[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:43

xJitskee, bedankt! 2x2 zorgt hier ook voor hele boze paarden die met spullen gaan gooien. Ga eens 3x3 proberen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:03

Spoiler:
xJitskee schreef:
Er zit op elke hoek van het net een D-ring, dus ik klik dit zo vast aan een musketonhaak.
[ Afbeelding ]
Er langs eten gaat ook niet, het is een groot vierkant net en de bovenkant (zijkant als hij in de bak ligt) rijg ik met het koord dicht, ze kunnen er dus eigenlijk niet langsheen eten. Ik heb maas 3x3, 4,5x4,5 vind ik eigenlijk alweer te groot en van 2x2 worden de dames een beetje gefrustreerd :Y) :')

Die van mij vreten gelukkig niet door, ik heb deze bak, twee XXL hooinetten van Equiculinair en twee hooikussens maat L. Daar doen ze in de winter zo anderhalve week mee :)

Heb ik met deze de juiste voor een hooibak? En hoe maak je deze vast in de bak?
4.5cm is voor mooi slow genoeg. Het gaat er alleen om dat ze het hooi niet uit de bak gooien. https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-564 ... 100x120cm/

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:38

Ik kom heel graag meelezen en heb ook eigenlijk een vraag :)

Ben op zoek naar een slowfeeder waarbij paarden minimaal morsen. In de winter kunnen grote pony en shetlander in de bak staan maar willen wij hen daar wel kunnen voeren. Beetje morsen is geen probleem en gaan we zo goed mogelijk opruimen. Heeft iemand een voorbeeld/idee voor mij? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:39

Netten of bakken met een rubber mat er omheen/onder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 00:34

SSDesign, geen idee hoe groot die kisten zijn, maar wij hebben ibc vaten en ik heb van die ej xl netten. Daar doen we een hele baal hooi in en hangen hem overdwars. Soms is een baaltje te groot en bewaar ik het restje. Alles restjes samen doe ik dan ook in een net en in een andere bak. Ze hoeven niet per se allemaal vol met een hele baal voor 4 op 24 uur zeg maar.

Kiekeboefje, onze ibc vaten zijn laag vanwege 1 shet erbij en dan morsen ze wel behoorlijk. Wij verplaatsen de bakken af en toe en tegelen rond de bakken is geen optie, want dan blijven ze niet staan. Morsen gaat ook echt vrij ruim er omheen.

Het ligt soms wel aan het hooi en hoeveel we ze geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:22

Calimero_ schreef:
Ik heb al heel wat pagina's terug gelezen maar het antwoord nog niet gevonden.
Misschien hier iemand ervaring mee?

Ik zit te denken om een net te doen over een hooibaal van ong. 120kg. Maar hoe werkt dat als ze de helft van de baal op hebben? Dan hangt het net er toch helemaal bij?

Geeft hier nooit problemen. Dan duwen ze het net tegen het hooi en kunnen ze nog steeds prima eten. Ik kam straks ff foto maken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:23

Kiekeboefje schreef:
Ik kom heel graag meelezen en heb ook eigenlijk een vraag :)

Ben op zoek naar een slowfeeder waarbij paarden minimaal morsen. In de winter kunnen grote pony en shetlander in de bak staan maar willen wij hen daar wel kunnen voeren. Beetje morsen is geen probleem en gaan we zo goed mogelijk opruimen. Heeft iemand een voorbeeld/idee voor mij? :)

Afbeelding

Dit is 1 van de slowfeeders die wij hebben. Vrijwel geen verspilling, echt minimaal als het er al is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:05

Hier zit t net er heel los nog om, baal is vrijwel op, geeft geen problemen
Afbeelding

Zo was t eerst

Afbeelding

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:28

Heb dit topic even doorgelezen en zie goede tips. Wij willen een groep van 10 paarden gaan voeren uit slowfeeders, nu hebben we twee van die bakken staan. Maar ik ben toch even benieuwd wat voor netten jullie dan in die bakken doen, en hoe je die vastmaken. Want het moet natuurlijk meezakken naar benenden.

Die je dan gewoon zo'n vierkant net doe je dan vult en vastmaakt aan de bodem of span je een net over de bak?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:00

Wij hebben hier de ervaring dat het voeren uit een bak toch het beste werkt als je het hooi echt helemaal in een "hooinet-zak" doet die dus rondom zit, en dat je die dan op een paar punten vastzet aan de bak zodat ze hem er niet in zijn geheel uit kunnen trekken.

Als je mini-rollen hebt van rond de 100 kg kan je daar een speciaal daarvoor gemaakt net omheen doen, en dan de hele rol met net in de bak doen. Als je dat handig aanpakt kan je het ook in je eentje doen zonder hulp van tractor of ander materiaal :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:57

Dus dan doe je gewoon een vierkant net vullen en die in de bak

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:20

xJitskee schreef:
Er zit op elke hoek van het net een D-ring, dus ik klik dit zo vast aan een musketonhaak.
[ Afbeelding ]
Er langs eten gaat ook niet, het is een groot vierkant net en de bovenkant (zijkant als hij in de bak ligt) rijg ik met het koord dicht, ze kunnen er dus eigenlijk niet langsheen eten. Ik heb maas 3x3, 4,5x4,5 vind ik eigenlijk alweer te groot en van 2x2 worden de dames een beetje gefrustreerd :Y) :')

Die van mij vreten gelukkig niet door, ik heb deze bak, twee XXL hooinetten van Equiculinair en twee hooikussens maat L. Daar doen ze in de winter zo anderhalve week mee :)

heb je een linkje van die net voor in die bak? ik heb precies zo een bak dus dat zou ideaal zijn. Moet je het net vullen en dan in de bak leggen, of de bak vullen en het net erover spannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:24

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:23

hmm, dergelijke afmetingen van netten heb ik nu ook. Maar met twee trekpaarden en 1 gewoon paard zijn dit hele zware netten per dag.
Ik heb zo een palletbox staan,en zoek eigenlijk een heel gemakkelijk vulsysteem, zodat ik gewoon een kwart van een grote baal in de box kan gooien en het net heel simpel dichtweven (en niet moet sleuren om de te zware netten opgehangen te krijgen.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:34

Maak een systeem dat je een net van vloer tot bovenaan de box hebt hangen waarvan de bovenkant altijd open staat. Dan kun je een paar plakken zo in het net gooien en zakken ze vanzelf naar beneden.
De onderkant zet je vast zodat ie niet de hele box door gesleurd wordt als er aan getrokken gaat worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:00

Iemand ervaring met een dergelijk systeem?
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... oibak.html

dan wel met een zacht hooinet onderaan ipv metalen net.

Vroeger had ik zoiets in oude prei-schotten (van die hoge metalen dingen.
Dak erop zodat het hooi droog bleef en met een katrolsysteem trok ik het dak omhoog, hooi erin en het schoof naar beneden.
Echter bleef het regelmatig eens hangen, als ik rondom rond net deed kon ik er zelf niet meer aan dus moest een wand met de grote gaten laten waardoor het slowfeeden wegging. Alhoewel ik me sterk afvraag of de netten wel helpen tegen minder eten, ik zie ze toch grote plukken erdoorheen krijgen.
Maar helemaal los in een bak vrees ik voor teveel geknoei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:27

Ik heb de bakken/netten ook niet zozeer voor het langzamer eten, maar voor het overmatig morsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:29

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:34

die had ik idd ook al tegengekomen, maar ik moet echt iets hebben waar stroom op kan. De trekpaarden schuren tegen alles (zowel benen als kont) en die duwen gewoon ganse schuttingen omver.
Ofwel zouden ze de paaltjes waar de kliko aanhangt uit de grond drukken, ofwel duwen ze de kliko zelf wel kapot. Een bak in de omheining verwerkt is wel een goed idee. En als ik dergelijke bakken onder het afdak zou maken kan er op een houten systeem ook een stroomdraadje boven .

Hoe is jullie ervaring trouwens met slijten van tanden? ik heb nooit opmerkingen gehad over de tanden van mijn oudste paard. Ook vorig jaar niet, vroeg de tandarts dit jaar of ze lucht zuigt? euh, nee, hoezo?
Haar voortanden zijn blijkbaar helemaal afgesleten. Vroeger kregen ze uit een hooinetsysteem hooi of los in de trog, laatste jaar krijgen ze hooi uit een weideruif met een net boven (dus niet meer eruit trekken uit iets hangends maar meer "grazend"), kunnen haar tanden daarvan zo hard slijten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:58

Vandaag toevallig de TA langs gehad (na 2 jaar) en er hoefde niets aan de voortanden gedaan te worden. Zagen er perfect uit. Ze eet hier altijd uit bakken met een metalen rooster of uit netten met 6 cm maas.
Ik denk dat slijtage kan voorkomen als de mazen te klein zijn en ze het niet meer kunnen pakken zonder dat de tanden het gaas raken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:07

Geen gaas, waren gewone slowfeedernetten van 4.5*4.5 cm. Dezelfde als die dat ik ervoor en nu heb, maar in een bak ipv opgehangen...
Viel wel op dat ze in de bak eerder de neiging hadden om een hele hap in de mond te nemen met hooi en net, en het dan los te snokken. Waar ze in hangende vorm eerder plukken hooi die erdoor steken vastnemen en eruit trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:15

Het zou maar zo kunnen dat dat idd het verschil in slijtage verklaart.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:57

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:42

Duhelo schreef:
Iemand ervaring met een dergelijk systeem?
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... oibak.html

dan wel met een zacht hooinet onderaan ipv metalen net.

Vroeger had ik zoiets in oude prei-schotten (van die hoge metalen dingen.
Dak erop zodat het hooi droog bleef en met een katrolsysteem trok ik het dak omhoog, hooi erin en het schoof naar beneden.
Echter bleef het regelmatig eens hangen, als ik rondom rond net deed kon ik er zelf niet meer aan dus moest een wand met de grote gaten laten waardoor het slowfeeden wegging. Alhoewel ik me sterk afvraag of de netten wel helpen tegen minder eten, ik zie ze toch grote plukken erdoorheen krijgen.
Maar helemaal los in een bak vrees ik voor teveel geknoei.

Ik zie dit wel eens bii iemand in de buurt lijkt goed te werken

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:18

Ook ik zie zo mijn hooibakken langs komen.
Vorig jaar had ik nog een paard, haflinger en een shetlander uit 3kliko's en een palletbox buiten eten,
en op stal staat de houten bak en 2 kliko's.
Het beviel me perfect. Vanwege het slowfeeder effect, maar ook vanwege het morsen.
Nu heb ik alleen nog een paard en een mini. En de mini groeit dicht als ik onbeperkt hooi voer.
In de houten bak past ruim 1½ baal hooi, dus voor de nachten op stal is het niet vaak vullen.
Voor buiten wil ik nog iets zoeken dat mijn paard wel kan eten en de mini niet.
Ik zit te denken aan een hogere palletbox, zodat mini meer als stofzuiger gaat functioneren voor wat ernaast valt.
Vanwege de kleigrond is een echt grote uitloop geen optie.
Maar een stukje zandpaddock, betonpad, en uitloop, met hooibakken en water op diverse plekken moet er best veel gelopen worden.
Wel nog voor de liefhebber 2 kliko's over te nemen, die niet meer gebruikt worden.
Omgeving Hoorn/ Enkhuizen.