Probleem met vlas.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michellee73

Re: Probleem met vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:13

wij hebben thuis ook vlas, werkt prima. stro gaat echt stinken, vind ik.
maar daarentegen mesten we wel elke dag uit, sommigen op stal doen het een week niet, dat kan echt niet. als het een keer voorkomt dat ik niet kan rijden, mest ik wel gewoon. tenzij dat niet haalbaar is, maar dan is het de volgende dag erg smerig.
is het niet aangeraden om het gewoon zelf te doen? echt niet veel werk

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:39

Ik kan niet elke dag mesten.
Gister stond mijn pony gewoon vies vlas te vreten!!
Word er echt moedeloos en hopeloos van.. Verdrietig

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:41

2 vlasbalen per maand zijn er zeker 2 te weinig..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:44

Kun je geen foto van je stal maken in normale toestand? Ik krijg namelijk ook hele erg het idee dat jij het bruine vlas voor nat aanziet, maar dit gewoon normaal is. Vlas staat er nou eenmaal om bekend dat het niet de meest schone stallen om te zien geeft.

2 Balen lijkt wienig, maar als een paard niet veel in stal staat, valt het allemaal best mee.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:10

Zal ik vandaag even doen Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:26

Ok, ik ben benieuwd.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:34

ik sta zelf ook met al mijn paarden op vlas. Twee keer in de week haal ik de natte plekken eruit en een keer in de week gaat er een nieuwe baal in. dagelijks worden de drollen eruit gehaald, soms zelfs twee keer daags. Ik merk zelf dat als je op vlas staat of op zaagsel dat het meer onderhoud vraagt dan met stro. Ik ben zelf ook wel echt te vreden over vlas, het neemt ook echt super goed op.

als ik een keer in de twee weken de natte plekken eruit haal, dan heb ik echt maar dan ook echt een zeer ranzige stal, nee.. gewoon twee keer in de week het natte eruit halen en een keer in de week een nieuwe baal er in gooien en je houd de stal echt super, tevens het vlas ook, de nieuwe baal meng ik altijd erdoorheen.. En heb als ik het zo aanpak nooit last van een te vieze stal. Tevens staat er een paard bij ons op zaagsel puur omdat die vanwegen slechte hoeven niet op vlas kan staan, (lees zuurgraat). ook met zaagsel hou ik het goed bij, en heb ik ook geen problemen mee.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

Ik zou gewoon vragen of je een klein aanhangertje neer mag zetten....
Hadden wij bij de vorige stal ook, 1x in de week konden we het gratis wegbrengen naar de boer waar wij hooi vandaan haalden...
Dit was dan mest (uit paddock en weide) van 4 pony's.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:47

michellee73 schreef:
wij hebben thuis ook vlas, werkt prima. stro gaat echt stinken, vind ik.
maar daarentegen mesten we wel elke dag uit, sommigen op stal doen het een week niet, dat kan echt niet. als het een keer voorkomt dat ik niet kan rijden, mest ik wel gewoon. tenzij dat niet haalbaar is, maar dan is het de volgende dag erg smerig.
is het niet aangeraden om het gewoon zelf te doen? echt niet veel werk

De drollen mogen er iedere dag uit, maar de natte plekken echt niet! Dan ga je namelijk heel het idee van vlas te buiten, en word het een duur grapje. Vlas vormt een koek, en die koek moet eens in de week eruit gehaald worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:25

Maar stel dat jouw paard echt altijd op dezelfde plek plast.. bij die van mij kwam de echte (rode) natte plekken dan altijd boven, in plaats dat het in de onderste laag trok. Dus dan stond mijn paard wel in kleddernatte vieze vlas. Ik haalde het dus best vaak eruit.

koelbloedig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:45

Ik ben zeer tevreden over vlas.
Mijn paarden zijn in het najaar en de winter overdag in de paddock of wei en 's avonds gaan ze op stal. Of het moet de gehele dag regenen.
Ik gooi per beginstal 3 pakken vlas erin en haal de drollen er iedere dag uit.
Zijn de plekken te nat en dat is bij mijn oude ruin erger dan bij mijn jonge merrie,
dan haal ik ze eruit.
Maar normaal gesprokken, doe ik ik 1 keer per week een pak vlas erbij en soms wel eens een half pak per stal extra.
Tuurlijk vlas verkleurd gauw maar het neemt enorm veel vocht op en het licht heerlijk zacht en droog.
Ik denk dat het bij jou meer tussen de oren zit,niet kwaad bedoeld hoor Knipoog
Maar 2 pak per maand, dat is echt te weinig.

Wij gooien het op een hoop en gebruiken het later als compost, maar daar hebben we dan ook wel de ruimte voor.

Ik zou niet zo gauw verhuizen, want volgens mij heb je het daar zo slecht nog niet. Hier moet gewoon even goed over gesproken worden op een prettige niets verwijtende manier.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:32

Ik ga eens proberen om de natte plekken langer te laten liggen, maar hij heeft vaak van die harde bulten en dat ligt niet lekker, als ik de stal glad trek, dan trek ik die bult en dan komt nat boven en gaat het stinken. Wat doe ik fout?

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:43

Wij hebben op stal ook vlas. Ideaal! Het blijft mooi droog en de paarden hebben een lekker bed. Bij ons gaat het mesten als volgt.

Op het moment dat er al een goede bodem gecreeerd is wordt er dagelijks uitgemest door de drollen eruit te halen. Op zaterdags scheppen wij het rode er uit en komt er een pak vlas bij. Op de woensdag nog een half pak als het nodig is (afhankelijk per paard) Voor de rest is het de kunst bij vlas om zo mijn mogelijk "nat" eruit te halen omdat dit nodig is voor het vormen van een onderlaag. Alleen het rode kan niets meer opnemen waardoor het verwijdert moet worden.

Verder heeft het bij vlas geen zin om vaak kleine hoeveelheden bij te strooien omdat dit niet terug te zien is.

Mijn tip ik dan ook om te mesten zoals hierboven beschreven is. Wij hebben op zaterdag 1 kruiwagen met rood vlas en drollen wat eruit komt. Dit zal niet meer zijn dan dat jullie dagelijks schappen en wij hebben ene prima droge stal!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:08

Joycie, jij beschrijft inderdaad exact hoe het moet. De urine is nodig om een harde onderlaag te creeren. Russel, die bulten die jij bedoelt, die horen ook. Gewoon dusdanig dik vlas erin dat het weer recht is, en weer bijhouden.

De eerste paar weken dat vlas in een stal ligt, ook geen natte plekken eruit halen. Liever extra dik in het vlas zetten.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:27

Om geen bulten in het midden te krijgen schep ik vaak langs de kant het schone vlas weg,tot er een kale bodem verschijnt en gooi daar het natte vlas uit het midden neer(bij ons wordt in het midden geplast).
Het droge van de kant gaat nu in het midden en als dat weer nat wordt schep ik hetdroge weer van een andere kant weg en verruil het weer met het natte vlas uit het midden.
Op deze manier blijft mijn onderlaag mooi egaal en doe ik heel lang met mijn vlas.
De boven laag houd ik mooi droog en als die vochtig wordt vul ik nieuw vlas erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:47

Waarom gooi je de natte vlas niet weg? Als ik in de bult schep dan stinkt het behoorlijk, open in de stal aan de zijkant is voor mij geen optie.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:49

Omdat dat natte vlas een koek moet gaan vormen waarschijnlijk. Verkijk je daar niet op, als je het vanaf het begin af aan weg hebt gehaald zul je nu weer overnieuw moeten beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:51

Utixo schreef:
Joycie, jij beschrijft inderdaad exact hoe het moet. De urine is nodig om een harde onderlaag te creeren. Russel, die bulten die jij bedoelt, die horen ook. Gewoon dusdanig dik vlas erin dat het weer recht is, en weer bijhouden.

De eerste paar weken dat vlas in een stal ligt, ook geen natte plekken eruit halen. Liever extra dik in het vlas zetten.

Ik ben dat nu dus aan het proberen. Mijn shet staat op een flink dikke laag witte losse vlas. Kennelijk trekt de urine goed naar beneden en ik hoef maar 1 keer per maand de stal leeg te scheppen. Maar mijn paard is er te zwaar voor denk ik dan, als hij opstaat dan maait hij gaten in de laag en ik moet altijd de stal aanharken om hem glad te krijgen. Als ik op de niet urineplekken weer extra vlas doe, dat blijf los en is zo weer open gelopen.

Nu heb ik ook een grote stal dus dat is al niet makkelijk, maar op de urineplekken loopt de harde bult na 2 a 3 dagen fllink op en als ik mijn zaagselriek er in zet, krijg ik het bijna niet los zo vast zit het en moet ik echt plaggen scheppen. Als ik dat laat liggen dan loopt hij het snel open en dat stinkt zo erg...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:59

Ja, maar vlas hoeft ook niet 1 keer in de maand helemaal leeggetrokken te worden he. Vlas is echt oppotten. Mijn paard heeft het een jaar volgehouden op 1 stal, met alleen elke dag de mest eruit en na enkele weken 1 keer in de week de natte plek. Vervolgens de losse laag verdelen door de stal, en dan schoon vlas (wat ik voor het gezicht nog vermengde met het oude). Nu is hij ook wel erg netjes, maar in feite rouleer je de stal zo, en hoef je hem in princiepe nooit helemaal leeg te trekken. Moet je dit wel, dan is vlas wellicht niet de ideale oplossing, omdat het dan vrij kostbaar kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:00

1 jaar ga ik niet redden. Ik merk nl als ik na een maand of 2 de randen niet los trek er schimmel in de randen zit. Schimmel is heel erg slecht voor paarden en mijn paard heeft luchtwegproblemen, dus voor hem heel slecht.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:03

Je kunt de randen ook wel lostrekken (vaak zit hier nog een bonk schoon vlas), maar dit moet je gebruiken om eht weer recht te trekken.
Er zit bij mijn paard echt geen schimmel in zijn stal of op de randen, vaak laat ik de randen zelfs vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:05

Ik verlies ook veel vlas bij de waterbak, dat gaat op een gegeven moment schimmelen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:08

Je moet de randen ook iedere dag gebruiken om bij te trekken.Juist omdat dat altijd droog is,en zo kan het niet gaan schimmelen.
Als het op de plek van mesten en plassen en staan/liggen maar goed bedekt is,langs de randen staan ze toch niet met hun voeten,dus dat kun je gerust wat minder bedekt houden.
Die van mij mest achteraan en daar laat ik ook een randje vrij,dat is toch makkelijker met opruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:36

Dat achterin mesten is zo super, dat leer ik hem echt niet. Onder het eten gaat de staart omhoog en dat is op een plek waar hij ook veel loopt, plast en staat. Dat moet ik vaak elke dag gewoon leeg scheppen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:40

Vlas is erg wennen zeker als je van een stro-stal af komt.
Niet elk paard is even netjes en je hebt ze die blijven roeren. Dan wordt het wel moeilijk om een vaste ondergrond te krijgen..
Mijn paard roert ook, daar krijg je echt geen vaste laag bij.
Door toch 2x per week de natte plekken weg te halen krijg je niet een hele dikke laag zodat je niet van die hoge bulten krijgt zoals eerder genoemd. De stal van mijn paard is goed droog en heeft een goede dikke verende laag. Met toch maar 1 pak nieuw vlas per week erbij.