Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:35

Welkom Miep
Ik heb ze ook ( nog) niet aan huis, wel 1 km verderop, ook met open stallen, rijbak weiland en paddock. heb nu vanaf mijn 15e alles in eigen beheer. Even op een kleine stal gestaan, verder ook op stallen gewerkt maar laat het mij maar lekker zelf doen. Veel werk en zeke rin de winter en met ( zeldzaam) vakanties lastig maar op stallen is altijd wel iets
Ik ben wel bezig met een huis met genoeg grond, nu alleen ons huis nog verkopen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:38

Janinevv schreef:
Hebben jullie trouwens zelf gemaakte slowfeeders bakken? En hoe heb je dit aangepakt als je hem zelf hebt gemaakt? Zit er zelf over na te denken om te maken als dat kan evt :)

Ja, van kliko's. Ik gebruik ze nu al 3 jaar en ben er erg blij mee.

Afbeelding

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:45

Nou, die vind ik ook nog super! Zeker als het regent. Die moet ik toch eens gaan maken.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:01

heel mooi sure lee! Dat lijkt mij idd ook wel wat :j Mag ik vragen waar je zo'n container gekocht hebt? En doe je het hooi er dan los in? Of in een net? Anders is het niet echt "slow" denk ik? Al kan ik me voorstellen dat het eten dan wel ergggg lastig word :P

Die ruiven waar je zo'n hele baal in kan doen zijn ook wel erg mooi, maar kosten zo'n 1000,- dacht ik. Heb jij zo 1 palousa?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:08

Idefix ... de schaapjes op het gras is niet voor de leuk hoor, dat heeft echt een functie ;)

De schapen ruimen een deel onkruid uit de weg en met hun kleine teentjes trekken ze het gras wat uit elkaar zodat het gras gestimuleerd wordt om breed en mooi uit te groeien.
Ook trekken schapen niet hard aan de sprieten zodat het jonge gras niet meteen uitgetrokken wordt.

Als de schaapjes klaar zijn heb je een mooie strakke,sterke wortel/grasmat.

Je kunt in de buurt even kijken waar schapen staan,loop je daar even het aangrenzende erf op en vraag of je tzt wat schaapjes mag lenen :)

Wat mest betreft, zoveel mogelijk weghalen...bij veel paarden of grote stukken...maaien en slepen. Mestbulten zijn slecht voor je gras en bevorderd een eventuele wormbesmetting.
Ik laat nergens mest liggen, alles gaat bij mij op de bult en na de maïsoogst daar het land op omdat het ondergeploegt wordt bij het nieuwe seizoen.

Als je nu zaait (uitstekende tijd) kun je over een maand of 2 maaien (afhankelijk van de groei) en dan in het voorjaar de schapen erop. Als die klaar zijn, nog 1x maaien en dan kunnen na een paar weken je paarden erop.

Ik las iets over pony in de sloot...brrr... gelukkig goed afgelopen

Welkom Miepie :wave:

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:24

Zapje schreef:
heel mooi sure lee! Dat lijkt mij idd ook wel wat :j Mag ik vragen waar je zo'n container gekocht hebt? En doe je het hooi er dan los in? Of in een net? Anders is het niet echt "slow" denk ik? Al kan ik me voorstellen dat het eten dan wel ergggg lastig word :P

Die ruiven waar je zo'n hele baal in kan doen zijn ook wel erg mooi, maar kosten zo'n 1000,- dacht ik. Heb jij zo 1 palousa?

Afbeelding

Yep, je moet er alleen wel een trekker of kniklader voor hebben om de baal er in te leggen ;)

Edit: volgens mij was deze iets van €600
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 08-08-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:26

Ik heb de container van marktplaats. Zit meestal zo rond de 20 euro per stuk. Maar gemeentes hebben ze ook vaak over. Ik doe het hooi er wel los in. Door de gaten gaat het een stuk langzamer dan gewoon los. Maar niet zo langzaam als met netten met kliene gaten natuurlijk.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:42

[***] schreef:
Donja schreef:
Maar gewoon olie bijgeven, dan moet je ook weer extra eiwitten gaan geven ;) Let daar wel op.
Mijn ene merrie gaat nu ook (mais)olie erbij krijgen om wat voller te worden, en die krijgt merriebrok, daar zit al extra eiwit in!

Oh dat wist ik niet. Kun jij uitleggen waarom? In vers gras zit toch ook flink wat eiwit? Ik wil mijn jonkie graag wat ondersteunen met eiwit, maar wil ook weer niet té veel gaan geven.

Een vetrijk rantsoen bevat veel onverzadigde vetzuren en daarom is er meer vitamine E (natuurlijke anti-oxidant) in het rantsoen nodig. Voor de vertering van vitamine E is selenium nodig, dus ook de behoefte hieraan zal toenemen. Dit kan het beste verstrekt worden door middel van een compleet vitaminen/mineralen supplement, om mogelijke tekorten door het voeren van minder krachtvoer te compenseren. Bij een vetrijk rantsoen moet ca. 150 - 200 mg Vitamine E toegevoegd worden.

bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:47

Maar vitamine E is toch geen eiwit?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:11

Azmay schreef:
Janinevv schreef:
Hebben jullie trouwens zelf gemaakte slowfeeders bakken? En hoe heb je dit aangepakt als je hem zelf hebt gemaakt? Zit er zelf over na te denken om te maken als dat kan evt :)

Kijk hier eens
[VSW] [Centraal] Slowfeeders

Ik heb zelf een ibc vat met frame en net maar het net overleefde de voordroog niet.

Top! Zal eens even kijken :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:39

Dank jullie wel :)

Wat betreft slowfeeders, ik heb een 1000liter vat waar de helft afgehaald is (qua hoogte) en dan een trailernet eroverheen, passen 2 hooibaaltjes in.
Verder in de stallen (open) netten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:46

Miepie77 schreef:

Wat betreft slowfeeders, ik heb een 1000liter vat waar de helft afgehaald is (qua hoogte) en dan een trailernet eroverheen, passen 2 hooibaaltjes in.

Oke! Van die witte bakken zijn dat toch?
Ik heb twee shetlanders en paard op paddock/bak en schuilstal eraan en dan het weiland.
Maar ik wil wat maken voor de shetlanders want het paard eet vaak in de stal zelf en wil ik eventueel een zak hangen, kleintjes gaan niet zo snel stal in, maar zo halve 1000 liter bak lijkt me
Wat te hoog voor hun..

Misschien kan ik wat anders verzinnen. Hebben achter voor andere shetlanders ook 1000 liter bakken misschien dat ik zo iets kan na maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:15

Je hoeft zo'n bak niet persé door midden te doen hoor, je kunt hem ook lager maken.

Die van mij heb ik wel door de midden en de pallet-met-kooi gebruikt, mijn jongens zijn 1,33m

Afbeelding

Als je de bovenkant gebruikt (met kooi) dan komt hij al een stuk lager.

Handigste is als ze staan te grazen dat je even opmeet hoeveel ruimte er is van de grond tot aan het gebogen deel van de hals :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:41

Oke bedankt voor de tips !
Ik zal even met mn vader overleggen die is altijd wel handig met zulke dingen.

En ziet er mooi uit tinky. Ze smeren dus ook minder?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:10

Janinevv schreef:

Ik heb het wel in een net zitten maar.... zie je rommel?? :D Hooguit een incidenteel strootje ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:14

Hier trekken ze er nog weleens wat uit zoals je op de foto ziet.. Maar het middelste van de baal is schijnbaar het lekkerste want daar zijn ze altijd als eerst naar op zoek :+ dan valt er weleens wat naast, dat kan ik er dan weer elke ochtend terug in gooien.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:14

Sorry meelezer komt weer eens tussendoor :o
Ook wij hebben 2 ibc vaten met rooster/net en zeer tevredent:

Afbeelding
Afbeelding

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:16

Zit te denken hem (slowfeeders) op t land te zetten, land word erg kaal, gras groeit bijna niet, haast geen regen hier gehad. Wil ze nu nog niet op de Paddock zetten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:17

Hier voeren we momenteel ook hooi bij op de wei. Gras groeit voor geen millimeter..

Zondag verhuizen ze naar ons nieuwe huis *\o/* hopelijk niet meteen hoefbevangen van de rijke wei (grapje uiteraard)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:19

Afbeelding
Afbeelding
ik heb een zelfgemaakte hooiruif, heb er gevulde hooinetten in liggen in de paddockperiode

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:20

Oeps, scheelt dat er nu weinig energie in t gras zit, dagen worden al korter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:20

Spannende solleke. Hoop dat ik dat over tijdje ook kam zeggen.

Ibc vat kun je ook lager afzagen. 1 vierkant lager zeg maar werkt prima. Ik heb een hoog en laag model

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:21

Dat is mooi zeg met zo'n dakje.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:23

Tinky12 schreef:
Janinevv schreef:

Ik heb het wel in een net zitten maar.... zie je rommel?? :D Hooguit een incidenteel strootje ;)

Haha nee kon ook net perfecte foto moment hebben gewezen.
Ik ga denk ik ook maar zo iets maken hebben nog genoeg 1000 liter bakken hier thuis :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:27

Janinevv schreef:
Miepie77 schreef:

Oke! Van die witte bakken zijn dat toch?
Ik heb twee shetlanders en paard op paddock/bak en schuilstal eraan en dan het weiland.
Maar ik wil wat maken voor de shetlanders want het paard eet vaak in de stal zelf en wil ik eventueel een zak hangen, kleintjes gaan niet zo snel stal in, maar zo halve 1000 liter bak lijkt me
Wat te hoog voor hun..

Misschien kan ik wat anders verzinnen. Hebben achter voor andere shetlanders ook 1000 liter bakken misschien dat ik zo iets kan na maken.

Mijn shetdame van 90cm eet gewoon mee hoor, valt wel mee hoe hoog het is, de volledige hoogte zou wel te hoog voor haar worden.