[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:03

DubbelDun schreef:
Haal eerst het zoutblok maar eens weg. Het kan zijn dat ze hier te veel aan likt en dan maagpijn krijgt en dit oplost door stro te gaan eten.
Alleen bij erg warme dagen kun je dan een theelepeltjhe zout door het voer doen.

Verveling kun je alleen op lossen door genoeg hooi te geven.

Ze heeft sindskort pas een zoutblok en daarvoor deed ze ookal heel veel stro eten

Nessa

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:39

Afbeelding

Onze slowfeeder! Ben benieuwd.
Staleigenaar heeft het net met tiewrap vast gemaakt. Maar even kijken of dat werkt. Anders rijgen wij er touw omheen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:55

Mooie houding zo, maar het lijkt wel alsof er heel weinig hooi in kan. Of niet?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:35

Valt wel mee. Het is een stuk van 5 meter lang. Hij kan ook nog veel voller!
Er ligt nu zo'n 10 kg onder.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:34

Ziet er mooi uit Nessa! Handig die stalhouder van jou. Laat ff weten of de maas goed bevalt *D en niet te groot is. Ik twijfel nog tussen de jouwe (maat tussen de mazen = 4,0 cm) of tussen een ander type (3,4 cm).

De netten die ik nu heb in mijn frame zijn te lastig voor ze en hebben een opening van 2,4 cm. Ik weet niet of 1 cm groter al heel veel scheelt? Of beter 1,5 cm groter? Heb eerder hooinetten gehad met maasopening 5,0 cm en dat ging ze makkelijk af.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:48

Heeft iemand hier ervaring met het vastzetten van het ibc vat aan de muur? Ons paardje sleept de hele bak mee uit de stal.. :/ het is een half vat zonder onderstel of metaal, ik wil niet dat het scheurt of breekt vandaar dat ik het hier vraag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:14

Zonder onderstel of metalen omhulsel wordt dat wel een probleem.
Je zou er een touw omheen kunnen doen en dat vastzetten aan 1 of 2 palen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:05

Ik heb een zware grindtegel op de bodem liggen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:15

Zidore schreef:
Heeft iemand hier ervaring met het vastzetten van het ibc vat aan de muur? Ons paardje sleept de hele bak mee uit de stal.. :/ het is een half vat zonder onderstel of metaal, ik wil niet dat het scheurt of breekt vandaar dat ik het hier vraag

Hoe is je wand waar je hem aan vast wil zetten en hoe groot is je stal?

Je kan er ook spanband omheen doen en dat ergens aan vastbinden, maar dan moet je wel een stevige stal hebben.

Als je met schroeven en ringen gaat nadenken, moet je er vooral meerdere gebruiken en niet maar aan 2 punten vastzetten bijv.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:52

Otti1977 schreef:
Ik heb een zware grindtegel op de bodem liggen..

Dit zou ik ook doen ja, ipv vastzetten.
Hier laten ze vooralsnog de palletbak altijd staan

Vandaag weer een mooie baal hooi met 3x3 net neergezet. Vind het altijd zo mooi om te zien hoe eenvoudig ze hier nog van kunnen eten, heb onze paarden ook nog nooit gefrustreerd gezien door ‘t net.

Afbeelding

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:15

Ik wil dus niet het risico lopen dat ze een plank uit de stal kunnen trekken, grindtegel geprobeerd en ook die schoof gewoon. Pony is ex-luchtzuiger dus we verdenken haar dat ze aan de netten gaat hangen.. misschien doen we een elastiek aan de twee haken aan de onderkant en die dan aan een pin in de bodem of iets dergelijks.. we zijn er nog niet uit hoe het het beste gaat zijn

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:12

Voor wie een IBC container als slowfeeder gebruikt: gebruik je de container dan op z'n originele hoogte van 115 of is dat te hoog? Ik heb 2 paarden van 168. Het is niet zozeer om het eten te vertragen maar meer om verspilling tegen te gaan. Ze hebben nu zo'n fruitkist maar die is te laag waardoor ze hele bergen hooi met de neus uit de kist werpen, in het zand/modder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 00:54

Caritas schreef:
Voor wie een IBC container als slowfeeder gebruikt: gebruik je de container dan op z'n originele hoogte van 115 of is dat te hoog? Ik heb 2 paarden van 168. Het is niet zozeer om het eten te vertragen maar meer om verspilling tegen te gaan. Ze hebben nu zo'n fruitkist maar die is te laag waardoor ze hele bergen hooi met de neus uit de kist werpen, in het zand/modder.

Wij hebben ze alle 3 erg laag, omdat we een shet hebben. Maar dan verlies je veel.

Als ik er een baal in doe, komt dat er bovenuit. en ze trekken alles er wel naast.

Maar het ligt er ook aan hoeveel ik op ene dag voer en hoe het hooi is. Zijn nu verhuisd en verschillende adressen hooi aan het testen en ene wordt beter gegeten dan het andere. Dan zoeken ze echt alles er tussenuit en krijg je bergen ernaast.

En het ligt aan je kudde. Bij ons staan ze samen uit een bak te eten en gaat altijd goed. Maar er is wat verandert en als ze nu wisselen van bak en bij een ander koppel aansluiten, zijn ze wat voorzichtiger. Dan pakken ze een pluk en gaan naar achter.

De 4 die al jaren samen stonde, eten kop aan kop met hoofden in de bakken gewoon.

We hebben 3 bakken op 6 paarden. Eerst 2 of 3 bakken en een huisje op 4 en aten ze altijd samen op zelfde plek. Dat is dus nu iets anders. Staan nu per 2 aan een bak. En we doen nog wat los hooi onder afdak.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:37

Wie heeft de ideale oplossing?

Ik zoek een wisselbare slowfeeder of iets wat ik 1 keer in de 2 dagen hoef te vullen voor mijn paard van 170m.. Dit omdat mijn stalgenootje ze 3x in de week gaat buiten zetten en ik het haar zo gemakkelijk mogelijk wil maken in de winter... Dit ook omdat we een flink stuk door de modder moeten voordat we in de wei zijn....

Ik dacht zelf aan een slowfeeder (vierkant maat L) en dan twee kopen zodat je het net maar hoeft te wisselen?

NinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:22

superpony schreef:
Wij hebben ze alle 3 erg laag, omdat we een shet hebben. Maar dan verlies je veel.

Als ik er een baal in doe, komt dat er bovenuit. en ze trekken alles er wel naast.

SP, blijft je shet goed op gewicht? Ik heb 2 shets bij een KWPNer, maar bij mij worden de shets te dik als ze met de KWPNer mee-eten. Toch zal ik ze graag alle 3 uit dezelfde bakken willen voeren. Heb je tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:34

Eén wand van de bak lager maken. Shetjes zijn meestal 'mans' genoeg om die plek voor zich op te eisen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:03

Loraine1985 schreef:

Ik zoek een wisselbare slowfeeder of iets wat ik 1 keer in de 2 dagen hoef te vullen voor mijn paard van 170m.. Dit omdat mijn stalgenootje ze 3x in de week gaat buiten zetten en ik het haar zo gemakkelijk mogelijk wil maken in de winter... Dit ook omdat we een flink stuk door de modder moeten voordat we in de wei zijn....

Ik dacht zelf aan een slowfeeder (vierkant maat L) en dan twee kopen zodat je het net maar hoeft te wisselen?

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Is het voor in de wei?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 01:33

NinaZ schreef:
superpony schreef:

SP, blijft je shet goed op gewicht? Ik heb 2 shets bij een KWPNer, maar bij mij worden de shets te dik als ze met de KWPNer mee-eten. Toch zal ik ze graag alle 3 uit dezelfde bakken willen voeren. Heb je tips?

Deze shet hebben we al 20jr en is voorheen gereden, gemend en altijd naast het paard mee geweest door het bos. Dus altijd veel beweging gehad.

Hij staat ook al jaren samen met mijn anderen, dus weet niet beter. Hij is nooit een vreetzak geweest, nooit hb etc. Mijn NF, zijn beste en langste vriend dus wel.......En die stonden dus altijd al samen.

Geen tips, want hij is dus niet zo. Maar ik zou altijd inzetten op bewegen. Shetlanders vinden werken ook echt leuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:25

NinaZ: je kan gewoon grote bakken nemen. De grote paarden knoeien toch en de kleintjes ruimen dat mooi op. Als ze niet genoeg knoeien kan je mss een lage bak plaatsen en dat stukje afzetten zodat enkel de shets erin kunnen. Daar voer je den̂ porties voor de shets dat ze nodig hebben en als dat op is gaan ze wel gaan stofzuigen rond de grote.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:56

Afbeelding

Bij ons in het gebied hebben ze gaten gemaakt in de bakken voor de shetjes.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:18

Loraine1985 schreef:

Je kan ook 1 of 2 klokos nemen. Gat onderin maken, hooinet of aanhangwagen net erin vastmaken.
In een grote kliko past keer 3/4 baal hooi ( niet uitgeschud). Dan ligt het eraan hoeveel je paard eet,
of je echt iedere dag moet aanvullen met een aantal plakken of dat je zelfs een dag kan overslaan.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:40

We hebben maar een slowfeeder/hooiruif gebouwd...Afbeelding
Afbeelding
Paard was er blij mee...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:20

Ziet er goed uit! Eigenlijk moest je er nog een bak onder gemaakt hebben. Met wat geluk eten ze dan het gemorste hooi ook nog op.

Kan je die gewoon van bovenaf vullen of moet je de net losmaken en ophangen?

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:00

Dat hooi op de grond was ik zelf... die bak eronder komt misschien ook nog wel... je kan het net aan 1 hoek losmaken en zo heel makkelijk bijvullen, rest van de hoeken zitten vast. Puur voor de stevigheid

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:12

Ivm verandering van stalling ben ik aan het kijken naar kleinere slowfeeder netten met maas 2x2. We hebben nu de shires netten voor twee paarden. Omdat mijn fjord soms alleen op de paddock zal staan als de rest het land op is zoek ik een kleiner net waar een portie voor haar alleen in kan. Ik heb nog wat liggen van Barefoot, maar vind deze snel kapot gaan.

Nu zag ik die van Zeldenrust en die zien er goed uit, maar vind ze wel aan de prijs. Vooral omdat ik het liefst meerdere zou hebben zodat ik ze vooruit kan vullen en de stalhouder ze alleen op hoeft te hangen. Als het die wordt dan twijfel ik tussen s en m..

Paard moet sowieso op dieet. Kan op deze stal meer voer beurten krijgen dus wil met kleinere porties werken. Kon eerder niet ivm minder voerbeurten en dan te lang zonder staan.

Weet iemand nog meer opties ?

Afbeelding