Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:34

Hier krijgen de ponys een uitloop met schuilstal en paardlief gaat zomers tussen 2100 en 2300 naar binnen en s winters als ik uit werk kom, ergens tussen 1700 en 1830. Dan is ze dr ook wel klaar mee en wil ze naar binnen. S morgens geen vaste tijden en als ik wil uitslapen krijgt ze extra hooi om de uren te overbruggen, heb dr niet horen klagen, dus volgens mij kan ze er prima mee leven.

De zandbuikshet begint actiever te worden en meer te spelen, hoop dat t komt doordat ze minder kg zand mee sleept, dat gun ik dr wel.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:43

Wat het kost weet ik ook nog niet :')
Maar het gaat niet op klei werken nee hihi.. het werkt hier omdat er mooi geel zand onder het zwarte zand zit. We zitten dus sowieso al op zandgrond, alleen is de onderlaag nog beter dan de bovenlaag :P
Mooie foto's :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:03

Morning :-)
Heb vooral veel meegelezen de laatste tijd, want druk met veel dingen.

Prachtig zand Utopia! Wat een mazzel en wat scheelt dat in de kosten!

Qua hooi, hier ook lastig. Weet nog niet wanneer de paarden komen en hoeveel (2 of 3). Dus heb het afgestemd op de voersnelheid van mijn vriendin haha. Heb nog 12 midibalen en heb er 35 bij besteld. Maar de boer heeft er 40 van gemaakt. Is gewoon hooi, maar dan gewikkeld.

Wij hadden met het grondwerk onze afvoer naar de sloot tijdelijk dicht gemaakt. Na de vele regen stond de vijver aardig vol (land op afschot werkt in de praktijk joehoe) en op het pad dat nog opgehoogd moet, stond veel water.

Dus duiker opgezocht en vrij gemaakt en toen ging het in een moordend tempo naar de sloot :-)

Binnenkort op de planning: de bult klaar maken, mestplaats aanleggen, draineren, stal afmaken, weidepalen zetten. Genoeg te doen. Zucht ;-)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:10

Dat wordt heel mooi!

Dais mooie foto’s! Ook dat ze zo samen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:19

Bij ons zit dat zand ook al op 40 cm maar dat heb je mooi kunnen zien. Keren gaan wij hier dus ook wel meer laten doen :D

Erg fijn plekje voor de oudjes zo Natasja!

Mooie pre foto's dais!

Doe mij zo'n water afvoer :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:26

Dais mooie paarden!
Olympia, druk bezig dus, maar wordt geloof ik erg mooi!

Ergens wel jammer dat wij te weinig ruimte hebben voor een track, dan houden we geen gras over helaas!

Ohja, misschien een goeie voor iedereen hier, wij hebben voor het overige hooi dat niet in het schuurtje past een zeecontainer gekocht, die komt nog op de wei te staan en daar komt al het hooi en stro van dit jaar in te liggen :D

Utopia, haha inderdaad nu we het over konijnen hebben, hier ben ik _O-

Edit: gisteren m’n pony’tje nog gepoetst, hij bleef heel braaf vaststaan en kon z’n voetjes mooi krabben, hij is eind juli als 2 jarige groen gekomen dus ik ben erg trots op hem! <3

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:42

Agosh, wat een dotje <3. Wat een leuk kleurtje ook!

Olympia96, ideaal zo'n afvoer!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:06

Welkom aan de nieuwe!

Mooi Utopia!

Olympia96 wat een water zo zeg pfff

Dais wat lijken je paarden op elkaar zeg! Wel heel mooie fotos <3

Wat een leukerd Tarzan! Inderdaad een heel gaaf kleurtje!

Ik ben al een paar dagen verkouden _-:( Had begin van de week op kantoor moeten zijn maar dat werd hem niet dus. Begin me nu wel wat beter te worden, ik heb alleen nog slapeloze nachten dus dat is wel een beetje vervelend (understatement)
Ik denk trouwens dat de pony hier hengstig was en daardoor aan de dunne. Dat is wel heel laat in het jaar, of niet? Ze gedroeg zich maandag zo anders en gister stond ze enorm naar de ruin te piepen en dat doet ze anders ook nooit. Met werken gister leek ze wel weer gewoon zichzelf

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:08

Ik heb liever een goede paddock met track dan gras. Die track geeft het hele jaar plezier en een betere kwaliteit van leven. Gras maar een paar maanden.

Mijn merrie is momenteel ook hengstig. Kan best hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:11

Mooie foto's komen hier voorbij :j

Hier juist geen track, want ze hebben het jaar rond voldoende gras en zie dan geen meerwaarde voor een track waar ze paadjes in gaan lopen. En het dan wel nat word terwijl ik ze zo het hele jaar door met droge voeten heb staan.

Dus zo zie je maar iedereen wil wat anders :)
Gelukkig kan dat aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:12

Welkom nieuwe mensen! Veel plezier hier.

Zie allemaal weer mooie foto's en flimpjes voorbij komen.
Mijn paarden maken er werkelijk helemaal niets van of ze nu in het stikdonker of op klaarlichte dag verplaatst worden. Ze staan bij mij overdag in het land en 's nachts in de paddock, maar de tijden zijn nogal wisselend. Net een beetje hoe het, het beste uitkomt voor mijzelf. Vanmorgen om 6 uur op het land gezet.

Maartje hier ook flink verkouden! Mocht ook niet naar kantoor en heb een corona test gehad, nog even wachten op de uitslag, verwacht hem vandaag te krijgen.

Beterschap!

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:13

Hier gaan de paardjes in de zomer dag en nacht naar buiten (overdag wei 06.00 -17.00, nacht paddock). In de winter gaan ze overdag op de paddock en 's nachts op stal, ze gaan dan rond 6.00 naar buiten en rond 18.00 naar binnen (ligt ook beetje aan het weer, als het heel bagger weer is dan wat eerder naar binnen, bij mooi weer later naar binnen :). In het weekend gaan ze hier ook wat later naar buiten, meestal tussen 7.00-8.00 uur, maar met genoeg hooi in de stal vinden ze dat geloof ik niet erg.

Dat ziet er erg mooi uit Utopia ben benieuwd naar het eindresultaat!

Dais wat een mooie foto's, ik moest wel goed kijken, wat lijken je paarden op elkaar :) leuk zeg.

Die pony ziet er echt cute uit Tarzan <3

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:35

Ik kan veel meer hooi opslaan dan ik nu doe maar heb daar niet zo’n behoefte aan. Ik haal mijn hooi twee km verderop. Hij heeft meer dan genoeg zegt hij en anders zorgt hij ervoor dat hij heeft (volgens mij nog niet voorgekomen). Hij werkt wel met vaste klanten en met corona is het ook al eens voorgekomen dat er niemand was toen ik het kwam halen. Hij weet ook hoeveel ik geladen krijg en dat is heus niet ineens veel meer dan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:37

Dat wordt een mooie paddock Utopia!!

Die foto's van die PRE's naast elkaar is geniaal! Dan moet je idd even goed kijken :D

Hier overdag wei en 's nachts uitloopstal met paddock dus ze staan 24/7 buiten.
In de zomer staan echt wel lang op de wei, in de winter haal ik ze meestal rond 16.00/17.00 binnen.
Dan wordt het toch al donker en zonder schuilmogelijkheid zijn ze het dan ook echt wel zat met slecht weer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:41

Ik heb geen test gedaan [***], hier begon het toen de kinderen weer een week naar school waren geweest. Onze jongste loopt al een week te snotteren, dus ik zag hem wel aankomen :+

Hier staan ze ook 24/7 buiten, dus geen tijden waarop ze naar binnen gaan. Ook voeren is geen echte vaste tijd. Ergens 's avonds nadat wij gegeten hebben. Meestal als de kinderen in bed liggen, maar soms ook daarvoor en als we 's avonds trainen altijd pas daarna. Dus globaal ergens tussen 19:00 en 22:00 :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:10

@Dais_: neem een grondboor en boor een gat tot op 70 cm diep. Dan weet je zo of er zand onder zit en hoe diep.

Mooie foto's voorbij zien komen !!

Een PP (track) is vooral voor paarden die niet (veel) op het gras mogen en dat zijn er meer dan je zou denken.
Ik zou ze ook graag meer gras bieden, maar als ze zich er ziek aan eten... waar doe je het dan voor ??

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:30

Schadows17 schreef:
Hier gaan de paardjes in de zomer dag en nacht naar buiten (overdag wei 06.00 -17.00, nacht paddock). In de winter gaan ze overdag op de paddock en 's nachts op stal, ze gaan dan rond 6.00 naar buiten en rond 18.00 naar binnen (ligt ook beetje aan het weer, als het heel bagger weer is dan wat eerder naar binnen, bij mooi weer later naar binnen :). In het weekend gaan ze hier ook wat later naar buiten, meestal tussen 7.00-8.00 uur, maar met genoeg hooi in de stal vinden ze dat geloof ik niet erg.

Hier inderdaad ook ongeveer dit ritme. In de winter staan ze bij serieus vies weer ook wel eens wat langer op stal. Vinden ze helemaal niet erg zolang ze er hooi hebben. Heb ook dagen dat ik ze buiten zet, ze direct de schuilstal inlopen en vervolgens daar de hele dag met z'n tweeen op 3x3 staan :+
Maar dat is wel het fijne van aan huis, zie je dat ze het niet naar hun zin hebben in de regen en wind kunnen ze makkelijk wat eerder binnen en op mooie dagen blijven ze graag wat langer staan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:48

Persoonlijk heb ik ook liever het hele jaar gras ipv alleen maar een track. Ik zet ze nu met nat weer op de bestrating/paddock en als het weer even droog is zoals vandaag gaan ze de wei weer op. Ik heb 1 wei die ik goed hou en 1 wei waar ze ook in de herfst/winter op lopen als het enigzins droog is. De goeie wei hebben we tot nu toe elk jaar gehooid.

Om een idee te krijgen.
Dit is de goeie wei
Afbeelding

En hier lopen ze jaarrond zolang het droog is op
(Wei loopt achter mij nog door)
Afbeelding

In de zomer zet ik beide weien open zodat ze nog meer ruimte hebben.

Leuk om te lezen hoe iedereen hier hun eigen visie heeft en het allemaal anders doet :D

Wel een goeie om misschien van de zomer in de nacht inderdaad een uitloop naar de paddock te maken! Daar ga ik eens over nadenken!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:56

Prachtige paddock Utopia, dat is wel ideaal!

Olympia zo'n afvoer wil ik ook wel :j

Leuke pony Tarzan en fijn dat hij het zo goed doet :)

Ik heb ze nu 24/7 buiten staan in een paddock met 2 inloop stallen en overdag de wei open. In het voorjaar zette ik ze wel op stal als ik zelf naar bed ging. Voor de winter ga ik even aankijken of ze uit zichzelf genoeg schuilen en liggen met de stallen gewoon open.
Het is de bedoeling dat ze in de winter ook nog een paar uurtjes per dag op de wei komen maar ik weet nog niet hoe het zich gaat houden, het is wel zandgrond.

Hooi laat ik zo veel brengen als ik zin heb om de schuur in te kruien in 1x, rond de 100 kleine pakjes en dan ook nog stro. Ik kan meer kwijt maar omdat alles door een klein deurtje moet met de kruiwagen doe ik liever niet te veel in eens. Ik verbruik nu 1 klein baaltje per dag voor 2 paarden en dat zal in de winter wel verdubbelen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:14

DubbelDun schreef:
@cheybinky: met een paar honderd m2 kun je al een paddock paradise maken met een flinke schuilstal.
Succes met het huis kijken :)

Hoi! Ja geluk bij een ongeluk dat ze op weinig gras moeten, en natuurlijk wel voldoende hooi.
Verder staat er op het erf een goede schuur van 20x8 m. Daar zouden dan 2/3 binnen stallen in gemaakt worden, en een schuilstal is ook de bedoeling ! Over een PP had ik eigenlijk nog geeneens nagedacht, wel is dat een leuk idee.

Wie heeft er hier een Paddock Paradise op een relatief kleine ruimte ?
Hoe groot de grond voor de pony’s is moet ik dan bekijken, het is altijd maar vertekend beeld op foto’s. Het ziet er ook nog eens dramatisch vergroeid uit dus hoe groot het echt is, is erg moeilijk te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:17

Ik weet niet wat relatief klein is, ik heb nu net iets meer dan een halve hectare in gebruik denk ik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:17

Ik denk dat de indeling van wei/track ook afhangt van de ondergrond en het type paard. Hier is het klei en dat is gewoon drama. Na 2 buien glijden ze alle kanten op en de wei gaat daar ook helemaal van kapot. Wil ik ze volgend jaar gras bieden dan zal ik de wei in de winter toch dicht moeten gooien, maar ik wil ze wel veel buiten hebben. Om die reden overweeg ik een paddock met een track(je) er aan. Dan kunnen ze toch lekker wat bewegen en bij mooi/droog weer gooi ik een weitje open.

Nouja, dat is de theorie hè :D.

DubbelDun, de grond is zo hard dat ik niet verder kom dan 30 cm. Binnenkort met de benzine grondboor ga ik het weten :D.

Marloes, dat is ideaal dat het zo kan met het hooi. Mijn hooiboer zegt gewoon 'op is op' en dan heb je gewoon pech. Om die reden maar gelijk voor een heel jaar gekocht.

Schadows, ze zijn ook familie van elkaar. Daar kwam ik pas achter toen ik haar paspoort in handen had. Ik heb haar ongezien gekocht van een bevriende Spanjaard.

Maartje, mijn merries zijn ook hengstig, dus dat kan prima. Veel beterschap, hopelijk geen corona!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:59

cheybinky schreef:
Wie heeft er hier een Paddock Paradise op een relatief kleine ruimte ?

Ik :)
Ik heb op hooguit 500 m2 een track, een postzegelweitje, 2 paddocks en 2 stallen en een schuiltent. De track is nu even dicht vanwege vallen groene eikels en straks blad, maar als die open is kunnen ze rondjes lopen (ook in volle galop) zonder 'op het eind' vol in de remmen te moeten.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik 2 ponies had die beide gevoelig voor HB waren en beide al flink op leeftijd zijn/waren (34 en 23), dus de noodzaak om te rennen was er niet meer zo :)

Hier een schematische tekening
Afbeelding

In het echt krijg je net niet alles in 1x er op

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:06

Mooi hek heb je er om. Zo’n hek wil ik ook wel. Maar is zo duur!
Voor Bliksem zou het ideaal zijn. Stomme ding is al een paar keer ontsnapt.

Heb op dit moment ook weinig ruimte voor de paarden. Maar ze redden zit goed met de beperkte ruimte. Sprintjes trekken lukt ook nog prima.

Leuk om alle verschillende paarden stekjes te zien. Mooi inspiratie op doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:13

Ik ben er ook erg blij mee; onderhoudsvrij en zolang ze geen al te kleine hoefjes hebben ook best veilig.
Langs de weg is het 1.75, bij de oprit en binnenin is het 1.25.
Qua prijs is het te vergelijken met een houten omheining met 2 leggers, ik meen iets van 17/19 euro per m' afhankelijk van hoogte en aantal vaste palen.