Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:zwerte: de andere kant van het verhaal is dat goed hooi maken echt moeilijk is.
Je moet een goed land hebben, dat goed bewerken, er een hoop tijd en geld in steken en dan hopen op de juiste omstandigheden. Want als je aan alle eerste punten voldaan hebt kan het weer nog roet in het eten gooien en is je hele oogst weer minder.
Zwerte schreef:Ik verbaas me er ook vaak over hoe makkelijk veel boeren maar ook paardenmensen denken over hooi! Beetje schimmel, te fijn, te stoffig, te nat....sommigen voeren gewoon alles!
Ik ben er heel kritisch op omdat mn paard snel last van zn darmen krijgt. Ik wil dus het liefst een jaarvoorraad (300 pakjes) en dan mooi grof en droog paardenhooi. Geen kuil, geen voordroog, geen fijn of stoffig hooi. Nou, zie dat maar te vinden!! Ik heb me echt suf gezocht en haal het nu op een adres wat drie kwartier rijden is. Op andere plekken ben ik vaak uitgemaakt voor zeurpiet omdat het niet aan mijn (hoge) standaard voldeed. Sinds twee jaar heb ik dit adresje en toen waren wij nog zn enige klanten en had hij weinig land. Hij kreeg echter zo vreselijk veel mensen aan de deur voor het mooie hooi, dat hij steeds meer land heeft gekocht en nu dus "hooiboer" is geworden ipv particuliertje. En nog steeds kan hij alleen zn vaste klanten leveren, dan is het gewoon op. Bewijst wel dat mooi hooi lastig te krijgen is!
Hij is ook net zo kritisch als ik. Elk nieuw land zaait hij in met goed gemengd gras. De eerste snee heeft hij 7 dagen laten drogen. Oh en minimaal 1x per dag schudden, zijn sommige boeren ook lui in geworden volgens mij. Ik heb liever wat grover hooi, deze lichting is redelijk fijn, maar het is zo mooi droog en schoon dat ik het toch meegenomen heb. Komt geen stofje af hoor! En al helemaal geen schimmel....
Volgens mij moet hooi ook zeker 5 dagen liggen. Anders is het geen hooi maar voordroog. Met 4 dagen in pak gooien is wel erg snel dus verbaasd me weinig dat het broeit en schimmelt!