MamaMiesje schreef:Hey Bokkers
Ik heb een beginnersvraag.
De situatie:
- 2 shetten
- 24/7 buiten op zand + schuilstal
- 2 tot 3 x per dag voeren mogelijk
- alleen hooi
[ [url=m/ATDEtl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het probleem:
We hebben een prachtig slowfeedrek gemaakt met steigerbuizen en een net van 3x3 cm mazen.
Na de 1e nacht bleek dat ze vrijwel niks gegeten hadden. Ook stond er dan 1 buiten te wachten op de ander tot hij dan mocht.
(Nou is de stal net nieuw, dus het kan nog wennen zijn.)
Wat is jullie ervaring? Moeten ze nog wennen/oefenen aan-met die 3x3 cm mazen? Hoe lang zou dat kunnen duren, dat wennen? Hoe pak ik dat wennen/oefenen aan?
Of beter maar overstappen op 4x4 cm?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Ik heb een voerbak/ slowfeeder altijd liefst zo staan dat de paarden er aan alle kante omheen kunnen. Op die manier voorkom je dat de lagere(n) in rang niets kunnen eten omdat 1 dominante steeds in de weg staat.
Voor B en A’tjes hebben wij zelf mazen van 2x2 cm. Alles daarboven vind ik te groot, zeker voor die kleine pony’s. Ze moeten het even leren in het begin, maar als ze eenmaal weten hoe het werkt gaat 2x2 helemaal prima. Zelfs de C en D’s hebben we hier nu op 2x2 mazen staan. Voor de echte vreetzakken werkt dat ideaal. Mooiste is dan idd ook nog als je meerdere keren per dag voert. Bij onbeperkt staan ze hier alleen nog uit de bakken te vreten en doen ze verder vrij weinig.