Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:22

Terugbrengen/laten halen en naar die andere boer gaan. Een boer die vooraf al zegt dat je het maar moet weken ziet mij niet meer terug.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:24

Ik zou idd ook zeggen dat hij het dan maar zelf aan beesten moet voeren en op zoekngaan naar mooi droog hooi.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:25

Inderdaad...hooi wat gaat schimmelen is geen diervoeder en al helemaal niet voor paarden,is hij nu helemaal besodemieterd.Weg met die bende,is alleen nog goed voor op de mestbult.Snel een ander zoeken...
Deze man weet absoluut niet waar hij mee bezig is of het interesseert hem niet,laat hem zelf die geweekte beschimmelde rommel eten -:(-

Hooi mag nooit gaan broeien/schimmelen dan is het gewoon niet droog genoeg geweest.Mijn voerboer heeft het om die reden laten sealen...het was niet droog genoeg en er kwam zwaar weer aan.Je gaat dan een keuze maken...of laten liggen en na de buien weer schudden met risico of stof...of sealen.Dan weet iemand waar hij mee bezig is maar sealen is duurder...en opnieuw schudden meer werk :+

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:36

Gelukkig denken jullie er hetzelfde over als ik, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen! :) Geld terug is inderdaad wat ik het liefste wil, maar dat zal nog wel lastig worden omdat hij er zo van overtuigd is dat ik me aanstel. Dat van het weken zei hij vorig jaar, ook omdat hij een andere klant had die het hooi wat wij terug hadden gebracht wel wilde hebben omdat zij het hooi toch weekt.

Ik denk dat hij niet beter weet, hij heeft zelf schapen en die eten alles zegt hij. Het is wel jammer want hij komt het hooi brengen vanaf het land en het eerste jaar hebben we wel heel goed hooi van hem gekregen.. Nu is dit echter het tweede jaar dat het nat is en schimmelt, dat ben ik zat.. Het hooi van het andere boertje heb ik al aanbetaald, dus ik heb in ieder geval 150 goede balen op dit moment. Nu de rest nog even bij elkaar zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:42

Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen je op het erf krijgt als je het adverteert met broeierig hooi met schimmel...zolang het maar gratis is...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:44

Klopt DD,heb ik het met mijn boerman ook over gehad,ging in dit geval om een lading beschimmeld stro.Hij wilde het nog niet hebben als hij geld toe kreeg.Een andere stal liet het graag komen,was zo goedkoop :+ Een vieze bende dat het was...brr...arme dieren.

Marise...Als hij het aan zijn schapen wil voeren dan moet hij dat doen,zou lekker de hele partij weer terugbrengen.
Beschimmeld hooi kan zulke nare gevolgen hebben...koliek,longaandoeningen en als je pech hebt botulisme en er zijn er nog wel een hele zooi.Nee,beschimmeld hooi is niet normaal en jij stelt je niet aan...hij is gewoon gemakzuchtig.

Jammer als er nu wat meer moeite gedaan moet worden om bij een ander hooi af te nemen maar dat zou ik wel voor lief nemen als het om goede kwaliteit hooi gaat.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:58

Tinky: Aan die extra moeite zit ik nu toch al vast, want ik wil inderdaad echt geen zieke paarden. Daarnaast geeft het wel een hoop voldoening om werk te doen voor de paarden, vind ik.
DubbelDun:Ik denk niet dat ik het hooi mag houden als ik mijn geld terug krijg. Hij vindt dat het super mooi hooi is en dat het hooi wat hij in de schuur heeft bij hem thuis niet broeit.

Opgedroogde zwarte schimmel wordt grijzig en stoft wit uit, zou er een test zijn waarmee je kunt bewijzen dat het ook echt schimmel is en geen stof? Dat argument heb ik vorig jaar ook van hem gehoord namelijk, dat het stof was en dat goed uitschudden wel zou helpen, zucht |o .

Ik wil eigenlijk zo goed mogelijk voorbereid zijn op zijn argumenten en mijn argumenten goed onderbouwd hebben, dan heb ik de grootste kans dat ik mijn geld terug krijg. Het gaat om bijna 700 euro..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:01

Oh Marise01, wat balen zeg! Succes ermee.. ik ken dat slag wel, stugge boeren die het beter weten. :')

En hier ook veel minder hooi dan vorig jaar. :( Nu groeit het wel heel snel dus ik heb goede hoop voor de tweede ronde. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:02

Stof = schimmel !!
Als het IN de baal zit is het schimmel wat opgedroogd is.
Soms wil er wel eens wat 'vuil' OP de balen komen (oude schuur), dit is geen schimmel maar zand e.d.

@Marise: ik bedoelde ook niet dat je de balen zou houden én je geld terug, maar dat mocht je je geld NIET terug krijgen je ze sneller kwijt bent dan je zou denken...er zijn genoeg mensen die er idd niet moeilijk over doen.
Dat is ook de reden dat boertjes zoals deze zich niet druk hoeven te maken over de kwaliteit... hij verkoopt het toch wel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:05

Meest simpele...neus erin.Schimmel ruik je van veraf :+
Maar je hebt ook van die vastgekoekte plakken ertussen...vieze bende blegh...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:17

@Kristelhans Ja het is een apart volk, die boeren.. Fijn om te weten dat dat wel klopt dat hij minder hooi heeft dan vorig jaar :)

@DubbelDun Oke dat is duidelijk, weer wat geleerd! Ik dacht nog, zal ik dan een ruwvoer analyse laten doen waaruit blijkt dat het te nat en beschimmeld is, maar dat is eigenlijk ook idioot. Klopt, hij kan het zo kwijt en ook voor de prijs die ik betaald heb, want die andere vrouw vindt het dus niet erg als er grijze plekken op zitten van de schimmel en het ontzettend stoft. Toch vreemd hè, dat het zo werkt.

@Tinky Haha ja dat dacht ik vorig jaar ook, maar meneer vond het vreselijk meevallen. Ik krijg van schimmel vrijwel direct last van mijn luchtwegen, maar hij bleef het gewoon stof vinden :') .. Vandaar dat ik op zoek was naar een harde test die zegt dat het schimmel is. Ik heb nog geen pakjes opengemaakt dit jaar dus of de plakken vastgekoekt zitten weet ik niet. De schimmelplekken lijken vooral aan de buitenkant te zitten, soms is een hoek zwart maar soms is ook de hele boven- en onderkant lichtgrijs.

Vorig jaar mocht ik de mislukte eerste snede omruilen voor de tweede snede die wel droog genoeg was. Maar nu wil hij geen tweede snede maken voor 4 euro per baaltje maar zou de prijs verhoogd worden. Voor 4 euro kon hij wel hooi vanuit 2014 leveren wat hij bij een ander boer gekocht heeft. Misschien dat ik het daarvoor om kan ruilen en dat hooi dan kan verkopen, want na navraag bij voervergelijk en Pavo ben ik erachter dat ouder hooi niet de beste optie is voor mijn sportpaard. Nouja het houdt me in ieder geval wel bezig ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:25

Hihi...ik had vorig jaar eigenlijk te goed hooi...kalverhooi.Ik wil graag van vorig jaar maar is bijna niet hier.

Als er zwarte plekken aan de buitenkant zitten,kan ik mij niet voorstellen dat het niet aan de binnenkant zit.Kans is groot dat als je een baal uit het midden pakt en openmaakt,je je handen bijna brand :P
Is trouwens nog gevaarlijk ook,broeihooi kan echt ontbranden...

Ah...de dreiging van prijsverhoging,ik zou hem ontslaan :+ :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:28

Ik ben een paar dagen niet online geweest en heb 5 pagina's bij te lezen!

Kvulden fijn dat het beter gaat met je shetje :) Mijn pony is vorig jaar (toen 25) hoefbevangen geweest. Best flink want er is op beide voorbenen sprake van lichte kanteling van het hoefbeen, maar zij stond niet in de typische houding die hoefbevangeheid kenmerkt en was alleen aan de voorbenen bevangen. Het begon bij haar met kort, langzaam en stijf lopen, later pas kreupel. Ook niets in het voerpartoon veranderd en ze stond toen niet op gras (maart). Zij is gevoelig voor hoefbevangenheid omdat ze cushing heeft, iets wat bij jouw shetje natuurlijk ook het geval zou kunnen zijn gezien de leeftijd. Dus wel iets om in de gaten te houden denk maar wellicht was het "gewoon" een hoefzweer oid aangezien het nu weer beter gaat.

Marise wat vervelend zeg, hopelijk kom je er uit met de boer!

Ik heb afgelopen weekend weer 2 grote balen voordroog gehaald, de laatste van het 2014 seizoen. De nieuwe lading lag al klaar maar moet nog even blijven liggen voor het gevoerd kan worden. Ben nog steeds erg blij met deze leverancier, het komt van een biologische zorgboerderij en de balen voor de paarden worden niet bemest, hij maait de eerste snee pas in juni als het mooi lang is.

Voor de geïnteresseerden even een korte update over het zand in mijn bak. Na overleg met onze advocaat hebben we de leverancier de mogelijkheid gegeven om zelf een monster van het zand te nemen (omdat ze ons er van beschuldigen te hebben gesjoemeld met het zand dat we hebben opgestuurd voor onderzoek), dat is vanmorgen gebeurd. Ik ben heel benieuwd wat volgens hun de uitslag van het onderzoek zal zijn. Het kan niet anders dan dat het zand niet voldoet aan de norm aangezien wij het al door een onafhankelijke partij hebben laten onderzoeken en daaruit bleek dat het niet voldoet (en dat is in de praktijk natuurlijk ook al gebleken), maar ik kan me niet voorstellen dat ze nu ineens toegeven dat het niet goed is, dus ik ben erg benieuwd. Wie weet verassen ze ons een keer positief...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:38

Dan hoop ik dat ze ook echt DAT monster testen, en niet wat van een goede berg pakken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:38

Ik verbaas me er ook vaak over hoe makkelijk veel boeren maar ook paardenmensen denken over hooi! Beetje schimmel, te fijn, te stoffig, te nat....sommigen voeren gewoon alles!
Ik ben er heel kritisch op omdat mn paard snel last van zn darmen krijgt. Ik wil dus het liefst een jaarvoorraad (300 pakjes) en dan mooi grof en droog paardenhooi. Geen kuil, geen voordroog, geen fijn of stoffig hooi. Nou, zie dat maar te vinden!! Ik heb me echt suf gezocht en haal het nu op een adres wat drie kwartier rijden is. Op andere plekken ben ik vaak uitgemaakt voor zeurpiet omdat het niet aan mijn (hoge) standaard voldeed. Sinds twee jaar heb ik dit adresje en toen waren wij nog zn enige klanten en had hij weinig land. Hij kreeg echter zo vreselijk veel mensen aan de deur voor het mooie hooi, dat hij steeds meer land heeft gekocht en nu dus "hooiboer" is geworden ipv particuliertje. En nog steeds kan hij alleen zn vaste klanten leveren, dan is het gewoon op. Bewijst wel dat mooi hooi lastig te krijgen is!
Hij is ook net zo kritisch als ik. Elk nieuw land zaait hij in met goed gemengd gras. De eerste snee heeft hij 7 dagen laten drogen. Oh en minimaal 1x per dag schudden, zijn sommige boeren ook lui in geworden volgens mij. Ik heb liever wat grover hooi, deze lichting is redelijk fijn, maar het is zo mooi droog en schoon dat ik het toch meegenomen heb. Komt geen stofje af hoor! En al helemaal geen schimmel....
Volgens mij moet hooi ook zeker 5 dagen liggen. Anders is het geen hooi maar voordroog. Met 4 dagen in pak gooien is wel erg snel dus verbaasd me weinig dat het broeit en schimmelt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:49

zwerte: de andere kant van het verhaal is dat goed hooi maken echt moeilijk is.
Je moet een goed land hebben, dat goed bewerken, er een hoop tijd en geld in steken en dan hopen op de juiste omstandigheden. Want als je aan alle eerste punten voldaan hebt kan het weer nog roet in het eten gooien en is je hele oogst weer minder.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:51

@Zwerte, ik heb ook al de boertjes hier in de buurt al gehad, een goede dus nu maar die heeft net te weinig helaas.. Ik ga ook verderop zoeken. Bij mijn vriend in de buurt (Zoetermeer) zie ik veel hooi, dus ik ga daar maar even shoppen. Ik heb inderdaad later ook gevonden dat 4 dagen absurd kort is. Hij zou het eerst ook minimaal een week laten liggen: komen brengen in het weekend. Dat werd de maandag voor het weekend. Ik ken het gevoel wel hoor, dat je je een zeurpiet voelt en dat ze dat ook gewoon tegen je zeggen.

@Tinky, klopt, de balen zijn warm van binnen. Gelukkig niet zo warm dat het ontbrandt, dat hou ik scherp in de gaten. De hooiboer komt volgende week terug van vakantie en dan zou hij komen kijken. Ik hoop dat ik het netjes op kan lossen met hem, maar volgend jaar haal ik het zeker ergens anders.

@DaanO, ik volg als meelezer je verhaal over het zand ook. Ik vind het echt absurd. Maar inderdaad: waak er wel voor dat ze echt jouw zand testen. Helaas kun je het zand niet merken, zodat ze ook echt jouw zand testen. Heb je ondertussen wel al iets door je bak kunnen mengen zodat je erin kan rijden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:02

pol013 schreef:
zwerte: de andere kant van het verhaal is dat goed hooi maken echt moeilijk is.
Je moet een goed land hebben, dat goed bewerken, er een hoop tijd en geld in steken en dan hopen op de juiste omstandigheden. Want als je aan alle eerste punten voldaan hebt kan het weer nog roet in het eten gooien en is je hele oogst weer minder.

Klopt helemaal hoor. Ik ben dan ook erg blij dat ik iemand heb gevonden die de moeite neemt. Betaal wel wat meer daardoor natuurlijk!
Maar ik heb toch echt het idee (en velen met mij) dat de boeren er ook steeds makkelijker in worden. Vroeger bestond het sealen alleen voor echt grote balen voor koeien, nu is het al moeilijk om uberhaupt hooi te vinden. Door te sealen kan je het sneller binnen halen en evt meer snedes van het land halen. Dat is voor veel boeren belangrijker dan goed kwalitatief paardenhooi maken. En heel veel mensen denken dat het in pak net zo goed is als echt hooi en dat is dus gewoon niet waar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:03

Het gaat met de shet weer helemaal goed vandaag. maar ik houd haar goed in de gaten. Vanwege de leeftijd kan er natuurlijk toch altijd nog wat achter zitten. En we zullen er de hoefsmid en dierenarts tzt ook even na laten kijken. Voor nu blij ;-)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

Ik weet inderdaad niet of ze daadwerkelijk het zand uit mijn bak laten testen, dat was ook reden waarom we eerder geen toestemming hebben gegeven om een monster te nemen. Helemaal in het begin overigens wel, toen hebben wij diverse keren aan ze gevraagd een monster te nemen om het te laten onderzoeken maar daar werd toen niet op in gegaan. Nadat wij het hadden laten onderzoeken en zij ons beschuldigde met het zand gesjoemeld te hebben en zelf een monster wilde nemen hebben we dat geweigerd. Maar in overleg met de advocaat nu dus toch toestemming gegeven omdat ons anders in een eventuele rechtszaak verweten kan worden dat we niet aan hun onderzoek hebben meegewerkt en daarmee hun niet de mogelijkheid hebben gegeven het op te lossen.

Als zij nu met een uitslag zouden komen dat het zand wel aan de norm voldoet (en dus zelf gesjoemeld hebben) is het hun woord tegen het onze, en dan zij wij wel in voordeel lijkt mij aangezien zij al diverse keren op schrift gelogen hebben over verschillende zaken en daarnaast de bak het bewijs is dat het niet goed is. Dat laatste is oa ook de reden dat we er nog niets aan gedaan hebben, daarmee vernietigen we ons eigen bewijsmateriaal. Dus nee, ik kan helaas nog steeds niet rijden -O-

Daan_O

Dat is fijn kvulden!

WendyBZ

Verplicht vier dagen liggen? Als het droog is, is het droog hoor. Mijn hooi is dit jaar op zondag gemaaid en op woensdag in het pak gekomen; kurkdroog. Bij goede weersomstandigheden (lekker heet en wind) is het zo droog.

Ik ben ook echt blij met hooi van eigen land. Heb al verschillende stalgenoten gezien met hooi waar ik niet blij van werd :n

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:10

Het hooi dat wij hebben komt van land dat al jaren, zo niet eeuwen hooi land is, dat wordt bemest door de koeien die er op lopen, verder wordt er wei ik mee gedaan.

Ik snap alleen de filosofie hier niet zo erg om de balen hooi weken op het land te laten liggen in weer en wind. Soms liggen ze er 4 of 5 weken, soms zelfs langer.
Maar over het hooi zelf heb ik weinig te klagen.

Ik hoop volgend jaar, of het jaar daarna zelf te kunnen hooien. Als het lukt heb ik daar dan 4ha voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:19

Zwerte schreef:
Ik verbaas me er ook vaak over hoe makkelijk veel boeren maar ook paardenmensen denken over hooi! Beetje schimmel, te fijn, te stoffig, te nat....sommigen voeren gewoon alles!
Ik ben er heel kritisch op omdat mn paard snel last van zn darmen krijgt. Ik wil dus het liefst een jaarvoorraad (300 pakjes) en dan mooi grof en droog paardenhooi. Geen kuil, geen voordroog, geen fijn of stoffig hooi. Nou, zie dat maar te vinden!! Ik heb me echt suf gezocht en haal het nu op een adres wat drie kwartier rijden is. Op andere plekken ben ik vaak uitgemaakt voor zeurpiet omdat het niet aan mijn (hoge) standaard voldeed. Sinds twee jaar heb ik dit adresje en toen waren wij nog zn enige klanten en had hij weinig land. Hij kreeg echter zo vreselijk veel mensen aan de deur voor het mooie hooi, dat hij steeds meer land heeft gekocht en nu dus "hooiboer" is geworden ipv particuliertje. En nog steeds kan hij alleen zn vaste klanten leveren, dan is het gewoon op. Bewijst wel dat mooi hooi lastig te krijgen is!
Hij is ook net zo kritisch als ik. Elk nieuw land zaait hij in met goed gemengd gras. De eerste snee heeft hij 7 dagen laten drogen. Oh en minimaal 1x per dag schudden, zijn sommige boeren ook lui in geworden volgens mij. Ik heb liever wat grover hooi, deze lichting is redelijk fijn, maar het is zo mooi droog en schoon dat ik het toch meegenomen heb. Komt geen stofje af hoor! En al helemaal geen schimmel....
Volgens mij moet hooi ook zeker 5 dagen liggen. Anders is het geen hooi maar voordroog. Met 4 dagen in pak gooien is wel erg snel dus verbaasd me weinig dat het broeit en schimmelt!

Ik laat het meestal 4/5 dagen liggen voor voordroog (1x per dag schudden) en 5 tot 7 voor hooi.
Dit keer is er zaterdag gemaaid, zondag regen er over en maandag, dinsdag en woensdag 2x geschud met dat hete weer en einde van de middag geperst en daarna opgehaald. Toen was het echt heel droog. Het lijkt nu nog steeds mooi spul en is ook nog niet warm. Vond het wel een gokje maar andere jaren had ik met veel minder vaak schudden en minder heet en zonnig weer ook hooi.
Hoe snel het droog i hangt ook af van hoe dik het ligt. Ik had soms na 3 dagen schudden nog natte plukken er tussen die nog niet losgeschud waren. Nu er minder bemest wordt (terug naar 1x per jaar en nu ook advieshoeveelheid BLGG voor paarden aangehouden door de boer) merk ik dat het gras steviger wordt en minder snel om valt. Ben er erg blij mee!

Stoffig is niet alleen schimmel. Als de boer zand mee maait of het erg droog is komt er met schudden vaak ook al stof los. En het ligt niet alleen aan hoe het in het pak komt maar ook heel sterk hoe je het bewaard.
Heb wel prachtig stofvrij hooi gekocht van een klein jaar oud wat na twee weken beneden in de inloopstl toch echt achteruit ging en stoffig werd omdat het vochtig was buiten en het in een te kleine stapel stond. Ik bewaar het het liefst op zolder met deuren en luiken zoveel mogelijk dicht nadat ik zeker weet dat het niet gaat broeien. Nu lucht ik elke dag zodat het eventuele restvocht of condens in de stal/op zolder wel kan verdampen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:33

Fijn te horen Kvulden :j

Ja voor het goed drogen van hooi heb je goed weer nodig...hoe meer wind uit de goede hoek en hoe heter het is,hoe sneller geperst.

Daan..."And the saga continuous" :+