Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:33

6 weken toch?!

DD jij Had ook gras gezaaid op geel zand toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:38

Ja, het staat nu 4 a 5 cm hoog en groeit als kool :D

Mijn enige zorg is dat als de paarden er op mogen (over ?? weken) dat ze het mulle zand niet helemaal intrappen en de 'wei' een kuilenbende wordt. Niet dat ik bang ben dat ze er gaan lopen racen (gras is 'kop naar beneden), maar het blijft wel 500 kilo :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:40

Naath86 schreef:
Even uit de meeleesmodus.. hoelang wachten jullie met het hooi opvoeren wat jullie nu binnen hebben? Ik heb het hooi zo goed als op maar kan morgen nieuwe ophalen. Zou ik dit direct kunnen geven of moet dit nog even laten liggen?

Dat is heel afhankelijk hoe droog het was toen het gebaald werd.
Meestal droogt het nog na (en fermenteerd dan), dan kun je het na 6 weken voeren. Als het heel droog was dan kun je het eigenlijk meteen voeren. Voel je met 3-4 weken toch dat het warm is van binnen dan kun je het beter even niet voeren, want dan gaan de paarden aan de dunne.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:42

Wij houden ook 6 weken aan voor ons voordroog

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:47

En als ze nou maar 1 plak per dag krijgen? Alleen in de avond krijgt ze wat als zo ook werkelijk binnen staat in de nacht. Zou dit kwaad kunnen met dat verse hooi?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:49

Zit er boterbloem in? Dan moet je zeker 6 weken wachten i.v.m. giftigheid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:01

Alles kan. Je zult niet de eerste zijn die het doet en waarbij het goed gaat. Maar paard van een kennis werd spierbevangen van te vroeg het hooi voeren.
Kun je niet ergens 2 baaltjes kopen. Dan ben je er met 1 plak per dag ook wel.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 05:17

Gewoon ergens wat "oude"baaltjes halen,geen risico nemen.Er is vast wel iemand in de buurt die nog hooi heeft van vorig jaar ;)
In het ergste geval betaal je wat meer voor die "oude"baaltjes maar je weet wat je per week verbruikt dus daar kun je op inkopen.

Ik wacht hier ook standaard 6 weken met voeren hoor,mijn boerman heeft meestal nog wel een oude baal liggen.Is hij daar ook vanaf...hij blij,ik blij :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:34

Toen ik 2 jaar geleden paardjes kocht had ik geen idee hoe het werkte met hooi. Ik heb dus hooi recht van het land gevoerd. Was wel mooi droog. Als het warm was geweest van binnen had ik er denk ik wel bij nagedacht en gaan googlen. Maar hier is het in elk geval goed gegaan!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:41

Ik zou ook even wat oud hooi halen. Je hebt maar heel weinig nodig. Dat zijn de kosten niet. :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:43

Vraagje. Ik heb een shetlander van 27 jaar. Nu vroeg ik me af. Sinds gisteren strompeld ze met haar voorbeen. Ik heb nog nooit een paard gezien met hoef bevangenheid. Ik voer haar altijd het zelfde dus dacht niet dat dat het kan zijn eigenlijk.

Ze eet mee met het paard. Luzerne, pulp, basisbrok en hooi. Af en toe heel even op een stukjes gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:50

Kvulden...je hebt geen visiteer-tang denk ik,maar zo kun je ook proberen.Even haar beenje optillen en met een hamertje tikken op de witte lijn.

Daar mag ze niet op reageren.
Bij HB zal de voet ook warm aanvoelen en ze zal de voet willen ontlasten.Ze zal dus wat achterover gaan staan en/of niet op de voorvoet willen staan.

Sterkte hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:08

Naath ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier nog wat balen van 2014 liggen, is gewoon goed hooi, mag je zo ophalen.

kvulden, oei ik hoop niet dat ze bevangen is. Ik heb een kennis met een sletjander(sorry,, maar zo noemde mijn broer ze vroeger altijd) en die was ook van de ene op de andere dag bevangen zonder dat er ook maar iets in het voer is gewijzigd. Verder ben ik het met Tinky eens, qua testen.

Misschien is het een "simpele" hoefzweer? Het is op 1 beentje begrijp ik? Sterkte!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:22

Als je in de buurt van oost-groningen zit heb ik ook nog wel wat baaltjes oud hooi liggen hoor.

Ik neem zelf nooit het risico, wacht echt 6 weken voor het voeren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:22

Bedankt voor het aanbod maar een paar oude baaltjes regelen moet wel lukken. Het ging me meer ff om het idee om nog weer oude baaltjes te regelen terwijl ik weer mooi nieuw hooi binnen krijg!

Maar ik haal gewoon twee oude baaltjes op en dan lukt het wel!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:14

Ik heb op het hoefje getikt. Ze reageerde niet echt. Maar ze heeft liever dat ik er van afblijf. De hoef is zeker niet warm. Ze wil hem wel ontlasten.
Stel dat het wel hoefbevangenheid is. Wat moet je dan doen? En kan dat terwijl ze al zo lang dit voer krijgt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:19

Is het geen zweertje?
Als ze wel bevangen is direct van gras. Alleen water en hooi en liefst in modder zetten, dat koelt. En als je het vermoed, dierenarts bellen

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:32

Hier inmiddels toch maar aan de vliegendekens gegaan. Wel akelig, want die rotbeesten lijken voornamelijk op buik en de benen te zitten en daar helpen de dekens niet tegen :( Gelukkig heb ik wel 2 dekens met buikflap, dat scheelt weer.
Dubbeldun, las ik nu ergens dat jij iets om de benen deed tegen vliegen? Hoe maak je dat vast, hou je het veilig en van welk materiaal?
Laten jullie vliegendekens 's nachts ook om?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:40

Daarom heb ik de deken af gedaan....Ze zitten toch wel op benen buik uier en ook nog eens extra warm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:45

Ik heb weer even bijgelezen, jullie gaan snel! :))

Bij ons gaat er ongeveer 1 liksteen doorheen per week met 3 paarden.
Een Hymalaya steen van 2,5 á 3 kilo.
Vooral de 2 koudbloeden zijn er gek op.
Ze krijgen verder geen krachtvoer bijgevoerd, behalve af en toe wat brokjes die in onze zak zitten.

Wat een schattig hondje, Karev. :+:

En wat een lieve [ras].
Wij willen volgend jaar als Kim's veulen is geboren ook voor een [ras] erbij kijken.

Onze paarden staan trouwens 24/7 buiten met een grote zeecontainer als schuilstal en flink schaduw.
We zetten ze deze week niet in de wei, de pomp werkt daar niet goed.
Alleen [naam] heeft een deken op, vanwege haar ZE.

Wat sneu van je kuikentjes, Spatter. :(:)
Wilde dieren?

Vandaag is bij ons ook een nieuwe lading hooi gebracht, al hebben we op onze huidige stal heel weinig opslagplek.
Elke week worden rond de 25 baaltjes gebracht, daar doen ze een week mee.

WendyBZ, fijn dat je nu zo'n lading hooi hebt!
Daar kun je wel even mee vooruit. :D

Kirrr, dat zwembad! Geniaal bedacht.

Tinky12, daar zouden de paarden blij mee zijn, als ze dan in de wei mochten. _O-

Verder doen we het gewoon rustig aan... paarden gisteravond alledrie een koude douche gegeven.
Gisteren hebben we het voorlopige koopcontract getekend en dinsdag een gesprek bij de bank.
Maar het komt nu steeds dichterbij. :j

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:50

Spannend kbk het word steeds echter!

Gister de bak voorzien van track. Palen in de grond, draad er om. Middenin komt gras. Stelt niks voor op 10/23 meter maar ach het geeft een beetje afleiding in de winter. Zo ff graszaad halen. Vanavond inzaaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:43

Kvulden...HB kan altijd gebeuren,vaak zie je het als ze ineens teveel rijk gras krijgen maar er zijn meerdere oorzaken.
Voeten koelen is belangrijk,mooiste is lekker in de bagger.Ik heb ook wel eens gezien dat mensen een box gereserveerd hadden voor een paard met HB,daar hadden ze kokos in gedaan en nat gemaakt.Paard stond lekker in de vochtige kokos een paar uur p/d.

Vaker afspoelen is ook al lekker,als ze maar niet in het zand komen waar de zon vol op schijnt.Moet wel in de schaduw.Verder schraal voeren.Graszaadhooi,stro en evt een vitamine brok.Streng dieet dus.

Als ze geen last heeft van haar hoef,kan het natuurlijk ook hoger zitten.Misschien verdraait en een spier/pees verrekt,even hele been aftasten en knijpen in pezen.

KBK...spannend hoor en ik zie dat de partij hooi eerst gekeurd word voordat er gelost mag worden :D :Y)

Karev...ziet er leuk uit...dat is mijn pp maar dan ik het klein :D

Hier alleen dekens op als ik ze echt zie stampen (op Fax na,die heeft altijd jamaatje aan :o ),nu net lekker bij de buurman gebracht.Staan in de schaduw en vol in de wind dus vliegverkeer valt mee.Ik houd het even in de gaten en neem straks toch de dekentjes mee voor de zekerheid.Liggen ze er vast...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:24

Wat leuk Tamara!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:31

Ik ga het straks nog weer eebs goed bekijken. Ze gaat bv niet naar achteren hangen om te ontlasten. Af en toe steund ze er wel op, maar hinkt dan. Ook als ze zich omdraaid dan draait ze om de voorbenen heen. Ik heb overal wel gevoeld en gedaan. En vergeleken met het andere been. Maar kan gek genoeg niks vinden. Ook niet warmer dan het andere been.

Als ze al op gras staat is dan echt een schrale wei. Dus eigenlijk denk ik niet dat het HB is. Maar jVraagje. Ik heb een shetlander van 27 jaar. Nu vroeg ik me af. Sinds gisteren strompeld ze met haar voorbeen. Ik heb nog nooit een paard gezien met hoef bevangenheid. Ik voer haar altijd het zelfde dus dacht niet dat dat het kan zijn eigenlijk.

Ze eet mee met het paard. Luzerne, pulp, basisbrok en hooi. Af en toe heel even op een stukjes gras. Maar wat dan wel zo in eens. Zag het met in de wei zetten. Daar knabbelde ze gewoon lekker. Liep niet te veel. En vanmorgen lag ze nog in het zand. En had moeite met opstaan toen ik ging voeren en kwam aanstrompelen. :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:45

Dat klinkt inderdaad niet als HB.
Als het mijn paard was, had ik er een dierenarts bij gehaald.