[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:10

Ik zit in de appgroep Veluwe. Hier zitten ze noordelijker, dus ik doe voorlopig nog even niks. Maar als het zover is, dan weet ik ook niet zo goed wat ik moet doen. Onze stal kan niet afgesloten worden. Dus daar moet ik nog eens even goed over nadenken. Ik zag van de week dat filmpje van die fotografen rond de jonge wolf. Ze zijn ook om de donder niet bang meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:15

Hier zijn ze nog niet maar ik grens aan het bos. 1 stal die gisteren geplaatst is zou met 1 voorfront dichtkunnen maar dan moet ik nog steeds iets voor de varkens en de bejaarde merrie verzinnen. Een hoop onkosten en gaat tegen mijn gevoel in. Merrie heeft artrose en wil ik juist zoveel mogelijk buiten hebben staan. Daarbij denk ik dat bij genoeg honger hij ook overdag gaat toeslaan

Jade

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:42

Een hele andere vraag; ik heb maar een klein weitje en moet nu of in t voorjaar door gaan zaaien gezien er met de droogte teveel is dood gegaan. Ik vroeg me af of het nog nadelig is om in t voorjaar door te zaaien ipv nu ( dan kan ik ze nu nog rond laten lopen). En ik vroeg me af of er veel verschil is tussen handmatig en machinaal doorzaaien?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:16

Jade schreef:
Een hele andere vraag; ik heb maar een klein weitje en moet nu of in t voorjaar door gaan zaaien gezien er met de droogte teveel is dood gegaan. Ik vroeg me af of het nog nadelig is om in t voorjaar door te zaaien ipv nu ( dan kan ik ze nu nog rond laten lopen). En ik vroeg me af of er veel verschil is tussen handmatig en machinaal doorzaaien?

In voorjaar heeft onkruid meer de kans dus heb je kans dat het zaaien zinloos is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:18

Blue_flower schreef:
Jade schreef:

In voorjaar heeft onkruid meer de kans dus heb je kans dat het zaaien zinloos is.

en als het te droog is ontkiemt het alsnog niet, Nu is de grond vaak vochtiger Maar je kan niet meer te lang wachten, dan is het te koud.

Voorheen liet ik machinaal doorzaaien, vrij prijzig en is een grote machine, voor hele kleine stukjes komen ze vaak niet. Handmatig heb ik nog nooit gedaan, denk dat je dan meer graszaad verbruikt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-10-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:25

Daihyo schreef:
Ik zit in de appgroep Veluwe. Hier zitten ze noordelijker, dus ik doe voorlopig nog even niks. Maar als het zover is, dan weet ik ook niet zo goed wat ik moet doen. Onze stal kan niet afgesloten worden. Dus daar moet ik nog eens even goed over nadenken. Ik zag van de week dat filmpje van die fotografen rond de jonge wolf. Ze zijn ook om de donder niet bang meer.

* meelezer kruipt weer onder d'r steen vandaan *

Doe het alsjeblieft , en zeker met pony's en jonge/ oude paarden.
ik zit hier aansluitend aan Westerveld ( drenthe) waar de laatste tijd heel veel aanvallen zijn en gisteren nog een klein oud ponytje is gepakt.
Tegen mijn gevoel in heeft mijn kudde ook in de zomer elke nacht op stal gestaan.... Zo niet mijn ding.
Normaal gesproken stonden ze sowieso de zomer 24/7 buiten en de kleine pony's ook in de winter.
Maar dat is verleden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 09:12

MarliesR schreef:
Ja het is echt waardeloos. Ik hou echt totaal niet van ze beperken in hun beweging. Maar ze op het moment hier buiten laten staan is gewoon echt een te grote gok. En "zo natuurlijk mogelijk houden" is mooi hoor, maar actieve predatie gaat me een stapje te ver :+

Nadine, bij jullie snap ik de zorgen ook heel goed. Jullie hebben ook wel écht hele kleine mini's zo klein kom ik ze niet zo vaak tegen. Het is dan in elk geval wel fijn dat jullie die ruime kapschuur hebben als optie, maar dat is ook een beste klus om die voorkant dicht te maken.

Ik volg het zelf overigens ook vooral via die app groep. En ik houd t de lijst van BIJ12 ook in de gaten, maar dat is steeds met vertraging en de DNA uitslagen duren natuurlijk ook even;
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... #overzicht

Ik snap het oprecht heel goed hoor, zo natuurlijk mogelijk heeft zn grenzen. Ik zou niet weten hoe ik het hier thuis zou moeten realiseren maar hoop dat de bescherming bij ons gaat zitten in een grote kudde met veelal grote paarden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 09:14

Jade schreef:

Als je een kleine weide hebt kan je misschien een kleine machine huren die je handmatig kan gebruiken zoals ze misschien voor gazons gebruikt worden? Zelfde idee en minder duur dan de loonwerker denk ik?

Zoiets https://www.derksverhuur.nl/product/gra ... hine-55cm/

Wij hebben trouwens goed geshopt bijdr couponsale van paardeerlijk, door banketstaaf stukken nu 10 netten erbij en in totaal 28 stuks nu.

Afbeelding

En de aardappelen zijn gisteren van het land gehaald dus eerdaags inzaaien en over iets meer dan een maand starten we met omheinen.

Afbeelding

Dan ben ik wel blij met die 28 netten voor op de nieuwe voerplekken enzo :D

En we gaan kijken naar een gemoteriseerde kruiwagen vanmiddag. We hebben bijna geen modder maar daar waar het wel is (en precies richting de mesthoop) is het wel handig als we ons niet te pletter trekken en duwen en met 3 hectare erbij ook wel fijn natuurlijk!

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:22

Houden jullie je paarden dan vanaf dat het donker is binnen? Of alleen echt de nacht? De wolf zit hier gelukkig nog niet maar anders zou ik echt niet weten hoe ik me paardjes nog een fatsoenlijk aantal uren buiten kan laten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:27

Ja, je kan ze wel huren, en heb ook al reclame voorbij zien komen van.. hoe heet zo iemand die grotere tuinen aanlegt? :o? gezien om in te zaaien, maar we hebben ook gewoon zo’n handmatige strooiwagen voor kalk ed, die ik voorheen voor gras zaad gebruikt heb. Vraag me dus vooral af of het echt veel beter aanslaat als je het machinaal doet.
Toch voorkeur voor nu zaaien begrijp ik, dan moeten we daar maar ns vaart mee maken :)

Maartje, dus jij was die persoon waardoor alle coupons na 6 uur al uitverkocht waren :+ paard eerlijk is totnutoe enige leverancier waarbij mijn hooinetten in ieder geval een jaar meegaan. Mijn prinsesje zet graag haar tanden erin :roll:

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:53

Maartje1990 schreef:
Ik snap het oprecht heel goed hoor, zo natuurlijk mogelijk heeft zn grenzen. Ik zou niet weten hoe ik het hier thuis zou moeten realiseren maar hoop dat de bescherming bij ons gaat zitten in een grote kudde met veelal grote paarden.

Lijkt me in elk geval wel dat dat scheelt. Wolven zijn uiteindelijk ook gewoon behoorlijk slimme opportunisten. Een grotere kudde (met grotere paarden) die zichzelf verdedigen zijn dan al snel minder interessant dan makkelijkere opties.

Mooie score qua hooinetten! En gemoteriseerde kruiwagen lijkt me echt heerlijk! En al helemaal met hoeveel land je straks hebt!

Jade schreef:

Ik heb hier ook meerdere weilandjes met gekke vormen dus ben ook afhankelijk van het met de hand doen. Ik heb het zelf gewoon al strooiend in het najaar gedaan en zag daar wel mooi effect van. Kan me voorstellen dat zo'n huurbare zaaimachine nog effectiever is omdat je dan minder verlies ook hebt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

B_Fokker schreef:
Houden jullie je paarden dan vanaf dat het donker is binnen? Of alleen echt de nacht? De wolf zit hier gelukkig nog niet maar anders zou ik echt niet weten hoe ik me paardjes nog een fatsoenlijk aantal uren buiten kan laten

In theorie zou juist de schemer het meest link moeten zijn. Wat ik nu doe is uitmesten tijdens de schemer zodat ik er dan zicht op heb en daarna gaan ze naar binnen. Scheelt toch weer net een half uurtje...

Als ik geen stal mogelijkheid had gehad, zou ik gaan voor een beperkt stuk (paddock) wolfwerend maken. Écht wolfproof is heel ingewikkeld (en zeer kostbaar). Het advies van BIJ12 is echt niet afdoende. 1.20 hoogte kunnen ze echt met twee vingers in de neus overheen springen (zie bv. https://www.facebook.com/watch/?v=628660492037507 en er zijn nog wel veel meer voorbeelden).

Wat ik hier rond de paddock wil is een combinatie van gaas wat een deel wordt ingegraven om ondergraven te voorkomen met een hoog hek incl. een overhang naar buiten om springen en klimmen te voorkomen. En stroom erbij langs. Als ze écht willen vinden ze wel een manier. Maar je beste kans is het vooral zo onaantrekkelijk maken dat ze wel verder trekken naar het volgende weiland... (of toch wild gaan proberen te vangen).

Een natuurlijkere optie is een goed dichte gevlochten meidoornhaag. Maar voor je dat voor elkaar hebt ben je natuurlijk ook jaren verder. En bovendien mag je die ook niet overal plaatsen.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:23

B_Fokker schreef:

Hier inderdaad vanaf het donker. Zo kort mogelijk, want het gaat tegen al je principes in. Wij hebben dan wel de luxe dat ze thuis staan. Jij ook?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:33

Ik vrees dat ik in die appgroepen als wolven wappie gelabeld zou worden.

De wolf is er nou eenmaal en daar zullen we ons op aan moeten passen. Die dieren hebben net zo veel recht om hier te wonen als dat wij dat hebben.

Het is ook de eerste reden ooit die voor mij rechtvaardigd om mijn paarden lang op stal te zetten. Dus als dat nodig zou zijn dan doe ik dat. En zodra het kan investeer ik in een goed af te sluiten nachtpaddock aan de stal.

Het is wat het is. Ik zou wel willen dat mensen er verantwoordelijk mee om zouden gaan. Dus niet met een hele kudde fotografen om een jonge wolf heen gaan staan. Laat ze met rust.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:44

Ik ben niet tegen de wolf. Maar de wolven die er nu zijn, groeien flink qua roedel, ze worden minder schuw (gemaakt), het wild raakt op termijn op (en met de groei van de roedels gaat dat steeds sneller), het wordt steeds gevaarlijker. Als ze schuw zouden blijven, zouden doden voor voedsel en niet voor de kill en prooien laten liggen, dan zou het er heel anders voor staan.
Daarom zou ik dus regulatie willen, net als met de zwijnen bijvoorbeeld, zodat het gevaar vermindert, maar ze wel ruimte en voedsel hebben om te kunnen leven.
Regulatie kan in afschot, maar ik ben dan meer van het verdoven, vangen en uitzetten in een veel groter leefgebied. Maar dat zal wel te duur en arbeidsintensief zijn.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:10

Eens met bovenstaand. Ik ben ook niet tegen de wolf, maar wél in de huidige hoedanigheid. Dit gaat absoluut de verkeerde kant op. Ontelbaar veel beesten worden voor dood achtergelaten, maar niet opgegeten. Het lijkt echt doden om het doden te zijn. Nederland is te klein voor een wolf, het dier hoort er niet meer thuis. De populatie groeit onwijs en ze moeten allemaal eten, wat er simpelweg niet is, want er zijn amper natuurlijke vijanden.

Ik vrees dat we zo een beetje afdwalen, maar het blijft hoe dan ook een situatie die de spuigaten uitloopt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:26

Moeilijk, de wolf in NL. We kunnen gelukkig goed uit de voeten met ons stuk om de paarden te beschermen. In eerste instantie kunnen ze in de loopstal opgesloten worden en als t echt moet kunnen we een paddock aan de schuur wolfproof maken. Maar ja, we dat willen we natuurlijk niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 11:37

Ik ben het deels met bovenstaande eens. Enerzijds mag de wolf hier net zo goed zijn als wij, onze dieren, andere wilde dieren. Anderzijds ben ik ook heel hypocriet (als het dat is) dat ik toch minder blij zou zijn met de wolf als míjn paarden in gevaar zouden lopen.

Kan de wolf niet "gewoon" in de oostvaardersplassen leven ofzo? Daar is immers teveel wild dus win win? Maar dat kunnen we de wolf vast niet uitleggen? :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:44

Maartje1990 schreef:
Ik ben het deels met bovenstaande eens. Enerzijds mag de wolf hier net zo goed zijn als wij, onze dieren, andere wilde dieren. Anderzijds ben ik ook heel hypocriet (als het dat is) dat ik toch minder blij zou zijn met de wolf als míjn paarden in gevaar zouden lopen.

Dit inderdaad. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:45

Ir111 schreef:
Maartje1990 schreef:

Dit inderdaad. :j

Ja dat inderdaad. Het is zo dubbel. Ik vind ze echt prachtig. Maar schrik ook echt van de moordpartijen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:58

Daihyo schreef:
Ik ben niet tegen de wolf. Maar de wolven die er nu zijn, groeien flink qua roedel, ze worden minder schuw (gemaakt), het wild raakt op termijn op (en met de groei van de roedels gaat dat steeds sneller), het wordt steeds gevaarlijker. Als ze schuw zouden blijven, zouden doden voor voedsel en niet voor de kill en prooien laten liggen, dan zou het er heel anders voor staan.
Daarom zou ik dus regulatie willen, net als met de zwijnen bijvoorbeeld, zodat het gevaar vermindert, maar ze wel ruimte en voedsel hebben om te kunnen leven.
Regulatie kan in afschot, maar ik ben dan meer van het verdoven, vangen en uitzetten in een veel groter leefgebied. Maar dat zal wel te duur en arbeidsintensief zijn.

Geen plek voor, daarom komen ze ook mede hier naar toe.

Daar naast is het ernstig de vraag hoeveel hond (komt makkelijker bij mensen in de buurt) er in de wolven zit. Herfok mexicaanse wolf (enkel in de rechtszaal zuiver wolf), gedraagd zich op veel punten meer als straathond, maar dan met mensagressie. Daar moeten de kinderen al jaren in een afgesloten hok wachten op de schoolbus...

Regulatie is noodzakelijk en we zijn al ernstig te laat om te beginnen eigenlijk. Russische tzaar heeft rondt 1870 opdracht gegeven voor grootschalig veldonderzoek naar impact wolf op ongewapende burgerpopulatie. De resultaten waren zorgwekkend. Met favo prooileeftijd groot wild van 2 dagen tot 6 maanden implodeerd je wildstand en schakelen ze over op vee, pluimvee, honden, mensen (en nog steeds moet met enige regelmaat het leger een dorp ontzetten van hongerige roedels). Komt nog eens bij dat gebied waar ze helemaal ongecontroleerd waren (geen mensen) nu leeg is qua groot wild en elk jaar in het nieuws ivm grote natuurbranden. De reductie van grofwild tot zo'n 20% in de Amerikaanse midwest heeft net zo'n beroemdheid inmiddels. Nu is dat geen mensen of totaal zo'n 20% op 50% landoppervlak bevolkingsdichtheid. Europa heeft 2x zoveel mensen op ong. hetzelfde oppervlak en in NL liggen de dorpen zo'n 3km uit elkaar.
Al met al is het wachten op meer brand (met enkel klimaatverandering als "schuldige") en confrontaties met wolven wegens honger. Samenleven met is altijd actief populatiebeheer geweest, wolf moet schuw zijn en de populatie klein, dan is er genoeg voedsel, geen ellende met zooonoses, verlies aan vee, gevaar voor mensen en meer natuurbranden dan de natuur helpt. Wolf staat bekend als keystone soort, heeft invloed op hoeveel plantmateriaal er is in een gebied en dus zeker samen met we mogen niks doen in de natuur (en als er een beheerplan is, wordt die niet uitgevoerd, iets met geld, mankracht, etc.), zat tondel (aanmaakhout) om flink en snel grote stukken aan het fikken te krijgen. En met die begroeing komt de brandweer er niet bij, dus laat maar groeien totdat je bij de weg komt en hopen dat je daar de boel nog kan stoppen (vuur dat te groot wordt, maakt zijn eigen weer en dat houdt de boel in stand).

En gezien hoeveel wolven er rondlopen in de oude USSR 'stan landen, is de eurazische wolf absoluut niet bedreigd qua leefgebied. Eerder door hybridizatie met hond en goudjakhals en dan moet je je afvragen of er nog wel een zuivere wolf is om te beschermen.

Dan nog als we het over moordpartijen hebben, dat is niet gereserveerd voor schapen binnen hekjes. Caspische zeehond kreeg daar bv mee te maken in 1973, 3 weken lang werden pups gedood, samen met enkele volwassen dieren, uiteindelijk iets van 25-40% van de pups dood, amper tot niet aan gegeten. Vergelijkbare acties bij grofwild en ook zeker 1 wat ouder kalf dat na onderzoek doodgebeukt bleek dood wolven. Je moet je dus ernstig afvragen of het niet alleen katten zijn die met hun eten spelen. Geen van deze dieren is nl van gegeten, dit zou je onder "spel?" moeten schuiven dan en dat is om meerdere redenen ernstig zorgelijk. Ik wil graag flink biodiverstiteit behouden al is het maar om beter bestand te zijn tegen de klimaatverandering van nu. Daarvoor moet de wolf fors gereguleerd worden en dat zie ik niet op tijd of consequent gebeuren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:53

Ik ben blij met het wolven beleid hier in Zweden (als ze te dicht bij mensen komen worden ze afgeschoten). :j
Desondanks geven ze nog wel problemen, maar de problemen in nl zullen over een tijd enorm zijn. Gewoon wachten tot een wolf een klein kind grijpt, dan is het ineens paniek.

Maar ook ik haal ze momenteel in de winter in het donker op stal, maar wil deze winter mijn jaarling hengstjes wel graag buiten houden (tot nu toe staan ze allemaal nog 24/7 buiten, maar wordt wel een van de laatste dagen, ook omdat de elanden jacht vandaag begonnen is). Zijn nu aan het verhuizen, dus even afwachten hoe het precies zit met de wolven dadelijk op onze nieuwe plek.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:51

Danuah schreef:
B_Fokker schreef:

Hier inderdaad vanaf het donker. Zo kort mogelijk, want het gaat tegen al je principes in. Wij hebben dan wel de luxe dat ze thuis staan. Jij ook?

Hier ook aan huis inderdaad, gelukkig. Ik heb nog geen PP maar wil dit wel graag gaan realiseren. Kan de paarden pas laat naar buiten doen door de hoeveelheid suiker in het gras sochtends

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:58

Ik ben hier al een heeeeele tijd aan het meelezen en volgen. Zelf ben ik bezig (geweest) met een plek ten noordwesten van Emmen, vlakbij de bossen van Sleenerzand.
Maar eerlijk gezegd twijfel ik nu wel enorm. Ik wil een PP ontwikkelen daar, met wel schuilruimte, maar was niet van plan een échte groepsstal te (laten) bouwen. Nu lijkt dat onontkoombaar met de wolven en helaas zal dat niet mogen op de plek waar ik mee bezig ben... :(

Ik ben niet pro-wolf, was ook niet anti-wolf, maar het gaat nu allemaal wel te ver. Ik vraag me af hoe lang het duurt voor er een kind gegrepen wordt uit de voortuin...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:03

Agossie schreef:
Ik ben hier al een heeeeele tijd aan het meelezen en volgen. Zelf ben ik bezig (geweest) met een plek ten noordwesten van Emmen, vlakbij de bossen van Sleenerzand.
Maar eerlijk gezegd twijfel ik nu wel enorm. Ik wil een PP ontwikkelen daar, met wel schuilruimte, maar was niet van plan een échte groepsstal te (laten) bouwen. Nu lijkt dat onontkoombaar met de wolven en helaas zal dat niet mogen op de plek waar ik mee bezig ben... :(

Ik ben niet pro-wolf, was ook niet anti-wolf, maar het gaat nu allemaal wel te ver. Ik vraag me af hoe lang het duurt voor er een kind gegrepen wordt uit de voortuin...

Eerder een veehouder die in de weg staat/vee verdedigd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:29

Ik woon net over de grens bij Drenthe. Afgelopen dagen een paar meldingen gehad die toch wel akelig dicht in de buurt waren. Ze zijn hier nog niet gespot maar dat is een kwestie van tijd. Ik heb alleen een schuilstal die te klein is om dicht te maken. Nu gaan we de nieuwe schuilstal toch maar wat eerder dan gepland realiseren en zo maken dat ik ze, helaas, binnen kan zetten als ze hier gespot worden. Hopelijk is het nog op tijd klaar allemaal.