Duhelo schreef:Hoe is jullie ervaring trouwens met slijten van tanden? ik heb nooit opmerkingen gehad over de tanden van mijn oudste paard. Ook vorig jaar niet, vroeg de tandarts dit jaar of ze lucht zuigt? euh, nee, hoezo?
Haar voortanden zijn blijkbaar helemaal afgesleten. Vroeger kregen ze uit een hooinetsysteem hooi of los in de trog, laatste jaar krijgen ze hooi uit een weideruif met een net boven (dus niet meer eruit trekken uit iets hangends maar meer "grazend"), kunnen haar tanden daarvan zo hard slijten?
Hier bij mijn pony helaas sinds 2 jaar ook slijtage aan de voortanden. Hoewel hij al jaren daarvoor uit verschillende slowfeeders heeft gegeten en nooit problemen had. Het is begonnen in de winter toen hij grof hooi uit een heel stevig net kreeg wat denk ik de boosdoener is geweest. En van de zomer is het weer een stuk verergert door zijn graasmasker. Hoewel hij eerder ook al vaak met masker heeft gestaan en nooit problemen gehad heeft. Zo'n bloempot model, vroeger met rond gat en de laatste paar weken voordat ik de verergering ontdekte met een rechthoekig gat.
Misschien ook gewoon dat zijn tanden minder sterk worden? Hij is niet de jongste meer maar ook nog lang niet bejaard, 18 jaar, hij heeft zijn tanden hopelijk nog lang nodig.
Vorige winter was hij ook heel agressief met eten uit zijn netten, heel de bak ging mee de lucht in zoals ik hierboven ook ergens lees. Maar toch kreeg hij er zeker genoeg uit uit. Ik weeg altijd ongeveer wat ik bijvul en hij at nog ruim meer dat nodig voor zijn grootte.
Ik ben nu een beetje aan het oriënteren op iets met minder maar grotere gaten zoals die hooi ballen of die zwarte zakken, weet even de naam niet. Zodat niet die draadjes van netten over hetzelfde stukje tand blijven schuren.