welke bodem voor buitenbak en kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: welke bodem voor buitenbak en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:12

Voor zover ik weet wel, het is hun merknaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:00

Wie heeft de Agterberg snippers en die zelf los door zijn zand gemengd om de toplaag vaster te krijgen?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:06

Mijn vader gaat informeren over het drainagezand om in onze rijbak te leggen.

Het enigste probleem is is dat de weide nog uitgegraven moet worden en mijn vader daar absoluut geen tijd voor heeft.

Zou je het zand ook gewoon op de weide kunnen storten zodat ie hoger ligt dan de andere weides?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 08:20

shadomagic schreef:

Het enigste probleem is is dat de weide nog uitgegraven moet worden en mijn vader daar absoluut geen tijd voor heeft.

Zou je het zand ook gewoon op de weide kunnen storten zodat ie hoger ligt dan de andere weides?

weet niet of het dan wel waterdoorlatend genoeg zou zijn eigenlijk. maar dat zou ik als ik jullie was gewoon eens navragen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:22

russel schreef:
Wie heeft de Agterberg snippers en die zelf los door zijn zand gemengd om de toplaag vaster te krijgen?

Is bij ons op stal gebeurd

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:25

miep1979 schreef:
russel schreef:

Is bij ons op stal gebeurd

hier ook Ja

wij hebben trouwens ook gewoon het zand op de grond gedaan en niet uitgegraven, is zelfs beter voor de afwatering, maar wij hebben wel geulen gegraven met drainage slangen iedere 1,5meter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:36

Is jullie bak vaster geworden? Mijn zand is nl te zwaar, ik denk ook verkeerd zand.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:10

michele schreef:
shadomagic schreef:

weet niet of het dan wel waterdoorlatend genoeg zou zijn eigenlijk. maar dat zou ik als ik jullie was gewoon eens navragen

Vaderlief had wel het idee om de weide dan goed los te ploegen zegmaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:12

Hangt van de ondergrond af. Als de ondergrond al slecht water doorlaat, is even doorploegen en weer egaliseren wel het beste.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:17

Wij zitten op bosgrond, laat toch redelijk goed water door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:19

Gewoon proberen, ik heb drainage zand zo op de kleigrond gestort, maar dat is dan een longeerbak en geen rijbak. Gewoon proberen, drainage zand wordt nl als ondergrond voor een bak gebruikt, dus als het niet gaat, stort je er nog M3 zand overheen en dan moet het zeker gaan.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 04:27

joyce B schreef:
Als je ook nog een toplaag moet aanleggen met nieuw zand kun je er rustig een paar duizend euro bij optellen. Woudzand kost hier nu al 12 euro per kuub exclusief BTW, Rijbakkenzand kost al snel 25 euro per kuub. Het drainagezand kostte 17,50 euro per kuub exclusief BTW geloof ik. En je hebt best een hoeveelheid zand nodig.

Dan weet ik niet waar jij informeert, maar dat kan ik wel goedkoper regelen, gebracht met kipper-vrachtwagen.
Kan natuurlijk schelen dat ik hier dagelijks mee te maken heb Haha!
Bij interesse mag je me altijd een pm sturen met waar het geleverd moet worden, wat voor doeleinde (dus soort zand) en natuurlijk de hoeveelheid, dan kan ik altijd eens kijken op wat voor prijzen ik uit kom.

Eventueel zou ik het zand ook nog kunnen komen inrijden met een shovel als je dat wilt of als de vrachtwagen niet echt dichtbij kan komen. Zo'n shovel pakt afhankelijk van het formaat algauw 1 kuub per keer op, daar kun je niet tegen kruien, er zitten immers zo'n 13 kruiwagens in een kuub.

Ik kan nog veel meer zoals drainage aanleggen, uitgraven enz. Maar ik begrijp dat jullie voornamelijk zitten met de levering van het zand.

Oh ja, ik lees hier ook over snippers die jullie door het zand heen mengen, je moet het uiteraard zelf weten, maar dit raad ik niet aan. Het zal wel werken, maar mocht de bak ooit uitgegraven/opgeruimd moeten worden, zit je met enorme kosten voor het afvoeren van je zand, dat is dan namelijk 'verontreinigd' en zal gezeefd moeten worden enz.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 08:25

alleen jammer dat je zover weg zit stefanvi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 08:38

Vaak is zand alleen niet echt geschikt als bakbodem om diverse redenen. Het rolt en schuift weg als een paard erop gaat staan, waardoor er geen goede/ vaste grip is voor de paardenvoeten. Ik kan het artikel daarover nu niet zo snel vinden, maar het staat hier ook ergens op Bokt. Dat is dus 1 van de redenen dat er van alles doorheen gedaan wordt, om die stabiliteit te vergroten en de kans op blesures te verkleinen.
Veel "rijbakzand" is dan ook vermengd met iets anders. Gewoon zand is welswaar niet zo duur, maar het vervoer maakt het dat wel.
http://www.stresan.de/ , heeft ook goed zand ( gemengd) voor een redelijke prijs.
Overigens is het erg moeilijk om "het juiste" zand/ bodem te vinden. Hangt af van onderlaag en persoonlijke voorkeuren ( en budget niet te vergeten). Wij hebben zand laten komen van de plaatselijke loonwerker die dit hier in de buurt meer verkocht voor rijbakken en die mensern waren tevreden. BIj ons, met een goed werkend drainage systeem, werkte het dus niet en was de bak niet gebruiken. UIteindelijk hebben we dat dus met Megatop opgelost, maar volgende keer halen we het zelf ook weer uit Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:10

ElCid, ik heb dus ook een zandprobleem omdat ik ook een goed werkend drainage systeem heb, nu dus met dit natte weer van de afgelopen weken is mijn bak pas goed te rijden en dan ook nog niet overal, straks dus absoluut niet meer. Ik heb dus agterbergsnipppers maar er moet eerst nog zand bij, en ik kies voor M3 zand.

Ik moet nog zien of het zware en op sommige plekken zachte er uit gaat.

Je moet heel erg op passen waar je je zand besteld, straatzand, dus opvulzand is absoluut af te raden en als je zomaar zand zonder certificaat besteld, dan heb je snel dit zand dus.

Als je al op een goede ondergrond zit en geen drainnage nodig hebt, kun je wel volstaan met een goede zandsoort, maar bakonderhoud is zo belangrijk, dat vergeten de meesten. Altijd de stront er uit, regelmatig vlak trekken, regelmatig even met korte pinnen lostrekken en geen paarden er los in. Doe ik dus wel, moet wel ik zit op zware kleigrond en de longeerbak gebruik ik ook als paddock, alleen drainnage zand en dat is altijd lekker droog, maar is maar een cirkel en een grote bak is net even wat meer voor ze.

Maar zorg voor officieel zand, hier hebben ze , voordat ik het kocht, een vrachtwagen gelost van zomaar wat, daar heb ik dus nu heel veel problemen mee, het mengt niet en blijft zacht en zwaar Boos! Het kostenplaatje moet niet de keuze van het zand gaan uitmaken.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 05:23

michele schreef:
alleen jammer dat je zover weg zit stefanvi

Dat is inderdaad een nadeel, ik werk echter door geheel nederland met uitzondering van de 3 meest noordelijke provincies (friesland, groningen en drenthe). Ik ben dus ten allen tijde bereid om ook voor jou een prijsopgave te maken. Ik heb in Gelderland en Overijssel enkele logeeradressen voor meerdaagse projecten, dus ook dat is geen probleem.
Stuur me per pb wat je nodig hebt, en dan kan ik voor je gaan informeren. Ik kan dit wel pas zaterdag doen op z'n vroegst i.v.m. kerst.
Indien je speciale dingen nodig hebt zoals een vrachtwagen die door terrein/weiland kan, zeg dit ook even Haha!

ElCid schreef:
Vaak is zand alleen niet echt geschikt als bakbodem om diverse redenen. Het rolt en schuift weg als een paard erop gaat staan, waardoor er geen goede/ vaste grip is voor de paardenvoeten.

Daarom is zogenaamd paardenbakzand ook anders van structuur (hoekig i.p.v. rond) waardoor het steviger is.
Tevens zijn er nog diverse andere dingen specifiek van toepassing op dit zand. Omdat er dus hogere kwaliteitseisen aan gesteld worden is het duurder dan 'gewoon' straatzand wat je al voor een euro of 5 per kuub inclusief transport kan krijgen.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:26

Wat is precies M3 zand ? En wat zijn de voor en nadelen daarvan.
Ik heb mijn bak dus net leeggehaald en er moet dus weer nieuw zand gestort worden en ben nu aan het uitzoeken wat voor zand het beste is.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:40

m3 is een zogenaamd certificaat, en er zijn dan verschillende toevoegingen achter de M3 zoals a, b, c enz.

Oftewel M3 zand is zand met een certificaat en dus helemaal vrij van ongerechtigheden enz. Maar daar betaal je dan logischerwijs ook wel voor.

Je moet gewoon zogenaamd paardenbakzand bestellen, in ieder geval zand met een hoekige korrel zodat dit in elkaar grijpt waardoor het paard minder ver wegzakt, maar ook moet het zand genoeg waterdoorlatend zijn.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:13

Dank je wel, ik zal eens gaan informeren wat de prijs is en waar ik het kan bestellen.