Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:03

Janinevv schreef:
Haha nee kon ook net perfecte foto moment hebben gewezen.
Ik ga denk ik ook maar zo iets maken hebben nog genoeg 1000 liter bakken hier thuis :)

Als ik de boel er los ingooi, knoeien ze wel wat meer maar in de netten gaat het uitstekend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:02

Citaat:
Een vetrijk rantsoen bevat veel onverzadigde vetzuren en daarom is er meer vitamine E (natuurlijke anti-oxidant) in het rantsoen nodig. Voor de vertering van vitamine E is selenium nodig, dus ook de behoefte hieraan zal toenemen. Dit kan het beste verstrekt worden door middel van een compleet vitaminen/mineralen supplement, om mogelijke tekorten door het voeren van minder krachtvoer te compenseren. Bij een vetrijk rantsoen moet ca. 150 - 200 mg Vitamine E toegevoegd worden.

bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Wendy schreef:
Maar vitamine E is toch geen eiwit?

Nee dat is het ook niet. Ik ga nog wel even kijken want wanneer is een rantsoen "vetrijk"? Bij elke dag 50 ml olie over het voer of bij 300 ml? En in vers gras zit ook veel vit E.

Edit: Ben al even aan het speuren geweest en gelezen dat je toch wel rond de 300/500 ml moet zitten voordat een vit E+selenium supplement nodig is. Dan hoef ik voorlopig nog geen actie te ondernemen. Mijn jonge paard krijgt elke dag een scheutje olie over haar voer, zal hooguit 50 ml zijn.

Daarbij zit er in het voorjaar veel eiwit in het gras en dit neemt in de loop van de zomer wat af, maar nog steeds zit er eiwit in. Dus ook in dit geval ga ik even "niets" veranderen.

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:11

@[***]: gelijk heb je :j Waar soms in mijn ogen te weinig rekening mee wordt gehouden, is dat het ook belastend is voor een paard als je te veel supplementen bijvoert. Dat betekent niet dat supplementen bijvoeren niet mag, maar zelf doe ik het alleen als er echt een goede reden voor is.

Hier ook een doorgezaagd IBC vat met een rooster er in. Destijds niet zelf gemaakt, maar gekocht via marktplaats. Het is echt een heel simpel systeem, je kunt het alleen geen slowfeeder noemen met de mazen van 7,5 x 7,5 cm :D Maar dat is voor die twee van mij ook niet echt nodig.

Hier gaat het lekker met de bouw... gisterenavond hebben mijn man en de buurman de boel uitgegraven met de minikraan voor de fundering van de nieuwe schuur :) Morgen beginnen ze met beton storten en de fundering opmetselen :)
Ondertussen zijn hier ook de trekker en de auto van manlief kapot gegaan. Dus veel gedoe en geregel...
De trekker is niet ernstig (startmotor) maar de auto wel... motor vastgelopen, zit een groot gat in. Dus nieuwe motor nodig.
Denk je een nieuwe degelijke auto te kopen (jongste auto die we ooit gehad hebben :')). Mijn oude franse bakkie loopt gelukkig wel gewoon... die maakt gehakt van alle vooroordelen over franse auto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:22

Leuk Wendy, als ze lekker aan de slag zijn! Straks foto's?

Oei balen van de auto.....

Ik vind het hele supplementen gebeuren ook vaak een beetje overdreven. Volgens mij voor het grootste deel commercie.

Ik geef in de winter vaak een vit E/seleen supplement omdat de vit E hard terugloopt in hooi. En het is algemeen bekend dat het selenium gehalte in de grond in bijna heel Europa aan de lage kant is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:25

Bij mij is dat niet algemeen bekend, hoor [***]. Sterker nog; mijn DA raadde me af selenium bij te voeren bij de vit E (die ik bijvoer op basis van bloedonderzoek).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:29

Fabster schreef:
Bij mij is dat niet algemeen bekend, hoor [***]. Sterker nog; mijn DA raadde me af selenium bij te voeren bij de vit E (die ik bijvoer op basis van bloedonderzoek).

Dat kan natuurlijk. Jij voert dan heel specifiek bij. Dat is uiteraard de beste manier.

Ik baseer mijn uitspraak op algemene onderzoeken over bodem waardes in Europa.

Daarbij is selenium slecht of niet te meten in het bloed.

http://www.pharmanord.nl/static/CKFinde ... 00704b.pdf

Stukje uit het onderzoek in de link:
Selenium is een essentieel sporenelement met meerdere vitale functies voor de groei en het
functioneren van cellen in mens en dier. Het element komt in minerale vorm voor in de aardkorst,
maar de verdeling ervan over de aarde is niet gelijkmatig. Er zijn in de wereld seleniumarme
gebieden (Noordwest-Europa, delen van China en Nieuw-Zeeland) en seleniumrijke gebieden
(Venezuela en andere delen van China). Vanuit de bodem wordt selenium geabsorbeerd door
planten en komt zo de voedselketen binnen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:48

Nou vreemd, aangezien Zam duidelijke verschijnselen van een tekort had en de DA na aandringen van mij ook het selenium gehalte in het bloed liet testen en er een duidelijk tekort was... Stop ik met geven van het supl. dan is dat binnen een paar weken al weer te merken bij hem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:52

Maar dan stop je ook met de vitamine E...
Laten we het zo stellen: met Walter heb ik ook de proef op de som genomen. Die testte jaren geleden een klein tekort aan selenium in het bloed.
Supplement bijvoeren en hij ging weer goed bewegen :j
In de loop der jaren heb ik wel eens te maken gehad met betweters van pensionhouders die dan op een gegeven moment stopten met het supplement zonder mijn medeweten... op termijn kwam ik daar altijd achter omdat hij dus weer spierproblemen kreeg.

Vorig jaar heb ik de selenium weggelaten (wel achter de hand gehouden natuurlijk) en heb ik alleen vitamine E bijgevoerd, maar hij bleef gewoon goed bewegen in de winter.
Maar wat voor hem geldt, hoeft natuurlijk niet voor andere paarden te gelden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:12

Wendy schreef:
Maar dan stop je ook met de vitamine E...
Laten we het zo stellen: met Walter heb ik ook de proef op de som genomen. Die testte jaren geleden een klein tekort aan selenium in het bloed.
Supplement bijvoeren en hij ging weer goed bewegen :j
In de loop der jaren heb ik wel eens te maken gehad met betweters van pensionhouders die dan op een gegeven moment stopten met het supplement zonder mijn medeweten... op termijn kwam ik daar altijd achter omdat hij dus weer spierproblemen kreeg.

Vorig jaar heb ik de selenium weggelaten (wel achter de hand gehouden natuurlijk) en heb ik alleen vitamine E bijgevoerd, maar hij bleef gewoon goed bewegen in de winter.
Maar wat voor hem geldt, hoeft natuurlijk niet voor andere paarden te gelden :n

Aan de ene kant zijn onderzoeken uiteraard nodig en heel erg handig, maar het geeft ook veel verwarring. Zo heb ik ook al eens gelezen dat selenium nodig is om vit E goed of beter op te kunnen nemen.....

Maar als ik het onderzoek in de link van Wendy bekijk is het dus eigenlijk niet nodig om selenium toe te voegen bij vit E.

Daarbij is het natuurlijk een totaal plaatje aan vit/minerale/sporen elementen dat moet kloppen. Maar dat is bij mensen ook het geval en ik durf van mijzelf met zekerheid te zeggen dat ik ook niet altijd aan alle juiste gehalten kom :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:23

Het punt met Selenium is eigenlijk dat het gevaarlijk kan zijn om daar te veel van te geven. Je zit gewoon een stuk safer, met alleen vitamine E bijvoeren, als je geen bloedonderzoek hebt laten doen, naar eventuele tekorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:27

ohjajoh6 schreef:
Het punt met Selenium is eigenlijk dat het gevaarlijk kan zijn om daar te veel van te geven. Je zit gewoon een stuk safer, met alleen vitamine E bijvoeren, als je geen bloedonderzoek hebt laten doen, naar eventuele tekorten.

Klopt! Maar feit is dat selenium NIET goed in bloed te zien is. Dus ondanks bloedonderzoek is het nog steeds niet safe om selenium bij te geven......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:53

interessant dat selenium. Waar zit dat in? Andor voer ik flink bij in supplementen, zonder gaat niet, dan heeft hij zo weer lyme of herpes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:46

Selenium is een spoor element dat ook als anti oxidant werkt. Zit vooral in granen(voor paarden) en vlees, vis, eieren, zuivel, groenten en fruit (voor mensen).

https://www.nlbewustgezond.nl/top-voedi ... /selenium/

Antheman uiteraard logisch dat als je een paard met ziekten hebt supplementen geeft. Persoonlijk denk ik dat er aan gezonde paarden veel te veel aan supplementen gegeven wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:55

Ik geef in de winter 1 á 2x per week een vitamine E capsule pp. Gewoon die van het Kruidvat

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:07

Wat ik zo snel gegoogled heb, is dat paarden zonder weidegang sneller een seleniumtekort op kunnen lopen.
Weet je, ik geloof nog steeds in alles met mate. Geen hele dagen weidegang en je volvreten ( ik heb koudbloeden he :) ) een paar brokjes kan best, een wortel of 1 appel kan ook best. Een emmer niet.

Op t moment dat je een probleem hebt ga je zoeken naar de oorzaak en ik geloof heel erg in goede voeding. De bodem is uitgeput in NL. Je hebt meer groenten nodig om aan dezelfde hoeveelheid vit. en mineralen te komen. Ik eet gelukkig uit eigen tuin. Ik let op de paarden. Maar ik vind bodembeheer erg moeilijk. Ingewikkelde materie allemaal. Hoe meer je weet, hoe ingewikkelder het leven is :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:31

Met dat testen dan ook lastig met selenium. Dan is met Magnesium ook zo. In het bloed meestal wel goed, maar zegt dus niks. Dat maakt t wel heel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:03

Fabster schreef:
Met dat testen dan ook lastig met selenium. Dan is met Magnesium ook zo. In het bloed meestal wel goed, maar zegt dus niks. Dat maakt t wel heel lastig.

Heb ik mijn da ook al eens horen zeggen inderdaad. Maar ook met magnesium zijn er weer allerlei nieuwe inzichten. Schijnt dat een serieus magnesiumtekort bijna niet voorkomt. En dat je dat veel beter kunt testen in urine bijvoorbeeld.

Maar gelukkig kan een overschot aan magnesium niet zoveel schade aanrichten (indien je paard gezonde nieren heeft) als bijvoorbeeld een overschot aan selenium. En veel mensen geven toch aan duidelijk verschillen te zien/merken bij het geven van magnesium.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:15

Ik heb 2 x een poging gedaan met stoppen danwel minderen van selenium inderdaad met vit e en beide keren was in de zomer met voldoende weidegang. Is ook maar 1 paard die er last van heeft. Zou een poging kunnen doen met alleen vit e. Merk snel genoeg, als het niet goed gaat bij hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:58

Zammie schreef:
Ik heb 2 x een poging gedaan met stoppen danwel minderen van selenium inderdaad met vit e en beide keren was in de zomer met voldoende weidegang. Is ook maar 1 paard die er last van heeft. Zou een poging kunnen doen met alleen vit e. Merk snel genoeg, als het niet goed gaat bij hem..

Dan is je paard inderdaad een mooi "proefje". Heeft je paard alleen een Vit E tekort? Verder geen klachten? Wel typisch dat hij bij voldoende weidegang vit E tekort heeft, je zou dan haast denken dat er nog iets anders speelt waardoor hij het niet goed kan opnemen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:21

Nee selenium tekort. Vit e was op het randje, maar nog wel voldoende.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:27

Ik heb eigenlijk geen idee wat er in de vitaminebrokken zit die wij voeren :+ zal eens kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:29

Zammie schreef:

Is dat selenium tekort in het bloed gemeten? Dat geeft eigenlijk geen goed beeld (zie link die Wendy eerder plaatste).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:37

[***] schreef:
Zammie schreef:

Is dat selenium tekort in het bloed gemeten? Dat geeft eigenlijk geen goed beeld (zie link die Wendy eerder plaatste).

Ja, is in het bloed gemeten. Vit e dus ook. Is al wat jaartjes geleden ondertussen en heb zoals ik eerder poste al geprobeert met minderen.
Ga proberen met alleen vit e erbij geven, maar als ik naar de verschillen kijk van beide, dan denk ik wel selenium tekort. Naast spierproblemen nml ook vacht die raar wordt. Stekelig met oranje gloed. Hij is koffievos.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:41

Volgens de site zit het volgende er in..

Samenstelling
tarwezemelen 50,0 %, calciumcarbonaat 14,2 %, mais 9,5 %, dicalciumfosfaat 7,7 %, suikerrietmelasse 7,0 %, natriumchloride 5,3 %, magnesiumoxide 3,3 %
Voedingsfysiologische additieven per kg:
vitamine A (E 672) als vitamine A-preparaat 200.000,00 IE , vitamine D3 (E 671) 20.000,00 IE, vitamine E als vitamine E/all rac-alpha-tocopherylacetaat (3a700) 2.000,00 mg, vitamine C L-ascorbinezuur (E300) 500,00 mg, vitamine B1 als thiaminmononitraat 100,00 mg, vitamine B2 als riboflavine 100,00 mg, vitamine B6 als pyridoxinhydrochloride (3a831) 100,00 mg, vitamine B12 als vitamine B12-preparaat 500,00 mcg, niacine (3a314) 500,00 mg, panthotheenzuur als calcium-D-panthotenaat-preparaat 250,00 mg, biotine als D(+)-biotine 5.000,00 mcg, foliumzuur(3a316) 20,00 mg, mangaan (E 5) (mangaan(II)oxide) 850,00 mg, zink (E 6) (zinkoxide) 2.470,00 mg, koper (E 4) (koper(II)sulfaat, pentahydraat) 345,00 mg, selenium (E 8) (natriumseleniet) 8,00 mg, jodium (E 2) (calciumjodaat, watervrij) 30,00 mg, kobalt, gecoatet kobalt(II)carbonaat-granulaat (3b304) 2,00 mg, molybdaen (E 7) als natriummolybdaat 3,00 mg.