[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:51

MamaMiesje schreef:
Hey Bokkers :wave:

Ik heb een beginnersvraag.
De situatie:
- 2 shetten
- 24/7 buiten op zand + schuilstal
- 2 tot 3 x per dag voeren mogelijk
- alleen hooi

[ [url=m/ATDEtl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het probleem:
We hebben een prachtig slowfeedrek gemaakt met steigerbuizen en een net van 3x3 cm mazen.
Na de 1e nacht bleek dat ze vrijwel niks gegeten hadden. Ook stond er dan 1 buiten te wachten op de ander tot hij dan mocht.
(Nou is de stal net nieuw, dus het kan nog wennen zijn.)

Wat is jullie ervaring? Moeten ze nog wennen/oefenen aan-met die 3x3 cm mazen? Hoe lang zou dat kunnen duren, dat wennen? Hoe pak ik dat wennen/oefenen aan?
Of beter maar overstappen op 4x4 cm?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Ik heb een voerbak/ slowfeeder altijd liefst zo staan dat de paarden er aan alle kante omheen kunnen. Op die manier voorkom je dat de lagere(n) in rang niets kunnen eten omdat 1 dominante steeds in de weg staat.
Voor B en A’tjes hebben wij zelf mazen van 2x2 cm. Alles daarboven vind ik te groot, zeker voor die kleine pony’s. Ze moeten het even leren in het begin, maar als ze eenmaal weten hoe het werkt gaat 2x2 helemaal prima. Zelfs de C en D’s hebben we hier nu op 2x2 mazen staan. Voor de echte vreetzakken werkt dat ideaal. Mooiste is dan idd ook nog als je meerdere keren per dag voert. Bij onbeperkt staan ze hier alleen nog uit de bakken te vreten en doen ze verder vrij weinig.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:02

Laurora schreef:
Ik heb netten van konege.de
4mm touw met 3x3 cm mazen. (gevlochten, niet geknoopt)
Zelfs de grootste sloperd (een huge-ass shire) krijgt ze niet stuk!
Je kunt ze in elke gewenste grootte en vorm krijgen, je moet ze wel zelf in elkaar flansen. Maar ik wil nooit meer anders dan konege!

Hier ook enkele netten van konege.de, ze destijds op equitana gekocht ik had toen netten vast die op papier 3x3 waren maar in de praktijk 2,5cm mazen. Was ideaal voor de kleintjes hier natuurlijk maar helaas is wel hun verzending erg hoog of het moet inmiddels aangepast zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:19

DubbelDun schreef:
Ziet er prima uit, zelfs nog voldoende ruimte om langs de randjes te eten.

Okay dankje..

Als Andere Bokkers nog opmerkingen hebben op mijn hooibakken zie vorige pagina, dan hoor ik het graag. Het frame is van staal/ijzer, dus niet van aluminium steigerbuizen. Het zit redelijk krap in de bak (bak loopt ook iets taps toe). Op 4 punten vast met elastiek. Probleem nu is dat 1 van de 3 paarden er nogal te keer mee gaat }:0 -O-

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:27

Nessa schreef:
https://www.cavalo.nl/slowfeeder-voeder ... 40x40.html

Is dit wat? Mijn stalgenoten hebben liever 4x4. Ook prima.

Ziet er wel goed en betaalbaar uit. Had ik eerder moeten weten haha, ik allemaal tobben bij Huck welke afmeting ik moest hebben. Maar dit past precies om een kuubskist.
Dikte touw 4 mm of 6 mm (staan verschillende afmetingen in) maar dat zou ook goed moeten zijn. Ik heb zelf 5 mm dikte.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:22

Jinte schreef:
Ik kwam toevallig via Facebook de slowfeeders van PaardEerlijk tegen. Iemand ervaring met de extra sterke met maas van 3x3? Ze verkopen het ook per meter.

Deze heb ik hier, ze eten er goed uit en is mooi stevig materiaal

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:22

Wat vinden jullie van een slowfeedernet in de stal waarbij paarden soms t hoofd iets kantelen met eten?
Hoe erg is/vinden jullie dat?

Ik zag ook een bak van pacefeeder (erg duur), maar dat is wel een meer natuurlijke houding en minder vervuiling in de stal.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke hooibak (al dan niet zelfgemaakt) in de stal?

Afbeelding

Teskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:32

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje.
Ik heb een halve stal paardje.
Dat paardje (Loa haflinger) is van wat oudere mensen dus ik mag er mee doen wat ik wil.
Ik kom elke dag maar er is iets waar ik tegen op loop.
Loa staat namelijk op stro maar eet altijd de hele stal leeg snachts
Overdags staat ze op de wei en snachts op stal met veel hooi en een zoutblok.
Maar ze eet alsnog al het stro op, ik doe er de kaatste tijd wat minder in en heb een hooinet.
Ze wordt er heel dik van dus weet niet wat ik nu moet doen?
Weten jullie miss een goedkope oplossing zodat ze zich niet meer hoeft te vervelen?
Overgaan op zaagel of vlas is niet mogelijk!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:10

Klik op afbeelding voor video. Is dit bij jullie ook herkenbaar?
:= =:)
Afbeelding

Het grappige is nog dat YouTube hem automatisch gecategoriseerd heeft naar de categorie: "Zo doe je dat stijl" :')

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:15

Duplo schreef:
Jinte schreef:
Ik kwam toevallig via Facebook de slowfeeders van PaardEerlijk tegen. Iemand ervaring met de extra sterke met maas van 3x3? Ze verkopen het ook per meter.

Deze heb ik hier, ze eten er goed uit en is mooi stevig materiaal

Fijn te horen! Maak me vooral zorgen om onze haf
Maar topservice van PaardEerlijk, die hebben kosteloos een klein stukje net opgestuurd zodat we konden voelen en zien hoe de kwaliteit is. Moeten nog even opmeten hoeveel we precies moeten maar we gaan ‘m bestellen, ziet er goed uit!

DubbelFun

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:24

@Coentjuh: dit doet mijn ongeduldigde vreetzak alleen als ze uit te kleine mazen te eten krijgt en het geduld niet heeft om het met de lippen er uit te frutselen. Die gaat zelfs tegen het net staan trappen om het er uit te laten vallen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:15

Hi bokkers,

Heeft iemand hier een goed adresje voor een hooibak/slowfeeder gemaakt van zo’n 1000 liter vat in Noord-Holland(rond Medemblik) of bestellen? Op marktplaats vind ik niet zoveel en om zelf te maken ben ik niet handig genoeg :) Er hoeft niet perse al een net of rek in te zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:25

DaisyDarling schreef:
Hi bokkers,

Heeft iemand hier een goed adresje voor een hooibak/slowfeeder gemaakt van zo’n 1000 liter vat in Noord-Holland(rond Medemblik) of bestellen? Op marktplaats vind ik niet zoveel en om zelf te maken ben ik niet handig genoeg :) Er hoeft niet perse al een net of rek in te zitten.

Ik snap niet wat je nu precies zoekt?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:02

Maartje1990 schreef:
DaisyDarling schreef:
Hi bokkers,

Ik snap niet wat je nu precies zoekt?

Sorry, zoiets;
https://www.stal-lindehof.nl/verkoop-slowfeeders/.
In de buurt van Medemblik of bestellen dat het wordt verzonden/gebracht. Wat ik zelf op internet vind is me wat te ver rijden, dus ik dacht vraag het even hier :)

Teskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:04

Teskex schreef:
Hallo allemaal,
Ik had een vraagje.
Ik heb een halve stal paardje.
Dat paardje (Loa haflinger) is van wat oudere mensen dus ik mag er mee doen wat ik wil.
Ik kom elke dag maar er is iets waar ik tegen op loop.
Loa staat namelijk op stro maar eet altijd de hele stal leeg snachts
Overdags staat ze op de wei en snachts op stal met veel hooi en een zoutblok.
Maar ze eet alsnog al het stro op, ik doe er de kaatste tijd wat minder in en heb een hooinet.
Ze wordt er heel dik van dus weet niet wat ik nu moet doen?
Weten jullie miss een goedkope oplossing zodat ze zich niet meer hoeft te vervelen?
Overgaan op zaagel of vlas is niet mogelijk!!

Kan miss iemand hier op reageren is met spoed namelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:11

Haal eerst het zoutblok maar eens weg. Het kan zijn dat ze hier te veel aan likt en dan maagpijn krijgt en dit oplost door stro te gaan eten.
Alleen bij erg warme dagen kun je dan een theelepeltjhe zout door het voer doen.

Verveling kun je alleen op lossen door genoeg hooi te geven.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:36

DubbelDun schreef:
@Coentjuh: dit doet mijn ongeduldigde vreetzak alleen als ze uit te kleine mazen te eten krijgt en het geduld niet heeft om het met de lippen er uit te frutselen. Die gaat zelfs tegen het net staan trappen om het er uit te laten vallen.

Oh echt joh, das hier gelukkig nog niet gebeurd.

@ Teskex; Wat voor maat mazen hebben je hooinet?

@ DaisyDarling; Dat probleem had ik ook.. Toch maar alles thuis laten bezorgen en zelf laten maken (handige vent <3 )

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:37

Ik heb nu 3 pallet bakken staan.
1 normale hoogte en 1 hele hoge.
In de normale hoogte heb ik bij een las bedrijf een vierkant frame laten lassen en daar een aanhangernet omheen gemaakt.
Maar deze hoogte kan mijn mini nog erg makkelijk hooi uit eten. Dus van de boer, waar ik sta, een hoge bak gekregen.
Daar heb ik halverwege een plaat ingemaakt, met gaten zodat het water er niet in blijft staan.
Ik heb nu tijdelijk een hooinet erin liggen.
Totdat het las bedrijf aankomende week een passend frame voor me heeft gemaakt.

Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:54

Nessa schreef:
https://www.cavalo.nl/slowfeeder-voeder ... 40x40.html

Is dit wat? Mijn stalgenoten hebben liever 4x4. Ook prima.

Nog even over deze. Zijn er mensen die ervaring met dit net hebben? Er staat 40 x 40 mm maas, maar ik wil graag de tussenmaat weten. Is dat ongeveer 34 x 34 mm ?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:12

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:19

Omschrijving zegt 8kg afhankelijk van hoe het geperst is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 00:01

Ilsje_007 schreef:
Heeft er iemand ervaring met deze slowfeeder:
https://www.agradi.nl/excellent-hooi-slow-feeder-ks.htm
Ik ben benieuwd hoeveel hooi hierin past en of deze bevalt, de ronde vormen vind ik veilig voor in de stal.

Mijn ervaring is dat als je het in plakjes laat je meer erin krijgt, dan dat je gaat uitschudden etc. Wij schudden hooi zelf niet uit, maar veel mensen doen dat wel liever.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:09

Ik schud 75% van de tijd het hooi los (soms is het erg los gebaald) want dan wordt er minder hard aan de 'slower' getrokken en komen er vanzelf al kleinere plukjes uit. Helpt verder tegen evt 'fout' stof en dus hoesten.
En voor dat geld en (te kleine) omvang zou ik sowieso nooit iets kopen :)
Plus dat die dingen altijd te hoog worden op gehangen en dus geen goede eethouding geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:34

Onze paarden lopen 24/7 buiten, dus kan op alle manieren hooi aanbieden.

Maar toen ze nog op stal stonden, was het echt een probleem om voldoende/veel hooi op een fijne manier aan te bieden in een stal. Als je daar naar zoekt, is het echt beperkt om iets fijns te vinden. Zeker gezien de stallen vaak veel te klein zijn.

Ik schud hooi echt nooit uit. Schuif een baal in een net, gewoon van ej en knoop hem overdwars in een ibc vat. Die zijn bij ons laag, vanwege de shet.

We hebben ze nu aan huis en staan ze ( voorlopig ) niet op zand. Ze eten nu ook her en der van de grond. In zand veel meer verlies. Dat ruimde we ook op, maar nu gaat het goed op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:15

hier hangen er gewoon grote envelopnetten, passen in die in de stal een heel baaltje in, de grote onder het afdak drie plakken van een grote baal of 2 kleine baaltjes. Door de grootte hangen ze ook laag, waardoor ze in eerste instantie van bovenaf gaan "grazen" en zo doorwerken naar beneden toe.

Er komen nog enkele hooibakken voor buiten, maar ik weet nog niet of ik daar deels los hooi in aanbied of in netten. Het probleem is dat het daar nat regent en ze dan niet meer willen opeten, ik geef onbeperkt dus er hangt altijd wel ergens hooi dat lekkerder is. Als ze het moeten opeten uit de bakken dan moet ik gaan beperken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:02

Dat nat geworden hooi went. Eerst aten ze het wel, want ze hadden overdag altijd een bak hooi buiten en werd nat.
Toen 24/7 buiten aten ze het ook altijd.

Daarna in de schuilstallen hooi aangeboden en hadden een hooihuisje. Toen bleef het buiten vaak liggen. We hadden ook veel verlies van wat ze eruit trokken en in het zand vertrapte.

Daarna hooihuisje niet meer gevuld en aten ze alles weer beter op.

Nu op land 3 bakken hooi en wat plukken op de grond en alles gaat op. In bakken wel met netten.