Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:00

Algemeen bekend met vochtig weer dat ze gaan knagen, stuk zeep kan ik ook eens proberen echter dan moet het niet regenen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:12

Hoeventeer werkt...stinkt en giga plakzooi.

Dus als iemand een betere optie heeft. Sinds een paar weken moet hier de houten omheining het ook ontgelden bij de opfok.

Hier topvalentijnsdag gehad.
Vanochtend privéles met Bubbles gehad

Afbeelding

Caya lekker meehelpen met voeren

Afbeelding
Afbeelding

Dunya aan het spelen en knuffelen met Roosje

Afbeelding

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:18

@dynamiek, die wei mag vertrapt worden zeg maar.. Dat is er zo fijn aan haha maar ze staan nergens droog.. En vandaag een ijzer verloren, dat is me in 2 jaar, sinds ik deze smid heb, niet gebeurd.. Door de blub misschien? Zaten er net 1,5 week onder. Heb t ijzer wel gevonden en morgen komt de smid 'm er weer even onder slaan, topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:18

Nou zat ik te denken, maar wat bij mij ook goed hielp, was een paar wilgentakken in de wei/paddock gooien, dat vonden die van mij veel lekkerder om op te knagen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:21

Idd wilgentakken en voor de omheining een stroomdraadje boven het hout.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:28

Boom/takken wat erin lagen zijn aardig kaal geknaagd.
Geverfd hout lijkt mij niet zo lekker denk er minstens eentje anders over.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:53

Hier ook houtknagers. Hooiruif en staldeur moesten het al ontgelden. Nu hebben we zeep op de deur gesmeerd, een metalen hooiruif en extra wilgentakken gegeven. Dat lijkt voor nu te helpen.
Ik vermoed dat het bij ons komt omdat er eentje aan het wisselen is.
Hopelijk blijft dit helpen en is het helemaal over als de tandjes gewisseld zijn.

Wat een natte zooi he -O-
Hier blijft de sneeuw nog niet liggen, dus alles wordt alleen maar natter. Wel nog een lekker rondje gemaakt met mijn merrietje :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:05

Lieve foto's Anke!

En Fabster wat is het daar prachtig! Geniet er lekker van!

Balen dat je een ijzer kwijt bent kristel. Wel fijn dat morgen de smid weer komt.

Heining bijten. Hier is 1 hek een beetje aangevreten. Altijd balen! Die zeep tip kan ik wel eens proberen. Ook ik heb helaas de gouden tip niet....

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:06

Iemand nog deken tips?

Pippin is een koukleum heb ik al wel door. Zodra z'n oude bucas (officieel 300, maar vraag me af of dat nog steeds Zo is) af is om te borstelen staat hij na 10 minuten te rillen. Binnen in de stal :)
Vandaag met de vele regen 0 gram erover gehad en daardoor bleef hij extra goed droog vorige keer wat doorgelekt, Maarja wat is handig?
Nog een 150 of 200 aanschaffen?
Die er evt overheen kan en straks voor de overgang?
Of juist een nieuwe 300?
Extra 0 grams erbij als droge deken erover?
Wat is handig?

Hmm dekens.....

Hjala is makkelijk die heeft het nooit koud.
Die gooi je een deken om en klaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:24

Ik vind het altijd fijn om twee van dezelfde diktes te hebben. Als de een echt smerig of nat is. Kan de gewassen of te drogen gehangen worden. Moet nu zeggen dat het luxe is dat ze alle drie maat 185 hebben en niet dezelfde grams nodig hebben. Dus wel ruim in de dekens!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:32

Hij groeit nog Anke... Om dan ruim dekens te kopen vind ik ook zo wat.
Daarom dacht ik 0 gram extra erbij om eroverheen te kunnen doen met veel regen om de boel droog te houden overdag.
Misschien een 0 gram extra en dan 150 of 200?

Maar eens een nachtje over slapen. :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:49

Lastig Lisa. Ik ben altijd van de lagen. Dus liever 2 dekens van 200 gram dan 1 van 400.
Heb geleerd dat als ze hun deken ophebben en je voelt in het kuiltje boven de lies (dus net achter je zadel zeg maar) dat moet lekker warm zijn. Zo niet dan gooi ik er nog een 1oo gram bij op.

Verder gaat de mijne standaard met een 0 gram regendeken over haar stal dekens heen naar buiten. Gewoon zodat haar stal dekens schoon blijven en ze niet met natte zooi op stal staan :+
Nu met dit weer staat ze zelfs als een prinsjes onder een regendeken met hals :=

Maar ik ben echt deken fan en mijn paard is verwend. Zelfs zomers doe ik s nachts een zomerdeken op zodat ze minder last heeft vd vliegen := Dus weet niet of ik echt representatief ben om van mijn verhaal uit te gaan.... :P

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:54

Dit was vorig jaar toen ze nog op een pensionstal stond. Maar deze deken had ze vandaag ook op.

Meet the queen:

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:55

De mijne hebben geen dekens op. Ik heb ze wel, voor reserve, maar gebruik ze eigenlijk nooit. Alleen vliegendekens.
Maar ik had bedacht dat als ik ooit aan dekens moest beginnen, dat ik dan een 0 grams en 200 grams regendeken zou nemen, en een 100 grams onderdeken. Dan kan ik namelijk 0, 0+100, 200, (100+200=)300 grams op leggen.
Eerlijk gezegd, ik hoop dat ik ze nooit nodig heb. Als ik dat altijd zag op pensionstallen vroegah... welke moet ie op? Of toch zonder? Oh nee vanavond wordt het koud en ik kom morgen pas weer, dus 100 grams regendeken. Ja, maar morgen wordt het 20 graden, dus dan heeft ie het weer heet. Oh wil jij 'm dan af doen, dan doe ik ze 's avonds weer op. Pffft, word er al moe van als ik er aan denk ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:23

Heb er veel tweedehands gekocht, dat scheelt een hoop geld!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:44

Wat weer een lieve foto's Anke!

Dekens. Hier ook een twijfelpunt. Heeft nu 200 grams op (omdat ze geen stal hebben dit jaar) en met mooi weer gaat hij af. Weet nog niet wat ik volgend jaar doe. Ze krijgt zo'n jeuk met rijden met wintervacht merk ik. Ze heeft ook niet veel spek dus ben ook een beetje bang voor stijve spieren met kou. Aan de andere kant spreekt zonder dekens mij ook aan ivm het zelf kunnen reguleren van de lichaamstemperatuur.

Paarden waren vandaag chagrijnig, hele dag regen vinden ze toch niet leuk. Logisch. Gelukkig maar 1 dag lijkt het. Mijn vriend gaat proberen zelf een schuur te bouwen, die gedeeltelijk dienst mag doen als stal. We mogen maximaal 65m2 bouwen, dus groter mag helaas niet. Ons huidige ontwerp is 9,90 lang bij 6,65 breed. Het plan is dat ongeveer de helft daarvan voor de paarden is. Het loopstalgedeelte is 2 blokjes in de tekening. Ongeveer (afhankelijk van hoe de muren komen) 6,20 lang bij 3,25 diep. De overstek is nu 43cm. De hoogte van de overstek is 2,10 en de muur begint op 2,30. Daarnaast is nog een stuk wat we zouden kunnen gebruiken als extra (vaste) stal of hooiopslag of om de loopstal indien nodig te vergroten. De palen zijn 15 bij 15.

Dit wordt de enige schuur die we mogen bouwen dus ook fietsen, een motor, zadels etc, zitmaaier, voeropslag etc. moeten er in passen. Meer ruimte voor de paarden wordt dus lastig.

Kritiek mag :Y) Graag zelfs.. Alles kan nu nog anders. Alleen de maximale afmeting van 65m2 kan niet veranderd worden.

Afbeelding
Afbeelding

Er komen uiteraard muren in. In elk geval 1 in de lengte in het midden om het paarden gedeelte af te scheiden. Ik zal nog een plattegrond proberen te maken, het is zo wat onduidelijk.

Palen worden van douglashout, latjes zijn vuren, rabatdelen. Osb platen met dakpannen. Betonplex op de muur? Hebben we nog niet heel goed over nagedacht.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:08

Ik vind lichtplaten heel fijn!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:11

Monmaster schreef:
Fabster, dat ziet er geweldig uit... Toen wij er waren geen sneeuw, maar ijs, ik ben jaloers hoor!
Heb je al een sledehondentocht gemaakt, paardgereden of een sneeuwscootersafari... Wordt weer helemaal wild als ik dat zie. Veel plezier... Weet hier mieserregen.... Nix aan.

Paardrijden had ik leuk gevonden, maar zat al vol in de periode dat wij hier zijn, dus helaas. Vandaag wel naar de honden geweest, maar niet gesleed. Morgen gaan we met de rendierslee. Maar wel vet noorderlicht!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:13

Afbeelding

Afbeelding

Geen hele goeie foto's. Je krijgt ze echt niet met je telefoon gefotografeerd. Dus dit is een foto van het beeldscherm van een goeie fotocamera, die het licht er wel op kreeg. Maar het was echt heul tof!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:14

Idd lichtplaten. Super handig merk ik nu in de stal die wij aan het bouwen zijn.

Wij hebben de palen in grondpotten gezet voor de stevigheid.

Fabster. Wauw wat een mooie foto's. Veel plezier nog.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 07:47

Tegen hout knagen gebruikte wij altijd groene zeep uit een bakje.Met kwastje opsmeren,vinden ze echt niet te vreten.Merrie negeerde het eerst maar na een tijdje vond ze dat schuimbekken toch niet zo fantastisch _O- en nog een keer proberen daarna maar nee...niet lekker.

Afbeelding

Verkrijgbaar bij de meeste supermarkten ergens tussen de E1,15 en E1,50

Welkom nieuwe :wave:

Mooie foto's van kind,paard,sneeuw en noorderlicht.

Ga weer in de meeleesmodus,niet zo denderend dit weekend.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 07:51

Morning!

Noorderlicht! Wauw! Geniet er nog maar goed van daar!

Zapje, is een tuinhuisje niks voor de fietsen etc? Die mag je toch vaak 'gewoon' neerzetten?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:25

Ga eens kijken voor zo'n pot zeep.

Lijkt me super bijzonder om dat te zien.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:28

Bedankt voor de tips ben idd al op mp en alles aan het kijken, maar voor zo'n kleintje is het nog best lastig.

We gaan nog even bedenken hoe of wat.

Gave stal!

Noorderlicht is prachtig, hoe mooi is de natuur dan ook he, soms vergeten we dat met zn allen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:48

Hier kamp ik al lange tijd met een dilemma.
Net als de meesten paardenmama's droom ik van een dochtertje die ook gek op pony's en rijden is.
Mijn oudste (wordt deze maand 7)
Had 1,5 jaar lang een welsh. Die was te vlot/pittig. De welsh weggedaan en een super lieve en coole tinker gekocht. Roosje is echt een heerlijk en ideaal paardje. Alleen.. dochterlief heeft eigenlijk meer interesse in spelen en kleuren en de pony...die staat er wat te staan.
Baal zelf als een stekker. Weet natuurlijk wel wat de juiste keuze is. Echter die knoop doorhakken is en stuk lastiger. Zo jammer vind ik het. Maar voor Roosje ook niet eerlijk. Dochterlief heeft liever een mooi kleurboek dan een pony.
En voor die ene keer per week (of minder vaak meestal) voldoet een manege ook. Dat vind ze ook nog leuker!
Wie heeft er ervaring mee? Stiekem blijf ik hopen...maar weet eigenlijk ook dat het tegen beter weten in is.

Afbeelding

Valt mij zwaar....lieve Roosje!