dravers en vooroordelen

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:29

Ik vind wel dat veel dravers vroeg afgeschreven zijn voor de koersen. Die ik gekend heb waren allemaal op 5-jarige leeftijd verplicht gestopt vanwege een blessure.
VOor mezelf hoef ik geen draver. ZE zijn vaak net even te klein (degenen die ik gekend heb waren zo rond de 1.50 -1.55). Ik wil dressuren en springen. Dus dan vallen bepaalde rassen gewoon af.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:26

Als je het zo bekijkt, Germie, heb je volledig gelijk. Maar is dat niet met elke raskeuze? Je kijkt wat je zelf wil en kiest daar een ras/type bij waarvan je denkt dat die kan doen wat jij wilt?

Ik wilde bewust een sober ras, dus kies ik niet voor een arabier, maar voor een haflinger.

Je kiest er dus NIET voor omdat het dravers zijn, maar vanwege de grootte en kunnen.

Alhoewel Bobo op zijn 13-e nog regelmatig een koers won en absoluut geen kleintje (1,65) was!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:41

Mijn dravers zijn inderdaad allebei klein, 1.52m. Gelukkig ben ik zelf ook maar 1.62m, dus dat past aardig...
Dravers verschillen enorm in stokmaat: van 1.42m tot 1.72m! (Misschien nog wel groter of kleiner, maar deze heb ik zelf meegemaakt)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:47

Buitenzorg schreef:
Als je het zo bekijkt, Germie, heb je volledig gelijk. Maar is dat niet met elke raskeuze? Je kijkt wat je zelf wil en kiest daar een ras/type bij waarvan je denkt dat die kan doen wat jij wilt?

Ik wilde bewust een sober ras, dus kies ik niet voor een arabier, maar voor een haflinger.

Je kiest er dus NIET voor omdat het dravers zijn, maar vanwege de grootte en kunnen.

Alhoewel Bobo op zijn 13-e nog regelmatig een koers won en absoluut geen kleintje (1,65) was!

Dat is ook zo, tuurlijk zou ik best een draver willen die de potentie heeft om Z springe en Z dressuur te worden. Maar helaas is dat niet zo, en dus valt de keuze al snel op een NRPS-er of KWPN-er.

Je kiest je paard op wat je er mee wilt. Verder heb je gewoon vooroordeleln over andere paarden. Dat heeft iedereen: de speknek van een fjord, de altijd dezelfde kleur van een haflinger, slechte galop van een EXDRAVER (:D ), de altijd hete volbloeden, de altijd kijkerige arabier met deuk in de neus enz. dat ze niet waar zijn is een ander verhaal, maar dat beeld heeft iedereen die niet op een bepaald ras rijdt.
HEt zijn zeg maar 'raskenmerken' die mensen er zelf opplakken Haha! Haha!

De draver is altijd een ex-draver (weer dat woord Haha!) En van die 'raskenmerken' kom je niet meer af.

Zo zeggen mensen die niet op kwpn-ers rijden dat het vaak eenheidsworst is, oftwel allemaal hetzelfde karakter, zelfde type enz. Ook dat is natuurlijk niet waar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:49

Ofir is zeker 1.60, en Liesje, hoe hoog was Tidalium Pelo ook alweer (v. Jidalium) iets van 1.75 ofzo? En Nadir (avatar), een haflbroer van Ofir was misschien 1.50, die was echt klein Lovers

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 19:21

Morespeed is 1.57 m. en ik denk dat Loyalty ongeveer net zo groot is, misschien iets groter. Wij hebben er ook 1 op stal die 1.42 m is, maar ook 1 van 1.65m. Er zit dus een groot verschil in. Zelf vinf ik Morespeed een lekker maatje. Ik hoef niet zo'n groot paard en het is toch ook geen pony om te zien.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:15

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 06:20

eindelijk zijn ze hiermee begonnen. Dat werd wel hoog tijd

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:22

Niet alle reactie´s gelezen wegens tijdnood, vergeef me Lachen Ik zal vanavond eens uitgebreid de 4 pagina´s doospitten (is immers een van mijn lievelingsonderwerpen Lachen ).

Zo even gauw heb ik al behoorlijk wat dingen gelezen waar ik het niet mee eens was. Vergeef me voor de dubbele opmerkingen, maar ik zeg het lekker toch Tong uitsteken
Dravers en niet kunnen springen? Hmm.. Voor de hoefkatrolontsteking, jawel, die heeft mijn Draver, sprongen we oxers van 1,55!! In een parcousje is onze max 1,40. Dat zou ik niet bepaald niks noemen, ik geloof dat het Zspringen er voor de E-pony´s er dan al uit is.. Uiteraard had ze niet zo´n spectaculaire galop als de gemiddelde Zspringer, maar ik weet zeker dat we de M hadden gehaald (als ik even mag egostrelen Lachen ).
Dressuur.. Tsja, ikzelf bezit niet de Z-Draver die ik af en toe zou willen, maar we redden ons. Na 2,5 jaar pas, het zijn geen makkelijke paardjes waar iedereen zomaar mee wegrijdt. Met veel geduld, respect, zachte hand en begrip hebben we meet bereikt als met de methodes die ik van mijn instructrices kreeg (slof, andere bitten, halsverlenger, sporen). We zullen nooit M komen, maar daar liggen mijn strevens ook niet, ik heb hele andere doeleinden, en laat ze daar nou juist geknipt voor te zijn..
Over de galop: tsja, daar kan ik kort over zijn: die zal nooit perfect worden. Ik heb nog nooit een Draver gezien met een vergelijkbare galop als van een KWPN, ik heb er ook zeer sterke twijfels bij of die wel bestaan. Dravers worden gefokt voor de draf, niet voor de galop. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet kúnnen galoperen. Ik zit liever op Navy in galop dan op mijn ex-bijrijdpaard (Zz Dres., M Spr., KWPN, Giantello), dat hou ik echt kilometers lang vol. In de bak is het wat minder, ze wil al gauw te snel, maar dat is eerder een gebrek aan training dan aan niet kúnnen. 3 jaar geleden kon ze nog geen volte stappen zonder in een knoertharde rengalop te zitten, inmiddels heb ik haar nageeflijk in alle gangen (de 3 hoofdgangen dan Haha! In een tölt of telgang uiteraard niet Tong uitsteken ).
Wat Karin al zei: Dravers zijn echte vechters die bijna alles voor je willen doen! Dat merk ik bijna elke dag, elke wedstrijd opnieuw.
Navy en ik rijden dus Endurance, voor mij ook echt geen ander ras dan de Draver waarmee ik dat zou doen. Heerlijk karakter, vechtlust, kracht, snelheid, doorzettingsvermogen (want dat is gignatisch), uithoudingsvermogen, verstandig.. Gewoon perfect Lovers
Over de blessures.. Tsja.. Ik kan dat moeilijk ontkennen.. Hoefkatrolontsteking fase 4 in beide voorbenen, Botschiefels in de voorbenen, zwakke rug.. (En toch nog zo fijn Endurance Lachen ). Uiteraard hoeft dit echt niet voor elke Draver op te gaan, ik ken er zat die er klinisch en röntgologisch (of hoe dat moeilijke woord ook al weer was..) nog perfect bijlopen.. Helaas mocht dat voor Navy niet opgaan, maar met een aangepaste training hebben we daar dus geen last van (al bijna 2 jaar geen stapje onregelmatig meer.. Dat is dus sinds de diagnose en speciaal beslag).

Ik weet zeker dat er met veel geduld en respect gigantisch veel te bereiken is met deze schatten! Voor mij geen ander ras meer..
Ik zal zo dadelijk alle reactie´s dus even goed lezen, I´ll be back Tong uitsteken

Groetjes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:28

Ik vond dit al heel wat, maarruh, kom maar op Haha!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 18:14

Ik dacht al, waar blijft Navy nou toch, maar daar was je eindelijk met je positieve reacties

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:37

Ik vind dravers echt geweldige beestjes, dankzij Gaby heb ik ze leren kennen en ze ook verzorgt gereden etc. Ik vind de vooroordelen echt dom van sommige, tuurlijk heb je heet hoofdjes maarja ga eens kijken hoeveel je er ziet op een entrainement....waar ik toen hielp hadden we er zover ik weet maar 1. En niet kunnen springen en dressuur en noem maar op???? Wij hadden een hele nerveuse merrie maar die vond dressuur harstikke leuk!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:44

Ik heb zelf dan jarenlang een draver bereden die door een blessure niet meer geschikt was voor de drafsport, maar joh, vind je het gek dat deze dieren meer last hebben van blessures, er wordt enorm veel actie en snelheid gevraagd, die spieren krijgen elke keer weer een opdonder.
Maargoed, die draver was zo schrikachtig als ik weet niet wat, vogel? stijger, grassprietje dat voor izjn hoofd langs wappert 'racen' auto die een raar geluidje maakt? opzij springen. Nou was die niet nep, maar dat paard werd echt helemaal panisch, en dat ws er op geen enkele manier uit te krijgen, en toch heeft hij meegereden in de drafsport en dit heeft hij goed gedaan. Maar desondanks vind ik de vooroordelen over "dravers zijn...." onzin, in het draversras zie je misschien wel meer blessures als een gemiddeld ander ras, maar wat wil je ook met wat er van deze dieren gevraagd wordt!
En wat betreft dat "onhandelbaar" dravers zijn nou eenmaal paardjes met een gebruiksaanwijzing, je moet ermee kunnen omgaan.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:20

Zelf heb ik een Draver/Anglo Arabier. Het is een paard met niet het makkelijkste karakter, maar ze is super eerlijk en ik leer elke dag weer van haar. Het is een pittige tante, die mij aangeeft als ik iets goed of fout doe. Het klink raar, maar het is echt zo. Het is een soort gevoel, zij corigeerd mij onder het rijden en de dagelijkse omgang. Ik heb voor Lyra ook nog een andere draver gereden, dat was ook zo'n slim paard. Als ze je vertrouwen doen ze alles voor je. Maakt niet uit wat het is. Ze hebben mischien moeite met de gallop, maar als je een goede band met je Draver hebt, zullen ze hun best voor je doen. Ze laten je niet zomaar in de steek. Dat zijn mijn ervaringen met Dravers.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:49

lunatje schreef:
Ik heb zelf dan jarenlang een draver bereden die door een blessure niet meer geschikt was voor de drafsport, maar joh, vind je het gek dat deze dieren meer last hebben van blessures, er wordt enorm veel actie en snelheid gevraagd, die spieren krijgen elke keer weer een opdonder.

Tsja.. Eigenlijk ben ik het daar niet geheel mee eens..
Een gezond paard hoort zijn werk aan te kunnen, zonder daardoor blessures te krijgen. Een goede warming-up, cooling-down, genoeg pees/spiertraining zouden die blessures eigenlijk (in theorie) moeten voorkomen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de belating niet op den duur te veel wordt, en dáárdoor voor blessures (als bijvoorbeeld peesklappen, hoefkatrolontsteking, artrose, botvergroeïngen, rugklachten) gaat zorgen. Hetzelfde geldt in de Dressuur: je gaat een paard dat totaal onbespierd is, geen evenwicht heeft, geen ervaring en noem maar op, ook niet met sporen en een zweep Grand-Prix oefeningen laten doen. Dat is ook vragen om blessures, en ook dat kan later voor permanente blessures zorgen. Evenals het springen met een jong paard, het crossen, het rijden van een Endurance, mennen.. Noem maar op.. Helaas is de belasting in de Draverwereld gewoon veel groter, en komt er vrijwel voortdurend een klap op de voorbenen.

Citaat:
dravers zijn nou eenmaal paardjes met een gebruiksaanwijzing, je moet ermee kunnen omgaan

Jaaah, helemaal mee eens. Ik geloof dat er met een Draver evenveel te beginnen is als met een KWPN (uiteraard andere doeleinden, maar goed, we zetten een KWPN ook niet voor een sulky..), in de sport en recreatie. Alles is mogelijk, als een ouderwets gebouwde Fjord Zz kan komen, waarom een Draver dan niet? Nu ga ik het niet doen, hoor, maar ik ben dan ook geen Dressuurruiter. Heb de ervaring, kennis, wil en motivatie niet voor Haha!

Citaat:
Ik dacht al, waar blijft Navy nou toch, maar daar was je eindelijk met je positieve reacties

Hihi, een heel topic gemist inderdaad.. Bloos Maar ik ben er weer Haha!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:11

Hey navy, wat ik wilde zeggen met dat textje wat je gekopierd hebt is dus hetgeen wat jij eronder zegt, dravers worden vaak te lang gebruikt in de draverij waardoor er slijtage kan ontstaan.

groetjess

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 09:16

Je krijgt natuurlijk altijd slijtage als je paarden zo intensief gebruikt. De één heeft natuurlijk wel beter beenwerk dan de ander.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:03

Uiteraard. De een loopt jaren mee aan de top en wordt daarna nog instensief gereden zonder ooit een pasje fout te zetten, de ander heeft de limit op een seizoen liggen..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:31

En daar kan je ook op fokken: in het hengstenboek staat ook de medische keuring, en dus ook eventuele beengebreken. Zo'n hengst heeft er al een koerscarriere opzitten, en als zn benen dan nog goed zijn is dat een pluspunt.

diara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:02

Ik rijd regelmatig op de draversmerrie Idalia(van Liesje_1 hier).
Ik vind het een heel fijn paardje zowel buiten als in de bak dressuren.
Okeej, de galop zal nooit perfect worden maar het heet niet voor nix een DRAVER,ze zijn op de draf gefokt.
Met het dressuren merk ik wel dat ze in een wat verzamelde draf wat tactfouten maakt , buiten op recte stukken heeft ze dat niet.
Wat de gezondheid betreft,die is goed.
1 x een virusje(hadden meerde paarden van stal)
en 1x iets lichts aan haar pees(waarschijnlijk)...
Sins een paar dagen ben ik en Liesje-1 ook bezig met conditietraining,
in 1 woord:
SUPER
Tevens is haar karakter ook fijn,(bijna...)altijd voor je willen werken.

Ten slot:
ik ben naar 2 andere dravers wezen kijken , die ik om eerlijk te zijn nix vond....maar smaken verschillen zullen we maar zeggen..

beppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:13

hallo ook ik heb een halve draver hij heeft dus niet gekoerst maar mocht altijd berm crossen toen ik hem kocht waren er mensen die dachten dat ik met hem zou verongelukken en als ze hem nu zien geven ze toe dat ze het goed mis hebben gehad.
hij is wel eens hyper maar dat duurt altijd maar even op het moment rij ik M1 dressur met hem en we gaan door tot de Z .
de kwaal waar hij last van heeft is slokdarm verstopping dit is meestal 2 keer per jaar en dat went verder is het een top knol en wordt hij nooit verkocht.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:24

Mijn eerste paardje was een draver, gekocht zonder dat ik dus wist dat hij er 1 was.
Op 17 januari 1996 kwam hij aan en wat was ik trots, zag er niet uit dik in het vacht lange klitterige manen en staart maar hij was van mij!
Na een paar weken vertelde iemand op stal dat hij dus een draver was en heeft me ook goed geholpen.
Helaas viel hij dat jaar tijdens konigingen dag terwijl hij los liep en begonnen toen de problemen.
kreupel, zeer veel last van zijn rug en noem maar op.
Ik moest van de dieren arts en van de diverse mensen om me heen hem maar weg doen want ik zou nooit wat met hem kunnen berijken of echt kunnen rijden.
Ik eigenwijs.. Haha!
En ben met hem naar dierenkliniek "bosch en duin" gegaan en zijn daar foto's gemaakt en is hij in zijn rug ingespoten, hij had namelijk versleten ruggewervels, en verkalking aan zijn pezen voor en een los botfragment rechts achter.
Uiteindelijk hebben we hem zo "opgelapt" dat hij goed als recreatie paard door het leven kon, zonder al te veel pijn dus, helaas bleek hij niet al te goed bij mij te passen we hebben vaak (te vaak) het bos in volle draf snelheid gezien wat ik niet kon waarderen en was hij een echte heet hoofd wat ik toen echt niet aankon.
Ik heb hem toen verkocht naar een plekje waar hij meer vrijheid zou hebben (dus meer los kon, wat een draver( elk paard wel) echt moet wil je hem fris in geest houden).
Alle verhalen die ik hier zo hoor over het karakter klopt allemaal met hoe Indy was, heet maar super braaf in omgang zelfs mijn moeder durfde hem te poetsen en dat doet ze met geen ander.
Wel heb ik toen een hele tijd een vooroordeel over de drafsport gehad, totdat ik met iemand mee bent gegaan naar de koersen met de hengst Jado Enzelens en ik van dichtbij hebt gezien hoe het werkt.
De vooroordelen zijn er niet meer maar ik moet heel eerlijk zijn mijn sport is het niet maar wat iemand doet moeten ze zelf weten, wel weet ik dat er ook goede trainingsstallen zijn (entrainementen heten die geloof ik... Verward ) waar de paarden in hun waarde worden gehouden en natuurlijk de mindere.
Maarja rotte appels heb je ook elders in de sport.

Dit moest ik even kwijt, hoop dat jullie het niet erg vinden.
Ik zeg altijd ik ben Indy dankbaar dat hij mijn eerste paardje heeft mogen zijn, en vergeten...doe ik hem nooit.

Angenita