Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:58

Ik denk dan toch dat ze het nodig is

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:47

O wauw Janine, vreselijk! Ik snap dat je van de kiok ben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:18

Hetig janine, gelukkig goed afgelopen!

Kvulden gewoon onbeperkt zou ik doen. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een ander soort hooi. Heb je wat recente foto's van rosie? Een warmbloedenmens vindt een koudbloed al snel dik als deze mooi rond is. Dan vinden ze mijn kyra mooi slank terwijl ik echt baal dat ze niet aan wilt komen, zo'n hoekig scharminkel.

Kyra dus Hilary. Rij haar 5x per week: 2 keer in de bak en 3 keer buiten. Soms nog een keer longeren/slepen. Andere dag(en) vrij. En soms heb ik geen zin en doe ik ern buitenritje en de rest van de week niks :+ Ze is voor wat ze doet erg arm bespierd als je het mij vraagt, maar spieren opbouwen zonder vet is ook lastig natuurlijk. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en klein beetje gras. Na het werk kreeg ze subli ponybrok. Sinds deze week vervangen door pavo 18+ en vanaf morgen een halve schep seniores priores erbij. Ze verhaard trouwens ook al terwijl Lola dat nog niet doet :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking twenter Lola vandaag

Afbeelding

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:21

Wat vreselijk van die pony in de sloot. Is jr ergste nachtmerrie, al helemaal als er ook nog een veulen bij loopt.

Wat betreft Rosie, ik zou ook 24/7 hooi gaan voeren. Je geeft zelf al aan dat het een heel stuk makkelijker is. Ik denk dat je het beter nu kan uitproberen dan over vier jaar. Nu is ze nog in de groei. Als ze nu leert dat er altijd eten is, dan stopt ze vanzelf met schranzen. Nu kan ze dat extra gewicht, door het schranzen, waarschijnlijk wel hebben. Over vier jaar is het een uitgegroeide tinkertank waarvan je wellicht liever niet heeft dat ze tonnetje rond gaat worden omdat ze dan moet ontdekken dat er altijd hooi voorhanden is.
Qua kilo's ruwvoer valt het ook nog reuze mee. Wij hebben afgelopen winter 70 kilo per 24 uur gevoerd, voor 1600 kilo paard. Dat is echt enorm veel! Maar ze hadden het nodig. Nu zitten we gemiddeld rond de 35 kilo hooi, als ze geen gras krijgen.

Nog als tip; neem echt ruim (maanden) de tijd om uit te proberen of 24/7 werkt. Na twee weken stoppen heeft geen zin. En zorg dat er echt altijd eten is. Niet een half uurtje zonder. Dan kunnen ze er echt op gaan vertrouwen dat ze heus niet omkomen van de honger.

En ach, mijn shet is 6 jaar en zit nu alweer in een groeispurt. Maandje terug was ze me net iets te rond. Nu stopt ze haar energie weer in het groeien (en het maken van de wintervacht, zucht). Nu is ze weer keurig op gewicht. Naja, voor een shet zelfs te dun. Dus ook de 'iets te dikke fase' komt en gaat. Ik kan er bijna de klok mee gelijk zetten dat ponylief eerst rond is en daarna weer de hoogte inschiet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:23

Ik vind Kyra niet hoekig. Slank maar wel rond. Mischien eens kijken naar subli omega? Wat extra vet er in?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:27

Ik vind kyra haar plaatje niet kloppen met haar leeftijd (7) training en rantsoen. Heb paarden eigenlijk altijd zo en bijvoorbeel bo en caily zagen er een stuk mooier uit dus ben nu aan het kijken wat ze doet op iets meer voer. Ze kan qua bespiering op de croupe, om de schoft en lendenen allemaal veel.mooier denk ik. Tijd zal h et leren...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:30

Een beetje meer bilvulling en buikvulling mag inderdaad wel. Wormen / tanden gecheckt? Misschien wormen in het verleden en toch een beetje een opnameprobleem? Anders even een tijdje terugschakelen in de training. Vaak helpt het niet om veel te trainen; er moeten genoeg rustmomenten (vrije beweging) zijn om te herstellen van inspanning, anders kom je in een negatieve spiraal. Wat bespiering rond de schoft betreft: zadels hebben daar veel invloed op...

In z'n algemeenheid vind ik dat een gewoon gezond paard met gewoon gezond werk voldoende zou moeten hebben aan onbeperkt ruwvoer en een vitamine/mineralendingetje.

Wat jonge paarden betreft: ik geef les aan iemand met een 3 jarige. We zijn hem heel langzaam zadelmak aan het maken (via loswerken, grondwerkjes, lange lijnen). Voordat ik op vakantie ging, was hij overbouwd en kon je zijn ribben zien. Het gras in het weiland waar hij met z'n vriendje staat, staat ongeveer een meter hoog en als ze in de paddock staan kan hij onbeperkt hooi eten.
Na mijn vakantie zag ik hem gisteren weer (er zat vier weken tussen). Hij is niet meer overbouwd en z'n ribben zijn ook ineens weg. Qua voeding is er niets veranderd, dus hij had even een hoop energie nodig om te groeien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:19

Ik voer al jaren onbeperkt. Maar nu met het nieuwe hooi ging het ineens fout. Maar ik zal het eens anders ik kan alle netten helemaal vol vullen dat is dan nog weer het dubbele en meer dan wat ik nu doe. En dan wel alles met hooi? Kan ik dan inderdaad niet beter de baal binnen hun bereik plaatsen? Moet zeggen dat ik dat al eens met Marinka en Devita heb gedaan en toen had ik dus wel twee tonnetjes. En dat herstelde niet naar een paar maanden. Maar ik wil het gerust nog eens proberen.
Het is al te laat om nu een foto te maken, maar deze is van deze week. Daar staat ze niet zo duidelijk op. Zal morgen nog een foto maken.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:31

Caily, mss is Kyra gewoon een laatbloeier en is ze nog in de groei. Mijn warmbloed vind ik met zijn 6 jaar ook nog erg knokig. Daar zou ik ook meer bespiering verwachten. Zeker voor wat hij eet. Maar mijn juf vindt hem wel al groeien, dus ik wacht t gewoon maar af.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:45

Heftig Janine. Is ze de nacht goed doorgekomen.. ze za wel spierpijn hebben.

Kvulden, ik heb ook een tinker vanaf veulen gehad en daar zat opeens ook geen stop meer op. Toen hij in de groei was verbruikte hij het wel. Ben op een bepaald moment graszaadhooi erbij gaan voeren en dat werkte heel goed bij hem. stro schijnt ook te kunnen, maar dat eten ze hier niet. Als dat bij jouw wel opgegeten wordt, dan doe je dat er toch onbeperkt bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:47

Ik denk inderdaad dat het per paard verschilt. Mijn 4 jarige (kwpn) is al behoorlijk rond, terwijl die nog niet veel doet. Ik rij meestal 3 x per week en doe soms wat "spelletjes" in de paddock, zoals lekker inbuigen voor een wortel.

Ik heb wel het idee dat ze nog flink aan het groeien is, dus best kans dat ze straks wat "schraler" wordt. Ze krijgt elke dag een halve schep basis/sport brok van Subli en een halve schep Care4life van Pavo (ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met Pavo). Oh ja, ik geef ook elke dag een flinke scheut olie die ik bij de paardendrogist bestel (iets van goudzon olie ofzo). En verder staat ze nu 24/7 op het gras en krijgt ze 2x p. dag een strookje vers gras erbij. Ik moet met gras een klein beetje rustig doen omdat mijn pony en ruin al te dik zijn en dus niet zoveel mogen hebben...... Dat is wel lastig.

Wow Janine, wat zal jij vreselijk geschrokken zijn. Wel fijn dat het allemaal goed is afgelopen, sterkte!

En buig en strek!
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:58

Afbeelding
Ik vind dat ze er voor een 4 jarige best wel "netjes" uitziet. Uiteraard is het kontje nog een flink stuk hoger dan het 'schoffie', maar we hebben alle tijd...... :D

En effe krabben met de Lolly:

Afbeelding

En dan mag mijn pony natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-16 09:04, in het totaal 5 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:58

Zozo [***], die glimt ja als een drolletje in de maneschijn. :D

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:26

Misschien zou je ook wat meer richting krachttraining kunnen denken in plaats van snelheid Lotte. Bij snelheid train je de spieren maar ga je niet over grenzen. Spieren worden groter als de spierdraadjes 'scheuren'. Bij het helen wordt de spier groter. Dus krachttraining zoals slepen etc zou ervoor moeten zorgen dat kyra haar bips groter wordt. En het levert je ook nog een mooie bak op:) Daarnaast is het ook een heel ander type dan dat je eerder had dus daar kun je je ook op verkijken.

Jeetje wat een schrik janine! Gelukkig toch op tijd erbij.

Ah knuffelende paarden zijn altijd leuk!

Ik heb mijn boef malibu op een tshirt laten afdrukken!
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren naar junkern-beel geweest. Dat is zo'n gaaf westernfestival! Iedere keer als ik daar wegkom wil ik omscholen naar de western! Volgend jaar toch maar met de paarden daar naartoe!

Afbeelding
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:37

Caily: Lola is de dominante van de twee he? Zeker dat Kyra genoeg hooi binnen krijgt? :)

Ik vind haar er verder ook zeker niet slecht uitzien! Maar snap wat je bedoeld :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:42

caily, is het niet een idee om tijdelijk merriebrok te voeren? dit is voornamelijk eiwit en zeker als je er spieren op wilt trainen zijn eiwitten noodzakelijk. al is krachttraining dan idd nuttiger dan duurtraining zoals iemand anders ook al opperde.

en nu ga ik het bos in :wave:

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:18

Veel plezier !

Wat is de beste volgorde die ik kan volgen voor weide te maken het is nu nog landbouwgrond, en het perceel moet ook nog afgemeten worden.

Stel dat ik het heb laten afmeten en er moet gefreesd worden kan dat geen kwaad dan voor de grens paaltjes ?
Ik zou liefst omheinin zetten,freesen en dan inzaaien .. Maar weet niet of dit kan zo?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:32

Gewoon niet te strak langs de paaltjes rijden ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 12:18

Hoe is het met Bonnie?

Lief dat jullie zo meedenken. Even in het kort
- gebit is december gedaan, was toen in de basis goed, ze eet ook gewoon normaal
- ze is in december met equest pramox ontwormd en eind april met ivermectine, geen worm gevonden. Ik mest elke dag alles uit, dus daarom kan ik door met 2 keer per jaar ontwormen. (de pramox verschuiven we naar oktober, maar ze is in december bij mij gekomen)
- haar zadel is goed en heeft voldoende ruimte, ook om de schoft kan ze nog voldoende groeien.
- masseuse is erbij geweest vorige maand en vond ook dat ze meer bespiering kon krijgen nog. Wel voor een "endurance" paard erg goed in haar lijf en duidelijk bewust getraind. Haar rug zat iets vast dankzij een bruggend zadel, maar niet schokkend. Rechterschouder zat ook een beetje vast, dat is een bekend probleem en wisselwerking tussen mij en Kyra. Hier werken we met les ook aan en was ook al beduidend minder dan de vorige keer.
- het zou kunnen dat ze groeit. Haar vorige eigenaar zag haar terug eind juni en vond haar ook groter. Maar die heeft haar vanaf veulen gehad dus of het echt zo was is de vraag, plus de ijzers eronder. Maar dan nog, Lola groeit absoluut harder, die staat ook 9 van de 10 dagen overbouwd en is ook gewoon mooi rond.
- we doen ook twee keer per week dressuurmatig trainen met heeeeeel veeeeel overgangen en zijgangen. Ook buiten veel overgangen en wat galoptraining. Ze mag van mij absoluut niet meer aan een lang teugeltje wat ongebalanceerd rond hobbelen. Meer slepen wil ik zeker NIET gaan doen, dat is behoorlijk zwaar werk en omdat ik verder weinig verstand heb van mennen oid kan ik niet goed zien wanneer ze zichzelf vast zet en wanneer ze zichzelf juist gebruikt. Wel wil ik wat meer gaan longeren, maar daarvoor moest eerst haar been goed zijn. Sinds afgelopen maandag toevallig weer mee begonnen.
- rustperiode heeft ze gehad. Omdat mijn bak zo slecht was met het nare weer, en ik geen zin had om te rijden hebben we 2 - 3 weken lang 1 a 2 keer per week een buitenritje gemaakt (op een rit van 23 km na was alles onder de 8 km) en verder niet. We zijn nu sinds twee weken weer alles aan het doen. Maar dat betekent ook rustige ritjes, vriendin heeft een jong paard wat nu net mee naar buiten gaat, dus veel stappen als we samen rijden, gemiddelde snelheid onder de 7km/h, dus ze loopt echt niet alleen maar hard. Nogmaals, Bo vorig jaar deed meer.
- Kyra is idd een grai type (= rijpaard type, al heb ik gisteren op de keuring twee Tinkers gezien die ik ook in de grai had ingedeeld toen ze scharminkels waren en nu mooie ronde cobs waren, eentje zelfs reserve kampioen! (Carrera)). Maar haar type doet niet af aan hoe ze erbij staat. Het verschil tussen een scharminkel en een dikzak is in ieder type te zien.
- Lola doet niet vervelend met eten naar Kyra, dat was inderdaad in het verleden wel zo, daarom heb ik in principe genoeg voerplekken voor beide. Maar de dames staan tegenwoordig letterlijk neus aan neus of kruislings te eten :+:
- merriebrok voeren durf ik niet ivm jeukigerheid. Ook Kyra is daar helaas gevoelig voor. De meeste Tinkers verdragen merriebrok als ze veulen hebben niet eens, laat staan zonder. Daarom ook niet gekozen voor draversbrok oid, maar voor seniorenvoer.

Jouw paard ziet er supermooi uit [***] <3

kvulden, die buik die Rosie op de foto heeft vind ik meer een wormenbuik, en dat klopt ook want ze had last van spoelwormen :o

Hihi Pauline, waarom school je er dan niet een om? Mooie diversiteit, is heel goed te combineren hoor.

Ik zou eerst frezen en zaaien. Dan is er geen kans dat je paaltjes los of stuk worden gereden, dat zou zonde zijn. Wat is de reden dat je het andersom wilt doen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:46

Hallo allemaal!

Bonnie en Floortje maken het goed, ik zie niks verdachts qua spierbevangen ze trilt niet meer en is stuk aleter ook richting hengst en veulen.
Houden komende tijd nog wel goed in de gaten!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:36

Goed om te horen, Janine.

Zei je nou dat die tinker wasr je die lange ritten op maakt, pas 7 is? Kan ook zijn dat ze daarom een stuk meer nodig heeft. Die zit nog wel (of is net uit) de groei en maakt al heel wat kms. Dan hebben ze best wat energie nodig. Pulp en luzerne niks? Zit ook veel eiwit in en in verhouding weinig suiker.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:37

Gelukkig janinevv, wat zul je geschrokken zijn.. Vreselijk. Wij hebben hier ook veel sloten en de schapenboer heeft er niks voor staan, heb al meerdere keren lammetjes uit de sloot moeten vissen. Zo sneu. Hebben jullie er wel een omheining voor? Heb daar misschien over heen gelezen.

Van slanke of juist stevige tinkers geen verstand..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:58

Jaa hebben omheinig alleen was deze tijdelijk weg invb hooien maaien van ander stuk land, nu staat er weer omheinig voor.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:12

dan hoef je je geen zorgen te maken dat het weer gebeurt. Dat scheelt misschien een beetje. Sterkte voor je kleine schatties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:36

Fijn dat het goed gaat met je 'kindjes' Janine!

Caily als ik jouw verhaal zo lees, doe je het volgens mij prima. Ik zou zo ook niet veel anders of beters kunnen bedenken. Ik heb met mijn vorige paard goede ervaringen met Omega 3-6-9 van Subli in combinatie met ponybrok van Subli. Moest vrij snel al minder gaan voeren omdat ze te vol werd.

Merriebrok zit toch een hoog gehalte eiwit in? Zat er zelf al eens aan te denken ivm spieropbouw. Eiwit is dan essentieel.

Gaaf tshirt PaulineH!