[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:27

Ik ging net boodschappen doen in jouw dorp en toen zag ik in een paar tuinen ook heel veel kraaien zitten. Grasmat ook kapot gemaakt door ze! Is echt lokaal want hier zie ik ze (nog :D ) niet.

Geen tips verder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:31

Ze zitten hier in de hoge bimen bij de kerk. Vooral met de schemering is dat ietwat creepy _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:34

Wil je opnieuw inzaaien of doorzaaien? Doorzaaien kan eigenlijk bijna het hele jaar door, volledig opnieuw inzaaien zou ik nu doen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:36

Doorzaaien. Op de kale plekken na ligt de grasmat er acceptabel bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:38

Doorzaaien kan eigenlijk vanaf maart eind sept begin oktober wel. Laat je het machinaal doen? Is het daar groot genoeg voor?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 13:57

Quir schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, lees alles mee maar het gaat zo snel dat het vaak niet verder komt dan lezen. :=

Maar heeft er hier iemand ervaring met gras inzaaien? In het voorjaar gaat de verkoper van ons nieuwe huis voor ons gras inzaaien (ongeveer 15ha), maar we moeten wel zelf voor het zaad zorgen. Echter zie ik door het gras het gras niet meer. :Y)

Heeft iemand tips of waar ik terecht kan voor info en tips? Moet tegen flinke vorst kunnen in de winter (-30) en laag in suikers (liefst hoog in energie en hoog in eiwitten, komen jonge paarden op te lopen), goed tegen afgrazen kunnen (niet te kort uiteraard), enz. En liefst ook een beetje betaalbaar voor 15ha.

Eerste jaar gaan we hooi er van af halen, waar kan ik tips vinden wanneer je beste kan maaien voor de goede waardes (lage suikers, hoog energie en eiwit)?

Zijn er misschien goede website en/of boeken over goed weide management? Ook over onderhoud wat betreft bemesten en kalken en dergelijke? Laaaang geleden op school ooit gehad, maar het is een beetje verwaterd. _O-

En even iets heel anders, zijn er hier mensen die zelf mest onderzoek doen en een cursus gedaan hebben?

Ik ken enkel op dat laatste antwoord geven. Toevallig afgelopen weekend de cursus gedaan (en bij ons op locatie georganiseerd)en gaan het nu ook zelf blijven doen. Als je interesse hebt zullen dit in het voorjaar weer organiseren 22 april als het goed is.

Edit voor meer info zie onze site http://ppdegangelt.nl/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:39

Daihyo schreef:

Kijk eerst eens goed of je geen engerlingenplaag hebt, komen kraaien ook op af.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:30

Wij hebben rudloff equitana ofzo ingezaaid en dan de fructaan light maar voor 15ha wordt dat duur vrees ik. Gewoon naar een graszaadhandel bellen of een boer vragen. Voor 0.8 ha zaten wij rond de 200-250. Wij hebbben volledig ingezaaid

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:51

tamary schreef:
Daihyo schreef:

Daar dacht ik ook aan als kraaien alles omgooien.

Voordeel van eerst hooien (en dan laat genoeg dat het gras in bloem kan komen) is dat het zichzelf ook weer doorzaait.
Het is nu goeie tijd om te zaaien, weinig onkruiddruk, genoeg regen en temperatuur is nog hoog genoeg. Hier ook alle kale stukken weer gezaaid en wat is 2 weken geleden heb gedaan is al mooi aan het opkomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:06

Ethelate schreef:
tamary schreef:

Daar dacht ik ook aan als kraaien alles omgooien.

Voordeel van eerst hooien (en dan laat genoeg dat het gras in bloem kan komen) is dat het zichzelf ook weer doorzaait.
Het is nu goeie tijd om te zaaien, weinig onkruiddruk, genoeg regen en temperatuur is nog hoog genoeg. Hier ook alle kale stukken weer gezaaid en wat is 2 weken geleden heb gedaan is al mooi aan het opkomen.

Ik heb geen engerlingen gezien. Maar dat zegt niks. Wat kan ik daar aan doen?
Doorzaaien was het plan met de hand. Het zijn plekken van ongeveer 1m2. Ik heb kleine snackweitjes, daar past geen trekker fatsoenlijk doorheen. Gras was wel uitgebloeid voor de paarden er op gingen en ook wel uitgezaaid. Maar geen idee of dat er dan nog voldoende ligt. Ik zal morgen eens foto’s maken.

Fijn dat jullie meedenken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:34

Grrrr. Wij gingen vandaag eens lekker met trekker en prikroller aan de gang. In t voorjaar veel gedoe om het werkende te krijgen. Nu stond alles klaar dus we hadden verwacht in een uurtje klaar te zijn. Vergeten we de waterslang uit de wei te halen. :roll: Gevolg: met prikroller er overheen, slang volledig vastgedraaid in prikroller. 4 uur later slang enigzins los gekregen maar geen meter geprikt... |o We krijgen de slang er niet goed uit dus we moeten er van de week ff mee langs de garage (hoe heet dat eigenlijk? een garage voor trekkers? :o? ).

Wel een begin gemaakt met herstelwerk aan t draad waar een paard doorheen gegaan was. En de mesthoop opgestoken. En de hooibakken goed schoongemaakt. Uiteindelijk wel productief maar toch een beetje jammer van de prikroller. :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:35

@Quir: ik heb een wat afwijkende mening hier. Maar ik zaai dus gewoon door/in met BG 11.
Ja, ik wil kruiden in mijn wei. Maar mijn ervaring is dus ook juist dat die toch wel opkomen. Ik wil er juist voor zorgen dat er ook wat 'productie'gras tussen staat zodat ik de voedingswaarde wel wat op pijl hou. Ik moet namelijk (net als jij voor opfok waarschijnlijk) namelijk niet schraal voeren.
Zónder heftige 'on'kruid bestrijding en mét BG11 komen wij tot een prima mengsel. En ja, dat analyseren we regelmatig.

Zelfde voor bemesting: dat zou kruiden verdrijven... hebben wij geen last van. Sterker nog, ik moet mijn best blijven doen voor wat productiegras.

(met de kanttekening, wij zitten op zandgrond, het kan op andere grondsoorten natuurlijk helemaal anders zijn)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:35

Overigens zijn sommige kruiden (esparcette, luzerne, klaver) rijker dan sommige soorten gras :=

Denk dat het allerbelangrijkst is om te kijken wat voor grond je hebt en of je land droog blijft of juist heel nattig is. Dat kan op hetzelfde perceel ook verschillen; wij zitten op klei maar hebben een zandplaat eronder op bepaalde delen. We hebben dus verschillende weides met verschillende grassoorten ingezaaid. Een deel gras wat tegen droogte kan en de rest met een 'gewoon' bio grasmengsel.

Vervolgens duurt het nog een paar seizoenen voor alles gesettled is en kruiden die in de omgeving veel voorkomen hun plek gevonden hebben. 2 jaar geleden hebben we opnieuw de balans opgenomen en wat andere kruiden en grassoorten doorgezaaid.

Ook hebben de buren (appelboomgaard) een paar jaar geleden de sproeiers anders afgesteld en krijgt een deel van het perceel errug veel water, dus daar hebben we wilgen neergezet die het bijzonder goed doen ondanks dat het hoort bij het "droge" deel van het perceel.

De elzen die langs de sloot in het nattere deel van het perceel staan hebben het daarentegen weer erg moeilijk omdat die bewuste buren met grondwater sproeien en de sloot nu al een lange tijd droog staat _O-

We hebben (hiervoor woonde mijn opa hier, dus met 'we' bedoel ik de familie door de jaren heen) al 75 jaar geen heftige werkzaamheden uitgevoerd waardoor de grond op bepaalde delen is gaan glooien. Dit zorgt ook weer voor een natuurlijke waterberging op de natte delen.

Lang verhaal kort: niet teveel machines erbij betrekken en mét de natuur en bodem werken ipv ertegen/perse zaaien wat je zou willen hebben. Scheelt je heel veel werk en geld (we hebben nog nooit bemest of bekalkt oid), uiteindelijk ga je het toch verliezen van Moeder Natuur hoor 8)7

Moet ook eerlijk zeggen dat het qua dieren ook mooi in balans blijft; een keer bijna een keverplaag gehad die resulteerde in bijna een vogelplaag wat weer resulteerde in roofvogels die veel jongen konden grootbrengen. Elke keer als we dachten oeh misschien moeten we nu tóch eens ingrijpen werd het vanzelf weer opgelost +:)+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:28

pol013 schreef:
@Quir: ik heb een wat afwijkende mening hier. Maar ik zaai dus gewoon door/in met BG 11.
Ja, ik wil kruiden in mijn wei. Maar mijn ervaring is dus ook juist dat die toch wel opkomen. Ik wil er juist voor zorgen dat er ook wat 'productie'gras tussen staat zodat ik de voedingswaarde wel wat op pijl hou. Ik moet namelijk (net als jij voor opfok waarschijnlijk) namelijk niet schraal voeren.
Zónder heftige 'on'kruid bestrijding en mét BG11 komen wij tot een prima mengsel. En ja, dat analyseren we regelmatig.

Zelfde voor bemesting: dat zou kruiden verdrijven... hebben wij geen last van. Sterker nog, ik moet mijn best blijven doen voor wat productiegras.

(met de kanttekening, wij zitten op zandgrond, het kan op andere grondsoorten natuurlijk helemaal anders zijn)

Bedankt Pol! En inderdaad wil ik rijke weides en niet schraal, dit deel in ieder geval waar de jonge opfok paarden op komen te lopen. Misschien hier en daar een stuk met voornamelijk kruiden, maar grootste deel graag rijk gras (met bijvoorbeeld luzerne oid) met hoge voedingswaarde (al liefst wel weer lage suikers/fructaan, ook al is het voor jonge dieren vaak niet een groot probleem/risico, zeker niet met type paarden die er op komen, sport pony's en paarden in plaats van sobere rassen).

Mijn jaarling hengsten lopen nu op een "ideale paarden wei", maar het is eigenlijk gewoon te schraal voor opgroeiende dieren die ook nog te veel spelen in verhouding dat ze (kunnen) eten. _O-
Maar ondanks veel bijvoeren (3kg proteine brok per dag en onbeperkt hooi), blijven ze iets schraal. Veel makkelijker op een rijke wei.

Kwam net horse master mengsel tegen, is dat goede mix?

Samenstelling
30% Engels raaigras (voedertype met laag fructaangehalte)
20% Engels raaigras (sporttype met RPR®)
20% Veldbeemdgras
15% Roodzwenkgras
15% Timothee

Gefeliciteerd trouwens! *\o/*

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:37

SafeHaven schreef:
Overigens zijn sommige kruiden (esparcette, luzerne, klaver) rijker dan sommige soorten gras :=

Denk dat het allerbelangrijkst is om te kijken wat voor grond je hebt en of je land droog blijft of juist heel nattig is. Dat kan op hetzelfde perceel ook verschillen; wij zitten op klei maar hebben een zandplaat eronder op bepaalde delen. We hebben dus verschillende weides met verschillende grassoorten ingezaaid. Een deel gras wat tegen droogte kan en de rest met een 'gewoon' bio grasmengsel.

Vervolgens duurt het nog een paar seizoenen voor alles gesettled is en kruiden die in de omgeving veel voorkomen hun plek gevonden hebben. 2 jaar geleden hebben we opnieuw de balans opgenomen en wat andere kruiden en grassoorten doorgezaaid.

Ook hebben de buren (appelboomgaard) een paar jaar geleden de sproeiers anders afgesteld en krijgt een deel van het perceel errug veel water, dus daar hebben we wilgen neergezet die het bijzonder goed doen ondanks dat het hoort bij het "droge" deel van het perceel.

De elzen die langs de sloot in het nattere deel van het perceel staan hebben het daarentegen weer erg moeilijk omdat die bewuste buren met grondwater sproeien en de sloot nu al een lange tijd droog staat _O-

We hebben (hiervoor woonde mijn opa hier, dus met 'we' bedoel ik de familie door de jaren heen) al 75 jaar geen heftige werkzaamheden uitgevoerd waardoor de grond op bepaalde delen is gaan glooien. Dit zorgt ook weer voor een natuurlijke waterberging op de natte delen.

Lang verhaal kort: niet teveel machines erbij betrekken en mét de natuur en bodem werken ipv ertegen/perse zaaien wat je zou willen hebben. Scheelt je heel veel werk en geld (we hebben nog nooit bemest of bekalkt oid), uiteindelijk ga je het toch verliezen van Moeder Natuur hoor 8)7

Moet ook eerlijk zeggen dat het qua dieren ook mooi in balans blijft; een keer bijna een keverplaag gehad die resulteerde in bijna een vogelplaag wat weer resulteerde in roofvogels die veel jongen konden grootbrengen. Elke keer als we dachten oeh misschien moeten we nu tóch eens ingrijpen werd het vanzelf weer opgelost +:)+

Interessant omdat jullie dus al heel lang zo werken. Hoe veel paarden op hoeveel hectare? En niet bemesten, ook niet de mest verspreiden dan?
Hier juist wel het advies om te bemesten gekregen, maar dan met eigen compost en hoeveel m3 per jaar opbrengen ipv drijf mest uitrijden.

Zaai hier door met eiwitrijk gras mengsel, timotheegras en agrobs kruidenmix.

Ir, nog goed gekomen met de slang? Wat een actie joh :+

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:16

We hebben er door de jaren heen 3 a 4 pony's tegelijk op gehad, nu 2 paarden en 2 shetlanders. Het is 7800m2 en sinds 5 jaar 'omgebouwd' tot paddock paradise.

We hebben jaaaaaren geleden een keer veel jkk gehad en toen een bodemonderzoek laten doen, daar kwam ook uit dat we alles moesten kalken. We hebben toen een deel van 1 weiland gedaan maar we zagen zero verschil met de rest. Behalve dan dat daar geen fazanten meer liepen, achteraf bleek dat er heel weinig insecten te vinden waren. Alles moest eraan wennen denk ik :=

We hebben toen wel gemaaid om uitgroeien en uitzaaien te voorkomen en de gemeente vriendelijk verzocht om geen jkk meer te zaaien (deden ze hier in de bermen omdat de jkk-vlinder het moeilijk had).

Nu trekken we er af en toe nog een plant tussenuit maar gelukkig valt het mee.

Dat is eigenlijk de enige tegenslag die we hebben gehad, maar dat kwam dus door ingrijpen van de mensch _O-

Maar kan me voorstellen als je een uitgeput perceel koopt dat het even zoeken is voordat je de boel weer in balans hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:58

Ethelate schreef:
Ir, nog goed gekomen met de slang? Wat een actie joh :+

De slang wordt morgen in de werkplaats vakkundig verwijderd (hoop ik :+ ).

Ik wil een nieuw haagje aanplanten op een stuk achter de stal. Is in de winter heel nat, s zomers droog. Ik wil 1 soort, niet hoger dan 1,5 meter en natuurlijk geschikt voor in een paardenwei.

Ik denk zelf aan Els of Ribus Nigrum. Iemand nog andere suggesties?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:21

Oh balen zeg. Zonde van je materiaal en balen van je tijd.

Voor een haag is beukenhaag of meidoorn altijd goed. Maar wel saai :D
Een kleinere wilgensoort is misschien ook nog wel interessant, vanwege de natte winter.
Deze wordt 1 meter hoog https://www.tuinplant.nl/wilg-salix-purpurea-nana of https://www.tuinplantenwinkel.nl/salix- ... mingo.html
Deze wordt wel iets hoger: https://www.tuinplant.nl/katjeswilg-salix-caprea
Deze vind ik zelf heel tof, maar ook wel hoger: https://www.tuinplant.nl/bonte-wilg-str ... ro-nishiki. Maar dan is de flamingo misschien interessanter. Die wordt 1 meter.
De rozemarijnwilg wordt tot 1,5 meter hoog: https://www.directplant.nl/rozemarijnwi ... folia.html

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 20:48

Voor degene die slowfeeders gebruiken, vandaag dit in elkaar gemaakt van een oud slowfeeder net dat ik niet meer gebruikte.

Nu een slowfeeder voor om midibaal
Afbeelding

Ik heb enkel gepast vandaar het plastic. Dus nog geen idee hoe die in gebruik gaat zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:53

Daihyo schreef:
Oh balen zeg. Zonde van je materiaal en balen van je tijd.

Voor een haag is beukenhaag of meidoorn altijd goed. Maar wel saai :D
Een kleinere wilgensoort is misschien ook nog wel interessant, vanwege de natte winter.
Deze wordt 1 meter hoog https://www.tuinplant.nl/wilg-salix-purpurea-nana of https://www.tuinplantenwinkel.nl/salix- ... mingo.html
Deze wordt wel iets hoger: https://www.tuinplant.nl/katjeswilg-salix-caprea
Deze vind ik zelf heel tof, maar ook wel hoger: https://www.tuinplant.nl/bonte-wilg-str ... ro-nishiki. Maar dan is de flamingo misschien interessanter. Die wordt 1 meter.
De rozemarijnwilg wordt tot 1,5 meter hoog: https://www.directplant.nl/rozemarijnwi ... folia.html

Ah, die hakuro (bonte) wilg is gaaf!!! Een roze haag... <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:30

Ja die is tof he! Niet goedkoop. Maar wel heel mooi. Ik vind de rozemarijn ook heel mooi.
Ik wil zodra ze weer te koop zijn, ook een en ander bestellen. Dat is in november. Misschien kunnen we samen planten bestellen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:51

Daihyo schreef:
Ja die is tof he! Niet goedkoop. Maar wel heel mooi. Ik vind de rozemarijn ook heel mooi.
Ik wil zodra ze weer te koop zijn, ook een en ander bestellen. Dat is in november. Misschien kunnen we samen planten bestellen?

Goed idee!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:13

Ik heb net nog een rondje langs onze nieuw aangeplante haag gemaakt. Kijken wat het overleefd heeft met die droogte. De meeste planten zit nog wel ergens een groen blaadje aan. Alleen en beuk ziet er echt dood uit. Alleen bruine bladeren. Benieuwd of die gewoon heel vroeg in overlevingsstand gegaan is of dat die gewoon dood dood is. Daar komen we volgend voorjaar pas achter vrees ik. Wel een voordeel van een gemengde haag dus. Dat verschillende soorten het wel overleven zodat er altijd wel iets overblijft. De rozen en de meidoorn lijken het meest droogte resistent.

Dat 3 maanden droogte zonder water kunnen geven niet echt goed is voor jonge aanplant, is een feit -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:34

Wij hebben hier een jonge beukenhaag langs het pad staan van zo'n 70 meter. Het meeste is gewoon nog groen, een stuk of 5 plantjes echt bruin. Ik ga er ook van uit dat die dood zijn.
En die haag heeft water gehad via een druppelsysteem.
De meidoorn doet het hier inderdaad ook heel erg goed. De jonge wilgen heb ik ook bijgewaterd, die gingen blad verliezen. Maar inmiddels gaan die ook weer goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:08

Ik heb een gemixte en alles is groen op de beuken na. Hoop dat ze stiekem toch nog leven anders moet ik die vervangen

Meidoorn kon het beste tegen de droogte/ hitte bij ons

De gigantische 70 jaar oude kersenboom is gekapt, bleek helaas rot te zijn. Stond ontzettend lomp, precies waar de stal moest komen maar ik wilde eromheen werken, hoe onhandig ook. Maar bij het graven van de stroomkabel zag ik aan de achterkant dat de stam grotendeels hol was, was mij nooit eerder opgevallen.
Stiekem ben ik wel blij met de extra ruimte nu

Morgen wordt een begin gemaakt met bestraten +- 100m2 en dan gaat de enkele kunststof stal de verkoop in en komt een 6 x 3 ervoor in de plaats