrel. Op den duur is het zelfs voordeliger, aangezien je anders compleet uit moet mesten en direct 7 nieuwe zakken moet bijstrooien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:17

Update dag 63 STROVAN:
Ondanks het natte weer en het natte paard die wat vroeger binnenstond gisteren, ligt de stal er netjes bij.
Paard heeft in het midden wel wat gekapt en een kuil gegraven, echter was dit snel weer rechtgetrokken.
Bed is mooi veerkrachtig en los van structuur (3/4 van de stal, de achterste urineplek is wel een soort koek met een mooi laagje erop).
Geur neutraal.

Update dag 63 MERKLOOS:
Merkloos-paard was ook wat eerder naar binnen gisteren, deze stal ligt er heel netjes bij.
Stal was simpel en snel uit te mesten en recht te trekken.
Geen urinegeur en bodem is erg veerkrachtig.

GEMIDDELD STROKORRELVERBRUIK PER WEEK, PER STAL, genomen over een periode van 9 weken:
- merkloos : 1,11 zak per week. Vrij zuiver paard
- strovan : 1,33 zak per week. Vies paard

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:43

Update dag 65 STROVAN:
Stal lag er vandaag een beetje troosteloos bij, na veel gewandel van het paard door de stal. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken gehad dat ik gisteren wedstrijd had en er dus lang op stal gerommeld is. Dit paard is daar heel vatbaar voor en gaat dan rondjes lopen in de stal.
Na het uitmesten (al kon ik amper mestballen vinden) heb ik het bed weer rechtgetrokken en was het weer redelijk om aan te zien.
Zondag moet er goed uitgemest worden.
Hopelijk heb ik dan al nieuwe zakken Strovan, anders moet het Strovan-experiment stoppen.
Helaas heb ik op dit moment geen mogelijkheid om naar Haaren te rijden, anders had ik dat direct gedaan (3 wedstrijden deze week en twee zieke kinderen).

Update dag 65 MERKLOOS:
De Merkloze merrie had er beduidend minder moeite mee, dat er zo laat op stal nog gerommeld werd. Haar stal lag er netjes bij.
Nadat ik de mestballen verwijderd heb, heb ik simpelweg de stal rechtgetrokken en klaar was ik.
In totaal heb ik weer een kruiwagen zonder kop uit 4 stallen gehaald.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:26

Update dag 67 STROVAN inc. mestfoto's:

Het eerste wat ik vanochtend dacht toen ik de Strovanstal zag was: Ojee, dat wórdt me toch een werk....
Het bed was één grote bende, alles leek wel nat te zijn en op eerste gezicht dacht ik (weer) dat er niets van te maken was.

Afbeeldingvoor uitmesten

Met frisse tegenzin ben ik begonnen om in het midden van de stal een kuil te maken, dáár waar het paard het meeste plast en rommelt.
De verzadigde bodem is erg zwaar om te mesten, maar gelukkig heb ik slechts 1m2 geheel weggehaald tot op de kale matten.

Afbeeldingkale matten

Afbeeldinghoeveelheid mest

Daarna heb ik de resterende bodem weer netjes verspreid in het gat en het bed mooi glad getrokken.
Hierna is er een volle zak korrel doorheen gemengd, waarna het bed er goed en veerkrachtig uitziet.
Al met al een goede 20 minuten zweetoprug-werk en het ziet er weer aimabel uit.

Afbeeldingklaar

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:28

Update dag 67 MERKLOOS inc. mestfoto's:

Deze stal zag er toch behoorlijk wat aantrekkelijker uit vanochtend.
Hier heb ik alleen de mest verwijderd en het bed weer recht hoeven trekken.
Er kwam ca. 1/4 kruiwagen mest uit de stal.
Natte plek was nog hetzelfde als van de week en ik heb niet bijgestrooid.

Afbeeldingvóór mesten

Afbeeldingná mesten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:00

Update dag 68 STROVAN:
Stal lag er redelijk netjes bij, in vergelijking tot bijv. gisteren en eergisteren.
Paard had weer lopen rondjesdraaien in de stal, waardoor de bedding tegen de wanden omhoog gekomen was. Echter was het zeer makkelijk (en vooral licht) weer op zijn plaats te leggen.
Ca. 1/4 kruiwagen mest eruit gehaald en bed ziet er weer mooi uit. Luchtig en veerkrachtig. Wederom een opkikker van een zak bijstrooien!

Update dag 68 MERKLOOS:
Merkloos zag er een beetje triest uit, voordat ik ging uitmesten. Er was een overduidelijke urineplek te zien in de stal. Ook de rest van de bodem vond ik er donkerder uitzien vandaag.
Na het uitmesten heb ik de stal weer rechtgetrokken en droge mot over de urineplek gestrooid.
Dit helpt vaak, dus hopelijk nu ook.
Morgen dient er een zak bijgestrooid te worden en dat zal ik dan ook doen.
Duidelijke ammoniaklucht, bed verder nog veerkrachtig, echter donkerder van kleur als ik gewend ben.

Morgen en ws. woensdag geen fotoupdates, maar hopelijk wel tijd om een gewone 'snelle' update te plaatsen, ivm ziekenhuisbezoek van mijn kinders.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:21

Update dag 69 STROVAN:

Stal lag er vandaag netjes uit, ik zou zo niet zeggen dat we al bijna 10 weken ver zijn.
Paard had flink gemest, echter was het weer zó uitgemest. Ca. 1/4 kruiwagen vol.
Stal makkelijk recht te trekken en geur neutraal.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:22

Update dag 69 MERKLOOS:

Of laten we zeggen: plasstal?
Vandaag een enorme urineplek in de stal. Deze heb ik voor 80% verwijderd.
Het stonk behoorlijk naar ammoniak en ik heb ook een zak van de nieuwe levering bijgestrooid.
Na deze handeling zag het er weer naar behoren uit.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:23

TOTAAL KORRELVERBRUIK OP DAG 69:

bijgevuld: 1 op dag 33,41,53,60 en 67= 11 zakken
11x 6,20= €68,20

bijgevuld 1 op dag 20,31,38,45,53,60 en 69 = 13 zakken
13x 6,50= €84,50

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:21

Update dag 71 STROVAN:
Stal lag er vandaag niet super bij. Echter was gister de DA geweest en hebben de paarden langer binnen gestaan + paard is gesedeerd geweest, wat voor extra rommelen in de stal kan hebben gezorgd.
De bodem leek vanochtend erg donker en verzadigd, maar vanmiddag was het alweer mooi aan het opdrogen.
Niet bij hoeven te strooien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:21

Update dag 71 MERKLOOS:
Stal lag er redelijk netjes bij.
Mest door heel de stal heen en achterin de stal een natte plek. Na uitmesten zag het er netjes uit.
Geur neutraal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:26

Update dag 72 STROVAN:

De stal is hoognodig aan een grote uitmestbeurt toe.
De bodem begint nu echt verzadigd te raken aan de achterzijde van de stal. Aan de voorzijde is het nog goed te doen, maar rechtsachterin moet het er nodig uit.
Na het uitmesten heb ik de bodem weer rechtgetrokken en zag het er weer redelijk uit.

Afbeelding