Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:19

Of hoefzweer met dit warme weer en ontstekingen, zou ik niet vertrouwen...HB kan heel makkelijk met dit warme weer en als het nog niet zo erg is dat ze gaat hangen, meestal omdat het dan2 benen zijn, kan je voorkomen dat her erger wordt...

Ik zou DA bellen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:25

En zonder paniekerig te doen: stel dat ze je equipalazone/buut voorschrijven: even checken of de dosis past bij het gewicht van je shet.

Maar klinkt niet als hb.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:42

Mijn merrie, hoogdrachtig is onlangs hb geweest. Ook zij ging niet hangen, omdat ze ook achter hb was. Schijnbaar doen ze dat dus enkel als ze alleen voor bevangen zijn. Zij stond ook niet vol in het gras, ook van hooi oid kunnen ze al hb raken. Paard van vriendin werd al vanaf nov op dezelfde manier gevoerd en gehouden en raakte in april ineens hb. En nee, die stond nog niet op het gras. Wrs gevolg van sp door overbelasting.

Ik vind het behoorlijk dom dat je hb vermoed en geen DA laat komen. Hb is spoed, dan laat n da als het goed is alles uit zn handen flikkeren om zo snel mogelijk bij je te zijn.

Toen ik mijn merrie vond heb ik gelijk gebeld en da was er binnen half uur. Ze heeft gelijk spuit gehad en 4 dagen metacam. Ze knapte onmiddelijk op. Na een week kon ik weer gaan opbouwen met gras en binnen een maand stond ze weer 24/7 op de wei. Had het er met mn da over dat ik dat angstaanjagend snel vond, aangezien mijn merrie behoorlijk bevangen was. Mijn da had daarop een antwoord; snelle hulp, snelle diagnose, snel medicijnen, zorgt voor een snel herstel

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:28

Als een paard achter bevangen is gaat hij uiteraard niet op de achterhand staan.HB is meestal aan de voorvoeten maar niet altijd.HB krijgt een paard niet alleen door een teveel aan te voedzaam gras.
Drachtigheid,bepaalde medicatie en ziekten (zoals bv Cushing) kan ook HB veroorzaken.

HB of Laminitis is een pijnlijke ontsteking tussen de lamellen in de voet,koelen is het aller belangrijkste maar zeker ook een bezoek van de DA en/of hoefsmid.

Ik moet even spammen :o mijn jongens bij de buurman :D

Afbeelding

Beer even stoer op de uitkijk 8-)

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 6oasue.jpg

Fax en Kjarni druk aan het werk... :Y)

Afbeelding

Deze is van vanmiddag...op de achtergrond waar ze wonen,maar nu eerst druk aan het grasjuhs knippen :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:48

Ik denk niet dat het hb is. Ze loopt nu al weer een stuk beter.
Ik heb alles elk uur bekeken en eigenlijk lijkt het beter te gaan. Er is ook niks warm aan het worden. Ik mag er weer aankomen. En ze steund er steeds weer op. Ik heb maandag een afspraak met de hoefsmid die stond al. Ik heb net de paarden lekker gedouched. Dat vonden ze heerlijk. Bij haar even extra de benen. Ik blijf het in de gaten houden. Als ik het niet vertrouw komt de DA echt wel. ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:52

Ze kan zich ook gewoon verstapt hebben hoor...lekker afspuiten :D

Een paard wat HB is kun je echt niet met een hamertje op de rand van de zool tikken (wat ook meer ter info) ;) Fijn te horen dat het weer beter gaat +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:59

En dat achterover hangen dan heb je al een behoorlijke HB-patient! De eerste verschijnselen zullen de meesten niet eens opmerken, pas na een paar maanden als er een vreemde ring op de hoefwand voelbaar wordt.

Ik weet niet meer wie het vroeg maar ik heb deze beschermers voor om de benen tegen vliegen.

Afbeelding

Het is grofmazig stug materiaal en blijft gewoon rechtop staan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:07

Welke merk zijn die DD? Vind het wel interessant.

Pony staat sinds vandaag een weekje bij mijn ouders ivm onderhoud aan de stal, samen met twee vriendjes :) Die hebben wel vanaf de middag schaduw op hun stukje, zij niet. Dus maar even stukje doorgetrokken zodat ze onder de notenboom kan staan :)
Afbeelding

Afbeelding

Ze was alleen ook al de druif aan het snoeien, dat vond mijn moeder dan weer niet zo grappig :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:13

Jullie gaan snel! Heb wel even tijd nodig gehad bij te lezen. Die overkapping op wieltjes vind ik ok interessant. Echt multifunctioneel! hooi /stro/voordroog tijdelijk onder dak, over de mestbak tegen inregenen, over buitenzwembad ;) , inloopstal, over tijdelijke noodboxen...

Hier afgelopen woensdag hooi binnen gehaald. er dik 100 verkocht zodat ik de kar en grote inloopstal weer leeg heb, morgen nog een vrachtje naar de buurvrouw en dan is dewas/ poetsplaats ook weer leeg.
Net gehoord dat het in totaal 510 pakjes waren. Had gegokt op 300. Zijn wat kleinere/lichtere pakken dan vorige jaren (15kg ipv 20kg) maar dan nog zou het omgerekend meer zijn dan verwacht.
kan nu met de opbrengst van het verkochte hooi de hobbyboer betalen voor het persen dus dat is een mooie meevaller dit jaar.

Nu hopen op nog een mooi droge 2e snee, maar dan in de ronde balen. Heb de blaren op mijn handen staan en de zolder straks vol dus ben nu wel even klaar met pakjes sjouwen O:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 01:25

Ik ben weer ff in de wei bezig geweest.
Ondanks dat ik zoveel nadelen van die warmte en droogte op kan noemen, heb ik toch een voordeel ontdekt :D

De bron met z'n uitloop onderin de wei heb ik voor 90% met de trekker kunnen maaien. Normaal kan ik nieteens in de buurt komen omdat ik dan tot de assen weg zak in de drek.

Vorige week stond de "drinkbak" die we vorig jaar gegraven hebben droog dus had een stukje wei naar boven openzet zodat ze daar konden drinken.
Heb daarna eens de uitloop van de bron uitgegraven (50 meter riet en gras) om te zien of de drink plas zich dan weer zou vullen, en dat werkte gelukkig.
Vanmiddag dus de rest van niet riet eromheen gemaaid. Op sommige stukken was dat zeker 30 meter dat weer bij de wei gekomen is.
Nu hopen dat er niet alleen riet, maar ook gras terug komt, zullen de paarden wel lekker vinden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:37

En de paarden zijn er blij mee :)
Afbeelding

Afbeelding
Achter bij die bomen zit de bron.

Afbeelding
En dit is de drinkplaats bovenin de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:48

@wendyBZ: deze zijn van Cashel (ebay.com) , maar die ik heb zijn van een ander merk, maar die maken ze niet meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:02

Ziet er goed uit Palousa...blijft dat water bij extreme warmte ook goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:15

Als er maar voldoende stroming in zit. Als het een stilstaande poel wordt moet je met warmte wel uitkijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:31

Hier zit wel een beetje stroming in ja, zodra het stil staat komt ook alle modder naar boven en zie je geen water meer. Onder die modder ligt dan weer een laag keien.

Er zitten ook veel bloedzuigers in maar die heb ik bij de paarden nog niet gezien eigenlijk. Gisteren na het maaien kwam ik een rat tegen die ik geraakt had met de bloter, en die zat vol met die beesten.

Nu is het stromende water wel makkelijk, in de winter is het vooral lastig omdat het dan veel meer is :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:23

palousa_boy schreef:
Er zitten ook veel bloedzuigers in maar die heb ik bij de paarden nog niet gezien eigenlijk. Gisteren na het maaien kwam ik een rat tegen die ik geraakt had met de bloter, en die zat vol met die beesten.

Nu is het stromende water wel makkelijk, in de winter is het vooral lastig omdat het dan veel meer is :)

:r Hier was de buurman vorig jaar met de strimmer bezig,die raakte een nest met adders...yuk.Sneu ook voor de beessies.

Hihi...in de winter een soort Niagara dus _O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:34

Hoe is het met de pony kvulden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:41

Adders, scarey... ik heb wel een paar keer met rijden een ringslang gezien, maar gelukkig nog niet eerder een adder.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:52

Met de shetlander gaat het steeds beter. Is niet erg actief. Ben ik ook niet met dit weer. Ze wil wel meer lopen. En komt weer als ik haar roep. Ze loopt wel voorzichtig. Maar vind het niet meer nodig om steeds te liggen. Helaas de oorzaak niet kunnen vinden. Maar gisteren weer lekker onder de slang en een fijne poest beurt en ze geeft dan ook gewoon een ontspannen indruk. Dus ik denk, we gaan de goede kant op. ;-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:41

Zooo ik heb mijn draakjes net weer op de volle weide gezet om te 'wennen' voor een paar uurtjes. Als ik met de maskers aan kom lopen weten ze al hoe laat het is haha!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 05:21

Wat een feest Sure_lee :D
Doe je niet aan lijnbegrazing?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:56

Ja ze vinden het echt een feest.
Nee, ik heb daar bewust niet voor gekozen maar voor maskers. Als ik zie wat voor afstanden ze afleggen in de wei en hoe ze soms rond rennen wil ik ze dat niet ontnemen door ze op een klein stukje te zetten.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:05

Even een vraagje aan de mensen die zelf hooi maken of ervaring hebben met hetzelfde stuk land maar dan voor vorig jaar: komt er bij jullie meer/minder of evenveel hooi vanaf in vergelijking tot vorig jaar? Mijn hooiboer zegt dat er door het koude voorjaar zo'n 25% minder hooi vanaf is gekomen.

Nu is dat niet het enige probleem met hem en zijn hooi: het heeft vier dagen te drogen gelegen (met heel mooi weer, een maand geleden) en is daarna het pak ingegaan. Nadat we het op hebben gestapeld in de schuur ging het na een week toch ruiken naar kuil en ja hoor: broei en schimmelplekken -O- . Nu zegt hij dat dat normaal is.. Ik ben van mening dat het te nat in de baaltjes is gegaan en dat hooi heus niet altijd broeit en schimmelt. Vorig jaar hebben we exact hetzelfde probleem gehad, al weet ik toen niet meer hoeveel dagen het heeft gedroogd: alleen dat het tussendoor geregend had. Wat denken jullie hierover?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:07

@Sure_Lee:Ja,ik heb "voordeel" dat ze bij mij maar af en toe op gras staan en voor grootste gedeelte op de baan.Daar wordt het betere ragwerk dan ook gedaan :D Op het gras wordt voornamelijk gegeten :Y) en soms wat gekroeld of gerold :o

@Marise:Als hooi gaat broeien en schimmelen is het te nat in het pak (bedoel je geseald of gebaald) gegaan...zo simpel is dat.Weg ermee,slecht voor je paarden.Als hij altijd te nat hooi verwerkt dan is dat voor hem normaal :+
Als hij altijd deze "kwaliteit"leverd,zou ik toch eens verder gaan kijken :o

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:19

@Tinky: Ik wil het de paarden absoluut niet voeren. Hij vindt alleen dat ik me (zwaar) aanstel en zegt dat ik het wel kan weken en dat het dan wel gewoon goed voer is. Het is niet in het plastic gegaan maar in gewone baaltjes.

Een boertje een paar landjes verderop heeft ook gemaaid in dezelfde periode, al heeft hij het negen dagen laten liggen. Dat is ook veel droger en grover dan dit andere hooi en broeit+schimmelt niet.