Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:09

Mijn paard staat nu weer op een stal waar hij iedere dag in de wei komt, weer of geen weer. Natuurlijk wil hij met slecht weer graag wat eerder naar binnen, dat gebeurt ook wel.
Ik heb gezien hoe enorm hij opknapte toen hij iedere dag buiten kwam, ik dacht eerst ook dat hij wel goed in zijn vel zat, not dus. Voor mijn paard niet meer anders als een stal met weidegang!
Ik heb zelfs zijn achterijzers eraf laten halen zodat hij met de groep van de stalhoudster in de wei mag.
En tussen de stallen zitten geen tralies maar een groot gat in de muur zodat ze bij elkaar kunnen komen en elkaar kunnen krabben als ze daar behoefte aan hebben. Mega is nu echt veel gelukkiger dan eerder toen hij weinig in de wei kwam en geen sociale contacten had, want o jee er kon wel eens wat gebeuren .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:20

Ik zie mijn paard ook het liefste in de wei, maar dan wel in een veilige wei. Omdat een deel van de wei niet omheind is en daar allemaal doornestruiken staan, waar ze laatst vast ingezeten heeft, gaat ze niet meer in de wei totdat het gemaakt is. (en dat kan eventjes duren).

Ze gaat doordeweeks elke dag overdag een uur in de molen. Iets dat ze gelukkig erg leuk vind. Verder rijd ik haar 5x per week en sinds kort rijdt een vriendin haar 1x in de week. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Regelmatig het bos in en af en toe vrij laten springen. Ze heeft het niet slecht, maar toch voel ik me soms schuldig met dit mooie weer dat ze het grootste deel van de dag op stal staat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:23

runningkawa schreef:
Als ik dan nu het zonnetje zie en ik weet dat mijn paard binnen staat, knaagt dat enorm aan mij.
En ja, daar word ik zelfs ongelukkig van.

Dat heb ik nou ook!!! Ik ben momenteel alleen thuis en moet dus zelf mn paarden buiten doen. Als ik dus heel de dag naar school ben en ik weet dat het zo'n weer wordt dan wordt ik onrustig want wat zal ik doen??? Ze smorgen al buiten zetten maar dan ist koud of pas laat maar dan kunnen ze of maar heeeel ff naar buiten voordat het donker is. Dus ik zet ze mooi smorgens buiten want het zonnetje komt al vroeg op.

Als de weersvoorspelling dan niet uitkomt baal ik maar ik baalde laatst nog veel erger omdat ik ze dus op stal had laten staan omdat een dag eerder de zon niet was gekomen.

Ik merk dat mijn paardjes het nou heerlijk buiten vinden. Met de kou stonden ze al snel klaar aan de draad en hinniken als ze me zagen lopen nu kijken ze een keer op zo van ja ik heb het nog naar mn zin doei ik ga nog niet mee naar binnen.
De veulentjes liggen smorgens al lekker te zonnen in de wei. Helemaal plat op de grond te genieten.

Naar buiten met die hap!!! (als dat dus kan) want ik bof wel dat ze aan huis staan, hoewel als je een goede stal hebt waar ze het voor je doen bof je nog veel meer, hehehe.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:00

Mijn jaarlingen gaan wel de hele dag naar buiten en 's zomers dag en nacht. mijn oude pony (25) staat een paar uur buiten in een groep. Ik weet dat hij dit helemaal niet leuk vind want hij gaat altijd alleen staan en als er een ander paard aan komt rent ie hard weg. hij is half blind en voelt zijn eigen niet veilig. Soms moeten ze hem echt naar buiten schoppen dus is dit dan niet zielig?? Hij komt wel buiten omdat dat goed voor hem is maar hij vind het echt niet leuk.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:10

Bij mij staan ze allemaal lekker van 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags buiten...
En als ik dacht dat het zou gaan regenen en ik zie dat de zon de heel de dag schijnt, ga ik weg uit college om ze buiten te zetten anders krijg ik echt een schuldgevoel....ze zijn dan ook echt wel blij als ik kom!
Wel willen ze om een uur of 5 gewoon naar binnen, dan gaan ze lopen klieren en rennen langs het hek...HONGER! Vork

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:43

Veerle staat nu nog binnen, maar ze komt zeker in de zomer op de wei, iig overdag de hele dag. Snachts weten we nog niet. Maar weidegang vind ik zelf heel belangrijk voor een pony!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:27

runningkawa schreef:
Ik woon ook niet op een boerderij hoor, (was het maar waar) dus dat is bullshit.
ook hier zijn genoeg pensionplaatsen waar paarden niet buiten komen.
Maar die verkies ik niet.
.......
En natuurlijk mag je in de randstad wel een paard, maar je kunt bv (zonder aan te vallen) wel zorgen dat je zelf meer tijd maakt voor je paard, voor extra beweging.En als dat zelf niet gaat een verzorgen nemen.

een paard wat 1x per dag uit zijn stal komt vind ik idd zielig.
Als dat bij mij zo zou zijn, werd hij vandaag nog verkocht.

Ik verkies een pensionstal waar mijn paard optimaal verzorgd wordt, en waar ze zomers elke dag het land in gaat. In de winter vindt je hier geen weidegang. Zou ik ook graag hebben, maar dat vindt je hier gewoon echt niet. En die pensionhouders hebben nog gelijk ook, want de ruimte is schaars. Ik zou ook liever in de zomer een goede wei hebben dan het hele jaar door bagger.
Paddocks hebben we wel, maar zoals gezegd, doe je mijn paard daar geen plezier mee.

Zelf meer tijd vrijmaken? Ik ontvang graag je suggestie HOE. Ik zit 's morgens om 07.15 uur in de auto om naar m'n werk te gaan, en kom 's avonds tegen 18.30 uur thuis (als er niet te veel file staat). Dan ga ik koken, en eten we, en ben ik rond 20.00 uur op stal, waar ik tot 22.30 uur de tijd heb voor ik van het erf geschopt wordt Haha!
Plan mijn agenda eens zodanig in dat ik meer tijd heb om Mileen eruit te halen????

Verzorger nemen? Please.... die heb ik al 5 gehad, die worden door m'n paard in de zeik genomen.....

Als jij mij was, had je nu dus geen pony waar je 7 dagen in de week dikke pret mee hebt, en die absoluut niet lijdt onder haar armzalige paardenbestaan waarbij ze slechts 1x per dag haar stal uitkomt in de winter. Hoe lang zou het duren denk je, voordat er toch weer een paardje op stal stond????? Schijnheilig

Al met al denk ik dat iedereen graag zou willen dat z'n paard altijd elke dag het land op kan. Ik denk dat iedereen het nut en plezier van vrijheid en sociale kontakten inziet.
Maar ik denk dat het ook wel aardig is om eens wat minder Pennyachtig te redeneren, en wat realistischer te worden. Sommige dingen kunnen nou eenmaal niet. Roeien met de riemen die je hebt, heet dat. En daar kun je een schitterend leven mee hebben. En je paard ook.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:33

Op mijn vorige stal kwam Kalista amper op het land, hooguit een uurtje als je er dan wel bijbleef. De stal waar we nu staan, staat ze de hele zomer met 4 anderen op het land.....ik zag haar gewoon opbloeien, een totaal ander paard. Haar ogen werden vriendelijker, ze zit gewoon veel beter in haar vel.
We tellen de maandjes/ weken tot aan het weideseizoen ook echt af nu Lachen

Ik probeer haar in de winter wel lang uit stal te houden en in het weekend lekker buiten te rijden. Als het weer een aantal zondagen niet toelaat dat we naar buiten kunnen, merk ik dat direkt in haar lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:35

Aaaaah daar hebben we ook een leuke: buitenrijden.... DAT zou nou eens verplicht moeten worden voor alle paarden! Want die van mij zijn dan vreeeeeeselijk zielig als het om weidegang gaat, maar komen wel minimaal 1x per week buiten voor een lekker lange buitenrit. Bovendien 1 dag in de week vrij (=alleen los en spelen, dus natuurlijk wel beweging) en 1 dag longeren.
Dus mijn nieuwe stelling is: wie niet 1x per week buitenrijdt, niet 1x per week vrij maar wel beweging geeft, en niet 1x per week longeert, is een dierenbeul!!!!
*LOL* *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:37

Citaat:
Zelf meer tijd vrijmaken? Ik ontvang graag je suggestie HOE.

Zal ik dan grof realistich zijn en zeggen hoe Haha!
1 paard eruit doen.
Ik wil er ook wel 2, maar dan moet ik ook fulltime werken.
Nu ik er 1 heb, heb ik meer tijd. Want ik hoef niet fulltime te werken.

Maar die reactie zal me wel niet in dank afgenomen worden.
Maar wel realistich en zeker niet penny achtig.

En ja door dat mijn vriend ook maar een gewoon baantje heeft, ik maar partime kan werken met een niet hoog betaalde baan.
Moeten vakanties of andere luxe wel wijken.
Maar dat is dan de keus die wij maken.
De keus om 1 paard een goede stal te geven.
En zelf wat minder duur te kunnen leven.
De keus die het paard niet kan maken.

En zou ik hem dan nog niet kunnen bieden wat hij nodig heeft, ging hij er idd uit.
En nee er stond niet zo een ander.
Kan er zo X uit de stal plukken om te rijden.
Waar ik zelfs mee kan verdienen ipv dat het me geld kost.
Maar helaas heb ik daar de energie niet voor.

Wat ik trouwens ook afvraag, en niet voor jou Sonja, maar gewoon algemeen.
Waarom zijn er voor de bio industrie zoveel regels hoeveel beesten er op een vierkante meter gehuisvest mogen worden.
Hoe de lucht moet zijn enz enz.
En bij paarden is er niks.
Dat is toch raar ?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:49

Bunny en Elise hebben ook geen wei.

MAAR achter ons is een smal fiets paardje waar overdag bijna nietmand komt en veel gras, daar laat ik ze gewoon los ze lopen toch niet weg, en ze vinden het heerlijk lekker in het zonnetje. Ik zou ze er graag langer uit hebben maar omdat ik er wel inm de buurt bij wil blijven gaan ze iets van 1 uur per dag daar los in het weekend langer iets van 1,5 uur.
Dan nog lekker poetsen en allebei nog een uur rijden of voor de kar.

Verder vind ik dit eigenlijk wel goed ze hebben en groote hok heel veel lucht een grote helft is buiten wel met dak maar met tralies dus het lucht goed. Ze staan er samen in dus ze kunnen elkaar poesten naar buiten kijken enz.
Ik vind dat ze het niet zo slecht hebben hoor in de zomer gaan ze nog op de wei Lachen

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:50

Ik vind het belachelijk en erg ego, als je paard nooit met andere paarden kan spelen of lekker kan grazen ofzo, neem dan geen paardje als je echt van paarden houd.

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:57

Sonja schreef:
Aaaaah daar hebben we ook een leuke: buitenrijden.... DAT zou nou eens verplicht moeten worden voor alle paarden! Want die van mij zijn dan vreeeeeeselijk zielig als het om weidegang gaat, maar komen wel minimaal 1x per week buiten voor een lekker lange buitenrit. Bovendien 1 dag in de week vrij (=alleen los en spelen, dus natuurlijk wel beweging) en 1 dag longeren.
Dus mijn nieuwe stelling is: wie niet 1x per week buitenrijdt, niet 1x per week vrij maar wel beweging geeft, en niet 1x per week longeert, is een dierenbeul!!!!
*LOL* *LOL* *LOL*

Mee eeenssssssssssssssssss Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:04

Helemaal mee-eens, er is toch helemaal niets aan voor die paarden om maanden achter elkaar in die saaie bak te lopen. Verder is het ook wel goed voor jezelf om buiten te rijden Haha! Lekker chillen Tong uitsteken

Ik rijd altijd buiten op Bunny en Elise. Ik kan ook niet anders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:07

ook daar ben ik het mee eens.
ik dressuur, ik spring ik ga naar het bos, ik longeer.
Hij krijgt vrij om alleen maar met zijn maatjes te spelen, wat hij gewoon elke dag kan Lachen
Dus eigenlijk heb ik gewoon een verwende knol.
Zal het hem morgen maar eens vertellen Haha!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:12

Ach tis maar hoe je het ziet je kan ook zeggen dat al die ander achtergestelt zijn, en dat de jouwe het gewoon goed heeft! Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:19

Citaat:
Waarom zijn er voor de bio industrie zoveel regels hoeveel beesten er op een vierkante meter gehuisvest mogen worden.
Hoe de lucht moet zijn enz enz.
En bij paarden is er niks.
Dat is toch raar ?

Toch heb ik laatst ergens gelezen dat ze hier wat aan willen doen want de huisvesting van paarden schijnt over het algemeen niet zo best te zijn.
Te klein en te weinig beweging.

Overigens mijn knollies hebben een super leven die lopen het hele jaar door 24 uur buiten , hebben schuilgelegenheid en kunnen staan en gaan waar ze willen. Ze leven in een koppel van 10 paarden dus wat wil je nog meer.
Sinds ze daar staan zijn ze helemaal opgebloeid ondanks dat ze bij mij altijd over dag buiten liepen.
Ik rijd een paar keer in de week in de bak, longeer wat en sinds 3 weken ga ik elke zondag een lange rit maken.

We hebben vorige week een fjord erbij gezet die altijd zuur keek, binnen een week is dat paard zo opgeknapt en dat terwijl hij zijn paddock deelde met een andere fjord.
Maar nu kunnen ze echt in een groep leven en hun plaats in de koppel vinden. daarnaast kunnen ze heel veel lopen en rennen.

Ik geloof dat mijn paarden een heel maar dan ook heel goed leven hebben .
Ik zou er zelf ook niet mee kunnen leven als ze de hele dag op stal moeten zouden staan. Dan zou ik zelf nog naar de andere kant van het land verhuizen als ze daar wel buiten zouden kunnen lopen.

weidegang is gewoon heel belangrijk, jouw vrijheid is toch ook belangrijk. Je zou zelf ook depressief worden als je de hele dag opgesloten zit en er maqar 1 uurtje uit mag om je benen te strekken.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:35

Als ik mijn paard niet buiten zet,breekt ze toch echt de stal af!!
Ook word ze dan super sjacherijnig op stal zodat je niet echt veilig meer kunt voeren.
Ze gaat slaan,word erg onrustig en hardstikke zuur.
Dus als het even kan gaat ze dagelijks ongeveer 8 uur naar buiten.
Meestal zet ik haar dan voor mijn werk naar buiten.
En anders een stalgenootje.
Ik rijd haar dan savonds na mijn werk.
En in het weekend gaan we heerlijk op buitenrit.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:48

Ik ben ook zo'n miep dat ik vind dat [**] op de wei moet. Haha!
Gelukkig gaan ze nu ook weer sinds een weekje. Lekker vitamientjes van de zon, als ik hem dan zo lekker zie eten ben ik zelf ook helemaal blij. Lachen

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:12

Sabientje kan ook gewoon in de stal blijven staan en dan merk je niks met rijden dat ze fris is ofzo, maar het is gewoon veel fijner voor haar als ze op de wei kan! Ze staan wel apart op de wei maar of dat nu zo'n ramp is...
Idd Fonnie, ik word daar ook altijd helemaal blij en vrolijk van als ik haar daar zo lekker op het weitje zie staan met het zonnetje op haar rug!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:39

mijn paarden staan vrijwel altijd buiten, meestal 24 uur per dag 7 dagen per week. Alleen als het heel hard vriest, of als het in de winter met bakken uit de hemel komt, staan ze binnen. Maar elke ochtend te popelen om hun beentjes weer te strekken.
Nu weet ik wel dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, maar ik vind dat een paard toch echt iedere dag naar buiten moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:06

runningkawa schreef:
Citaat:
Zelf meer tijd vrijmaken? Ik ontvang graag je suggestie HOE.

Zal ik dan grof realistich zijn en zeggen hoe Haha!
1 paard eruit doen.
Ik wil er ook wel 2, maar dan moet ik ook fulltime werken.
Nu ik er 1 heb, heb ik meer tijd. Want ik hoef niet fulltime te werken.

Ik heb maar 1 paard, Milena. Inderdaad heb ik veeeeel meer tijd voor haar als ik haar verkoop alleen heb ik haar dan niet meer dus hoef ik ook geen tijd voor haar vrij te maken...... Zo zie je maar weer hoe prematuur je opmerkingen toch nog kunnen zijn....
Dick heeft ook een paard, Leonardo.
Dat betekent dus dat beide paarden van 20 tot 22.30 een baasje tot hun beschikking hebben. Voor vier dagen per week, want ik werk dus (voor de paarden) niet fulltime Haha!

Verder nog tips? Vingers aflikken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:49

Ik sluit me bij Sonja, Pava en Cer aan. Wanneer gaan jullie me aangeven?

Ik word altijd zoooo moe van dit soort topics. Iedereen kan makkelijk kletsen als je niet in de Randstad woont en werkt. Ook de penny-achitge opmerkingen " dan zou ik geen paard nemen", kun je heel hard roepen als het toch niet voor jou van toepassing is. Makkelijk om andere mensen te veroordelen.
Ik zou het ook graag anders hebben, maar helaas dat bestaat gewoon niet in deze streek.
Dus maak ik er het beste van en zorg dat hij er toch minstens 2 uur per dag uit komt.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:52

Fitzroy schreef:
. Ook de penny-achitge opmerkingen " dan zou ik geen paard nemen", kun je heel hard roepen als het toch niet voor jou van toepassing is. .

Ik heb dus jarenlang geen paarden gehad omdat weidegang op dat moment niet tot de mogelijkheden behoorde.
Van mij beslist geen penny-achtige opmerking. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. Ik houd geen paard als ik hem geen weidegang kan bieden.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:57

Fitzroy schreef:
Ik sluit me bij Sonja, Pava en Cer aan. Wanneer gaan jullie me aangeven?

Ik word altijd zoooo moe van dit soort topics. Iedereen kan makkelijk kletsen als je niet in de Randstad woont en werkt. Ook de penny-achitge opmerkingen " dan zou ik geen paard nemen", kun je heel hard roepen als het toch niet voor jou van toepassing is. Makkelijk om andere mensen te veroordelen.
Ik zou het ook graag anders hebben, maar helaas dat bestaat gewoon niet in deze streek.
Dus maak ik er het beste van en zorg dat hij er toch minstens 2 uur per dag uit komt.

Joh, mijn ene paard zou doodongelukkig zijn als ie 24 uur per dag buiten zou moeten staan. Dat kent ie helemaal niet. Bovendien is het een echte angsthaas die waarschijnlijk een maagzweer krijgt als ie niet tijdig tot rust kan komen in zijn eigen vertrouwde stalletje. Zomers drie tot vier uur in de wei is prima voor hem. Als ie niet op de wei kan staat die iedere dag buiten het rijden nog een uur tot anderhalf uur in de bak te hangen.