Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:29

Iedereen bedankt voor de tips mbt het plantje! Kan inderdaad wel kloppen dat het nodig gekalkt mag worden, want het is hier jaren geleden dat er nog fatsoenlijk weidebeheer is gedaan. Daar moet ik dus duidelijk mee aan de slag!
Verder een dagje omheining gezet voor het weer slechter weer wordt. Mijn buitenomheining is hout, 12cm doorsnede op 1m50 hoog (mijn grootste paard is een haflinger :') ) Mijn binnenomheining gallagher koord op 1m20 hoog, 10 cm doorsnede, palen staan hier ook op 2,5m van elkaar, maar dat is meer omdat mn buitenomheining ook om de 2,5m een paal heeft dus dan blijft het ritme het mooist zegmaar (ik ben nogal een neuroot als het daarop aankomt :') ) Hier staat ook nog een deel schapengaas omheining, die staat achter mijn houten omheining, dus de paarden kunnen er niet aan, maar dat deel grenst aan een wandelpad waar veel honden uitgelaten worden, dus heb het meer laten staan om de honden buiten te houden.

@ ClaudiaHS, mooie indeling! Ik zit nog een beetje te spelen met die van mij, heb een laaggelegen stuk wat ik sowieso in de winter wil af kunnen sluiten, maar dan is het even puzzelen hoe ik een track daarrond krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:04

Superpony: regio Eindhoven maar hebben net in noord Limburg gekocht!

Het was heel even spannend mbt financiering, iets met een taxatie die iets anders uitviel dan verwacht maar we zijn er uit. Alles word morgen ingestuurd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:44

ClaudiaHS schreef:
superpony schreef:
Ow, dacht dat je ook een klik hoorde. Daarom reageerde ik, haha.

Ja, ik versta wel wat Duits en in de winkels red ik me aardig. Maar op makelaars sites kijken, is lastig.

Gaat snel was binnen halen. Buren gaan blijkbaar bbq-en en mn tuin staat onder de rook.

Kijk eens op http://www.huisinduitsland.com.
Is van een Nederlander die al 40 jaar in DL woont.
Hij helpt echt super overal mee.
Toen ik na een jaar een paar vragen had, had ik hem een mail gestuurd.
Volgende dag stond hij ineens voor de deur :')
Hij is met kopen van ons huis ook mee geweest naar de notaris om moeilijke termen te verduidelijken.
Je kan ook kijken op de site van de volksbank. Hebben ook vaak wat leuks te koop.
En heel belangrijk, hou rekening met minimaal 10-13% k.k bovenop de vraagprijs.
Mocht je vragen hebben stuur me maar een p.b

Hey, tof, dank je wel.

Komt inderdaad wel wat bovenop, maar in Nederland ook natuurlijk.

Wij hebben begrepen dat je in Dld ook voor elke bezichtiging moet betalen. Makelaars werken daar toch iets aanders. Maar iemand die je helpt is ook wat waard, want als iets mis gaat zit je ook.

Ik ga je aan je aanbod houden, dus pb je binnenkort.

Mooie indeling zo. Met een pp ben je nooit klaar heb ik geleerd en meesten veranderen weleens wat of voegen wat toe.
Zo leuk om je paarden zo te zien en dan krijg je ook vaak weer fantasie om er iets bij te maken.

Selka, ja, ik denk echt dat we al te lang bezig zijn met zoeken en niet meer goed het einddoel in zicht hebben soms. Maar tussendoor ook steeds zoveel gebeurt en verandert.

Ik wil niet per se naar Duitsland hoor, maar wij kijken steeds in Nederland naar huizen die 2 jaar geleden minder waren en ben bang dat als we nu aan de tax gaan zitten, we over een paar jaar toch tegen dat feit aan gaan lopen.
Mijn man vindt Duitsland een fijn en prima land, dus had dat ook al steeds bekeken. Ook kennissen daar die weleens iets zeiden.

Azmay, Leef je echt in Nederland, of doe je ook heel makkelijk even boodschappen in Dld en tanken enzo? Ik had het er met mensen over dat de grens over op zich niet zo een probleem is, maar je ziet het wel meteen, andere borden, andere type huizen etc.

Robijntjah, spannend, maar fijn dat het nu goed is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:22

Ik woon ook 1 km van de grens af. Tanken doe ik in Duitsland, boodschappen in beide, uit eten ( als wij gaan ) ook vaker in Duitsland

Robijn, jouw woning zag ik in een ander topic voorbij komen, wanneer krijgen jullie de sleutel?

Nog 62 dagen
Nog 1.482 uren
Nog 88.896 minuten Voor wij de sleutel krijgen

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:01

1 juni! Heb via bokt al kennis opgedaan over leuke buren! Altijd fijn!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:53

Haha nou als ik tot augustus bij moet houden hoeveel minuten nog :+ dan heb ik geen tijd meer voor wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:58

Waar gaan jullie heen Lynn_Nikita?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:22

Ik ga hier terug wat actiever proberen mee te lezen. En natuurlijk actiever te posten. Lees vaak wel alles maar reageren heb ik vaak helaas geen tijd voor.

Hier is de aanvulzand voor ons ophogingsproject "besteld" hopen dat ze snel een werf hebben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:39

Ons dorp grenst letterlijk met Duitsland, 1,8km van mijn huis is de grens hemelsbreed.
Ik leef echt in Nederland, er is niet veel te beleven in die boeren dorpen hier al is er wel een mooi Wildpark 3km hier vandaan. We komen er wel ooit.
We rijden wel erg vaak door Duitsland, gezien het ten noorden van ons ligt en de snelste route is naar mijn vriend zijn werk en eigenlijk alles. Tanken doen we dus zelden ergens anders, de boetes voor te snel rijden zijn ook minder eng. Meestal een tientje :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:14

Dat schiet al lekker op Lynn.nog maar 2 maandjes.

SP, wij hebben meerdere bezichtigingen gehad en nergens voor hoeven betalen hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:56

O, jee aftellen lijkt zo lang te duren. Tijd vliegt altijd voorbij, maar als je ergens op wacht, schiet het echt nooit op.

Wij woonden in het noorden op 10min van de grens. Onze paarden hebben er eerst gestaan een tijd, maar verder kwam ik er nooit.
Bij voetbal van onze zoon hoorde ik van ouders wel dat zij veel boodschappen deden in Dld. En hun Duits was vaak zelfs beter dan hun Engels. Een vader zei ook dat ze daar veel meer Duitse tv keken vroeger. We hadden natuurlijk maar 2 Nederlandse zenders en daar keken ze naar de 3 Duitse zenders als daarop niks was. Dat had ik in mijn omgeving niet echt.

Wij willen eigenlijk graag een 2e huisje in Zuiden ( Frankrijk, Spanje, Portugal ) zodat we daar een tijd kunnen verblijven en richting oude dag steeds meer. Ook goed voor mn lijf.
Maar mijn man spreekt prima Duits en Engels, maar die talen helemaal niet eigenlijk.......

ClaudiaHS, goed om te weten, thanx!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:13

Azmay hoe is het met de poes?

Weten jullie toevallig een goede opfok omgeving Eindhoven? Hengstje zou bij mij thuis komen maar ik durf die verantwoordelijkheid niet aan vanwege de mini paarden kudde van mijn buurman (hij heeft zijn hengstje tussen de merries lopen en die loopt gelijk naar mijn ruin te paraderen als die in zijn zicht staat, laat staan als er een hengst in zijn zicht komt!)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:16

JudithO schreef:
Nou ja die van mij zijn Shetlanders met vacht formaatje Teddy, dus bijv warmbloeden zijn niet echt een goede vergelijk :D

Mijn paarden stonden ook fel te zweten de afgelopen zonnige dagen. Mijn groot paard is nochtans ook een warmbloed. Maar da's dan ook wel een warmbloed met een zo goed als even lange vacht als mijn hafkruising :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:41

Selka, wat fijn dat Digger stabiel is en zelfs heel iets vooruitgang laat zien.

Algemene vraag; hoeveel kalk strooien jullie per hectare? Ik ben helemaal blij met mijn karretje voor achter de zitmaaier, werkt goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:57

Poes ligt op schoot te slapen.
Ze geeft niet over en wil graag naar buiten, maar heeft nog altijd niets gegeten.

Ondertussen blijkt het scheren van Lilith een meerdagenproject, ze loopt er nu wel heel spannend bij _O-
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:39

Selka schreef:
Omdat mij dat het meest veilig leek en het zit super strak. 4,5 m. gaat goed? Jij hebt ook dat Gallagher koord ClaudiaHS?

Hier staan de palen ook op 2,5m en ik zou niet anders willen. De omheining is totaal 1.50m hoog met 3 rijen koord van Gallagher en toont echt. De paarden en koeien hebben er respect voor.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:47

@Zapje: hoeveelheid ligt aan de zuurgraad van de grond, maar als onderhoud (dus grond die niet te zuur is) adviseren ze 1 kg per 10m2. Dan kom je op 1000 kg per hectare. Ik heb zelf ook net gekalkt, ben daar wat onder gaan zitten en kijk even hoe dat uitpakt.

Mag ik vragen wat voor karretje je achter de zitmaaier hebt? Ik heb een minitrekker met strooier, maar nu alles met de hand gekalkt omdat het verstelsysteem van de strooier vastgeroest zit. 8)7

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:02

Wat een werk! Het strooisysteem was hier ook vastgeroest maar siliconenspray hielp goed. Niet dat ik technisch ben.. Karretje past 50 kg in, simpel ding. Ik weet zo het merk/type niet.

1000kg per hectare is wel veel als dat in kleine zakjes moet, moet dat dan elk jaar als onderhoudsdosering? Ik lees ook wel eens 1x per 3 jaar?

Ik zag dat ze ook allerlei verticuteerdingen voor achter de zitmaaier verkopen. Iemand ervaring mee?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:33

Mag ik me hier ook melden? Dat ik dit topic niet eerder ontdekt heb.

Mijn paarden (1 grote, 2 DE ponies, B pony en shetlander van vriendin) staan ook aan huis.
25 jaar geleden een klein dijkhuisje met wat grond gekocht en met wat geluk nu alles bij elkaar een ha grond.
Paardjes staan lekker in een uitloopstal, dat bevalt me erg goed. Minder mesten en meer bewegen voor de paarden.
Afbeelding
het uitzicht vanuit mijn woonkamer. Hier twee stallen die binnenkort vervangen moeten worden door grote schuur met uitloopstal van ca 9 x 5 met paddock.

Achter mijn huis heb ik grond van woningstichting in gebruik met ook een uitloopstal en een grote betegelde plaats en lang betonnen pad naar een zandplaat. Daar liggen ze vaak heerlijk te rusten. Omdat dit tijdelijk tot nieuwbouw in gebruik is allemaal gemaakt met hergebruik van materialen.

Afbeelding

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:00

Welkom EllyC, dat ziet er mooi uit!

@Zapje: siliconenspray en een hamer hielpen hier niet :D. Dit weekend even naar de buurman, die doet in onderhoud van landbouwwerktuigen (maar normaal wel de grotere soort denk ik), misschien heeft die een elegantere oplossing. Ik heb ongeveer een halve hectare, dus was nog net te doen. Goede training voor de armspieren :j . Ik heb het idd in kleine zakjes laten komen, en gekalkt na een Ph meting en analyse van de grond. Ph meting doe ik dit najaar weer, aan de hand daarvan beslis ik of er dan ook weer gekalkt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:28

Welkom Elly! Je hebt een mooie plek.

Lily ziet er bijzonder uit Azmay…. Vreemd dat de kat nog niet heeft gegeten. Sterkte.

Wij hebben in oktober al gekalkt en doen het ieder jaar. Ons land heeft een klein beetje hoogte verschil en op het lager gelegen deel gaat iets meer kalk dan op het hogere deel. Binnenkort komt er drijfmest (rund) en gaat er nog wat kunstmest overheen. Op de stukken waar ik van hooi gaat er meer kunstmest dan de stukken die begraast worden. Ik wil graag rijk hooi voeren.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:25

Vind Lily wel grappig zo Azmay. Sterkte met de kat.

Mooi Elly, jammer dat ene stuk tijdelijk is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:19

Mijn vingers jeuken bij het zien van Lilly :D Op de foto lijkt ze wel een afgaan :-).
Hoeveel grond heb je dan nog als je de grond moet terug geven Elly? En hoeveel tijd krijg je er dan voor?
Wij hebben een afspraak met een loonwerker 1 snee hooi voor ons en 1 snee hooi voor hem ,hij bemest en kalkt daarvoor en doet het werk. Door de droogte afgelopen jaar had hij geen hooi,hij wil altijd de 2e snee dus heb ik wel de kalk en mest betaald. Hij fokt zelf paarden dus ik neem aan dat wat hij er op gooit wel goed is,eigenlijk bemoei ik me er nooit mee.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 11:32

Hoi Elly, welkom! Mooi pad hebben jullie lopen. Het grind is ook heel chique.

Haha Lilly lijkt inderdaad op een Afgaan. Wanneer moet poes gaan eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:33

Ik lees hier al een hele hoop waar ik me in ga moeten verdiepen.

Het huidige plan is wel vrij simpel nu: omheining om de graslandjes en carpoort deels dichttimmeren als schuilstal. De rest wordt een gaandeweg project, bestaand gebouw ombouwen naar stalgebouw, track aanleggen, veel kapwerk.