Peesbeschermers om in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Re: Peesbeschermers om in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:42

Ik doe geen peesbeschermers om in de wei, hij kan prima op eigen benen lopen.
Ik vind het wel logisch dat mensen bescherming om doen tijdens het loszetten wanneer het paard blessuregevoelig is, beter voorkomen dan afwachten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:46

Normaal mag mijn paard met blote benen in de wei. Als ik haar loslaat in de bak om echt te rennen krijgt ze wel iets om. Binnenkort mag ze na 8 weken boxrust weer in de wei, dan pak ik haar benen ook goed in. Ik denk dat ze wel helemaal uit haar plaat gaat en wil niet nog meer beschadigingen aan haar benen.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:49

Ik heb het wel een tijdje gedaan met peesbeschermers om in de bak en in het land. Maar daar heeft mijn schimmel schuurplekjes van gekregen en die zijn nu ná 2 of 3 jaar nog niet weg! Ik zou ze dus ook niet weer om doen in de bak/ land, de hele dag.
Omdat mijn schimmel zijn ijzers wel vaak aftrapt, heb ik hoefschoentjes om bij hem((?)weet even niet de juiste benaming) Dat werkt ook erg goed. Ook kan hij zich zo niet bezeren op de hoef als hij een sliding ofzo maakt.

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:11

Elliebelle schreef:
semmiiee schreef:
ik wil iedereen waarschuwen dat het niet nodig is en zelfs gevaarlijk...
mijn pony heeft ze een uur omgehad en in dat uur is ze gewoon GEVALLEN.
als ze gaan rollen is het ook gevaarlijk dat bijv.
de voor peesbeschermers tegen de achter aan komen en wat bij mijn pony was:...
het klitte bant ging vast zitten aan elkaar!!!
oftewel dat paard sloeg helemaal op hol en ik moest hem 1 maand op rust zetten omdat
hij blijkbaar ook nog eens last had van een kreupel heed.
Nouw ik ben er klaarmee en ze gaat alleen om met rijden.
het is trouwens ook heel erg zonde voor de peesjes
als je ze iedere dag moet schoonmaken.

Als het paard voldoende kracht zet dan scheurt het klittenband wel, beetje kaasclown verhaal.

nouw kaasclown verhaal doe effn normaal ofzo geen gevoel voor paarden!!!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:15

wij doen het nooit eigenlijk, en is ook niet echt nodig zeg maar.
alleen bij 1 merrie doen wij haar kniebescherming om, omdat ze bij een klein sprintje meteen haar hele knieën openliggen.
maar bij de rest eigenlijk nooit..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:17

ik doe het ook niet, vind het niet nodig.
alleen onder het rijden/ longeren doe ik het Ja

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:31

Mijne heeft ook vaak ijzers afgetrapt../ en licht ook aan hoefsmid. maar ook aanhet paard. bij de vorige gebeurt het altijd. bij die ik nu heb nooit meer. jha as die te debiel gaat doen!!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:21

Dagelijks naar buiten, dan zijn er geen te gekke akties meer!
ieder uur bescherming om die voeten is slecht op den duur, in stal kan meer gebeuren!
Daar kan je ook niet 24/7 beschermers om!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:49

semmiiee schreef:
Elliebelle schreef:
Als het paard voldoende kracht zet dan scheurt het klittenband wel, beetje kaasclown verhaal.

nouw kaasclown verhaal doe effn normaal ofzo geen gevoel voor paarden!!!

omg Huilen van het lachen ROFL

Ik zou geen peesbeschermers omdoen in de wei, ik vind het niet nog, ze doen nooit gek ofzo. (staan 24/7 op het land)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:46

daijano schreef:
Dagelijks naar buiten, dan zijn er geen te gekke akties meer!
ieder uur bescherming om die voeten is slecht op den duur, in stal kan meer gebeuren!
Daar kan je ook niet 24/7 beschermers om!

Hier sluit ik me bij aan: als een paard elke dag een flink aantal uurtjes buitenkomt, zal hij niet snel compleet uit zijn dak gaan. Natuurlijk, een sprintje trekken of bokken zal nog steeds wel voorkomen, maar goed, daar zijn het paarden voor en gaan ze niet dood van.

Ik kan me wel voorstellen dat je peesbeschermers omdoet als een paard net een blessure heeft gehad en weer voor het eerst de wei op mag en je vreest dat hij uit zijn dak zal gaan.

Ik doe mijn paard geen peesbeschermers om op de wei: 1) omdat ik vind dat ze dan prima op eigen benen moet kunnen lopen en 2) omdat ik bang ben dat ze met peesbeschermers juist blessures of wondjes krijgt, omdat je steeds vaker hoort dat de temperatuur onder de peesbeschermers tot gevaarlijk hoge temperaturen kunnen oplopen en dan meer schade (kunnen) veroorzaken dan voorkomen.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:46

ik deed bij mijn paardje wel altijd peesbeschermers om, altijd ter extra veiligheid, ooit stond me andere pony met een ander paard in de wei en die heeft toen een flinke trap op ze been gehad waardoor hij 2 maanden kreupel was!
Daarom zou ik het wel doen altijd ter bescherming.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:40

turbo_12 schreef:
ik deed bij mijn paardje wel altijd peesbeschermers om, altijd ter extra veiligheid, ooit stond me andere pony met een ander paard in de wei en die heeft toen een flinke trap op ze been gehad waardoor hij 2 maanden kreupel was!
Daarom zou ik het wel doen altijd ter bescherming.

Dat kan ook gebeuren buiten de wei en op andere plaatsen van het paardenlichaam. Gewoon dikke pech en als je met beschermers voor de rest van het paard zn leven moet beschermen kan je het paard net zo goed bij het andere paard weghalen als het vaker gebeurd. Zulke ongelukken gebeuren nu eenmaal..

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:57

Je maakt de pezen en onderbenen van een paard er juist alleen maar slappen er daardoor zwakker door. De warmte die wordt afgegeven door het dragen van pezen kan zo heet worden soms dat het schadelijk kan zijn.

Een paard moet ook wel een paard kunnen blijven zijn vind ik zelf. Lachen Om nou elke dag met bracen te lopen als het niet nodig is lijkt me nou ook geen pretje. Natuurlijk snap ik wel de mening beter voorkomen dan genezen; of zoiets in die richting. Ik zelf vind er een te grote maar aan zitten en zowieso geen haar op me hoofd denkt er over het idee na. Vind het eigenlijk klaarrijke onzin voor mijn paard, er kan overal wel wat gebeuren. Staand in een stal kunnen er ook genoeg dingen gebeuren. Paard kan ook wel gewoon op zijn eigen benen doen, het is alleen altijd een risico. Aangezien een paard niet bedenkt hoe hij geen blessure kan oplopen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:03

Ik doe het wel. Ze staat niet overdreven lang in de wei, en ze heeft 2x blessure gehad.

xLinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:55

nee, mijn vz paardje staat gewoon zonder buiten.
Hij staat ook 24/7 buiten, alleen swinters gaat de stal los en kan die in en uit de stal lopen.
Ik doe ze ook niet om omdat hij altijd buiten staat (en hij maakt toch geen rare sprongen)
Tong uitsteken

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:29

suus_romy schreef:
Je maakt de pezen en onderbenen van een paard er juist alleen maar slappen er daardoor zwakker door. De warmte die wordt afgegeven door het dragen van pezen kan zo heet worden soms dat het schadelijk kan zijn.

Dat steun geven is onzin, vergelijk het niet met een brace maar met scheenbeschermers Knipoog groot verschil!
Die warmte is wel een issue ja maar dat is het met rijden ook lijkt mij.
Maar goed, ik heb de schimmel gister weer met kapotte benen binnengehaald, in beide kogels achter dikke snee door het aantikken en fijne dikke kogels, voortaan maar weer met bescherming om naar buiten Clown

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:25

ik had niets om ..ja alleen het eerste half uurtje en dan weer af als ze de hele dag in de wei stond...

die pessoa beschermers ventilerend vind ik niet zo denderend eruit zien lijkt niet echt bescherming te geven ...maar kan het mis hebben Tong uitsteken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:55

cloris schreef:
suus_romy schreef:

Dat steun geven is onzin, vergelijk het niet met een brace maar met scheenbeschermers Knipoog groot verschil!
Die warmte is wel een issue ja maar dat is het met rijden ook lijkt mij.
Maar goed, ik heb de schimmel gister weer met kapotte benen binnengehaald, in beide kogels achter dikke snee door het aantikken en fijne dikke kogels, voortaan maar weer met bescherming om naar buiten Clown

De warmte is zeker een issue ja, een uur rijden of 9/10/12 etc uur in de wei is een groot verschil. Mijn merrie heeft ook een kleine afwijking aan haar achterbenen waardoor ze ze bij rijden en in de trailer echt om moet maar in de wei kan ze zeker wel op eigen benen lopen, ze trekt afentoe wel eens een sprint maar niet overdreven vaak..vooral niet met dit weer. Maar iedereen weet het het beste voor zijn of haar paard maar zelf vind ik het nog steeds apart dat ze nodig zijn in de wei. (Behalve bij uitzonderingen dan)

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:59

mijne is ook gewoon rustig misschien omdat hij bij de vorige ijgenaar nogaal heel druk was in de wei omdat hij achter een manege een zwembad een skatebaan voetbalvelt hondenclub schietclub fruitbedrijf en een hokkybedrijk stond:+

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:03

Mijn pony's staan hele jaar door buiten en ook met rijden hebben ze niks om wij springen, crossen en dressuren en grondwerken en alles gaat prima hoor !!

ik vind peesbeschermers erg onnodig ! (is MIJ mening )
veulens in de opfok hebben toch ook geen peesbeschemers om als ze los worden gelaten of een paard in een box wat gek doet kan net zo goed iets oplopen !

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:53

cloris : klopt, een brace is voor meer ondersteuning dan bescherming en het gaat nu om bescherming. Scheenbeschermer is betere vergelijking, nu je het zegt ja. Inderdaad zo is het ook met rijden, alleen is er een verschil met tijd. Ligt natuurlijk ook aan de beweging.
Maar zo heeft ieder zijn argumenten om het niet of wel te doen. Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:58

Die van mij huppelt zo buiten! Een peesblessure voorkom je niet met peesbeschermers!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:51

peesbeschermers om in de wei
eigenlijk nog nooit van gehoord Clown
maar het is niet verstandig omdat het gaat broeien en daar krijg je weer kale (schuur) plekjes van. Als je paard er kort zeg maar 2 uurtje instaat en hij is heel druk kun je het proberen. maar niet langers als dat omhouden

greetz

brendatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:30

ik doe afentoe springschoenen want hij maakt van die rare sprongen Clown

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:38

Joceline schreef:
De warmte is zeker een issue ja, een uur rijden of 9/10/12 etc uur in de wei is een groot verschil. Mijn merrie heeft ook een kleine afwijking aan haar achterbenen waardoor ze ze bij rijden en in de trailer echt om moet maar in de wei kan ze zeker wel op eigen benen lopen, ze trekt afentoe wel eens een sprint maar niet overdreven vaak..vooral niet met dit weer. Maar iedereen weet het het beste voor zijn of haar paard maar zelf vind ik het nog steeds apart dat ze nodig zijn in de wei. (Behalve bij uitzonderingen dan)

En toch zijn de meningen ook al verdeeld als het om een uur rijden gaat Knipoog en natuurlijk moet iedereen het voor zich weten alleen blijkt dat niet altijd uit de reacties van mensen die 'tegen' zijn Knipoog gezien sommige wat kinderachtige opmerkingen wat ik eerder al aangaf.
Ik denk dat het ook niet eens te maken heeft met het op de eigen benen lopen van het paard, dat lees ik nu al een aantal maal, maar als je een scheenbeschermer om hebt, betekent dat dan dat je niet op je eigen benen kan lopen of betekent het dat je jezelf (of anderen) beschermt tegen ongelukjes en/of invloeden van buitenaf? Nee toch..
Mijn schimmel kan waanzinnig goed op eigen benen lopen met of zonder mij hij is alleen erg joepiedepoepie als in de winterperiode in het land (of rijbaan) los gaat. En bij dat joepiedepoepie gedrag hoort extreme sprongen maken en zo gruwelijk hard rennen dat je echt je hart vasthoudt, nou om zulke paarden nou tegen zichzelf te beschermen kan je gewoon heel makkelijk even beenbeschermers omdoen. Aangezien mijn paard hele dagen in de paddocks kan vanuit zijn stal had ik het idee dat het niet echt nodig zou zijn afgelopen week, nou toch wel blijkbaar gezien zijn verwondingen.
M.i. heeft het niets met op eigen benen staan te maken dus maar met gewoon gek doen.. ik heb nou eenmaal een bijzonder lenig bewegelijk paard en dat zullen wel meer mensen hebben, ik moet er niet aan denken dat ik weer maanden naar een paard moet kijken omdat de hoefbal er half afligt door mafkezen gedrag. Daarom begrijp ik maar wat goed dat sommige mensen iets voorzichtiger worden met hun paard, kost allemaal genoeg euries en voorkomen is beter dan genezen maar ik denk dat eer je dat roept je geconfronteerd moet zijn met blessure leed dat voorkomen had kunnen worden door een simpel beenschermertje of springschoentje Knipoog
Veroordelen is makkelijk maar doe het niet te makkelijk