[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:10

Hey Bokkers :wave:

Ik heb een beginnersvraag.
De situatie:
- 2 shetten
- 24/7 buiten op zand + schuilstal
- 2 tot 3 x per dag voeren mogelijk
- alleen hooi

Afbeelding
Het probleem:
We hebben een prachtig slowfeedrek gemaakt met steigerbuizen en een net van 3x3 cm mazen.
Na de 1e nacht bleek dat ze vrijwel niks gegeten hadden. Ook stond er dan 1 buiten te wachten op de ander tot hij dan mocht.
(Nou is de stal net nieuw, dus het kan nog wennen zijn.)

Wat is jullie ervaring? Moeten ze nog wennen/oefenen aan-met die 3x3 cm mazen? Hoe lang zou dat kunnen duren, dat wennen? Hoe pak ik dat wennen/oefenen aan?
Of beter maar overstappen op 4x4 cm?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:29

Trek we wat plukjes door en doe er wat los hooi op, binnen week snappen ze het helemaal en het slowen zal er dan deels van af zijn.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:36

Dank je wel voor de tips!
En is het niet erg als het hooi plat gedrukt wordt door het gewicht van de constructie? Maakt dat het niet moeilijker?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:41

staat je bak achterin de stal? Moest de ene shet eerder ook op de ander wachten of is er 1 dominanter? Of had je voorheen geen stal? Kan zijn dat ze aan de stal en het idee moeten wennen. Ervaring leert hier wel dat ze uiteindelijk wel echt gaan eten als ze honger hebben. Kunnen ze er wel goed bij? het lijkt op je foto of ze diep moeten duiken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:48

Zidore schreef:
staat je bak achterin de stal? Moest de ene shet eerder ook op de ander wachten of is er 1 dominanter? Of had je voorheen geen stal? Kan zijn dat ze aan de stal en het idee moeten wennen. Ervaring leert hier wel dat ze uiteindelijk wel echt gaan eten als ze honger hebben. Kunnen ze er wel goed bij? het lijkt op je foto of ze diep moeten duiken.

Achterin de stal, maar we praten hier over 4m2 én aan beide zijden een deur, dus wel een open gevoel.
De grote is iets dominanter over de kleine, maar bij het buiten voerenis er geen zware strijd.
Op de foto zie je de kleinste en relatief weinig hooi erin, de bak is 40-45 cm diep en hij kan er mooi bij.
De stal is dus nieuw, plus dat een van hen een tetter heeft gehad van het stroomdraadje dat gespannen is om ze van de voorraad te weren ;') dus dat was ff een traumaatje.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:17

Sure_lee schreef:
DubbelDun schreef:
Dat systeem wat je laat zien ken ik wel van kliko-bakken met een rooster er in van gaas óf netten.

http://boktimg.nl/img/m/Feh1H8.jpg
https://boktimg.nl/img/m/73NHtM.jpg

Altijd leuk om mijn kliko weer voorbij te zien komen haha!
Maar zou dat nu niet meer gebruiken. Ben ook echt tevreden over bakken met netten erin.

Hoe hou je het hooi buiten dan droog?
Ik zie vooral op tegen het netten vullen, ik heb makkelijke envelopnetten dat ik dan dichtrijg, maar die moet ik dan ofwel verslepen naar de overkapping ofwel op mijn hooikar getild krijgen en versleuren. Iets openen, hooi erin en dicht lijkt me veel simpeler :p.
Bakken met een frame erop helpen ze hier kapot...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:48

Ik heb grote netten juist om de bak heen. Dus even meten hoe lang die moet zijn zodat ze tot de bodem kunnen eten.
Dan achterkant bak bij de poten helemaal vast maken.
Voorkant touw om de poten, hoeken net een musketon haak en klaar.
Dus dan met vullen even de haken open klikken, net open vouwen, bak helemaal vul gooien en dan net weer dicht vouwen, vast klikken, klaar :)
Kost wel wat meer materiaal maar werkt wel snel.
Ook wel op het erf gewoon een aantal bakken met super grote hooinetten erin en die weer met een haak aan de bodem vast, maar het vullen vergt wel meer tijd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:46

@duhelo. Het hooi blijft dan inderdaad niet droog. Maar er zaten gaten in de bak zodat er geen water in bleef staan. En ze aten het altijd gewoon op.

Ik vond het zelf niet fijn om met regen en wind buiten te staan klooien met los hooi. Lekker droog en zonder wind binnen de netten vullen vond ik fijner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:06

@duhelo: als het regent voer ik niet buiten, maar overdekt; dus in de schuiltent of op stal (met de deur open). Overigens is nat hooi hier geen enkel probleem, want ze heeft jaren 'meegegeten' met een paard die natgemaakt hooi moest hebben vanwege de ademhaling.

@MamaMiesje: als volwassen paarden uit een 3x3 maas kunnen eten zouden shetten er geen enkel probleem mee moeten hebben. Dus het zal gewenning zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:40

In maart hebben wij deze hooibakken gemaakt incl. stalen frame (dus geen steigerbuizen maar zwaarder) en hooinetten van Huck 3 x 3. Voorheen aten ze altijd uit hooinetten van Equiculinair ook 3 x 3 maas. Al heb ik het idee dat de mazen van Huck is kleiner lijken.

Helaas hebben we er een paard tussen die iedere keer dat frame er bijna uitrukt. Het komt echt 20 cm boven de bak uit zeg maar. Het zit wel vast op 4 punten met elastiek en haken, echter schiet het frame soms scheef terug in de bak (dan is het geen slowfeeden meer) of er gaat weer iets kapot, want meneer gaat flink te keer en het is bijzonder dat ik nog geen hooibak weg heb moeten gooien.

Zijn mijn mazen te klein? Kan ik de gaten wat open/groter knippen (en dan dichtbranden of hoe werkt dat)

Afbeelding

In de zomer heb ik ze af en toe verwend met los hooi in de bakken. Nu staan ze 's nachts af en toe weer binnen (paddock met uitloop) doordat de weides erg kaal en nat zijn, dus de hooibakken weer met frame in gebruik. Ook hangen er wat hooinetten bij.

Helaas kwam ik gister de hooibak zo tegen.. en die was echt zwaar en zat vol:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:45

Tja, de kracht van een paard wordt nogal eens onderschat :)
Gaten knippen en dichtbranden zou ik niet doen; zonde van je netten. Dan liever iets kopen met grotere gaten er in.
Overigens maakt het wel uit of het hooi nog strak in plakken zit of al is los geschut.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:39

MamaMiesje, niet om je te ontmoedigen maar 3x3 is voor die van mij te klein. Ze eten al heel hun leven uit netten maar als ik 3x3 pak dan eten ze niet. Of Shirelief sloopt de hele boel zodat het frame er niet meer op zit.. dan eten ze weer wel :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:19

Coentjuh schreef:
In maart hebben wij deze hooibakken gemaakt incl. stalen frame (dus geen steigerbuizen maar zwaarder) en hooinetten van Huck 3 x 3. Voorheen aten ze altijd uit hooinetten van Equiculinair ook 3 x 3 maas. Al heb ik het idee dat de mazen van Huck is kleiner lijken.

Helaas hebben we er een paard tussen die iedere keer dat frame er bijna uitrukt. Het komt echt 20 cm boven de bak uit zeg maar. Het zit wel vast op 4 punten met elastiek en haken, echter schiet het frame soms scheef terug in de bak (dan is het geen slowfeeden meer) of er gaat weer iets kapot, want meneer gaat flink te keer en het is bijzonder dat ik nog geen hooibak weg heb moeten gooien.

Zijn mijn mazen te klein? Kan ik de gaten wat open/groter knippen (en dan dichtbranden of hoe werkt dat)

[ [url=m/yvaaqM.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de zomer heb ik ze af en toe verwend met los hooi in de bakken. Nu staan ze 's nachts af en toe weer binnen (paddock met uitloop) doordat de weides erg kaal en nat zijn, dus de hooibakken weer met frame in gebruik. Ook hangen er wat hooinetten bij.

Helaas kwam ik gister de hooibak zo tegen.. en die was echt zwaar en zat vol:

[ [url=m/jMfNte.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar kan ik degene vinden die jij hebt van Huck? Heb op hun site gekeken maar zie er geen bij speciaal voor paarden? Ik wil namelijk ook zo'n bak maken :) Thanks!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:56

Die van ons eten ook uit 3x3 netten.
De eerste paar dagen ging het echt extreem langzaam en vroegen we ons af of ze wel genoeg eten binnen kregen.
Nu, bijna een jaar later zijn ze super behendig geworden en slowt het net steeds minder. :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:12

@ Dubbeldun; je hebt gelijk dat het zonde is, denk ook niet dat ik het doe, maar dit was ook 82 euro en nieuwe netten zijn ook niet gratis :D.. Het hooi is een mix, ik bedoel een beetje los, maar ook wat in plakken. Elke dag help ik de paarden met wat sprietjes eruit te trekken.

@ Selka; dat heb ik dus ook. 2 van de 3 paarden hebben er hier moeite mee (maar ik wil niet te vroeg roepen omdat ik sinds een week of twee de frames/netten weer in gebruik heb en misschien moeten ze wennen). Nummer één gaat het prima af en blijft rustig sprietjes trekken. Nummer twee eet af en toe wat van de randjes, maar of het hem zelf lukt om het door de mazen heen te krijgen? Nummer drie tilt hooibak frame en kg's hooi zonder problemen op met z'n tanden.

@ Woepsie: https://www.huck.nl/veiligheidsnetten/p ... mm_212-030 (artikelcode 212-030-01)
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 29-09-19 11:18, in het totaal 3 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:14

@Coentjuh: misschien het 'oude' net verkopen als aanbetaling voor de nieuwe ??

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:26

Goeie tip bedankt, zat daar ook aan te denken. Ik kijk het nog even aan, misschien moeten ze weer even wennen. Jullie zien verder ook geen gekke dingen aan mijn frame/te los gespannen etc?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:28

Ziet er prima uit, zelfs nog voldoende ruimte om langs de randjes te eten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:48

Duhelo schreef:
Hoe is jullie ervaring trouwens met slijten van tanden? ik heb nooit opmerkingen gehad over de tanden van mijn oudste paard. Ook vorig jaar niet, vroeg de tandarts dit jaar of ze lucht zuigt? euh, nee, hoezo?
Haar voortanden zijn blijkbaar helemaal afgesleten. Vroeger kregen ze uit een hooinetsysteem hooi of los in de trog, laatste jaar krijgen ze hooi uit een weideruif met een net boven (dus niet meer eruit trekken uit iets hangends maar meer "grazend"), kunnen haar tanden daarvan zo hard slijten?

Hier bij mijn pony helaas sinds 2 jaar ook slijtage aan de voortanden. Hoewel hij al jaren daarvoor uit verschillende slowfeeders heeft gegeten en nooit problemen had. Het is begonnen in de winter toen hij grof hooi uit een heel stevig net kreeg wat denk ik de boosdoener is geweest. En van de zomer is het weer een stuk verergert door zijn graasmasker. Hoewel hij eerder ook al vaak met masker heeft gestaan en nooit problemen gehad heeft. Zo'n bloempot model, vroeger met rond gat en de laatste paar weken voordat ik de verergering ontdekte met een rechthoekig gat.
Misschien ook gewoon dat zijn tanden minder sterk worden? Hij is niet de jongste meer maar ook nog lang niet bejaard, 18 jaar, hij heeft zijn tanden hopelijk nog lang nodig.

Vorige winter was hij ook heel agressief met eten uit zijn netten, heel de bak ging mee de lucht in zoals ik hierboven ook ergens lees. Maar toch kreeg hij er zeker genoeg uit uit. Ik weeg altijd ongeveer wat ik bijvul en hij at nog ruim meer dat nodig voor zijn grootte.
Ik ben nu een beetje aan het oriënteren op iets met minder maar grotere gaten zoals die hooi ballen of die zwarte zakken, weet even de naam niet. Zodat niet die draadjes van netten over hetzelfde stukje tand blijven schuren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:30

Onze stal eigenaar gaat een slowfeeder maken. Heel fijn. Ze eten echt teveel.
We hebben de action netten laten zien. Die vond ie niet goed genoeg. Te dun. Hij wil echt goede stevige netten. (Wij moeten de netten regelen voor hem)

Wat is nou een goed stevig net?
En is een maas van 3x3 prima, of beter 2x2? Het zijn 3 slimme paarden!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:58

De extra sterke netten van equiculinair houden het hier hartstikke goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:55

De dikte van het materiaal is minstens zo belangrijk als de grootte van de mazen :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:11

Ik heb netten van konege.de
4mm touw met 3x3 cm mazen. (gevlochten, niet geknoopt)
Zelfs de grootste sloperd (een huge-ass shire) krijgt ze niet stuk!
Je kunt ze in elke gewenste grootte en vorm krijgen, je moet ze wel zelf in elkaar flansen. Maar ik wil nooit meer anders dan konege!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:30

Ik kwam toevallig via Facebook de slowfeeders van PaardEerlijk tegen. Iemand ervaring met de extra sterke met maas van 3x3? Ze verkopen het ook per meter.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:53