Pony + geitje, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evitatje

Re: Pony + geitje, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:33

Ik zou er absoluut geen geit bij zetten.
Ik heb zeker niets tegen die beestjes, in tegendeel zelfs, maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

Een paard is een kuddedier, dus zet er een pony bij.
Die spreken elkanders taal, kunnen elkaar verzorgen, met elkaar spelen, en zullen hoogstwaarschijnlijk niet vechten.

Met een geit ligt dit helemaal anders!

Je kan het natuurlijk proberen, ik zeg niet dat het niet lukt,
maar ik denk dat je pony een andere pony boven een geitje verkiest.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:37

Je kan denk ik beter voor iets meer geld een klein shetje kopen.
Ik fiets vaak langs een weitje met 2 geiten, daar staat sinds kort een haf bij.
Eerst had die haf hele mooie lange manen en staart maar nu is dat er allemaal af Clown

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:44

Volgenss mij kan dat wel maar ja ... Anders kun je ook een schaap nemen Tong uitsteken

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:44

Op onze manege stond eerst ook een pony samen
met 2 geiten en dat ging prima, maar het zal natuurlijk
niet bij elk paard even goed gaan

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:31

ik zou ook iid voor een shetje gaan. Ik weet uit ervaring dat een geit niet altijd makkelijk is. Zelfs op de kinderboerderij waar ik help zijn ze meesters in ontsnappen! En met nat weer hebben ze ook een schuilstal nodig. En vaak heb je voor een paar centen (of gratis op marktplaats) een shetje, Let wel even op of ze gezond zijn. Maar om marktplaats zijn vaak mensen die een beter thuis belangrijke vinden dan geld!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:39

geitjes zijn super leuk maar ze schijnen ook niet tegen regen te kunnen, moest het geitje altijd binnen zetten als het nat weer werd. dus dat is minder, shetjes zijn ook ontzettend geschikt voor zoiets. succes!

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:58

Het zou miss wel kunnen, ligt aan je paard...
Enige nadeel is wel dat zo'n geit snel de staart van je paard eraf eet Clown

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:18

een geitje om je pony niet eenzaam te laten voelen is een sueprgoed idee,
moet je wel even kijken of ze elkaar wel mogen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:32

Geiten zijn prima gezelschap voor je pony, maar dan moeten ze elkaar wel liggen en dit kun je natuurlijk uitproberen. Mijn Shetlander staat nu 's winters in een 's nachts in een grote stal bij de geiten en ik doe dit al jaren. Ook lopen er nog 3 konijnen rond en die rennen net zo vrij door het hok en eten uit de bak en ruif mee.
Persoonlijk zou ik voor een geit gaan, ze zijn makkelijk te houden alleen zijn het meesters in ontsnappen. De geit kun je tegelijk met je pony ontwormen met pillen van panacur en elke 8 weken de klauwtjes bijwerken met een bekapmesje.
Denk er wel aan dat een geit officieel een evenhoevig dier is en dat je je zult moeten aanmelden bij LNV om een UBN nummer te aanvragen. Hierna kost de geit je zo'n 15 euro per jaar aan registratiekosten, maar je mag er meer houden voor ditzelfde geld, ik dacht tot 10 stuks hobbymatig.
Succes met je beslissing!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:37

Wij hebben in het verleden ook een geit bij onze pony gehad. En dat ging geweldig, de geit ging zelfs mee op buitenrit! Dit omdat hij anders de hele buurt bij elkaar mekkerde, omdat hij de pony miste.
Hij kon, net als onze pony onder dak komen. En dat is voor een geit wel een vereiste, langdurig in de regen vinden ze maar niets.
Hij had een eigen ingang en uitgang, en kon zo bij een vervelende pony weg komen. Ideaal dus.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:19

Onze shet staat ook bij twee geiten!
Gaat ontzettend goed...
Als we de pony eruit halen worden de geiten helemaal onrustig...

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:17

ik heb geitjes en een paard (staan wel niet bij elkaar), maar ik weet wel dat geiten heel koppige dieren zijn
en dat ponytjes wel eens vergeten hoeveel kracht ze eigenlijk hebben, dus het hangt volledig af van het karakter van je pony (is hij rustig) en van je geit, je hebt dwerggeitjes die redelijk speels zijn en je hebt ook grotere geiten die over het algemeen rustiger zijn.
ik ken ook mensen die de pony bij geitjes hebben staan en die geitjes kruipen op de pony, spelen, maar ze bijten wel zen manen kort.
De pony vindt dat niet erg, maar de eigenaars wel :p, dus ik zou zeggen probeer een schaap? of zoek iemand die ook een pony heeft en die de wei met je wil delen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:05

Vergeet niet dat als het paard de geit trapt, de geit gelijk dood kan zijn. Hoef niet, maar ik zou iig geen geit nemen
Eerder een shetje.

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:47

volgens mij is dat geen probleem, ik heb het wel vaker gehoord

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:44

sommige dieren accepteren elkaar, sommige niet, op tv zie je soms de gekste combinaties Haha!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:51

Bij mijn paard heb ik ook 14 jaar een geitje gehad. Maar ik zou je toch een shetje aanraden,want ze otsnappen inderdaad nogal graag en ze leren je echt wel vloeken. Buiten mijzelf kon niemand in haar buurt komen, net een waakhond. En dat was niet altijd even handig als je eens hulp nodig had, want niemand durfde bij de geit. Het paard geen probleem, maar die geit o nee dat durfde bijna niemand. Maar ze was zo schattig en is bij mij van ouderdom gestorven.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:29

Ik kan het niet laten om nog een keer in dit topic te reageren. Ik sta er echt verbaasd van dat zoveel mensen maar gewoon voorbij gaan aan een van de eerste levensbehoeften van een paard: de kudde, het kuddeverband.
Een geit is geen echt kuddemaatje voor een paard en andersom ook niet.
Natuurlijk accepteren beiden het in de meeste gevallen wel, het zijn gewoontedieren. Maar je zou je paard veel blijer maken met een ander paard.
Het is zowel voor paard als geit zielig, maar goed dat is mijn bescheiden mening Haha!