Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 13:24

Spannend Boemel! Heel veel succes..

Mijn jonkie is deze week verhuisd. Ze liep zo de trailer op, allemaal goed gegaan. Al vond ze de reis wel spannend. Ik moest wel even 24 uur slikken dat ze weg was, raar gevoel, maar het is nu ok. Minder werk is ook fijn. Zo eens buiten kijken, hier schijnt de zon. Gister hagel/sneeuw en ijs.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 16:44

Dankjewel!
Diekke was ongelooflijk braaf. Wat dat betreft is t zo’n fijn paard.

Klinisch komt ze wel door de keuring. Wat ik al best goed vind voor een 17 jarige.

Dierenarts was aangenaam verrast, want hij had 6 weken geleden weinig hoop op een goed herstel.
Er zijn 3 blessures. Checkligament is bijna hersteld, tussenpees zag er ook al goed uit. Diepe buiger zag er voor de tijd van 6 weken qua genezing al goed uit, maar die kan nog geen klappen opvangen.

Ze heeft wederom 6 weken paddockrust opgekregen. En als t goed is, mag ze daarna opbouwen.

Enerzijds ben ik heel blij dat de dierenarts zo tevreden was. Anderzijds had ik stiekem toch gehoopt op kleine stapritjes.

Vanmorgen wel weer een fijne les gereden met Ice.
Begin toch echt te denken aan die startkaart.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 27-03-26 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 16:45

Fijn Zapje dat je jonkie zo vol vertrouwen mee ging. Snap dat t even moeilijk was. Sterkte!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 18:56

Ze gaat fijn Boemel.
Knap hoe Diekke hersteld is, dit geeft hoop.

Het was idd koud vanmorgen en de hele dag met die wind.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 20:52

Nickeltje schreef:
Voordroog weken... dat hebben we hier niet gedaan, alleen met kleine pakjes droog hooi...

Ben de test weer gestopt, leverde geen verandering/verbetering op.
Hebben jullie nog tips qua voer of supplementen die goed kunnen helpen bij dunne mest?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 21:44

Zweren uitgesloten? Maag of darmzweren?
Voer je verpakt of onverpakt?
Hoe hoog is het suiker gehalte? Hoeveel voer je? Beperkt of onbeperkt?
Grof of fijn hooi?

Bij die van mij geeft teveel hooi mestwater. Te veel suiker geeft ook mestwater. Bij een vriendin geeft te grof hooi mestwater.
Fiesta krijgt regelmatig beperkt hooi en heeft meestal onbeperkt gerstestro hangen. Daarnaast krijgt ze nu het gras weer groeit, waar ze nog niet op staan, weer happy belly solid van greenvalley health products.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 22:30

Paardengek81 schreef:
Nickeltje schreef:
Voordroog weken... dat hebben we hier niet gedaan, alleen met kleine pakjes droog hooi...

Hebben jullie nog tips qua voer of supplementen die goed kunnen helpen bij dunne mest?

Ik heb toen mijn paarden vorig jaar dunne mest hadden door voordroog die verkeerd viel, een poosje Marstall Darmregulator gevoerd. Dat had snel resultaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 07:47

Hier al 2 jaar aan zoeken naar een oplossing, wat al genoemd wordt, vaak is het het ruwvoer, te veel suiker, te nat, te ruw.
Ik heb al 100 poedertjes gegeven maar wat bij veel werkt doet hier niks
Wat hier wel wat hielp was de optiform, soort hooi in een zak geperst, 1 handje per dag geve

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 09:27

Paardengek81 schreef:
Nickeltje schreef:

Zand en wormen uitgesloten ? Als er hier een dunne mest heeft dan heeft ie vrijwel zeker een worm besmetting.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 09:59

Op onze vorige stal hadden we geen invloed op het verpakte hooi daar vaak bijna kuil was. Bas zijn paard had altijd vieze billen van dunne mest en mestwater.
We zijn toen overgestapt op brokken met gisten er bij en vanalles, deze:
https://www.dierallin.nl/p/paardenvoedi ... 0001445282
Daar was dat minder met probiotica bij zijn voer. Daarmee was het minder maar nooit weg.
Nu ze aan huis staan hennen we droog en arm hooi. De probiotica hebben we op gemaakt en nooit meer nieuwe gekocht.
Hij krijgt nog wel die brokken omdat hij het daar gewoon heel goed op doet.
Bij de eerste dagen dat ze het gras op mogen, na een zware training, bij andere stress heeft hij wel heel snel weer 1 of 2 dagen mestwater.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 10:32

Onze shet met mestwater deed het toen goed op pavo fibrebeet + curafyt guts and glory.

@Zapje, fijn dat je jonkie het zo goed deed met verhuizen!

@boemel, wat een mooi nieuws dat Diekke zo goed herstelt!

Hier merk ik trouwens dat weersveranderingen ook invloed hebben op de mest, vaak is het dan een paar dagen dunner en dan trekt het weer bij.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 10:54

Mestwater kan zoveel oorzaken hebben, hierboven al een aantal dingen genoemd.

Ik had er 2 staan met af en aan mestwater (geen dunne mest). De ene is met het KPU protocol van www.eqinfull.nl helemaal in orde gekomen. Die heeft nooit meer mestwater. Dat proces heeft een half jaar geduurd. Op de website staat interessante info over mestwater. Keypoint; begin met je basis (ruwvoer) op orde te brengen. In mijn geval: niet te grof hooi, laag in suikers. Nooit verpakt.

De ander bij ons is een geval apart, die heeft heel veel gedoe en houden we met kunst en vliegwerk op de been. Bij hem is volledig herstel niet meer mogelijk, hoeft ook niet, hij gaat geen jaren meer leven. Hij is sterk verbeterd door het juiste ruwvoer. Daarbij voer ik hem als lapmiddel (onderhoud) dagelijks een schepje F.I.R. Humic Clay. Goed betaalbaar en remt bij dit paard het mestwater behoorlijk goed.

Er is zo onwijs veel te zeggen en doen over mestwater. Wat ik hier schrijf is nooit volledig. Als beide paarden mestwater hebben zou ik beginnen met je ruwvoer aan te passen en iets te geven dat het mestwater remt (FIR Clay, pelloid pellets, anijs/karwij/venkel zaad/ NM plus pellets -> zomaar een greep uit het assortiment dat ik gebruikte). Het goede hooi moet je echt een half jaar geven. Bij de supplementen kijken hoe lang je dat max mag geven. Goed hooi zorgt voor herstel darmflora, lapmiddel zorgt dat je mestwater niet terug de darm in stroomt wat direct de darmflora weer verstoord (wat er aan de achterkant uitstroomt, stroomt ook deels terug de darm in heb ik geleerd). Herstel van darmflora duurt gewoon een tijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 11:38

Wat bij mijn eerste pony het beste hielp tegen mestwater: toegang tot gras wanneer dat kon en seniores priores bijvoeren (zal vast 1 ding zijn geweest daarin wat hielp, maar ik weet niet welke). Onverpakt hooi ipv van verpakt hielp ook, maar stopte het niet volledig.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 12:34

Dank voor de tips, ik ga me er is verder in verdiepen. 2 hebben dunne mest, geen mestwater. We gaan komend jaar proberen meer onverpakte baaltjes te maken. Nu voer ik beide.
Heb alleen nu ff extra zorgen erbij. Paardlief had blijkbaar gisteravond paniek en besloot in t donker over het hek te springen. Ging niet goed en is vol met z'n giechel op de beton geklapt. Gevolg: beide lippen helemaal door, je kon zo naar binnen kijken... er zitten nu een hele rits hechtingen in en is t hopen dat t blijft zitten en we het goed genoeg schoon kunnen houden. Hij gaat tenslotte de hele dag met de neus over de grond om te eten...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:58

Verschrikkelijk zeg!

Veel sterkte!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:02

Ownee, wat een ellende!! Beterschap

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:12

Oh wauw, wat heftig! Beterschap

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:26

Heftig Paardenpraat. Sterkte.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 17:27

Wat een naar ongeluk Paardengek, veel sterkte en beterschap.

Mijn vorige paard kan absoluut niet tegen voordroog door fermentatie dus die hebben ze weer terug op hooi gezet. Hier nooit problemen gehad met de mest oid.

Dat FIR etc is handig dat helpt maar verbloemt het probleem. De shet heeft ook ondanks alles gauw natte mest en daar geef ik ook weleens een periode aan. Nog geen oplossing kunnen vinden die helpt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:06

Jeetje Paardengek dat klinkt heftig! Zal wel flink pijnlijk zijn ook.
Eet hij nog een beetje?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 17:59

Ik heb even een vraag aan jullie. Welk zand gebruiken jullie voor de tracks?
Wij gaan onze klei tracks uitgraven en ander zand in met drainage. Want de modder van afgelopen winter willen we niet nogmaals

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 19:59

Karin_deB schreef:
Jeetje Paardengek dat klinkt heftig! Zal wel flink pijnlijk zijn ook.
Eet hij nog een beetje?

Eet hartstikke goed en is heel goed te pas gelukkig! Vandaag laatste keer antibiotica gespoten, metacam nog paar dagen door. Hopelijk blijft t zo goed gaan

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:36

Heftig paardengek. Zag je t gebeuren? Dat is het enige wat ik spannend vind aan mn paard 24/7 buiten straks... geen toezicht 's nachts. Daarom ook echt goed hekwerk rondom.

Hier hadden onze ponies laatst ruzie en toen heeft de een de lippen van de ander kapot gebeten. Was echt een lelijk diepe snee, op een niet te hechten plek. Vgm was dat binnen 1-2 dagen alweer dicht. Ging echt supersnel. Hopelijk ook bij jou spoedig herstel.

Fijn dat diekke positieve beelden liet zien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 07:55

Weer eens even bijgelezen.

Hier ook de camera's van de action. Op zich best tevreden mee. Enige wat ik nog niet gevonden heb is dat je het wat versneld kan afspelen bij het nakijken.

Nickeltje fijn dat een nieuw paar met zoveel rust erbij kan.

Boemel lekker aan het werk met Ice. Fijn dat Diekke goed vooruit gaat met de pees. Al snap ik wel dat blij bent maar jammer is dat kleine stapritjes nog niet kunnen.

Fijn alle tips rondom mestwater! Hopelijk hebben er paardjes baat bij.

Paardengek jeetje wat schrikken! Hoe gaat het met de lippen? Blijft het rustig? Is ook niet echt een plek wat je rust kan geven of zo kan afdekken dat het niet vies wordt. (leest nu dat het gisteren goed ging, ga zo door!).

Gisteren dacht ik laat eens een durfal van een ruitertje vragen om eens wat sprongetjes met Ad te doen (dochter van Lynn_Nikita). Ik ben geen held, meid vind het leuk en ik dacht heeft Ad ook eens iets anders te doen. We zijn tot drie sprongetjes gekomen, lekker laag starten. Struikelt hij bij de derde sprong na de hindernis zo dat hij op de knieeen nog 3 passen gedaan heeft. Daarna liep hij niet zo lekker dus nu even rust. Gelukkig niks dik. Wel sneu voor dochter. Heeft ze haar kamer snel opgeruimd zodat ze mocht komen en dan waren het maar drie sprongetjes. Als hij weer goed loopt gaan we voor een tweede poging.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:17

Ahh hopelijk is ad snel weer goed.

Ik heb gisteren ook 'gesprongen', ik had crossles. Het springen is het probleem niet met Picasso, maar het controle houden tussen de hindernissen wel. Hij wordt te meedenkend en wil snel.

Wat voor bodem hebben jullie in de rijbak?
We hebben nu dus nog een grote grasweide, ondergrond is zand. Nu nog de hamvraag, hoe maken we de paddock goed en de rijbak :+
Frezen, toplaag schrapen, keren?
In de paddock was ik niet van plan nieuw zand aan te voeren, rijbak kan. Maar welk zand dan...