prikkeldraad slecht of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: prikkeldraad slecht of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

Japke_Z: Dat ziet er erg vervelend uit zeg. heeft het paard er nog last van?
De paarden die ik ken die in het prikkeldraad beland zijn, zijn helaas ingeslapen. Dit waren er meerderen, voor ons ook nooit prikkeldraad!

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:34

Je kan afrasteren met p'draad en dan een meter a halve meter ervoor lint doen,
en laag beginnen want een shet kan overal bij Vork

Dan staat het ook nog netjes, alleen prikkeldraad zou ik nooit doen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:54

Prikkeldraad? Niet doen! Vraag lijkt me compleet overbodig eigenlijk.
Het kan 100 keer goed gaan, maar het hoeft ook maar 1 keer verkeerd te gaan..

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:11

ik zou prikkeldraad niet doen ze kunnen er tohch in gaan schuren!! en stel dat er wat gebeurd het is verschrikkelijk al sje prikkeldraad om het been van je pony hebt

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:21

Ik laat iedereen de keuze, maar mijn paard komt niet in de buurt van prikkeldraad.

Een vriendin van mij haar paard is in mei uitgegleden en in de prikkeldraad terecht gekomen. Heel zijn been beschadigd en ze had de keuze. Als springpaard (wat hij was) kon hij nooit meer gebruikt worden. Dus het was laten inslapen of hopen kosten aan doen en dan enkel nog met kunnen gaan wandelen. Ze heeft voor de laatst optie gekozen en haar ruin heeft 3 maanden op stal gestaan met een verband rond zijn been. In het begin werd dat iedere dag door de dierenarts ververst... en nu loopt hij rustig rond. Het heeft heel wat geld gekost om hem erdoor te krijgen.

Het eerste wat ze wel heeft gedaan was de prikkeldraad vervangen door schriklint. Zij had nog prikkeldraad rond de weide vermits er nog een koe bijliep ook en die gaat heel graag de buren bezoeken.

Gewone ijzerdraad zou ik ook niet nemen vermits deze niet breekt, mocht er iets totaal misgaan.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:25

Mijn verzorgpaarden hebben altijd in weien met prikkeldraad gestaan. Gelukkig nooit iets gebeurd.
Nu ik mijn paardje heb ben ik blij dat er geen prikkeldraad meer is, vind het echt gevaarlijk.
Het kan vaak goed gaan, moet het hoeft maar één keer goed fout te gaan!!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:19

Mijn paard is op volle snelheid (renbloed dus dat zegt nogal wat) in het prikkeldraad beland en had alle pezen onder haar borst half door.. 2 maanden mocht en kon ze de stal niet uit.. Het was dat ze drachtig was anders was het voor haar einde verhaal geweest. Gelukkig herstelde ze razendsnel en kan ze zonder problemen gewoon gereden worden. Afgezien van de littekens heeft ze er niks aan over gehouden.. maar ik blijf alert overal waar ik prikkeldraad tegenkom..

Een paard hoeft maar 1 keer te schrikken, te glijden of wat dan ook en je hebt mogelijk fatale gevolgen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:25

Ik denk dat TS zich wijselijk al heeft teruggetrokken uit dit topic Knipoog

xLinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:12

Prikkeldraad zou ik niet nemen.
Het is te gevaarlijk als de pony erin blijft hangen,
Vooral als hij dan steeds stroomschokken krijgt en zich
ook ernstig kan verwonden, tot nare gevolgen.
Ik zou een gladde draad nemen met stroom.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:16

Mijn paard staat in een weiland met prikkeldraad Bloos Ik heb geen keus helaas omdat het mijn wei niet is. Ik vind het zelf ook niet fijn.. Er staat geen stroom op. Er is ook nog nooit wat gebeurd, alleen hangt ze er overheen om gras te eten buiten de wei en dat is niet fijn voor dr deken, verder niks. Maar ben er niet blij mee.

Maudje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:15

hij an er wel inkomen enzo. en anders misschien van die rood-witte lintjes vast strikken zodat het het ziet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:20

Sodeletuut schreef:
Mijn paard staat in een weiland met prikkeldraad Bloos Ik heb geen keus helaas omdat het mijn wei niet is. Ik vind het zelf ook niet fijn.. Er staat geen stroom op. Er is ook nog nooit wat gebeurd, alleen hangt ze er overheen om gras te eten buiten de wei en dat is niet fijn voor dr deken, verder niks. Maar ben er niet blij mee.

Gwyn heeft er ook een nare wond van opgelopen... dus toen hebben wij voor het prikkeldraad lint gespannen zodat hij niet meer in het prikkeldraad kon hangen (is niet alleen paardvriendelijk, maar ook dekenbesparend Nagelbijten / Gniffelen). Gewoon isolatoren in de houten paaltjes draaien, draad/lint erdoor en tada: paardvriendelijk prikkeldraad is geboren Nagelbijten / Gniffelen

Moet er niet aan denken om alleen maar schrikdraad te hebben... dan staat 1 van de heren vrij snel al op de weg Boos!

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:10

nee zou geen prikkeldraad doen omdat als ze daar doorheen geen de verwondingen niet te overzien zijn! schrikdraad knapt vrij snel. dus veel minder verwondingen. denk ik dan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:14

Als wij alleen schrikdraad hebben staat Misty 5 minuten later al op de weg! Ze springt er gewoon overheen/doorheen!
Maar ik denk dat ik gewoon inderdaad een schrikdraadje ga spannen voor het prikkeldraad Lachen Bespaart dekens idd!

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:46

Ik heb ook prikkeldraad,,, (ik krijg nu ander draad) Maar écht ik zeg je...
als je pony in eht prikkeldraad zit ... dan kan je hem latern afmaken..!!
ik hoor daar zovele verhalen over dat dat gebeurt!@

Salsalaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:50

Doe echt geen prikkeldraad. (vooral niet bij een shetlander! die willen zowiezo al snel ergens doorheen) wij hadden vorig jaar een twenter bij ons op stal staan (een volbloed merrie) die is door het prikkeldraad gegaan en had een hele diepe wond tot het weefsel, dat kon gehecht worden. Maar inmiddels staat ze te koop (ze is echt een plaaatje Haha! ) maar alle mensen die komen, willen dr niet door dat been!
Ze heeft echt heel lang verhardend verband om gehad!
Dusss.... beter geen prikkeldraad~~

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:08

Ik zou mn paard nooit in een wei zetten met prikkeldraad. Je hoort toch regelmatig van verwondingen. Dat zijn lelijke wonden die heel slecht genezen. Helaas is schrikdraad ook niet alles want daar heb ik dit jaar mijn veulen aan verloren maar ja met alles gebeuren wel ongelukken. Bij vele zal het nooit gebeuren maar het zal je maar net overkomen. Beter voorkomen. Ik zal echt voor een andere omheining kiezen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:06

ik mag van de boer ook niet het prikkeldraad vervange voor lint maar er bestaan bevestigingen met 50 cm staaf waardoor je schrikdraad een 50 cm verder de wei in kunt bevestigen zodat ze wat verder van het prikkeldraad af blijven .Niet super ,maar bij gebrek aan een alternatief werkt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:11

Ach een nieuwe Shet is goedkoper dan het hele weiland overnieuw omheinen Haha!

Nee grapje, prikkeldraad is NOT DONE!!!!!!!!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:12

Je hebt waarschijnlijk nog nooit een verwonding door prikkeldraad gezien, als je nog lang plezier van je pony wilt hebben moet je vooral geen prikkeldraad om je wei doen, het maakt hele lelijke wonden, gewoon rond ijzerdraad ook trouwens. Het meest "veilig" is schriklint, of koord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:15

Prikkeldraad hoort om een zwaarbewaakte gevangenis, niet in de buurt van een paardenwei, zelfs niet in de buurt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:27

luckyboy5 schreef:
ik mag van de boer ook niet het prikkeldraad vervange voor lint maar er bestaan bevestigingen met 50 cm staaf waardoor je schrikdraad een 50 cm verder de wei in kunt bevestigen zodat ze wat verder van het prikkeldraad af blijven .Niet super ,maar bij gebrek aan een alternatief werkt het

Ook dan is het risico groot. Kennissen van mij hebben vrijdag een Fokmerrie moeten laten inslapen(was drachtig en had nog veulen aan de voet) omdat ze dus geschrokken zijn van baggermachines. Omdat er geen andere ruimte was werden ze al uit voorzorg in de koeienwei gezet(verder van het lawaai). Maarr deze koeienwei is nog met prikkeldraad. Men had 2 meter ervoor rondom lint gespannen. Merrie is in paniek door lint en zo in prikkeldraad terecht gekomen. Had zo haar pezen doorgesneden. Niets meer aan te doen.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:26

ik zou geen prikkeldraad gebruiken, hier door kan hij of zij lelijke wonden oplopen, ik zou het gewoon afzetten met lint.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:34

Die afstandhouders zijn ook geen optie.
Mijn paard had wrsl last van een vlieg en sloeg die weg met z'n staart. Helaas over de afstandhouder en zo om het prikkeldraad heen.
Hij heeft 300 meter afrastering meegenomen. Gelukkig zijn de staartharen als een soort buffer tussen prikkeldraad en been gaan zitten. Maar het had erger kunnen zijn.
Zet ook geen stroom op prikkeldraad. Komen ze er dan in, dan krijgen ze constant een oplazer en raken ze echt in paniek.
Glad staaldraad is nog erger, dat is sterker dan prikkeldraad en snijd als een mes door pezen, spieren en bot.

Mijn paard heeft er buiten wat kleine littekentjes, een gedecimeerde staart en een stalbeen, niets aan overgehouden.

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:48

prikkeldraad is niet echt veilig al hebben wij zelf ook de halve wei met prikkeldraad afgezet en er is nog nooit wat gebeurt maar lint is wel veiliger