Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:04

[***] schreef:
Caily als ik jouw verhaal zo lees, doe je het volgens mij prima. Ik zou zo ook niet veel anders of beters kunnen bedenken. Ik heb met mijn vorige paard goede ervaringen met Omega 3-6-9 van Subli in combinatie met ponybrok van Subli. Moest vrij snel al minder gaan voeren omdat ze te vol werd.

Eens! Je zou een keer rijden kunnen vervangen door lange lijnen of goed longeren (niet rondslingeren aan een lang touwtje). De Omega 3-6-9 (of een andere goede olie) lijkt me ook een goed optie. Ze moet haar energie dan uit de olie halen i.p.v. uit suiker / zetmeel. Met eiwit zou je al goed moeten zitten met je ruwvoer.

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:47

Fijn dat bonnie goed gaat!

Thanx dames! Goede adviezen, en geruststellingen :o

Ze is idd 7 geworden dit jaar. Met 3,5 beleerd en eens in de 2 weken een stukje naar buiten. Toen ze 4 was is er een bijrijdster gekomen die haar 1 - 4 keer per week reed/longeerde, jong meisje van de manege af, dus niks intensiefs. Vanaf december is ze bij mij en ben ik haar serieuzer gaan doorrijden, zowel in de bak als buiten.

Maar echt veel km maakt ze niet vind ik. Hier even mijn endomundo. Ik heb alles geklokt behalve mijn trektocht begin juni, 104 km in een weekend was dat. Het gele gedeelte is het fietsen/wandelen met Lola. Als ik dan nu al zo voorzichtig moet zijn...

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nu dus een zak seniores priores en een zak pavo 18plus. Afwachten wat dat doet. Als het op is ga ik de omega369 proberen. Stomme is dat ik er pas wel bij heb gestaan. Oud stalgenootje voerde dat ook, maar dat was een draver die wat pittiger moest zijn dan ze van nature was. Daarom heb ik hem laten liggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:00

Ik dacht dat jij ritten van 5 uur maakte. Of is dat met een ander paard? Of was dat helemaal iemand anders en ben ik gewoon in de war?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:57

Van de Omega 3-6-9 worden ze volgens het advies van Subli niet pittiger. Ze krijgen veel langzaam vrijkomende energie, meestal meer energie dan ze verbruiken en daarom is het best wel een goede dikmaker. Ook zit er veel vit E in en dat is dan weer goed voor de spiertjes.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:22

Caily schreef:
Ik zou eerst frezen en zaaien. Dan is er geen kans dat je paaltjes los of stuk worden gereden, dat zou zonde zijn. Wat is de reden dat je het andersom wilt doen?

Omdat ze er niet onmiddellijk op zouden komen te staan, en vind het mss wat gek om nu al te gaan freezen en inzaaien terwijl het mss nog een jaar is maar de omheining en stal zou ik nu rustig aan willen uitzoeken en plaatsen zodat dat al van de baan is.

@ [***], wat een knap paard!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:41

Aan de andere kant, als je nu opnieuw inzaait, heb je over een jaar een leuk grasmatje. Kun je na het inzaaien rustig je omheining en schuilstal uitzoeken en als die staan een paar schaapjes op de wei om het mooi te maaien.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:23

Zal er dan geen onkruid enzoverder ontstaan ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:28

Dat heb je na inzaaien altijd. Maar schapen zijn goed in onkruid wieden (ook zuring bijvoorbeeld).

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:32

Maar ik heb helemaal geen schapen hoor, en ik ken ook niemand die er heeft. Mijn buurvrouw heeft ook paarden ik zou zeggen ik laat hun het af eten maar dan ligt er ook al weer mest enzo op of is dat zo erg niet ..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:35

Wij halen de mest dagelijks weg. Dat zou ik als ik jou was ook doen bij je eigen paarden, dus dan je dat ook de buurvrouw vragen te doen.

Maar een jonge grasmat is kwetsbaar, vandaar mijn schaapjes advies. Die zijn een stuk lichter, trekken geen idiote sprintjes met remsporen en gaten in je bodem als gevolg. Ze trappelen de bodem netjes aan en maaien het gras netjes, maar trekken de graskluitjes er niet uit.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:55

Fabster schreef:
_ENGEL_ schreef:
Caily volgens mij bedoel je verticuteren. Super mooie stallen!

Morgen word er de bestrating op mijn landje uitgebreid!!! Om het vast winterklaar te maken.

Ben even benieuwd naar jullie meningen:
ik heb 3 stukjesweide van circa 800m2.
Ik wissel mijn kleine tinker en a pony elke 2 weken, wat super gaat.
Wat te doen vam de winter? Er staat 1 ruime schuilstal met (straks)verharding van circa 70m2. Zal ik ze dan 2 stukken geven om kapot te laten lopen of het bij 1 stukje houden? Lastig hoor...

Ik heb zelf 4 van die weidjes. In de winter zet ik ze niet op de wei als het heel nat is. Moet wel zeggen dat ik er dus tracks omheen heb, waardoor dat eerder nat is en de weidjes heel aardig droog blijven. In de winter wissel ik dus ook vaak af van weide. Als het teveel wordt stuk getrapt, gaan ze naar een andere. Enik probeer het ook niet al te kaal te laten vreten. Krijg je zoveel onkruid. Ik red het op die manier de hele winter door, t/m maart. Dan wordt de boel bemest en laat ik het uitgroeien/bloeien. Ze mogen er dan pas eind juni/begin juli op en dan doen ze er ongeveer 3 weken over (heb 5 paarden) om het lstukje kort te vreten. Dat wordt dan gemaaid en gaan ze naar het volgende stukje, waardoor het eerste stukje ong 9 wkn rust krijgt. Ik heb dus tot het volgende seizoen gras. Alhoewel het in de winter natuurlijk niet meer (hard) groeit. Dan kunnen ze niet 3 wkn achter elkaar op dezelfde wei. Dan blijft er een blubberzooi achter.

Ik dacht dat het in de wintermaanden vanaf oktober niet meer bij zou trekken. Wel blij om te horen dat dit wel mee valt. Helaas ontdekte ik nu al mok bij mijn tinker %)
Hij staat nu pas 2 maanden 24/7 buiten. De wei is niet modderig en 2 maal per week halen we natte sokken op strand in zeewater. Ben bang dat hij bij nat weer echt op de verharding moet, als het nu al begint. He bah baal ervan!

@janinevv Jeetje wat een avontuur. Gelukkig hebben bonnie en Floortje er niks aan overgehouden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:59

[***] schreef:
Van de Omega 3-6-9 worden ze volgens het advies van Subli niet pittiger. Ze krijgen veel langzaam vrijkomende energie, meestal meer energie dan ze verbruiken en daarom is het best wel een goede dikmaker. Ook zit er veel vit E in en dat is dan weer goed voor de spiertjes.

Volgens het advies ja... de ruin van mijn vriendin werd nogal wat pittiger :+
Vind het sowieso een gek product eigenlijk. Geef dan gewoon olie bij....

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:59

Hebben jullie trouwens zelf gemaakte slowfeeders bakken? En hoe heb je dit aangepakt als je hem zelf hebt gemaakt? Zit er zelf over na te denken om te maken als dat kan evt :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:00

_ENGEL_ schreef:
Fabster schreef:

Ik heb zelf 4 van die weidjes. In de winter zet ik ze niet op de wei als het heel nat is. Moet wel zeggen dat ik er dus tracks omheen heb, waardoor dat eerder nat is en de weidjes heel aardig droog blijven. In de winter wissel ik dus ook vaak af van weide. Als het teveel wordt stuk getrapt, gaan ze naar een andere. Enik probeer het ook niet al te kaal te laten vreten. Krijg je zoveel onkruid. Ik red het op die manier de hele winter door, t/m maart. Dan wordt de boel bemest en laat ik het uitgroeien/bloeien. Ze mogen er dan pas eind juni/begin juli op en dan doen ze er ongeveer 3 weken over (heb 5 paarden) om het lstukje kort te vreten. Dat wordt dan gemaaid en gaan ze naar het volgende stukje, waardoor het eerste stukje ong 9 wkn rust krijgt. Ik heb dus tot het volgende seizoen gras. Alhoewel het in de winter natuurlijk niet meer (hard) groeit. Dan kunnen ze niet 3 wkn achter elkaar op dezelfde wei. Dan blijft er een blubberzooi achter.

Ik dacht dat het in de wintermaanden vanaf oktober niet meer bij zou trekken. Wel blij om te horen dat dit wel mee valt. Helaas ontdekte ik nu al mok bij mijn tinker %)
Hij staat nu pas 2 maanden 24/7 buiten. De wei is niet modderig en 2 maal per week halen we natte sokken op strand in zeewater. Ben bang dat hij bij nat weer echt op de verharding moet, als het nu al begint. He bah baal ervan!

@janinevv Jeetje wat een avontuur. Gelukkig hebben bonnie en Floortje er niks aan overgehouden

Komt die mok niet door de mijten?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:05

Nope ik zie hem nooit stampen of jeuken. Ik zag een heel klein geel korstje. Echt van dat wondvocht geel. Ik dacht meteen aan mok. Morgen maar gelijk wat sudocreme smereb. Zijn imuunsysteem is nog zwak. Ik heb hem de afhelopen 2 jaar niet in zomer outfit gezien
l

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:09

Mag ik me hier ook melden? Heb ze dan wel niet aan huis maar huur Wei, rijbak en 4 stallen achter een koeienstal bij mij in de buurt sinds een jaar, geweldig en ook heel anders dan in pension staan dus tips altyd meegenomen. Koeienstalboer heeft geen idee van paarden dus daar kan ik niet veel mee hihi

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:59

Tuurlijk Miepie. Gezellig. Kom erbij ;)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 06:12

Wekom mieppie.
ook bij mij niet aan huis maar 1,5 km verderop op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 06:54

Wendy schreef:
[***] schreef:

Volgens het advies ja... de ruin van mijn vriendin werd nogal wat pittiger :+
Vind het sowieso een gek product eigenlijk. Geef dan gewoon olie bij....

Mijn merrie werd alleen maar dikker, absoluut niet feller, maar ben het helemaal met je eens dat een nogal vreemd spul is. En achterlijk duur......

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:09

Maar gewoon olie bijgeven, dan moet je ook weer extra eiwitten gaan geven ;) Let daar wel op.
Mijn ene merrie gaat nu ook (mais)olie erbij krijgen om wat voller te worden, en die krijgt merriebrok, daar zit al extra eiwit in!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:03

Janinevv schreef:
Hebben jullie trouwens zelf gemaakte slowfeeders bakken? En hoe heb je dit aangepakt als je hem zelf hebt gemaakt? Zit er zelf over na te denken om te maken als dat kan evt :)

Kijk hier eens
[VSW] [Centraal] Slowfeeders

Ik heb zelf een ibc vat met frame en net maar het net overleefde de voordroog niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:43

Mijn netten gaan allemaal zo langzamerhand kapot. Wordt bij mij wel tijd voor nieuwe netten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:13

Donja schreef:
Maar gewoon olie bijgeven, dan moet je ook weer extra eiwitten gaan geven ;) Let daar wel op.
Mijn ene merrie gaat nu ook (mais)olie erbij krijgen om wat voller te worden, en die krijgt merriebrok, daar zit al extra eiwit in!

Oh dat wist ik niet. Kun jij uitleggen waarom? In vers gras zit toch ook flink wat eiwit? Ik wil mijn jonkie graag wat ondersteunen met eiwit, maar wil ook weer niet té veel gaan geven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:32

Janinevv schreef:

ja, ik heb een IBC vat doorgezaagd de scherpe randen afgebraamd en op de bodem oogjes gemaakt waar ik een net in kan klikken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:34

Wij hebben gewoon een ruif gekocht. Misschien wat duurder maar wel zo makkelijk.