Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:00

Heerlijk utopia, die dromen! En wat is Jay gaaf zeg :oo
Als westernruiter is hij echt alles wat ik zou willen in een rijpaard :D
Je hebt al een aardige paardenverzameling, haha.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:11

Thanks superpony en Judith! Ik ben ook enorm fan van Jay haha <3 Hij is inderdaad al flink reining getraind, heeft ook al shows gelopen.. Ik heb zelf altijd engels gereden en nu sinds een 1.5 jaar ofzo dat ik veel met een vriendin mee ga. Zij rijdt ook shows en haar paard staat op een trainingsstal (DMI in Ridderkerk) waar ik dus ook veel te vinden ben, en zij heeft me aangestoken.

Afbeelding

Dit is Jay bij z'n vorige eigenaar :oo <3 :+: Hoop ooit ook zelf zo'n foto te hebben van ons samen haha

En dit is zijn afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/broadflush
Zijn officiële naam is dus Broadflush, maar de vorige eigenaar heeft hem omgedoopt tot Jay.. die houden we dan maar gewoon aan :P

Heb inderdaad al best een verzameling ja haha, maar ze zijn vast allemaal met een reden op m'n pad gekomen <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:52

Ooh die fries Utopia :wow: *zoekt kwijlende smiley*

Selka ik heb 1xlint van 40mm en 2 lagen koord.
Lint is de Ako premium plus en koord een wat goedkoper van Ako maar die ga ik ook vervangen voor de Premium plus.
Gaat perfect op 4.5 meter hoor.

Heb net een filmpje gemaakt dat ze galopperen op de track.
Melle ging helaas niet vol gas.

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:10

Selka onze palen staan op 5 meter en dat gaat net met ons Gallagher cord. Ik denk dat 4 tot 4,5 meter echt geen probleem moet geven. Overigens ook hier kastanjepalen. Gekocht voor €1,5 per paal O:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:13

xXutopiaXx schreef:
Azmay, ik heb wel vaker gemerkt dat paarden wat onregelmatig kunnen gaan lopen als ze dingen spannend vinden. Maar als de rust dan weer terugkeert gaan ze wel weer regelmatig lopen.. dit was bij jou niet het geval begrijp ik?

_O- onregelmatig? Mijn pony was vaak ineens een internationaal dressuurpaard.. Piaffe, passage alles kwam uit de kast :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:21

palousa_boy schreef:
xXutopiaXx schreef:
Azmay, ik heb wel vaker gemerkt dat paarden wat onregelmatig kunnen gaan lopen als ze dingen spannend vinden. Maar als de rust dan weer terugkeert gaan ze wel weer regelmatig lopen.. dit was bij jou niet het geval begrijp ik?

_O- onregelmatig? Mijn pony was vaak ineens een internationaal dressuurpaard.. Piaffe, passage alles kwam uit de kast :+

Haha ik heb ook een 1,80 dressuurpaard met piaffe en al als ze iets spannend vind. Is het punt dat ik af stap :')

Nee ik dacht het het eerst te merken toen ze nog net niet in slaap viel tijdens het lopen. Het is een beetje alsof de schouder vast zat en los schoot zeg maar, ze leek ook een beetje krampachtig te lopen met dat been maar het was telkens een paar passen en dan liep ze weer normaal. Ze was er ook helemaal chill onder. Het werd alleen wel duidelijker, kon met mijn hand geen verschil voelen tussen de schouders :o

Zit nu even met mijn volgende beest in de stress, poes geeft roze over en heeft bleek tandvlees. -O-

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:23

Wat een leuk filmpje!
Is Melle dat bonte bolletje?

Ik heb er ook wel eens gehad die ging hinken bij spanning. Die mankeerde verder niets.

Mijn merrie gaat hoesten bij spanning, die is verder ook kerngezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:37

Ik kom me ook graag melden, zijn druk bezig met de aankoop van ons droomhuis en dan komt onze droom uit: paarden aan huis!

We hebben een tuin van 1 hectare waarvan 0,2 hectare natuurtuin is.
In de ideale situatie wordt het een pp maar er moet veeeeeeel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:50

Welkom Robijntjah! Spannend hoor. Veel succes.
Oh en Utopia ook nog welkom!
Azmay bij mijn jongedame gebeurt er ook van alles bij spanning. Een soort stap/draf/galop op de plaats..... met als climax op haar achterbenen staan :D .
Als het nu weer goed gaat met jouw paard zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Even in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:52

Azmay, jij hebt ook een PRE toch?
Mo is ook niet zuiver in spanning. Die maakt haar passen met name links dan gewoon echt niet af en krijgt een huppeltje :+ Ook in piaffe en passage ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:56

Haha thanks ClaudiaHS <3
Wat een leuk filmpje van je paarden op de track!! Wat een knapperd ook zeg, die bonte!

Hahaha palousa, ja... dat kan ook :') En herken ik ook :P Maar ik ken ze ook wel die zo druk bezig zijn met alles om zich heen dat ze geen enkele stap goed afmaken en dus onregelmatig lijken :P

Ohhh gaat wel lekker bij jou hè Azmay -O-

Jaaa gezellig Jolijn!! :D :):)

Dank [***] :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:00

Wat een geweldige paarden hebben jullie Utopia.
En ja als je paarden aan huis hebt,is het wat lastiger om weg te komen :)

Kan helaas geen filmpjes kijken op werk :(

Oh nee Azmay ,dat is niet leuk van poezebeest :(

Selka ,ik heb de palen ook om de 4 à 5 meter staan. En dat heeft altijd goed gewerkt.
Ik wilde eerst voor van die kunststof palen gaan,maar die zijn best prijzig.
En we krijgen korting op hout,dus dan gaan we maar voor hout.

Welkom Robijntjah en Utopia natuurlijk ook :)

Die van mij draaien heel snel om als ze iets heel spannend vinden en iets minder spannend dan staan ze gewoon stil :+
Een keer gehad dat ik mijn ene paard mee had als handpaard en ze schrokken dus ergens van (een fjord die z'n hoofd ineens boven een rondbaal uitstak :D ) en hup daar gingen ze allebei.
Wat me nog het meest verbaasde dat ze allebei dezelfde kant opdraaiden en niet in de knoop raakten :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:10

Ik heb 3 bonte paarden :')
Melle is de voorste, Rocky de tinker en Puck de mini.
XxUtopia Melle is trouwens een 50% fries, ik hou van friezen <3
Melle kan ook piaffe als de reeën hier weer voorbij rennen haha.

Robijntje een p.p is echt leuk vooral met heuvel en poel.
Wat voor een paarden heb je?

Azmay, poes heeft niet per ongeluk gif binnen gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:14

Ik heb er nu 1: een PRE dame van 15.

Ben langzaamaan opzoek naar 2 dieren voor erbij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:20

Diva was juist onzuiver terwijl ze relaxed was :Y)
Ze is op het moment helemaal zen, schrikken van een hond en dan meteen weer compleet ontspannen en die belachelijke carnavalsvlaggen zijn het kijken niet eens meer waard.

Poes heeft wat medicatie voor de maag mee gekregen. De andere dingen die ik zag waren er daar niet dus och. Maar goed het gaat wel fijner de nacht in zo.

Diva is inderdaad een PRE maar ze loopt een beetje als een quarter rond momenteel O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:25

Robijntjah, ik lees er vast overheen, maar in welke regio zit je?

Ik denk dat het voor ons weer op de iets langere baan wordt geschoven.........Beetje tegenslag na gesprek, dus weet even niet wat wijsheid is.

Wat plannen uitgewerkt en komen we gewoon echt aan onze tax en dat durf ik niet. Mijn man maakt echt veel uren, maar in de toekomst kan dat minder worden, of een andere functie.

Gekeken om de rente zo lang mogelijk vast te zetten, maar is ook niet heilig.
Je weet gewoon niet wat de toekomst gaat doen. Hoeveel mensen komen straks in de problemen als de huizen prijzen weer vreselijk zakken? Of wat als we hem voor 10jaar vastzetten en over 10 jaar staat de rente mega hoog?

Veel huizen zijn echt veel te duur geworden voor wat ze 2 jaar terug waard waren en het schrikt me toch af.

Mijn man kijkt nu echt serieus naar Dld. Ik zou me er wel redden, maar mn Duits qua lezen is te slecht om te zoeken. Ik dacht aan eerst tijdelijk huren daar anders.

Maar goed, was even een tegenslag. Straks goed samen praten, positief blijven en schouders er weer onder. Tijdens het wachten toch ook weer 2 woningen laten lopen, dus tja.

Azmay, Hoor je nu nog wat? Mijn veearts wist aan de telefoon al wat ik hoorde en bedoelde. Zijn advies heeft ons ook goed geholpen, maar ik bekap dus zelf.

Spannend met poes ook. Katten kunnen zo onvoorspelbaar zijn. Ene moment niks, andere moment doodziek.

Utopia, gaaf paard hoor!! Ik vind mn new forest en shet super leuk, maar ben wel erg gek van quarters. Hebben er nu bijna 3. Eentje woont nog niet bij ons.
Mn ruin is bij ons geboren en geniet echt super van ze. Maar ik ben echt nooit overgestapt naar de paarden. Wilde niet van de pony's af en na verkoop laatste d-pony toen ik 19 was, overgestapt naar de western, nu 25 jr geleden denk ik.
Reining had altijd mn voorkeur, maar waardeer nu de rest ook wat meer. Wil ooit nog de trail tuin bezoeken met een paard en een trec doen ofzo. Echt serieus of voor wedstrijden train ik allang niet meer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:27

Superpony ik hoorde helemaal niets, was enkel een (vaag) gevoel.

Hier woon ik echt tegen de grens met duitsland aan, leer met en met toch veel duits bij. Komt vanzelf :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:57

Ow, dacht dat je ook een klik hoorde. Daarom reageerde ik, haha.

Ja, ik versta wel wat Duits en in de winkels red ik me aardig. Maar op makelaars sites kijken, is lastig.

Gaat snel was binnen halen. Buren gaan blijkbaar bbq-en en mn tuin staat onder de rook.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:03

superpony schreef:
Ow, dacht dat je ook een klik hoorde. Daarom reageerde ik, haha.

Ja, ik versta wel wat Duits en in de winkels red ik me aardig. Maar op makelaars sites kijken, is lastig.

Gaat snel was binnen halen. Buren gaan blijkbaar bbq-en en mn tuin staat onder de rook.

Kijk eens op www.huisinduitsland.com.
Is van een Nederlander die al 40 jaar in DL woont.
Hij helpt echt super overal mee.
Toen ik na een jaar een paar vragen had, had ik hem een mail gestuurd.
Volgende dag stond hij ineens voor de deur :')
Hij is met kopen van ons huis ook mee geweest naar de notaris om moeilijke termen te verduidelijken.
Je kan ook kijken op de site van de volksbank. Hebben ook vaak wat leuks te koop.
En heel belangrijk, hou rekening met minimaal 10-13% k.k bovenop de vraagprijs.
Mocht je vragen hebben stuur me maar een p.b

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:33

Utopia leuke paarden heb je!

Selka ik zou inderdaad toch de omheining ook doen :j
Ik moest Robinia palen even opzoeken, acacia palen werden ons inderdaad ook aangeraden door de loonwerker.

Ik wacht nog steeds op de offerte van de loonwerker, die maakt hij zelf niet maar de secretaresse.
En ik wil echt deze loonwerker omdat hij de bak waar we nu staan ook aangelegd heeft en deze echt top is.
Palen komen hier ook op 4 meter te staan, Gallagher omheining.
Voor twee hectare (verdeeld in twee weides) inclusief stroomapparaat, exclusief btw en met geloof 20%korting via de kliniek 1900€ armer.
Nu dus nog palen kopen, de huidige palen die er al staan laten we voorlopig nog staan, gaas gaat er wel af erachter zit toch nog een ruime heg dus komt helemaal goed.

Ik moet nog wel even uitzoeken waar ik het lint precies met elkaar ga verbinden. Daar waar het lint open kan wil ik een verbinding ondergronds maken zodat ik het lint van de doorgang weg kan halen als het open staat.

Hoeveel cm zijn jullie palen in doorsnede?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:43

Ik heb 8 en 10 cm palen en op een paar hoeken 12cm.
Je hoeft toch geen ondergrondse verbinding aan te leggen?
Ik kan ook op meerdere punten de draad open doen en de stroom blijft gewoon rondgaan hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 20:11

Oh Kevin. Wat een schatje <3 leuke verzameling Utopia!

ClaudiaHS, heerlijk dat ze zo’n galopje kunnen doen in de achtertuin.

Doe je goed Lizy! Vervoer vanuit Frankrijk naar ons zal wel duur zijn :+ haha
Hmm dan denk ik dat ik 4 meter aan kan houden. Dat scheelt weer.

Jeetje Azmay heftig. Klinkt inderdaad als vergif. Sterkte met de poes!!

Robijntje welkom. Leuk dat jullie binnenkort de paard(en) aan huis zullen hebben. :)

Balen van de tegenslag superpony. Hopelijk kunnen jullie eventueel in Duitsland wel een mooie plek vinden.

Jes, loonwerker komt ze bij jullie zetten? Ik twijfel nog wat ik daarmee doe. Ben allang blij als ik van de schapentroep af ben. Onze palen zijn ook 8-10 cm doorsnede.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:24

Als je zorgt dat links en rechts van de doorgang verbonden zijn met het apparaat dan hoeft er geen draad onderdoor.

Ik zet altijd gewoon een paaltje met wat isolatoren (zoveel als dat er poort grepen zijn) een stukje terug (ter breedte van de doorgang) zodat ik de draden daar op kan hangen en ze dus niet op de grond liggen. Als de poort dicht moet pak ik de grepen en sluit de boel weer af.

Wij moeten ook nog gaan bedenken waar de paarden straks komen te staan. We willen er 2 gebruiken bij het verplaatsen van de schapen dus die blijven sowieso dicht bij huis maar dan de andere 3 :+ zit ook een hengst bij dus splitsen is wel nodig (moeten nog bedenken of we hem als hengst verkopen of laten ruinen want dan kan hij nog wat langer blijven of z'n moeder vervangen tzt.. en we kunnen alles in 1 kudde zetten).

Onze palen zijn zoals het uit kwam :+ geen vaste diameter. De stammen worden op maat gezaagd en dan worden ze gespleten, net zo vaak tot de palen een beetje een normale maat hebben. Daarna krijgt alles een punt en zijn ze klaar voor gebruik. Eventueel halen ze de schors er dan nog vanaf (dat is beter want dan gaan daar geen beesten tussen zitten er er blijft geen water in staan).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:55

Even een snel schetsje gemaakt hoe mijn situatie is.
Stroom = waar de klok staat
Groene streepjes is waar ik een doorgang heb.(kan dus ook dicht)
Rode stippen is een verbinding tussen onderste en bovenste draad.
De enige plek waar ik een draad bovenlangs heb lopen is bovenin bij de stal.
Die had ik er al zitten voor ik de track aan paste anders had ik geen stroom op de binnenste ring.
Ik kan dus overal gewoon een doorgang open zetten zonder dat ik ergens geen stroom meer heb.

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:40

Wat een gave paarden heb je Utopia! Heb je ze nu in pension staan?

Hier op 1 stuk de hardhouten palen op 5 m afstand. Heb er nu videoflex in, maar cord gaat ook prima.