Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:56

en met jonge paarden vind ik het ook echt niet voldoende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:00

Dat dus, hier stond er een jaarling met wormen en de 3-jarige ook dus heb ze gelijk allemaal gepakt.

Dat doe ik sowieso 2 x per jaar en dan de overige 2 keer wormonderzoek. Nu dus binnen een paar weken om te kijken of we overal vanaf zijn. Scheelt wel dat ze hier dus nauwelijks op gras staan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:02

Ik doe ook geen mestonderzoek.
Misschien slecht, maar ja.
Hier geen wisselende paarden, dus dat maakt al veel uit denk ik.
Nu ze volwassen zijn ontworm ik maar 2 keer.
Najaar als de eerste vorst is geweest met equest pramox.
Voorjaar met equimax of gelijke. praziquantel/ivermectine combo.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:03

En ik kom op meerdere locaties waarbij ze ook wel eens in een vreemde stal staan.

Maar de prijs van 57,99 incl verzendkosten klopt niet. Heb net gekeken op de website en dan is het al bijna 69 euro per paard per jaar. Dat vind ik veel geld als ik eerlijk ben. En ik snap goed de afweging tussen resistentie en preventief ontwormen, maar alleen op mestonderzoek afgaan vind ik echt te karig.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:25

ik laat mestonderzoek gewoon door de plaatselijke DA doen? en idd in t najaar preventief

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:38

Wij ontwormen sowieso 1x per jaar preventief... Ik geloof echt niet dat de 'schone' mestonderzoeken allemaal echt schoon zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:47

Ik doe ook niet 4x per jaar blind ontwormen.. 4x per jaar vind ik sowieso wel erg veel om te ontwormen! :oo Ik doe 2x per jaar onderzoek en doe daar op ook gericht ontwormen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:52

Hier wordt wel gewoon 4 x per jaar ontwormd. In België zijn mestonderzoeken ook minder ingeburgerd dan Nederland heb ik de indruk. Ik wissel af qua ontworming en sowieso 1x per jaar met de equest pramox.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:01

Ik ontworm, met een vaste groep waarbij dagelijks uitgemest wordt 2 keer per jaar
op het werk de veulens en jonge paarden veel vaker

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:29

Ik ontworm 2x per jaar (juni/dec) en doe geen mestonderzoeken. Heb er ook geen vertrouwen in. Te vaak gehoord dat een paard een wormbesmetting had die 'schoon' was volgens het onderzoek.

Net ging hier mijn badkamerkraan kapot... lekker waterballet...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:29

Mijn DA doet ook mestonderzoek.

En schoon is (hoeft niet) echt niet helemaal schoon. Gaat om de vanaf hoeveelheid wormgebeuren dat in de telling naar boven komt. Pas boven bepaalde hoeveelheid moet je ontwormen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:31

Dat bedoel ik met 'schoon'. :) Je kunt net een beetje mest hebben waarin het reuze meevalt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:48

ik doe zomers mest onderzoek en begin vd winter sowieso 1x pramox.

Die van mij hebben alleen beschutting van een boom momenteel en de grote krijgt als het zo lang regent als vandaag dus een regendekentje op. De shet krijgt/kreeg dat niet, maar die krijgt jeuk als hij zo lang in de regen staat en gaat dan in de bagger rollen waardoor hij tot op de huid nat en koud wordt. In combinatie met dat hij afgelopen winter zo nu en dan kuchtte, ben ik daarom wel aan het overwegen om voor de shet toch ook een regendekentje te kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:50

Ik merk hier dat ze gewoon heel veel binnen staan allebei. Zelfs Peppy was net met voeren niet eens nat.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:52

Ai DubbelDun dat is minder een waterballet.

Hier is het al een groot gedeelte van de dag aan het regenen! Ben er wel blij mee :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:54

Hier eindelijk ook eens wat regen.
Natuurlijk was het gisteren fijner met dat zonnetje, maar deze regen is zo welkom.

Hij bah kraan kapot, regen binnen is niet fijn :P :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:04

Oei kraan kapot is niet leuk!

Ontwormen is een goeie inderdaad, ik denk dat ik maar gewoon 2x in het jaar ga ontwormen, nu steeds mestonderzoek maar m’n ruin heeft steeds wormen (staat nu nog in een best grote kudde) laatste keer was hij ‘schoon’ ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:13

En Murphy slaat ook meteen toe... nadat de hoofdkraan snel was dicht gedraaid blijkt nu dat ie niet meer open wil.... en we willen de boel niet forceren, want als die kapot gaat hebben we écht een probleem. Dus maar een installateur gebeld en hopen dat ie vandaag nog kan komen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:15

Zag je vraag over de kippen en moest gelijk aan de Australorp denken Chasey. Een vriend wil wat kippen erbij en we kwamen na alles uitgezocht/gevraagd te hebben daarbij uit. Vriendelijk, makkelijk, goede leggers en gaan lang mee.

Balen van de kraan DD, gelukkig dat je thuis was. Oei, akelig dat hoofdkraan niet open wil. Verstandig m te bellen.

Ontwormen : de mestonderzoeken vind ik niet betrouwbaar. Eerder gehad dat niet nodig zou zijn en paar dagen later zag ik wormen in de mest. De najaarsontworming krijgen we standaard mee. Merk nu wel dat voorjaar lastig wordt en ze echt een onderzoek vragen. Of foto van wormen in de mest. Hoe doen jullie dat? Hoor wel eens dat ze het in Engeland bestellen, maar of dat loont met weinig kuren...
Solleke: kan je de kuren in België nog zo kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:16

Wij bestellen in ierland en dat scheelt weldegelijk!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:18

Tot nu toe doet hier de dierenarts nog niet moeilijk en eisen ze nog geen mestonderzoek.
Hopelijk blijft dat zo.
Maar de 3 oude super fijne dierenartsen zijn bij onze praktijk nu met pensioen en ik merk wel dat ik minder fijn gevoel heb nu met de opvolgers en het steeds groter en commerciëler worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:20

Ik voer al jaren pillen die ik ergens uit het buitenland haal; geen gedram met spuiten wat ze niet willen. Simpel een paar pillen door de brokken en alles gaat zo naar binnen.

@rover: een foto van wormen in mest is op internet toch wel te vinden 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:30

Hier ook spuiten uit Ierland. Ook geen mestonderzoek want daarin testen ze ook niet alles. Punette heeft bijvoorbeeld een keer aarsmaden gehad maar dat komt dus niet uit de test naar voren.
Wij ontwormen tot 2x per jaar preventief.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:34

Welke pillen heb je DD? Interessant. Eten ze het allemaal?
Ah Ierland dus, heb je geen last van de Brexit, dat scheelt weer.
Die foto moet je dan laten zien op je telefoon dus dat wordt lastiger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:39

@rover: De pillen zijn qua samenstelling gelijk aan de Equimax* pasta met precies dezelfde samenstelling alleen dan in pil-vorm. De pillen hebben een appelsmaak zodat ze makkelijk gegeten worden.

Eén pil is voor 225/250 kilo lichaamsgewicht en ze zijn makkelijk in 2 o f 3 te breken zodat je altijd op het juiste gewicht kunt doseren.
Uitgaan van een paard van 450/500 kilo zijn 2 pillen dus gelijk aan 1 wormenkuur.

*Werkzame stoffen: Ivermectine en Praziquantel
Werkzaam tegen grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen.