Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:40

Ik heb een mfsc. Nog van mijn vorige paard. Toen ik fleur net had leek het wel te passen, daarna is ze flink afgevallen en nu wel weer mooi op gewicht met spieren erbij maar het wipt toch en daar reageert ze ook duidelijk op. Dat wordt nog een bontje proberen aangezien die daar net wat smaller van wordt en anders de verkoop in. Is toch niet zo’n heel fijn zadel, heb alleen een hekel aan de zadeljacht waar je dan op moet :\

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:30

Oh kan echt niet tegen uitbrekende dieren. Ik heb daar echt een hekel aan.
In mijn fokkerij hou ik daar al jarenlang rekening mee.
Stukje karakter.
En in de omheining wil ik altijd gaas aan de buitenkant. Anders slaap ik niet goed. Stel dat de stroom het eens niet zou doen.
Niks voor mij, alleen lint als buitenomheining. Overdag vind ik dat minder eng. De nacht is toch anders.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:33

Ik ben blij dat ik dat soort ongelukjes nooit heb gehad met de kids hahah.

Bestrating vind ik groot zat. 4m x 12 m. Daar kan ik dan eventueel al 2 hooibakken neerzetten of 2/3 netten aan de muur bij de stallen maken.
En mocht op den duur blijken dat het te smal is dan trek ik er gewoon een meter bij aan.

Melle staat al 2 jaar stil :x
Sinds we verhuisd zijn...
En met Amel moet ik nodig aan de gang en eigenlijk met Summer ook. Die is inmiddels 3.5 en ik wil haar misschien betuigen. Ze is te klein om op te rijden .

Ik slaap snachts prima, ook als ik weet dat ik vergeten ben de stroom er op te zetten.
Heb brave paardjes :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:38

De eerste nacht stond de shet ineens in de wei in plaats van op de paddock, we hadden toen onder de houten buitenomheining nog geen stroom dus toen heb ik geen oog dicht gedaan die nacht. (En de marktplaats advertentie al klaar :') )

Vraagje: mijn shet heeft echt een meeega vacht en heeft ontzettend jeuk. Ik voel geen korstjes/ schilfers en zie ook geen luizenlarven zitten. Kan dit gewoon zijn omdat het te warm is voor haar vacht? Ze heeft op haar schouder aan beide kanten zich al helemaal kaal geschuurd. Zielig. :(:) Ik overweeg een stukje te scheren om te kijken of ze dan haar warmte beter kwijt kan. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:06

Nou ja. Ik heb er idd ervaring mee en bleken na tig keer zoeken en kijken toch luizen te zijn.
Echt een explosie aan luizen. 2 keer gewassen met cebacil en ze waren weg.

Beter een shet in de wei, dan bij de cafetaria :’)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:07

Heb laatst nog een shet de onderkant van de hals geschoren, omdat hij het te warm had.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:08

Kaal schuren kan van opgedroogd zweet.
Vaak duidt het op luizen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:20

Hier ook een shet die we scheren omdat ze het anders te warm heeft en gaat schuren. Doet echt wonderen.
Is nu ook hoognodig. Stond afgelopen zaterdag op de planning maar even uitgesteld aangezien we vrijdag op de kliniek hebben doorgebracht.
Ze had een pussende wond onder haar kin, röntgenfoto's laten maken en het is een doorgebroken kieswortelontsteking. Antibiotica meegekregen en deze week overleg met de chirurg.
Advies was door de CT om te bepalen hoe precies en wat de beste behandeling is.
Maar de AB lijkt zo goed aan te slaan dat we dat eerst 2 weken totaal geven om te kijken of het dan oplost.
Zo niet of als het terug komt gaat ze alsnog door de CT.
Leuk zo een shet :Y)

De dame in kwestie met mn dochter vanmiddag:

Afbeelding

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:52

Claudia, jouw stalproject lijkt enorm hard op wat wij gaan doen! Wij hebben een schuur van 15m lang en 9m breed, de muren zijn ook 2m hoog aan de zijkant en 3m aan de nok. Wij gaan het gelijkaardig verbouwen, wij moeten wel binnen het bestaande volume blijven. Omdat we de vloer wat willen ophogen en omdat het dak hoger moet, moeten we dus de stal inkorten.

Waarschijnlijk gaan we naar een lengte van 12 m, zodat er 4 stallen in kunnen van 4m breed. Onze oversteek zal vermoedelijk 1,5m worden, aangezien de stalopeningen helaas naar het zuidwesten liggen en we dus meer last hebben van de regen :-(. Wij gaan de staldeuren niet in het midden maken, zoals bij jou, maar aan een kant, zodat de paarden makkelijker uit de wind kunnen gaan staan. Bij ons komen er ook nog schuifdeuren aan elke stal richting hooiopslag, zodat ik van daaruit ook in de stallen kan. Handig als het regent! Een stuk bestrating had ik ook liefst gehad van 5 x 12 meter, maar helaas mogen we niks extra verharden buiten wat reeds verhard is ...

Hoe hoog gaat jouw dak worden? En hoe hoog worden de deuren? Ik zal binnenkort ook eens wat tekeningen plaatsen. Volgende week hebben we een eerste verkennend gesprek met een architect die het gaat uittekenen.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:58

Dit is trouwens onze omheining, toen ze pas gezet was. We hebben langs buiten schapendraad gezet, zodat de honden niet bij de paarden kunnen. Het is een type speciaal voor paarden, omdat de gaten kleiner zijn zodat het niet gevaarlijk is voor de hoeven.

Afbeelding

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:58

Ik geloof dat mijn schuur in de nok 4 meter is.
De deuren heb ik nu in het midden getekend maar kan ook best zijn dat ze links of rechts gaan hoor.
Dit was slechts even mn hersenspinsel op papier zetten :D.
Deuren worden 2.20 hoog denk ik.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:25

Ik heb ook schapengaas rondom het weiland. Zit helaas wel aan de binnenkant van de palen, dus ik moest met de stroomdraad op sommige plekken wat creatief zijn om contactpunten te verminderen. We hebben een paard die nooit maar dan ook nooit uitbreekt. en een shet die het ook allemaal niet zo kan boeien. Blijft rustig in de paddock met maar twee stroomdraadjes. Zo blij mee! Je moet alleen niet het hek open laten staan want dan wandelt ie rustig weg..... Goed dan overkomt ons ook maar twee keer ... tot nu toe...
De geit daarentegen loopt gewoon onder de stroomdraad door. Prima niet erg. die staat dus nu overdag lekker in het weiland grasjes te eten... De paarden in de paddock... Met dit stel maak ik me niet zo druk over schapengaas. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar ik acht de kans echt heel klein...

Van het voorjaar gaan we een stuk van het gazon bij het weiland trekken. Er moet over een breedte van 25 meter wat paaltjes gezet worden. Daar komt kippengaas langs. In de tuin lopen dan mijn krielkipjes en die heb ik dan weer liever niet bij de paarden in het weiland lopen.

Mijn paardenstal met twee boxen stond er al toen we het huis kochten. De paardenbox is 3,5 bij 3 maar mijn oma paard ligt bijna nooit, niet binnen, niet buiten.... De box voor de shet en geit is 33n krappe 3 bij 3 en hij ligt regelmatig languit te snurken... Met zo'n formaatje kan dat natuurlijk makkelijk.
Ik heb de uitloop achter de stallen bestraat met omgekeerde grindtegels. Werkt heeel fijn. Elke dag even mest scheppen en één keer per week veeg ik alles helemaal schoon. Alleen bij de staldeuren zijn de tegels een beetje verzakt. Als het regent loopt daar het water naar toe . :( Moet natuurlijk weer drie vier keer naar de stratenmaker bellen om dat te fixen... Mijn supervent heeft zelf met snelbeton mooie hoge drempels gestort in de deuropeningenen zodat het niet meer naar binnen loopt.

Hij is opgegroeid zonder dieren thuis, en nu zou je daar niets meer van zeggen. Draait net zo makkelijk mee en doet alles wat ik doe met de dieren. Wij hebben kippen, konijnen, katten, vissen en natuurlijk de shet, het paard en de geit... Super fijn dat ik daar niet alleen voor sta... Ik ben namelijk niet zo van de winter , donker en regen en dan is het wel erg prettig dat hij daar weer geen last van heeft.... Hij doet nu een beetje meer dan in de zomer...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:50

Ziet er mooi uit Stella Fara. Hoe krijg je 4 stallen van 4 meter in 12 meter?

Lekker stel Karin de B

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:06

Het zijn niet alleen Shetlanders die ontsnappen :+
Afbeelding

Maar zoals je ziet hadden we toen maar 1 draadje en was op dit moment de accu leeg dus er stond geen stroom op :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:10

rover_ schreef:
Ziet er mooi uit Stella Fara. Hoe krijg je 4 stallen van 4 meter in 12 meter?

Lekker stel Karin de B

Misschien 4 mtr diep. Dan 3x 4

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:11

Die voelt zich vast Shetlander in het hart. :))

Zonder stroom zijn ze hier ook snel weg.. zelfs met 3 draden. Dan spreek ik over een 1.70m paard van de buren. Als het hooi op is in de paddock/weide verveelt hij zich al snel en probeert hij zich erdoor te wurmen. Ik heb 1x aan hun schrikdraad gehangen. Jezus wat staat 'ie hard! Moet haast wel met hun ontsnappings paard

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:18

Weten jullie of paarden forsythia en rode kornoelje mogen eten? Ik kan het niet vinden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:41

palousa_boy schreef:
Het zijn niet alleen Shetlanders die ontsnappen :+
[ [url=m/kLKfgm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar zoals je ziet hadden we toen maar 1 draadje en was op dit moment de accu leeg dus er stond geen stroom op :Y)

Gras aan de andere kant is altijd lekkerder!

@Chasey, helemaal vergeten te reageren. Ben inderdaad zwanger, 11 weekjes nu :)
Ik slik bloedverdunners (bij vorige zwangerschap pre eclampsie en vroeggeboorte) dus mag helaas niet meer rijden.
Daarom is het deze keer ook eerder bekend gemaakt als vorige zwangerschap :)

Net gesprek met de aannemer gehad. Even laten bezinken en nadenken haha.

Iemand ervaring met bestraten met zoiets als betonplaten?
Dit idee:

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:52

Ja hoor, wel ervaring mee. Kan heel fijn zijn, maar let wel op dat ze niet heel glad zijn. Dat veegt wel makkelijk, maar glibbert ook makkelijk ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:11

Mijn paard ligt vrijwel elke ochtend als ik een beetje op tijd de stal binnen kom wandelen. eergister lagen ze beide. vanaf de deur gezien leken beide stallen leeg :P
Mijn pony had zijn hoofd onder het strooisel toen bij overeind kwam.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:16

Mijne liggen veel in de stal. Beide wel. Soms tegelijk, soms om en om.
Aan de sporen te zien rollen ze ook wel in de stal. In 3x6 kan dat gelukkig ook royaal

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:25

Gefeliciteerd Karin, ik wens je een goede zwangerschap!

Daan had een verrassing voor mij toen ik terug kwam van de gym met David.
Ik kwam aan rijden en zag een bak licht uit de stal komen. Ik klaagde al langer dat ik zo weinig licht had in de stal. Dus ik had Daan zijn looplamp ingepikt en in de stal gehangen :') En aangezien hij binnen kort die lamp nodig heeft, heeft hij die vervangen voor een mooie grote dubbele tl buis verlichting. Zo kan ik 's avonds lekker nog tutten in de stal als ik dat wil :D Zat licht! Zelfs de paarden hadden zoiets van 'wow!' :')

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:35

Ik wil ook meer licht :D komt in de nieuwe stal. Heel lastig zo, moet altijd met een zaklamp.

Gefeliciteerd Karin!

Mijn merrie ligt nu stukken vaker, de dracht valt haar duidelijk zwaarder en mijn ruin ligt ook s’nachts.

Als mijn ouwe doorkrijgt dat er geen stroom opstaat is een enkel lintje ook geen probleem om onderdoor te duiken. Neemt gewoon een aanloop, hoofd omlaag en gaan...

Door dit topic krijg ik een beetje de indruk dat met de paarden aan huis er altijd wel een project is :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:40

Kim aan diva liggen úren in de paddock, luie dozen.
Lekker Chasey, lief dat hij dat geregeld heeft. Hier heb ik ook niet zoveel licht maar hoeft ook niet omdat ik normaal alles overdag kan.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:48

Zou persoonlijk beton platen zonder rand nemen.
Als de rand door roest of beschadiging losraakt is het best gevaarlijk voor paarden.