[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:50

Paradise123 schreef:
Wat een leuke PP's zie ik voorbij komen zeg! bij ons zijn we ook druk bezig met de aanleg van de (Schuil) stal, dus de PP mag nog wel even wachten. maar nu ik dit zo lees kan ik echt niet wachten :') :j
Wordt bij ons wel een uitdaging, omdat we (helaas) niet zo'n groot stuk grond hebben, we moeten genoeg nemen met 3000m2 (uiteraard proberen we er nog 2 hectare bij te kopen 8-) ) dat wordt dus erg praktisch nadenken *D :j

Ik heb ook maar 300 met het huis erop, varkens 1 pony, 1 paard en 1 grote pony. gaat prima

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:51

Cemlys, kot daar nog zand overheen?
Klei lijkt mij echt verschrikkelijk

Celebi

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:58

Ik zag nog iemand om een plattegrond vragen geloof ik. Deze heb ik recent getekend. Was enorm veel aan het schuiven met de mesthoop en was al bezig met creatieve uitspattingen van heggen en mogelijke poeltjes (al weet ik helemaal niet of dat daar mogelijk is, maar dan maak ik er wel een heuvel van :') )

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:05

Het verschil tussen de gewone en zwarte walnoot kun je het beste zien aan een noot zelf. Heb je die toevallig gezien? De gewone walnoot heeft een gladde dop, zoals je ze kent uit de winkel. De zwarte walnoot is heel grof en ribbelig.
Hoe groot is het oppervlak Celebi?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:15

Nee geen idee.. Toch maar afwachten op wat voor noten het uiteindelijk zijn dan.. 8)7

Het stuk op de foto is ongeveer een hectare. Dat hoekje 'tuin' rechts onderin niet meegerekend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:29

Lynn_Nikita schreef:
Cemlys, kot daar nog zand overheen?
Klei lijkt mij echt verschrikkelijk

Ja er komt nog een laagje zand bovenop, ook om ze op te vullen.
Ja klei heb je in combi met paarden niets aan. Het is glad, diep, en er blijft zeker een kg onder elke schoen of hoef plakken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:33

Over dat paaltjes dillemma: Kun je geen creosoot palen krijgen? Die verkopen ze hier nog gewoon bij de agri winkels. Die staan hier (net als de geteerde) jaren! Die tuincentrum palen zijn echt hopeloos.

Een snelle google zoekopdracht leert mij dat die nog gewoon goed te krijgen zijn. En dat is het 'moderne' alternatief voor geteerde palen.
We hebben het in dit topic al vaker gehad over duurzaamheid van palen. Lastig is dat hoor. Is een houten paal met creosoot beter of slechter voor het milieu als een kunsstof paal? Lokaal? of globaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een nieuw paard erbij (van mezelf). Die heeft 1 van mijn andere merries tot nieuwe bff gebombardeerd hahaha <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:58

Wat heerlijk robijtjah

oh over nieuwe paarden erbij: Ik heb dan ook wel een mooie update.

Ik kocht begin dit jaar ook ene nieuwe. Die vooral op sportstallen gestaan had tot dan toe. De eerste dagen echt he-le-maal van haar apropos dat ze niet opgesloten werd. Binnen, buiten, binnen, buiten, binnen. Eerst nog een paar dagen/ weken apart na een eerste totaal mislukt koppelpoging. Heel heftige hormonale reactie op elkaar. Dekken, dinosaurus gillen in de nacht. Ijzer eraf getrapt, beest kreupel. Gaan die voeten het redden zonder ijzers, brokkels. Heel heet en onrustig in het begin. Aftasten hoeveel dekens zo'n nieuwe nodig heeft (gekozen voor te weinig dus ze schoot door in haar vacht). Gaat dat werken om samen te eten?
Dan ga je je bijna afvragen of jouw manier van houderij wel de beste is -O- Want het levert in het begin echt wel meer vragen op dan individuele houderij.

Maar als ik ze nu dan zie staan :+:
Zo wijs en blij met haar maatjes. Zo vanzelfsprekend. Zoveel meer rust (maar toch aangenaam heet blijven in het werk). Heerlijk gewoon.

Ik moet nu voor de komende winter alleen nog 1 ding regelen: een grotere ligplek. Met 2 grote was het nog heel goed te doen om daar gewoon een stal voor te gebruiken. Met 3 grote heb ik 1. meer ruimte nodig 2.een grotere opening in die ruimte nodig. Gelukkig hebben we daar een mooi groot hok voor van 6 bij 3 met opening van 6m + een stuk overstek. Dat moeten we alleen dan even leegruimen/omwisselen.
Eigen schuld dikke bult als je paarden gaat sparen.

En dan wil ik het af en toe wel van de daken schreeuwen dat je ook sportpaarden zo kunt houden. Dat het (bijna) alleen voordelen heeft. Het enige jammere daaraan is dat heel veel info die je kunt vinden hier over, die breed toegankelijk is, gaat over sobere paarden. Dus gebaseerd is op schraal voeren en geen gras. Veel nuttige info hoor. Maar daar zou ik het niet mee gaan redden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:19

De introductie in een pp vind ik tot nu toe waardeloos. Hoe je het ook doet, er is gewoon (bij ons) minder ruimte om te draaien en weg te gaan op de paden (4 mtr breed). We proberen het zoveel mogelijk te doen op de wei maar die moet echt dicht na een paar uur want zoveel gras kunnen ze niet hebben. Wij hebben er eentje die ook van die dino geluiden maakt. :D Veel stress vind ik, zo die eerste week. Voor de paarden maar ook voor ons.

Maar goed, daarna ga het zich voegen en uiteindelijk is het zo heerlijk dat ze keuze hebben waar ze willen eten, hangen, slapen, spelen. Ik zou niet anders meer willen.

Paradise123 schreef:
Wat een leuke PP's zie ik voorbij komen zeg! bij ons zijn we ook druk bezig met de aanleg van de (Schuil) stal, dus de PP mag nog wel even wachten. maar nu ik dit zo lees kan ik echt niet wachten :') :j
Wordt bij ons wel een uitdaging, omdat we (helaas) niet zo'n groot stuk grond hebben, we moeten genoeg nemen met 3000m2 (uiteraard proberen we er nog 2 hectare bij te kopen 8-) ) dat wordt dus erg praktisch nadenken *D :j

Uitdagend, op zo'n klein stuk! Hoeveel en wat voor paarden ga je er op houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:46

Echt? Hier gaat het eindelijk altijd heel makkelijk. Paarden kunnen prima uit elkaars zicht staan en rond en van elkaar weg. Zou dat verschil hem dan toch in de brede paden zitten? Die van ons zijn ongeveer 10 meter breed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:52

Jij hebt bredere paden inderdaad en meer bomen dus meer ruimte om uit t zicht te staan. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:58

Nou, veel ruimte kán ook een nadeel zijn :+ .
Hier hadden ze de eerste keer genoeg ruimte om hard hard hard te gaan. Ik kon wel janken. Dacht dat ik ze allebei kwijt ging raken. En ik ben best wat gewend.
Het werkte toen, voor deze combi, het beste om eerst weken te wennen langs een dubbele draad. (en de hormonen te laten bekoelen)
Tussen mijn 2 ruinen (toen hengst en ruin) werkte het dikke prima om ze gewoon bij elkaar te kwakken op een stuk gras. Het is per combi/groep gewoon zo verschillend heb ik gemerkt.

Over die hormonen: we zijn gegaan van 20 dekactie in een uur naar hooguit een gilletje per dag eens in de zoveel tijd. Onvoorstelbaar dat dat zo heftig kan uitpakken. Zowel bij de merrie (6j) als de ruinen (10 en 26!!!!!!j) . En daarna zo rustig kan worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:33

Ik merk bij introductie dat de breedte van de paden van belang is, maar ook de mogelijkheid om de ander “om de tuin” te leiden. Dus op een breed pad alsnog een stukje draad zetten (dus twee iets smallere paden parallel aan elkaar), of een vakje in het pad zodat je een soort rotonde creëert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:57

Hmm ik snap heel goed wat je bedoelt. En ik denk dat dat zeker zou kunnen helpen. Op zo'n manier staat de hooibak hier onder de overkapping en dat bespaart een hoop gedoe inderdaad.
Maar 1. dan moet je dat dus allemaal inrichten voor introductie (en goed zichtbaar maken, want 2)
en 2. als een paard dat helemaal niet kent ben ik wel benieuwd hoe ze daar dan op reageren. Zou de nieuwe dan niet juist nog veel meer in de war zijn? Zo'n paard als die nieuwe van mij. Die alleen op stal op of paddockje en eigen weitje heeft gestaan een paar jaar. Die moet dan én op andere paarden letten én weer op de omgeving leren letten. Die zou je dan eerst weer een paar dagen de omgeving moeten laten verkennen in haar eentje denk ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:46

Ik denk dat zo eentje eerst moet leren wat 24/7 buiten is, en als dat een beetje geland is, steeds meer ruimte te ontdekken geven. Het zal bij zo’n paard langer duren dan eentje die als 24/7 buiten staan gewend is en/of zelf uit zo’n soort kudde of van zo’n soort plek komt.
Dus in het begin zou ik die laten wennen aan 24/7 buiten en als dat goed gaat steeds de huisvesting aanpassen naar meer ruimte voor de nieuwe. Eigenlijk moet die het hele terrein kennen voordat je de introductie in de kudde doet. Of je moet ‘m eerst koppelen met eentje die de weg kent en daarna gaan schuiven met de groepen, zodat de nieuwe het terrein kent voordat alle paarden bij elkaar gaan.
Bij het toevoegen van een derde is “groep” en “kudde” en “alle paarden” natuurlijk wat beperkter :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:03

Hier gaat het eigenlijk altijd wel soepel, de introducties. M'n draver was er nooit zo happig op maar paste zich wel aan, en die is nu zelf bij een nieuw huisje met een vast maatje ipv in de kudde. Daar had hij meer onrust van.
Enkel de tinker heeft langer geduurd, maar dat was omdat die 24/7 op stal stond voorheen en geen idee had wat haar overkwam toen ze bij ons kwam.
Straks als we de 3 hectare erbij hebben is er ook meer plek voor de introducties.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:16

Ik kom weer even binnenvallen, lees alles mee maar het gaat zo snel dat het vaak niet verder komt dan lezen. :=

Maar heeft er hier iemand ervaring met gras inzaaien? In het voorjaar gaat de verkoper van ons nieuwe huis voor ons gras inzaaien (ongeveer 15ha), maar we moeten wel zelf voor het zaad zorgen. Echter zie ik door het gras het gras niet meer. :Y)

Heeft iemand tips of waar ik terecht kan voor info en tips? Moet tegen flinke vorst kunnen in de winter (-30) en laag in suikers (liefst hoog in energie en hoog in eiwitten, komen jonge paarden op te lopen), goed tegen afgrazen kunnen (niet te kort uiteraard), enz. En liefst ook een beetje betaalbaar voor 15ha.

Eerste jaar gaan we hooi er van af halen, waar kan ik tips vinden wanneer je beste kan maaien voor de goede waardes (lage suikers, hoog energie en eiwit)?

Zijn er misschien goede website en/of boeken over goed weide management? Ook over onderhoud wat betreft bemesten en kalken en dergelijke? Laaaang geleden op school ooit gehad, maar het is een beetje verwaterd. _O-

En even iets heel anders, zijn er hier mensen die zelf mest onderzoek doen en een cursus gedaan hebben?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:06

Hier goede ervaring met Horse & Habitat, die stelt een zoveel jaren plan op wat je elk jaar moet doen, geeft zaai en bemesting advies en kan alles heel duidelijk uit leggen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:21

Die had ik inderdaad gevonden, maar ze zit in Nederland en ik in Zweden. Al kan ik uiteraard wel eens contact opnemen natuurlijk.

Graszaad daar kom ik echter uit op 100.000-120.000 euro voor het aantal hectare dat ik wil inzaaien, dat wordt iets te veel zeg maar. :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:01

Het is toch ongeveer 15 kilo per hectare als een machine het zaait?

Je hebt gras voor begrazing en gras voor hooien. Dat voor hooien is wat diverser en dat voor begrazing kan beter tegen vertrapping en afgrazen.
Maar als je weidezaad zaait en paarden erop zet heb je na verloop van tijd ook een eenzijdigere grasmat doordat alleen de sterkte soorten overleven. Dan is het zonde om een duur mengsel te kopen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:18

50-60kg per ha en 30kg doorzaaien staat er. 130 euro per 10kg, maar er staat een 0 te veel bij de vorige berekening. _O-
11.700 euro is het dan.

Moet nieuw ingezaaid worden, staat (of stond nu) graan op met een groenbemester. Wordt zodra de sneeuw en vorst weg is, geploegd en gesleept en daarna ingezaaid.

Dat had ik inderdaad ook gevonden, doel is weide voor de paarden dus denk dat ik ook daarop moet inzaaien? Eerste jaar hooien is ook alleen eigenlijk omdat ik de paarden eerste jaar er niet op wil, zodat het gras de tijd heeft goed te vormen zonder dat de paarden het kapot lopen of te kort af grazen. Misschien dat de nieuwe buren er een keer op kunnen grazen. Schapen schijnen het goed af te grazen of iets dergelijks?

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:28

Liever laat je ze niet ploegen, maar doorzaaien. Heb je wel een andere zaaimachine voor nodig. Groenbemesters en granen zorgen ook voor een goede wortelmat en heel stuk aan bodemleven, die start wil je niet kapot ploegen eigenlijk, dan start je als nog elk jaar op 0. Doorzaaien zou je op jaar 1 laten starten qua bodemleven en gezondheid, waterabsorbtie, enz. Kan je gras sneller beter tegen vee er op. Al is eerst begrazen met schapen en hooien nog steeds aan te raden. Naast wisselbegrazing en heel erg opletten hoe kort je gras gegraasd wordt. Lees je in in regenerative grazing/rotational grazing. Geeft meer gras, meer biodiversiteit en veerkracht en alles bij elkaar meer voer voor je dieren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:22

Misschien kun je informatie vinden op de website van Bio Ron, hij heeft vaak boekentips met info die jij zoekt Quir.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:25

Hebben jullie ook zo'n last van kraaien? Met de droogte zaten ze hier al, maar waren ze vooral erg druk met de mest. Nu is de grond wat natter, komen er natuurlijk wat beestjes naar boven. En die kraaien woelen mijn weitjes enorm om. Op sommige plekken is het alsof de wilde zwijnen er hebben rond gelopen :=
Is het aan te raden om dit opnieuw in te zaaien (heb nog een kruidenmengsel liggen)? En wanneer is dan handig? Want nu verdwijnt het zaad nog regelrecht in wat vogelmagen vermoed ik :+