Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:09

cabochon1 schreef:
Zou persoonlijk beton platen zonder rand nemen.
Als de rand door roest of beschadiging losraakt is het best gevaarlijk voor paarden.

Of t trekt krom. Dat heeft de boer aan de overkant. Ik heb 5 van die stelcomplaten voor de hooicontainer. Handig en inderdad soms glad. Maar niet zo erg dat er ongelukken van (zijn ge)komen.

Ik heb ze om die reden dus ook zonder metalen rand.

Gefeliciteerd, Karin.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:15

Voordeel van die betonplaten is denk ik wel dat je weinig naden en kieren hebt die dan ten opzichte van elkaar een beetje verzakt liggen. Is makkelijk met schoonmaken. Ik kan me ook voorstellen dat de afwatering dan wel goed moet zijn want dan ook minder kieren om water door te laten. Mijn ouders hadden vroeger op de boerderij een 'betonpad' langs de weilanden naar achteren. Dat waren inderdaad ook platen zonder metalen rand. Ik weet niet meer of die ook zijn gelegd of nat waren gestort. Hebben het tot in lengte van dagen volgehouden voor zover ik weet.

Licht in en om stal is super fijn! Ik heb in elke box een TLbalk, waarvan 1 Led, de andere moet nog vervangen worden door Led. Ik heb tussen de twee boxen een nachtlampje, die gaat automatisch aan als de zon onder gaat en automatisch uit om 9 uur en in de ochtend andersom. Ik heb een ledlamp voor de stal met bewegingssensor zodat ik in het donker de mensendeur kan vinden. Ik heb in de steeg naast de paardenstal nog zo een zodat ik niet struikel in het donker. En aan de achterkant van de stallen waar de paardendeuren zitten nog een led verstraler zodat het verharde stuk mooi verlicht kan worden.'

Had ik al gezegd dat ik een hekel had aan donker ;)....

Ik mis alleen nog een LED ver-straler over de paddock, die ligt al klaar in de schuur maar moet nog aangelegd worden... Dan zou ik zelfs in de avonduren een keer die dikke shet rondjes kunnen laten lopen.. Daar kom ik nu niet aan toe....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:20

jeannaa schreef:
Door dit topic krijg ik een beetje de indruk dat met de paarden aan huis er altijd wel een project is :D

8-)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:23

De led-tl balken bevallen die?

Ik moet nu echt schijnen om te kijken of er nog voer ligt. Overdag mest ik uit etc, maar voor het slapen kijk ik nog even en krijgen ze nog wat eten.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:25

Je kunt nooit genoeg licht hebben in de winterperiode.
Wil zelf nog meer licht in de bak en langs de schuttingen.

Zo nu op de bank.
Vanavond er nog 2 getraind.
Nu bekkie-af haha

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:33

Die stelconplaten heb ik ook naar zitten kijken.
Maar ze zijn wel 2x2m dus je ondergrond moet wel rete strak waterpas zijn om ze mooi neer te kunnen leggen .
Als ze eenmaal liggen heb je in ieder geval geen probleem met verzakken door paardenhoeven haha.

Ik heb 4 led-tl balken in de stal. 1 in het hooigedeelte en 2 boven de stallen van Melle en Amel. Summer heeft er 1 in haar stal hangen. Daar is het plafond een stuk lager.
En een led-verstraler aan de buitenkant bij de paddock voor als ik hooi of water moet bijvullen in het donker.
Oh en aan de buitenkant bij Summers stal hangt een klein lampje met beweging sensor zodat ik mn nek niet breek als ik naar de stallen loop.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 07:53

jeannaa schreef:

jazeker!

Ik heb dus 1 traditionele tl en in de andere box de led tl. Ook voor leds heb je ze natuurlijk in verschillende maten en lichtsterktes, maar wat ik vooral fijn vindt is dat ze gelijk aan gaan. De traditionele tl heeft even tijd nodig om op te starten en flikkert dan een paar keer. De led tl is gewoon gelijk aan en geeft veel rustiger licht. Mooi meegenomen is dat ze wat zuiniger zijn en langer mee zouden gaan. Nadeel is dat ze een speciale tlbalk nodig hebt die geschikt is voor led en die zijn wat duurder...
Zodra de oude tl stuk gaat, komt er zeker een led voor in de plaats.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:22

Oh, inderdaad een foutje van mij... er komen drie stallen van vier meter breed in het laatste ontwerp. Oorspronkelijk wilden we de lengte vd stal behouden en vier steken puzzelen van 3,75.

Hier liggen ze ook elke nacht in de stal. Dat ziet er altijd zo gretig gezellig uit .

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:23

jeannaa schreef:

Ik moet nu echt schijnen om te kijken of er nog voer ligt. Overdag mest ik uit etc, maar voor het slapen kijk ik nog even en krijgen ze nog wat eten.

Wij hebben ook led tl balken in de stal en we zijn er heel tevreden over.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:13

Hoi Bokkers!

Sinds een paar maanden ben ik helemaal in de wolken we hebben een huis gekocht met een kleine hectare grond en zijn druk bezig met verbouwen etc. Als alles een beetje klaar is komt mijn paard aan huis te staan *\o/*

Weten jullie of ik nu weidepalen in de grond kan plaatsen als de grond heel nat is? Ik heb het gevoel dat het niet verstandig is omdat de palen dan niet meteen stevig staan.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:49

Wij hebben het net nog gedaan, voor de omheining die rond de moestuin komt. Maar of het een goed idee is, daar stelde ik me achteraf ook wel vragen bij. De palen lijken in elk geval wel stevig vast te zitten. De hoekpalen een schuine palen doen we achteraf, omdat die in beton komen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:28

Ik vind te nat minder erg dan te droog. Dan gieten we er net water aan zodat ze vast komen te zitten.
Als je ze diep genoeg zet denk ik niet dat je problemen zal hebben.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:30

Ook laatst nog een paar palen gezet en die staan heel stevig. Vond het wel zelf niet fijn om te doen in de natte grond (zwaarder).

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:46

jeannaa schreef:

Wij hebben ook led-tlbalken sinds kort. Ik vind ze echt super!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:45

Oh oké, ik had niet verwacht dat te nat minder erg zou zijn dan te droog :P ik hoef ze niet zelf in de grond te slaan Zapje, heb onverwachts de luxe van vrijwilligers die ze er voor mij in gaan slaan :D hoewel ik het liever zelf doe :o
Dank jullie wel voor de reacties! _/-\o_

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:11

Wij zetten ze juist met nat weer. In de zomer is de grond zo hard dat je er niet in komt dus nu is de tijd. Duw je ze er zo in met de tractor en zuigen ze zich goed vast. Zodra het droger word klinkt de grond er omheen mooi in en gaan ze nergens meer heen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:28

Bij nat zuigen ze ook meteen vast. Voordeel van kleigrond.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:42

De betonplaten zijn toch niet zo handig heb ik mij bedacht. Onze grond helt wat af dus dat kan ik nooit strak leggen haha.

Ik heb ook een hekel aan donker..en kou..doe mij maar zomer :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:12

Hoe zetten jullie die palen in de grond? Wij hebben ook kleigrond. Met een handgrondboor is daar niet door heen te komen..... We hebben de paddock machinaal laten doen door de loonwerker. Maar nu moet die 25 meter in de tuin nog. Daar is met een grote machine niet te komen, tenminste niet zonder alles kapot te rijden, nu het zo nat is... We hebben zelf geen machines. Zou het huren van zo'n boor op benzine goed kunnen werken?

En dan beter doen voordat de grond weer opdroogt in het voorjaar?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:32

Ik heb vandaag samen met iemand 21 palen in het bos gezet, met benzineboor. Ideaal! Wel goed opletten met boomwortels en stenen, dan slaat ie soms door. Je moet even je techniek en tactiek ontwikkelen, maar dan werkt het echt prima.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:32

Hier met de schep van de bulldozer bovenop de paal en dan omlaag duwen :’) ook met de handboor niet door te komen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:34

Ik denk dat zo n benzineboor huren prima gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:39

Benzineboor gaat heel goed :j
Zo hebben wij ook alle palen gezet :)
Alleen vind ik huren nogal prijzig... voor een paar 100 euro heb je er zelf een.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:47

Met een beetje normale grond en een beetje opletten is het met een benzineboor idd prima te doen of des Noods met een handboor.
Als de boor vastloopt wel snel genoeg stoppen anders krijg je hem niet meer uit de grond :Y) ook regelmatig omhoog halen om te legen scheelt veel.

Heb al eens ergens met de shovel de boor uit de grond moeten trekken omdat er geen beweging meer in zat :+

Hier zet ik tegenwoordig gewoon de (gevulde) bak van de voorlader op de trekker op de paal en duw ze zo in de grond. Als hij niet meer verder gaat is het prima, dat kan 80cm diep zijn maar ook 10cm. Vaak lopen we dan gewoon vast op rots of steen.

Heb een paar jaar geleden midden in de zomer wat palen gezet met hulp van een spade en handboor maar sommige gaten ben ik dik een uur mee bezig geweest en dan was het nog maar 10 cm (en de palen stonden nog los) dus dat was niet zo'n succes :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:26

Precies dat...slaat de boor door.
En gaat steeds dieper de grond in.
Was geen succes bij grond met puin/stenen erin.