[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:54

Ik heb een dilemma, 3 jaar geleden heb ik geipregneerde paaltjes gekocht, sommige moet ik nu al vervangen omdat ze in de grond doorgerot zijn
Nu heb ik 4 opties maar ik twijfel, ook gezien de kosten

optie 1, de snelste en goedkoopste, koop alleen dezelfde paaltjes ( wel in olie zetten voor de ze grond
ingaan dit keer)
Voordeel miste uitgave per keer
Nadeel, blijf aan het vervangen en op lange termijn is dit qua stuksprijs duurder

optie 2, ik koop een grote partij in, min afname 80 stuks dan is het 6.50 per stuk, ik vervang alles aan
de binnenzijde en zet deze meteen in afgelopen olie, wat nog goed is blijft reserve, de overige
50 nieuwe paaltjes verkoop ik tegen hogere prijs
Voordeel, lagere inkoopprijs, meteen langer beschermd door de behandeling
Nadeel, geld voorschieten en zien of het verkocht raakt

optie 3 kunststof, 9.39 per stuk, min. afname 60 stuks, ik vervang nu alleen de binnenste palen en
verkoop de rest. Wat overblijft van de binnenste palen heb ik als reserve voor buitenom.
Voordeel gaat levenslang mee
nadeel, voorschieten voor wat ik overhoud en wil verkopen en ik heb dan 2 soorten palen
rondom en binnenin, deze kan ik op termijn ooit ook vervangen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:11

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb een dilemma, 3 jaar geleden heb ik geipregneerde paaltjes gekocht, sommige moet ik nu al vervangen omdat ze in de grond doorgerot zijn

optie 1, de snelste en goedkoopste, koop alleen dezelfde paaltjes ( wel in olie zetten voor de ze grond
ingaan dit keer)
Nadeel, blijf aan het vervangen en op lange termijn is dit qua stuksprijs duurder

optie 2, ik koop een grote partij in, min afname 80 stuks dan is het 6.50 per stuk, ik vervang alles aan
de binnenzijde en zet deze meteen in afgelopen olie, wat nog goed is blijft reserve, de overige

optie 3 kunststof, 9.39 per stuk, min. afname 60 stuks, ik vervang nu alleen de binnenste palen en
verkoop de rest. Wat overblijft van de binnenste palen heb ik als reserve voor buitenom.
nadeel, voorschieten voor wat ik overhoud en wil verkopen en ik heb dan 2 soorten palen

Optie 2 snap ik niet. Waarom zouden mensen bij jou de palen tegen hogere prijs willen kopen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:18

tine10 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

ingaan dit keer)

Optie 2 snap ik niet. Waarom zouden mensen bij jou de palen tegen hogere prijs willen kopen?

Omdat de stuksprijs bij alle houthandelaren in de buurt 10 euro is voor die maten en als je er maar een stuk of 10, 20 of 30 nodig hebt online bestellen niet kan omdat je met een minimale afname zit
Toevallig dat 2 vriendinnen daar laatst al tegenaan liepen omdat ze maar een aantal nodig hadden en ik nu dus zelf ook

Paaltje los kost 10 euro hier in de omgeving, als ik al 8 euro vraag verdien ik alsnog 1,50 per paaltje hun besparen 2 euro per paaltje en kan ik die grotere hoeveelheid bestellen terwijl ik zelf maar 30 wil hebben

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:24

Ik zou voor de kunststof optie gaan. In 1x klaar voor de rest van de tijd en het klinkt minder milieu belastend (al weet ik niet hoe die paaltjes gemaakt zijn natuurlijk).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:28

Zou de huidige vervangen maar goed wat voor een palen zijn het? Kan me voorstellen dat als de rest op korte termijn ook gaat je de rest ook vervangt. Maar goed kan niet in je portemonnee kijken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:33

MarjanB schreef:
Zou de huidige vervangen maar goed wat voor een palen zijn het? Kan me voorstellen dat als de rest op korte termijn ook gaat je de rest ook vervangt. Maar goed kan niet in je portemonnee kijken

Ik heb nu houten palen, 180 of 200 cm 88 doorsnee geimpregneerd

waarmee ik wil vervangen is dus de vraag Ik heb er een aantal maanden geleden al 5 vervangen die rot waren en nu weer 2 gezien die scheef stonden en het deel in de grond was al zacht

neig nu naar kunststof zodat ik niet aan het vervangen blijf, is nu goedkoopste oplossing omdat ik het paal voor paal kan doen, maar op de lange termijn blijf ik zo bezig natuurlijk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:38

Van die groen geïmpregneerde?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:43

MarjanB schreef:
Van die groen geïmpregneerde?

Ja die, vroeger had ik geteerde maar die verkocht de houthandel niet meer, hij adviseerde deze. De geteerde stonden na 20 jaar nog stevig in de grond ondanks 3 verhuizingen maar dit is na 3 jaar al slecht. Nu weet ik niet of dit bij alle paaltjes is maar ik heb zandgrond, die meestal vrij droog is zelfs en heb nu van de 120 paaltjes al een aantal moeten vervangen omdat e gewoon net bij het maaiveld afbreken omdat ze zacht / rot zijn geworden.

Daarom twijfel ik nu of ik nu dezelfde koop maar dan voor ik ze de grond insteek in olie zet zodat ze hopelijk langer meegaan of meer investeer en dan ( eerst alleen binnenin) alles vervang met kunststof.
Dan weet ik ook hoeveel er rot zijn of dat dat net op 1 bepaald punt is of dat alles wat ik uit de grond haal al aan vervanging toe is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:48

Geteerd mag niet meer, ivm milieu. Ik kan me voorstellen dat in de olie zetten ook niet echt de bedoeling is dan ;)
Ik zou gaan voor kunststof.

Houten palen rotten op het stukje net onder het maaiveld, erboven is het te droog, er onder mooi opgesloten / afgesloten. Ik haalde vorig jaar een paal uit de grond die 2 meter boven de grond uitstak en er 1 meter in zat. Het ding was 20 cm doorsnee, behalve op de ca 30 cm rond maaiveld, daar was het nog 10. Was best een uitdaging om diep genoeg te graven om die eruit te krijgen (met de hand, in het bos, zonder groot materieel).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:02

nee dat dat niet de bedoeling is begrijp ik maar elke 3 jaar 120 paaltjes vervangen lijkt mij ook niet milieuvriendelijk. Buiten dat is het voor mijn portemonnee ook niet zo vriendelijk.

3 jar geleden heb ik alles nieuw aangeschaft voor een €1000 euro, omdat ik geen zin had de geteerde wederom te verhuizen maar dat ze zo snel al rot worden heeft ook niemand mij verteld. Dat is 330 euro weggooien per jaar, laat staan al dat werk om ze te plaatsen/ vervangen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:17

De kunststof palen die ik heb zijn afhankelijk van de lengte tussen de 6 en 9€. Dat Is dat wel de afhaal prijs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:35

belle_boef schreef:
De kunststof palen die ik heb zijn afhankelijk van de lengte tussen de 6 en 9€. Dat Is dat wel de afhaal prijs.

Ik heb nu 175 lang en 6cm dik gezien, is dus dunner dan de 8cm die ik nu heb maar dit is alleen voor de binnenomheining.
Is dat qua lengte ( 50 a 60 cm de grond in) en dikte ( buigt niet door neem ik aan) haalbaar of welke afmetingen heb jij? Ik heb nu 180 of 200 en staat 130 boven de grond maar mag best wat lager.

Anders wordt het 2 meter lang en 6 dik, scheelt 1 euro per stuk
Ik heb 45 stuks nodig voor alle palen aan de binnenkant bij de track. Buitenom kan ik altijd nog doen, ik heb dan nu reserve paaltjes en kan eerst kijken of het bevalt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:42

Ja die groene paaltjes is echt rotzooi. Heb zelf nog de bruine kunnen krijgen, hoop dat die ook 20 jaar staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:34

Hoi allemaal! Na maandenlang stilzwijgend dit topic met veel jaloezie gevolgd te hebben, kan ik me nu ook gaan melden. Er staan misschien verhuisplannen op de agenda naar een mooie boerderij in Frankrijk. Voor Franse begrippen met weinig grond, maar voor Nederlandse begrippen toch een hectare voor de paarden. Helaas staan op die hectare veel giftige bomen in het midden en daarom zat ik met het idee om een track rondom te leggen van bijna 400 meter lang. Daarop als het meezit een poeltje en een verhard stukje met een overkapping met een hooipunt en dan nog aansluitend een grote verharding met schuilstal en groot hooipunt. Idealiter ook nog een bakje op de plek waar nu wat dode bomen staan, maar voor de bodem denk ik niet dat ik die open wil laten. De track is variërend 6 tot 9 meter breed en ik zou er maximaal 4 paarden op houden denk ik. Al zijn dat eventuele toekomstplannen natuurlijk gezien ik nu één paard heb. Doordat ik rondom de giftige bomen moet werken is de track wel rechttoe rechtaan en wellicht wat 'saai', maar daardoor eventueel wel ook te gebruiken om 's winters overheen te rijden als een soort galopbaan. Of om na het rijden nog even over uit te stappen.

Wat denken jullie van deze plannen? Ben heel benieuwd of dit allemaal zou gaan lukken (en of we überhaupt verhuizen overigens). Ook vraag ik me af of het genoeg is voor de paarden om jaarrond in te staan. Momenteel staat mijn paard met 9 anderen op een stuk dat kleiner is dan ik überhaupt het grote deel wil bestraten dus het lijkt me meer dan zat zo allemaal bij elkaar eigenlijk. :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:47

Wat voor giftige bomen zijn het?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:07

Zijn hier ook mensen die hun pad verhard hebben en zo ja waarmee en bevalt het?

We hebben nu aan 1 kant een zandpad en wil aan de andere kant graag wat anders.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:04

Wij hebben een keer onze wilgen geschredded, geen succes. Nu hebben we 2 big bags met schelpen, gaan we binnenkort maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:47

Lynn_Nikita schreef:
Wat voor giftige bomen zijn het?

Walnoten :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:14

De zwarte walnoot? Want de gewone is niet giftig toch? Of in ieder geval veel minder giftig? Mijn pony stond op een weide waar een gewone walnoot stond, ging prima.

edit: niet dat omdat het prima ging met mijn pony dat t dan ok is natuurlijk. maar concentratie giftige stof in de gewone walnoot is zo laag dat het ok is.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:03

Hier staat ook grote walnootboom. Heel soms eten ze wat blad maar over het algemeen laten ze hem met rust.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:08

Heb je een plattegrond? Met bomen kun je wel creatieve paadjes maken :j

Ik heb laatst wat hibiscusstekken opgehaald in de buurt. Die heb ik in een hoekje gezet. Nu ligt de mesthoop daar ook nog, maar die gaat weg en dan wil ik er een zithoekje maken met nog meer gezellige beplanting.
De stekken slaan goed aan <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:51

Wat een leuke PP's zie ik voorbij komen zeg! bij ons zijn we ook druk bezig met de aanleg van de (Schuil) stal, dus de PP mag nog wel even wachten. maar nu ik dit zo lees kan ik echt niet wachten :') :j
Wordt bij ons wel een uitdaging, omdat we (helaas) niet zo'n groot stuk grond hebben, we moeten genoeg nemen met 3000m2 (uiteraard proberen we er nog 2 hectare bij te kopen 8-) ) dat wordt dus erg praktisch nadenken *D :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:02

Ik zou niet durven zeggen of het de zwarte walnoot is. Ik dacht dat je ondanks de lage hoeveelheid gifstoffen überhaupt beter geen risico kan nemen. Voor de kenners.. dit is de enige (verre) foto die ik heb van de bomen.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:13

Paradise123, het ligt helemaal aan het aantal paarden en wat voor functies er allemaal op de grond moeten komen. Wij hebben 2000m2 en daar staat ook ons huis op etc. Ruimte genoeg voor een track voor twee kleine paarden, maar geen rijbak of weide uiteraard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:15

Hier vandaag begonnen aan project droge winterpaddock op klei :') er ligt nu 3/4 pallet imb platen, en ik heb er nu 2 staan, beste klus. Platen zijn best zwaar per stuk. Als ze liggen nog wat palen erbij, nieuw lint omheen en klaar. Bedoeling is dat de nieuwe stal straks uitkomt in de paddock en de paddock weer richting de weides/zandpaddock. Als dit bevalt wil ik dit misschien wel uitproberen en een tracksysteem maken, maaar dat is al helemaal voor de toekomst :') eerst dit project en stal afmaken.

Afbeelding