Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:09

Ik kan de geur moeilijk omschrijven. Muffe grondachtige geur. Ruikt naar stoffig puin. Beter dan dat kan ik het niet omschrijven. Daan gaat zo de kruipruimte in, ben benieuwd of hij wat kan ontdekken...

Ah de isa brown kip, dat is volgens mij wel een bekende kip. We hebben nog even de tijd om er over na te denken. Het is ook zo lastig, want er zijn er zo veel!
Krieltjes zijn ook leuk! Maar we vinden het wel leuk als ze frequent een ei leggen ;)

Ik ben ook wel blij dat we geen dekenpaarden hebben. Toen Pablo bij ons was, moest ik steeds op die deken letten. Natuurlijk deed ik dat wel, maar het kost echt wel meer tijd. Want dan zat ie deken weer scheef na het rollen. Of dan moest ik checken of ie het niet te warm had. Of te koud...
Doe maar gewoon een teddyberen vacht en een warme stal voor de nacht. Dan vind ik het goed ;)

Penotti, Wat grappig, daar had ik wat over gelezen tijden het googelen! Maar dat kan het niet zijn. Huis is in 1980 gebouwd en het behang wat er in die tijd opgekomen is, hebben wij er pas afgehaald. :') :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:21

En niet na het behangen geschilderd?

Ik bedoelde ook niet dat je de verf van toen nog zou ruiken maar dat er nu ook weer een rare partij in omloop is.

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:32

Nee, niet geschilderd na het behangen. Dacht eerst nog dat het misschien de lijm van het behang zou zijn, of gewoon nat behang. Maar de lucht hangt er nog steeds. Dan zou dat toch al weg moeten zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:33

Heb je gestoomd? Dat geeft ook wel een muffe lucht.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:58

Als je een frequente legger wilt kan ik je zeker de isa brown aanraden.

Wat vreemd van die lucht. Eerste wat ik dacht is vocht indd.
Die geur had ik in dl ook in de hoek van de woonkamer.
Daar zag je niks aan maar toen er een stukje stuc afbrak onderaan kwam daar wel degelijk schimmel achter weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 04:44

Ik weet niet waar particulieren de isa brown vandaan halen, maar in het professionele circuit is die bijna niet meer te vinden. Voor een bruine legkip kun je dan beter kijken naar iets als novogen brown, lohmann brown of bovans.
Mijn ervaring is echter dat een normaal of groot formaat raskip ook dagelijks een ei legt. Als je het hok verlicht ook in de winter.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:28

Om het stank-issue maar gelijk naar een heel ander niveau te tillen: ligt er geen dood beest ergens? Ik had ooit een dode rat in mn tussenmuur toen ik op een woonboot woonde :x

En wij hadden laatst ook stank in de slaapkamer beneden. Bleek het putje bij de voordeur (buiten) behoefte aan water te hebben. Daarna was het over.

Ah meer positieve eigenaars met paarden zonder dekens! Dat geeft moed :-)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:22

Daan is gisteren nog in de kruipruimte geweest. Helemaal droog en daar is de geur niet.
Het is geen kadaver lucht.
Vanmiddag gaat hij de spouwmuur ventilatie checken. Misschien dat die niet goed is en er toch vocht doorslaat naar de muur? Ook al kan ik nergens vocht of schimmel ontdekken. Zal het dan toch achter het oude stucwerk zitten?
Het is ook maar 1 kamer die er last van heeft.
Huis heeft 3 jaar leeggestaan, we zijn dus al wel het eea tegen gekomen. Wat allemaal op te lossen is.
Nu de oorzaak van die lucht nog zien te vinden.
Verder is het gelukkig een heel degelijk en goed gebouwd huis. Er is destijds over veel dingen nagedacht.
Hopelijk vinden we het snel.

Edit. Het stucwerk was gort droog tijdens het behangen. Plaksel werd er zo ingezogen.

En bedankt voor de kippen info. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:15

Vervelend chasey van die lucht!
Ik weet wel toen we ons huis kochten dat het daar ook heel muf rook, in de gang bleef het muf ruiken maar is nu gelukkig weg. Het enige wat je misschien nog kunt doen is goed doorluchten overdag.

Hier wel een deken op, nu nog niet maar straks met de regen en kou wel. Ik heb voor dit jaar een bucas gekocht en hoop dus niet meer te hoeven wisselen :=
M’n paard heeft artrose dus zonder deken vind ik dan geen prettig idee, hijkrijgt wel altijd een dik vel van zichzelf, maar toch, hij is natuurlijk al ouder en wilniet dat hij aan de kou z’n energie hoeft te verbruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:14

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:52

ik heb ook het lierfste alles dekenloos, maar tot nu toe geeft Elevada wel aan dat ze het echt heel koud heeft. Dus ja, dan moet het maar. Ze krijgt max 200 gram op en ik hoop dat het ooit zonder gaat kunnen :+

Hopelijk verdwijnt de lucht gewoon Chasey!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:55

Ik heb ook kippen (Hollandse krieltjes), maar het leggen van eieren is hier elke dag weer een verrassing..... Vind ik niet erg, ik vind kippen enig om naar te kijken.

Vervelend Chasey van die lucht. Goed ventileren en even flink de CV opstoken? Misschien gewoon wat vocht omdat het een tijd leeg heeft gestaan?

Gisteren ineens allemaal horzeleitjes op beide paarden hun benen 8)7 . Heb ik nog nooit gehad! Ik heb ze er uiteraard meteen af gekrabt en ik ruim elke dag alle mest op, maar ik vind het zulke vieze dingen(heb foto's gegoogled :r .)

Iemand nog tips wat ik verder kan doen? Ontwormen met Equimax of Equest pramox?

Ik heb ze zonder dekens, maar met dagen met veel regen en als ze nog het land op gaan, dan een regendek op. Op het land heb ik geen schuilstallen. In de paddock wel en dan staan ze lekker bloot. Het eerste jaar moest ik ook wel even slikken hoor, steeds naar buiten om te kijken of ze wel in de schuilstal stonden, niet dus..... Maar met veel regen gaan ze er toch echt wel in staan. Nu worden het in de winter een soort "Schotse Hooglanders" qua vacht, maar ik vind het zalig! En de paarden volgens mij ook. Ze kunnen lekker jeuken en krabben.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:01

Die geur kan ook inderdaad van het leegstaan komen.
Al hoewel, wij hadden in onze hal ook een eigenaardig luchtje.
We hebben er bijna 5 jaar gewoond maar dat luchtje is er altijd geweest.

Misschien zoals [***] zegt, goed luchten het hele huis en dan de cv lekker opstoken.

Rocky en Puck heb ik altijd zonder deken gehad. Ik had ook niet het idee dat zij het koud hadden.
Melle heeft van zichzelf een dun vachtje en die heb ik wel eens met trillende benen en opgetrokken kont uit de paddock gevist.
Dat was met een regendeken ook weer opgelost.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:16

[***] schreef:
Gisteren ineens allemaal horzeleitjes op beide paarden hun benen 8)7 . Heb ik nog nooit gehad! Ik heb ze er uiteraard meteen af gekrabt en ik ruim elke dag alle mest op, maar ik vind het zulke vieze dingen(heb foto's gegoogled :r .)

Iemand nog tips wat ik verder kan doen? Ontwormen met Equimax of Equest pramox?

Ik had gister precies hetzelfde, ook nog nooit meegemaakt. De horzels hingen ook nog om de paarden heen toen ze van de wei af kwamen. Ben een uur bezig geweest met ze eraf te halen, het zat ook helemaal op de borst en flanken :(
Mijn google zoektocht verteld me dat de najaars ontworming met equest pramox voldoende zou moeten zijn, maar ga het voor de zekerheid nog even navragen aan de DA.

Wilmamarjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:16

@adfab Volgens mij hoef je bij horzeleitjes niet direct te ontworpen. Gewoon het reguliere ontwormschema aanhouden. Ik laat elke 3 maanden mestonderzoek doen en dan hoef ik maar zelden te ontwormen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:24

DA hier heeft ze 2 weken terug pramox voorgeschreven dus kan je nu al gewoon geven.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:30

Elke 3 maanden mestonderzoek?! Dat zou een vermogen kosten hier :oo Of maak je dan een mengsel?

Klinkt wel goor die horzeleitjes.. hebben jullie foto's gemaakt?

Ohhhh, nu wil ik ook kippen haha :P Vind die Barnevelders er echt zó leuk uitzien!! :+:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 10:35

Voor horzeleitjes is het pramox na de eerste nachtvorst. Dan zijn de horzels dood en komt er geen herbesmetting

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 10:36

Robijntjah schreef:
DA hier heeft ze 2 weken terug pramox voorgeschreven dus kan je nu al gewoon geven.

Maar voor de horzels of een andere ontworming. Voor horzels krijg ik ze nu echt niet van mijn DA. Pas als de vorst in zicht is

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:39

Nu geven is zonde voor de horzels.
dat is te vroeg inderdaad.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:39

belle_boef schreef:
Voor horzeleitjes is het pramox na de eerste nachtvorst. Dan zijn de horzels dood en komt er geen herbesmetting

Dit inderdaad zegt mijn Da ook.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:45

xXutopiaXx schreef:
Elke 3 maanden mestonderzoek?! Dat zou een vermogen kosten hier :oo Of maak je dan een mengsel?

Klinkt wel goor die horzeleitjes.. hebben jullie foto's gemaakt?

Ohhhh, nu wil ik ook kippen haha :P Vind die Barnevelders er echt zó leuk uitzien!! :+:

De kosten voor 4 x per jaar mestonderzoek zijn toch lager dan 4 x per jaar “blind” ontwormen?

Dankzij mestonderzoek heb je vaak juist minder ontworming nodig waardoor de kosten mee vallen.

Wilmamarjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:49

57,99 per jaar per paard voor 4 wormonderzoeken en inclusief verzendkosten. (Wormenco.nl)
Als mijn dierenarts het druk heeft of een grote stal moet doen, stuurt ze zelf de monsters ook hierheen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:56

Ik ben per jaar minder kwijt aan ontworming dan dat ik kwijt zou zijn aan mestonderzoek. Daarbij zou ik nooit 100% af kunnen gaan op wormonderzoek. Ik ben microbiologisch analist en ik weet hoe selectief deze onderzoeken kunnen zijn. Eigenlijk zou je meerdere dagen achter elkaar moeten onderzoeken om een goed beeld te krijgen.