Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:25

Hier laagliggende zandgrond, dus helaas kunnen ze straks de wei niet meer op. Wel een blub paddock en verharding, ligt in de planning die een keer te verhogen, maar nog niet gelukt. Wel de sloten aan de kant doorgetrokken afgelopen zomer dus hopelijk scheelt dat al.

Hooi krijg ik deels van mn ouders en daarnaast 6 grote balen graszaadhooi in bestelling. Daar zou ik t mee moeten redden en anders is er een andere leverancier in de buurt die hier zo een baal kan neerzetten met goed spul.

_Penotti

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:30

Zo'n hek is echt fijn.
Inderdaad erg duur maar zijn investering wel waard voor mijn idee.
We hadden er ook een leuke badkamer en keuken mee kunnen doen, maar ach :D
Die komen nog wel eens.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:31

@Dais dat is wel minder als op is op geldt. Mijn hooiboer doet ook niet aan reserveren ofzo.

Hier was mijn IJslander wat tegendraads met rijden vandaag. Op woensdagavond is altijd springles bij de bak en de hindernissen waren alvast opgezet. Hij liep meteen tussen een smalle doorgang door terwijl hij er normaal niks van moet hebben. Ik doe ook niet springen maar vind het wel ideale stuuroefeningen altijd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:19

Ik vindt het elke cent waard zo'n hek!
Ik heb hem rond mn paddock staan, ik dacht dat wij er iets van 2800,- voor betaald hebben. En dat is inclusief dubbele poort en enkele poort.
Hier ook vanwege uitbrekende shet en het is toch wel fijn die zorgen niet meer te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:28

Ik vind ook vooral een voordeel dat het niet zo massief lijkt als een houten 2- of 3-ligger hek, maar open en meer zicht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:31

Ja dat ook, en hier staat het nu 15 jaar en nog steeds geen onderhoud aan.
En het houd ook onze honden binnen en andere honden buiten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:46

Ja lijkt me ook echt ideaal.
Als we op vakantie gingen, deden we Bliksem in de wei van een van de buren, hij had ook zo’n hek!
Of als we alleen met Nick op pad gingen, deden we hem daar ook wel eens in.

Zit er aan te denken om een stuk te maken voor bliksem, de hond en eventueel toekomstige varkentjes ;) met zo’n hek.

Wie heeft er kippen? We willen volgende week kippen aanschaffen, maar wat hebben ze qua hok nodig? We gaan van een van de duivenhokken een kippenhok maken. De een komt later, als de grond bewerkt wordt.
Ik zoek kippen tips ;) do’s and dont’s

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:50

Hier ook zo’n afrastering, erg blij mee, vooral nu met de 2 kleine pony’s en ook met ons zoontje erg handig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:54

@Chasey: Wil je kippen voor de leuk, voor de eieren of het vlees ?? Dat heeft alles met het ras te maken.
Wil je grote kippen (= grote eieren) of krieltjes ??

Ik heb jaren kippen gehad (mét haan) en dat is altijd leuk om naar te kijken.
Kippen met van die beveerde poten zou ik niet doen; daar gaat heel veel een beestje in zitten en dan krijgen ze zgn kalkpoten.
Verder heb je met kippen snel ongedierte (muizen/ratten) omdat het voer makkelijk bereikbaar is c.q. ze een hoop morsen.
Je moet ze regelmatig de vleugelpennen knippen anders gaan ze in de bomen overnachten :) en verder niet vergeten het hok 's nachts op tijd dicht te doen anders voer je de vossen etc...

Wilmamarjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:12

Wanneer doen jullie de paarden weer iedere nacht binnen? (Voor zover je dat doet?) Ik heb een anglo-arabier met een dun velletje. Ze heeft de hele zomer dag en nacht buiten gelopen. Ik haal ze alleen 's ochtends en 's avonds een half uur binnen voor het voeren en rijden. Vannacht werd het 8 graden en heb ik de merrie buiten een 0 grams deken opgelegd. Toen het laatst zo stormde en regende heb ik ze 2 nachten binnen gehad, maar daarna toch weer 's nachts buiten. De (hele grote) schuur wordt nu nog benauwd en warm in de ochtendzon. De E-pony gaat gewoon met het paard mee. Die vindt alles goed, maar het rijpaard heeft het gauw te koud, maar ook gauw te warm. Binnen/buiten, wel/geen deken vind ik een puzzel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:14

Bij mij hebben ze de keuze := dus hou niets binnen alleen met Oud & Nieuw....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:33

Hier mogen ze ook zelf kiezen en idd alleen bij noodweer hu ik ze binnen zodat de voeten een goed kunnen drogen en ze droog kunnen liggen. Wel heb ik veel dekens op 0 en 200 grams.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:08

Hier moeten ze het ook maar zelf uitzoeken 's nachts. Elevada krijgt in de winter wel een deken want die heeft het echt koud, de rest krijgt een teddyberenvacht dus die krijgen alleen dekens als het echt heel erg vies nat is, en dan ook een 0 grams, alleen om droog te blijven
Ik was nog niet van plan voorlopig aan dekens te beginnen := Pas als we overdag een beetje naar de koudere temperaturen gaan, een nachtje wat frisser overleeft we wel, maar dat scheelt natuurlijk ook per paard

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:14

Ik heb die van mij eigenlijk zonder staan.
Maar vorig jaar werd mijn 13 jarige stijf op zijn lenden/kruis. Heb toen een deken op gegooid.
Ondertussen gaat het goed met hem al vind ik hem niet meer 100 % de oude. Vind hem soms echt ouder lijken dan 13. Behalve als hij lekker aan het klieren en kwallen is :P
Start wat traag op met rijden, wat minder conditie. Bloed is goed. Heeft wel moeite gehad dat zijn maatje is ingeslapen en ik heb het idee dat hij dat nu pas wat verwerkt heeft. Is nu ook pas liever naar de merrie toe.
Dus twijfel een beetje wat te doen dit jaar met hem betreft dekens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:20

@penotti: kijk naar het paard dan weet je het snel genoeg :)

Die van mij is nu 23 en heeft altijd al wat last van het kruis gehad (waarschijnlijk achterover geklapt als veulen, dus die houd ik graag warm en droog/schoon voor al ik eens wil rijden :)

Peppie wil ik wel dekenloos laten, want hij is nu verre van handtam en in Spanje hebben ze ook sneeuw en vorst tenslotte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:39

Wat wil je weten over kippen Chasey? Goed afkitten en schoonhouden ivm bloedluis is een tip van mij. Welk ras komt er?

Maartje, hier zijn de niet dragende fokmerries ook nog hengstig ( maar niet meer gedekt, wordt te laat in het jaar als ze dan volgend jaar veulenen. kan dus nog prima

Ik heb mijn spanjaard op dekens omdat ik hem scheer en bij het oudje van 25 zodat niet alle energie naar haar warmhouden gaat. Verder nooit op stal, ook met oud en nieuw niet, al ga ik dan wel bij ze staan om alles in de gaten te houden

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:54

Ik heb mijn oudje afgelopen 2 nachten een 0 grams opgelegd. Normaal begon ik wel later omdat ze snachts binnen stond, maar nu buiten hou ik de grens van 10 graden aan om het makkelijk te houden voor mezelf.

Mijn kwpn-er is altijd ver tot in het najaar hengstig. Bij mijn tinker heb ik het nog niet kunnen ontdekken, dus daar vraag ik me soms wel eens van af of ze niet een verassing mee draagt :7
Iemand enig idee vanaf hoeveel maanden je dat zou moeten kunnen zien?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:54

Weet niet meer wie het vroeg over de kleine paddock paradise, maar F. emke D.ölle heeft het erg leuk op iets van 1600m2. Kun je op Facebook vinden.

Ik ga dit jaar, voor het eerst sinds ik eigen paarden heb, dekenloos de winter door. En ik vind het retespannend (hóe idioot, hóe omgekeerd de wereld???).
Ben helemaal zat van de drie miljoen dekens die ik heb in allerlei diktes en de belachelijke klimaatsverandering. Je kunt er echt helemaal niks mee. Deken op, deken af. Warm koud, warm koud. Ben er zo zat van.

Heb een super gezonde (ronde) Gelderse van 9 jaar. Dus die zou het prima moeten kunnen doen lijkt me. En vanwege al het klussen kom ik maar aan 3,4 keer in de week longeren/rijden toe op dit moment.

Maar sja. Spannend vind ik het toch ook weer wel hoor. Alleen van veulen tot en met 4 jaar had ze geen dekens om. Daarna in alle soorten en maten.

So. Let’s give it a try :-)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:13

Ik heb nog geen regendekens om. Mijn IJslander krijgt zijn regendeken om zodra ik hem voor het eerst scheer (wel afhankelijk van het patroon dat ik scheer) en mijn warmbloed zijn 0 grams regendeken is lek en de nieuwe die ik besteld heb is nog niet binnen. Maar hier staan ze ‘s nachts op stal dus ik vind het nog wat vroeg voor dekens.

Ik heb wel maar max 250 gram de afgelopen winters opgehad. Ik doe niet constant diktes wisselen. Mijn IJslander is vorig jaar niet boven de 100 gram uitgekomen. Bij hem scheer ik hem zo dat hij als het ware een uitrijddeken nog op heeft.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:18

DubbleDun, we willen graag kipjes voor de eieren. En voor de gezelligheid.
Grote of kleine kippen maakt me niet zo veel uit. Als het maar een makkelijk/vriendelijk ras is.
Mijn schoonouders hebben ook kippen gehad. Zij hadden inderdaad kippen met kalkpoten! Dat schijnen toch mijten te zijn? Ik wil dat echt niet. De kippen hebben er last van en het ziet er niet uit.
Een haan willen we niet. Het hok wat ze krijgen is een voormalig duivenhok.
De katten hebben er ook tijdelijk in gezeten. Vloer en muren zijn van beton.
Er komt een uitloop naar buiten, die is er nu nog niet. Met een dichte ren, ook van bovenaf. Hier zitten veel roofvogels.
Vos hebben we al gespot hier in de buurt! Die stak over de straat toen we 's avonds laat naar huis reden.

Lynn, bedankt voor de tips. Ras zijn we nog niet over uit. We willen ze houden voor de eieren en voor de gezelligheid.

Wilmamarjon, wij hebben de paarden nu nog 24/7 buiten bij gebrek aan stallen die af zijn ;)
Maar anders had ik ze al 's avonds op stal gezet.
Ze hebben nu een inloop stal, daar maken ze ook dankbaar gebruik van.

Olympia, dat gaat vast goed komen dekenloos. Toen Nick bij ons kwam, ging hij van 22 uur per dag op stal naar 24/7 buiten. Hij kwam (zo uit mijn hoofd) in juli bij ons, dus dat was prima te doen. Kon ie mooi wennen aan het buitenleven voordat ie de winter in ging.

Morgen ga ik een stuk wei afzetten voor de paardjes. De wei is niet van ons, maar mogen we tijdelijk gebruiken, omdat we zelf helemaal geen gras meer hebben. Alleen een hoop zand :')
Fijn dat dat zo kan, want Nick en Bliksem krijgen veel te veel zand binnen.
De mest is intussen al weer mooi, geen diarree meer. Zou het dan toch de warmte zijn geweest?

Vanavond de 3e nacht in de nieuwe slaapkamer, maar er hangt hier een heel eigenaardig luchtje. Dat is alleen in de slaapkamer. We weten niet waar het vandaan komt, maar ik krijgt er koppijn van. -O- -O-
Na 3 maanden in de caravan slapen was het wel fijn om weer in ons eigen bed te kunnen liggen, maar met die rare geur in de slaapkamer is het ook geen pretje.
Wat kan het zijn!? Daan gaat straks een kijkje nemen in de kruipruimte. Wie weet komt ie wat tegen.
Huis is van beton en steen. Muren zijn niet vochtig, zie ook geen schimmel plekken. We snappen er niks van. Lijkt van de muren af te komen. Maar waarom?!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:28

Chasey. Ik heb krieltjes. Zijn gezellig maar minder frequent eitjes dan legkip en ook wat kleiner. Vliegen ook niet ( al is mijn ren ook overdekt)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:36

Wij hebben op onze kavel van 2000m2 een track aangelegd door de tuin.

Maar we hebben de paarden hier nu nog niet en slechts de ronde aangelegd en nog niet de aangrenzende zandpaddock.

Als ze hier een tijdje staan zal ik ook wel delen hoe het bevalt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:39

@Olympia, ik herken je gevoel! Vorige winter voor het eerst dekenloos gegaan en wat een zegen zeg! Geen gedoe meer met wisselen en de merrie die het normaal vrij vlot koud had bleek nu ineens veel te kunnen hebben!
Deze winter wil ik het weer doen en ik hoop dat de ruin het ook dekenloos gaat trekken haha.

Hier een kippenhok die niet dicht gaat. Tot nu toe nog niets gemerkt van vossen of roofvogels oid.
Wij hebben het kippenhok wat er nog stond van de vorige eigenaren, maar dat is vrij oud dus we willen tzt een nieuwe.
We denken erover om volgend jaar bevruchte eitjes te kopen maar dan moeten de kuikens wel afgeschermd kunnen ivm de varkens.

@Chasey, klinkt naar! Misschien gas oid?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:56

Ik had bij ons andere huis Isa Brown.
Ik vond het leuke en makkelijke kippen.
Ze waren snel tam. Ze waren ik geloof 14 weken oud toen ik ze op haalde.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:59

Chasey
In 2013 had flexa muurverf een partij die naar wiet rook. Zou het zoiets nu ook weer kunnen zijn?