Geen tips verder.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:Ik kom weer even binnenvallen, lees alles mee maar het gaat zo snel dat het vaak niet verder komt dan lezen.
Maar heeft er hier iemand ervaring met gras inzaaien? In het voorjaar gaat de verkoper van ons nieuwe huis voor ons gras inzaaien (ongeveer 15ha), maar we moeten wel zelf voor het zaad zorgen. Echter zie ik door het gras het gras niet meer.![]()
Heeft iemand tips of waar ik terecht kan voor info en tips? Moet tegen flinke vorst kunnen in de winter (-30) en laag in suikers (liefst hoog in energie en hoog in eiwitten, komen jonge paarden op te lopen), goed tegen afgrazen kunnen (niet te kort uiteraard), enz. En liefst ook een beetje betaalbaar voor 15ha.
Eerste jaar gaan we hooi er van af halen, waar kan ik tips vinden wanneer je beste kan maaien voor de goede waardes (lage suikers, hoog energie en eiwit)?
Zijn er misschien goede website en/of boeken over goed weide management? Ook over onderhoud wat betreft bemesten en kalken en dergelijke? Laaaang geleden op school ooit gehad, maar het is een beetje verwaterd.
En even iets heel anders, zijn er hier mensen die zelf mest onderzoek doen en een cursus gedaan hebben?
tamary schreef:Daihyo schreef:Doorzaaien. Op de kale plekken na ligt de grasmat er acceptabel bij.
Kijk eerst eens goed of je geen engerlingenplaag hebt, komen kraaien ook op af.
Ethelate schreef:tamary schreef:Kijk eerst eens goed of je geen engerlingenplaag hebt, komen kraaien ook op af.
Daar dacht ik ook aan als kraaien alles omgooien.
Voordeel van eerst hooien (en dan laat genoeg dat het gras in bloem kan komen) is dat het zichzelf ook weer doorzaait.
Het is nu goeie tijd om te zaaien, weinig onkruiddruk, genoeg regen en temperatuur is nog hoog genoeg. Hier ook alle kale stukken weer gezaaid en wat is 2 weken geleden heb gedaan is al mooi aan het opkomen.
pol013 schreef:@Quir: ik heb een wat afwijkende mening hier. Maar ik zaai dus gewoon door/in met BG 11.
Ja, ik wil kruiden in mijn wei. Maar mijn ervaring is dus ook juist dat die toch wel opkomen. Ik wil er juist voor zorgen dat er ook wat 'productie'gras tussen staat zodat ik de voedingswaarde wel wat op pijl hou. Ik moet namelijk (net als jij voor opfok waarschijnlijk) namelijk niet schraal voeren.
Zónder heftige 'on'kruid bestrijding en mét BG11 komen wij tot een prima mengsel. En ja, dat analyseren we regelmatig.
Zelfde voor bemesting: dat zou kruiden verdrijven... hebben wij geen last van. Sterker nog, ik moet mijn best blijven doen voor wat productiegras.
(met de kanttekening, wij zitten op zandgrond, het kan op andere grondsoorten natuurlijk helemaal anders zijn)
SafeHaven schreef:Overigens zijn sommige kruiden (esparcette, luzerne, klaver) rijker dan sommige soorten gras![]()
Denk dat het allerbelangrijkst is om te kijken wat voor grond je hebt en of je land droog blijft of juist heel nattig is. Dat kan op hetzelfde perceel ook verschillen; wij zitten op klei maar hebben een zandplaat eronder op bepaalde delen. We hebben dus verschillende weides met verschillende grassoorten ingezaaid. Een deel gras wat tegen droogte kan en de rest met een 'gewoon' bio grasmengsel.
Vervolgens duurt het nog een paar seizoenen voor alles gesettled is en kruiden die in de omgeving veel voorkomen hun plek gevonden hebben. 2 jaar geleden hebben we opnieuw de balans opgenomen en wat andere kruiden en grassoorten doorgezaaid.
Ook hebben de buren (appelboomgaard) een paar jaar geleden de sproeiers anders afgesteld en krijgt een deel van het perceel errug veel water, dus daar hebben we wilgen neergezet die het bijzonder goed doen ondanks dat het hoort bij het "droge" deel van het perceel.
De elzen die langs de sloot in het nattere deel van het perceel staan hebben het daarentegen weer erg moeilijk omdat die bewuste buren met grondwater sproeien en de sloot nu al een lange tijd droog staat![]()
We hebben (hiervoor woonde mijn opa hier, dus met 'we' bedoel ik de familie door de jaren heen) al 75 jaar geen heftige werkzaamheden uitgevoerd waardoor de grond op bepaalde delen is gaan glooien. Dit zorgt ook weer voor een natuurlijke waterberging op de natte delen.
Lang verhaal kort: niet teveel machines erbij betrekken en mét de natuur en bodem werken ipv ertegen/perse zaaien wat je zou willen hebben. Scheelt je heel veel werk en geld (we hebben nog nooit bemest of bekalkt oid), uiteindelijk ga je het toch verliezen van Moeder Natuur hoor![]()
Moet ook eerlijk zeggen dat het qua dieren ook mooi in balans blijft; een keer bijna een keverplaag gehad die resulteerde in bijna een vogelplaag wat weer resulteerde in roofvogels die veel jongen konden grootbrengen. Elke keer als we dachten oeh misschien moeten we nu tóch eens ingrijpen werd het vanzelf weer opgelost
Ethelate schreef:Ir, nog goed gekomen met de slang? Wat een actie joh
Daihyo schreef:Oh balen zeg. Zonde van je materiaal en balen van je tijd.
Voor een haag is beukenhaag of meidoorn altijd goed. Maar wel saai
Een kleinere wilgensoort is misschien ook nog wel interessant, vanwege de natte winter.
Deze wordt 1 meter hoog https://www.tuinplant.nl/wilg-salix-purpurea-nana of https://www.tuinplantenwinkel.nl/salix- ... mingo.html
Deze wordt wel iets hoger: https://www.tuinplant.nl/katjeswilg-salix-caprea
Deze vind ik zelf heel tof, maar ook wel hoger: https://www.tuinplant.nl/bonte-wilg-str ... ro-nishiki. Maar dan is de flamingo misschien interessanter. Die wordt 1 meter.
De rozemarijnwilg wordt tot 1,5 meter hoog: https://www.directplant.nl/rozemarijnwi ... folia.html