Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schadows17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:43

Ik heb ook beperkt ruimte voor hooi, we laten altijd 3 grote balen brengen per keer (300kg per stuk). Daar kunnen we in de zomer vrij lang mee vooruit omdat ze overdag op wei staan. Ja dat vind ik ook altijd weer wennen in de nazomer om de paarden in het donker van de bak naar de wei te verplaatsen haha, de paarden maakt dat geloof ik vrij weinig uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:50

Daisy, ik heb bestraat en daar slijten ze de hoeven op, De shet is 2 keer per jaar aan de beurt en er hoeft amper iets aan te gebeuren, Nadeel is dat de ijzer sook sneller slijten. Vrijdag komt de smid hier, ook nodig want het ijzer is van voren heel dun, ben pas 8 weken verder en rij amper op het harde

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:04

Ik ging vorige week om 06.00 de paarden buiten zetten en die moesten ook wennen aan het donker. Alles was eng _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:25

Poeh... om 6 uur wil ik nog helemaal niet wakker zijn :)

Het is heerlijk weer; paddock is al schoon, Pep's oogjes al gedaan én een klein wandeltje langs de weg gedaan (redelijk drukke 80 km weg met een door een grasstrook gescheiden dubbel fietspad). Hij vond het imponerend, maar wel leuk :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:45

Ik kan ongeveer 100 kleine baaltjes kwijt, dus zoveel heb ik er. Dan gedurende de winter bijvullen. Mijn haf + shet eten in de winter een baaltje per dag weg a 20 kg. Ze krijgen onbeperkt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:27

Karin_deB schreef:
Ik ging vorige week om 06.00 de paarden buiten zetten en die moesten ook wennen aan het donker. Alles was eng _O-

Toen ik vorige week om 7 moest beginnen vonden mijn paarden het ook raar dat ik in het donker bij ze in stal stond. Het buiten zetten vinden ze dan wel niet eng.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:28

Mijne zijn er zo aan gewend, die kijken dan juist in het weekend vreemd op als ze wat later naar de wei gaan en het dan plotseling weer licht is onderweg, dan vinden ze het opeens weer spannend :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:39

Wij hebben nu inderdaad ook de bak afgezet waar de eikels vallen... vind 't maar niks :n

En wij halen zo'n beetje elke 10 dagen een grote vierkante (rechthoek eigenlijk) baal.. á 400-600kg. Voor 5 paarden, 3 mini's en 12 konijnen :')

Vandaag een begin gemaakt aan de winterpaddock!!! Wat ontzettend leuk om te zien hoe het vorm krijgt! :D Van 't weekend het oude schuurtje weggehaald:

Afbeelding

Bomen gesnoeid en opgeruimd.. en vandaag is het zand gekeerd. Wat kwam er mooi geel zand boven _/-\o_ Straks even tijdelijk omheinen, dan kan lieve Wilg lekker al daar slapen <3 En dan volgende week de schuilstal erop. Eind oktober dan de blijvende omheining plaatsen :+: Dit wordt een prima winter plekje voor de oudjes denk ik zo :D <3

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:46

Dat is idd heel mooi zand. hoe diep heb je het laten keren ??

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:00

Wat grappig om te lezen dat de paarden een beetje van slag zijn door het buiten zetten in het donker, daar heb ik nog niet over nagedacht :+

Ziet er goed uit Utopia!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:05

Wow wat fijn als dat zand er van onder komt!
En wauw, 12 konijnen joh! Die eten ook wel wat weg kan ik me zo voorstellen ja :D Wij hebben 6 kleine konijntjes en die eten 20kg per maand := .

Wij wonen hier natuurlijk nog niet zo lang dus het is nog een beetje zoeken naar het juiste ritme. De paarden gaan op dit moment rond 6u15 naar buiten. Dan mest ik de stallen uit, spring onder de douche en ga werken. Ik vind het bizar hoeveel tijd ik nog over heb 's ochtends. Ik zou best nog een 3de stal kunnen mesten O:) :D . In het weekend is het trouwens wel een uurtje later, maar langer niet want dan voel ik me schuldig dat ik in bed lig en hun op stal staan :') .

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:11

Uiteindelijk durf je dat wel los te laten Dais :D
Tenminste ik nu wel. Als de kinderen uit logeren zijn en ik kan uitslapen lig ik wel eens tot 8.30 in bed, heerlijk :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:19

Bij mij gaan ze als ik vakantie heb of weekend of avonddienst heb gehad ook wel later naar buiten hoor. Ze komen echt niets te kort op stal. In het begin stond ik ook telkens vroeg op maar dat heb ik inmiddels ook losgelaten. Ze komen nog altijd ruim langer dan de paarden op de pensionstallen in de buurt hier...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:31

De mijne zet ik buiten zodra m’n zoontje en ik wakker zijn en gegeten hebben, helaas dus niet aan huis dus een andere planning gaat niet.

Tot Hoelaat laten jullie de paarden in de winter buiten? (De paarden die de nacht op stal gaan)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:38

Ik slaap altijd tot 8.30 uit :)

Ze staan altijd buiten als ze dat willen en als ze op stal willen staan kan dat ook. Tenminste Peppy heeft een stal en Boon heeft de schuiltent.

Vanavond weer zijn oogjes gedaan, geborsteld, voetjes opgetild én er een vijl overheen gehaald én nog een stukje langs de weg gewandeld terwijl Boon thuis haar stembanden aan het trainen was :D

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:44

Hoi! Ik ga met jullie meelezen, en vooral ook lekker teruglezen. Ik ga met mijn vriend volgende week kijken bij een huisje waar de paarden aan huis zouden kunnen staan. Het gaat dan om een 30 jarige fjord, een tinker ruin en een 3e maatje in de toekomst. Dat het echt wat wordt is natuurlijk altijd een kleine kans... maar wie weet. Verder is het voor ons dan ook een verhuizing van de randstad naar het oosten.. ook spannend. Overigens zijn wij wel al zeker dat we die kant op willen, dus dat is fijn!

Wat voor ruimte vinden jullie belangrijk voor 2/3 koudbloeden die echt weinig gras mogen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:47

@cheybinky: met een paar honderd m2 kun je al een paddock paradise maken met een flinke schuilstal.
Succes met het huis kijken :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:47

DubbelDun schreef:
Dat is idd heel mooi zand. hoe diep heb je het laten keren ??

70cm en als we naar 1m gaan hebben we leemkorrels, dus dat gaan we met de bak doen. Mooi wit is dat <3

Dankjullie :D
12 konijnen eten wel flink hooi weg ja :')

Trouwens, over konijnen gesproken! Welkom hier :D Leuk!!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:55

Ziet er goed uit, wat een mazzel Utopia!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:59

12 konijnen, hier is er nog 1, ja zielig maar uitsterf beleid, als die er niet meer is is het ook klaar met de konijnen

Tarzan, hier lopen ze 24/7 buiten kan helaas geen antwoord geven, anders zou het rond 7 uur uit stal zijn, zo laat begin ik nu ook met uitmesten en voeren

utopia, ziet er al mooi uit zo. Jullie waren nu bezig met de stallen binnen of nog niet? Ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:06

Dat wordt een mooie paddock!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:14

cheybinky schreef:
Hoi! Ik ga met jullie meelezen, en vooral ook lekker teruglezen. Ik ga met mijn vriend volgende week kijken bij een huisje waar de paarden aan huis zouden kunnen staan. Het gaat dan om een 30 jarige fjord, een tinker ruin en een 3e maatje in de toekomst. Dat het echt wat wordt is natuurlijk altijd een kleine kans... maar wie weet. Verder is het voor ons dan ook een verhuizing van de randstad naar het oosten.. ook spannend. Overigens zijn wij wel al zeker dat we die kant op willen, dus dat is fijn!

Wat voor ruimte vinden jullie belangrijk voor 2/3 koudbloeden die echt weinig gras mogen?

Ligt eraan wat je wil en welke grond het is. Ik heb 2500 ongeveer en daar is al 800m2 rijbak van, paddock en weiland
shet D Pony en een paard, alle 3 weinig gras nodig. Is weinig grond maar wel droge grond dus met flink bijvoeren is er genoeg bewegingsruimte

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:45

Ja ook inderdaad LN, goed onthouden 8-) We hebben nu de stalen balken in bestelling die nodig zijn om de binten hoger te plaatsen zodat ze er ook daadwerkelijk in passen :P Stalwanden komen in september :):) staldeuren voor naar buiten hebben we al liggen en dan ergens tussendoor nog ff een nieuw vloertje storten :P

Heb ze hier nu ook 24/7 buiten, dus maakt niet zoveel uit hoe laat we uit bed komen :D En straks stallen met uitloop, dus dan maakt het nog steeds niet uit :D

Ben ook wel heel blij dat we dit hier in de grond hebben zitten! Zulk mooi zand! Hoop dat het zich ook met regen goed houdt! :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:53

_Tarzan schreef:
De mijne zet ik buiten zodra m’n zoontje en ik wakker zijn en gegeten hebben, helaas dus niet aan huis dus een andere planning gaat niet.

Tot Hoelaat laten jullie de paarden in de winter buiten? (De paarden die de nacht op stal gaan)

Tot een uurtje of 20/20.30u als ik niet ga rijden. Hangt er ook vanaf wat voor weer het is. Als het al de hele dag met bakken uit de hemel komt dan haal ik ze wel eens rond 19 binnen als ik klaar ben met eten en de stallen. Maar ik heb ze jaarrond op de wei staan met een keileem ondergrond... ‘s Zomers zeker tot een uur of 22.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:17

Lynn_Nikita schreef:
12 konijnen, hier is er nog 1, ja zielig maar uitsterf beleid, als die er niet meer is is het ook klaar met de konijnen

Ik hanteer dat nu ook. Alles wat dood gaat komt niks meer voor terug. Superleuk konijntjes en ik kan er iedere dag weer enorm van genieten, maar het kost ook veel tijd (en geld, want we hebben er ook al veel pech mee gehad... ik ben inmiddels expert in allerlei konijnenziektes en de manieren waarop je het beste kunt behandelen :o ). We moeten de konijntjes trouwens nog wel verhuizen, ze wonen nog bij mijn ouders. We hebben nog geen tijd gehad om een nieuwe ren te bouwen hier en ik wil het wel goed doen. Want ookal zijn ze 8 en hoef ik geen nieuwe nijntjes meer, ik wil ze gewoon een goede oude dag geven en ik zou het zonde vinden als ze door een vos, roofvogel, kat of marter gepakt worden ;( .

cheybinky schreef:

Leuk, huizen kijken *\o/* !Met een paddock paradise systeem kun je best veel bewegingsruimte creeëren voor de paarden. Als ze toch niet veel gras mogen dan heb je ook geen hectare nodig lijkt me!

Als het donker wordt haal ik ze binnen. Alhoewel ik ze vorige week ook een paar keer eerder binnen heb gehaald want met die storm vonden ze er geen klap aan. Zeker mijn ene merrie wordt zelf ook heel erg onrustig van dat weer.

Of ik ooit ga kunnen blijven liggen weet ik niet.. Ik heb mijn paard jaren op een doe-het-zelf stal gehad en ik deed heel vaak in het weekend de paarden buiten zetten. Ook dan ging trouw de wekker om 6 uur zodat ze zeker om 7 uur buiten stonden. Ik vind de ochtenden sowieso heerlijk en als je de ochtend kan starten met de zonsopkomst en een stel prachtige paarden dan ben je toch een gezegend mens? Ik kan er ook nu gewoon onwijs van genieten.

Wat kost dat nou eigenlijk om de bodem te laten keren?

Zou dat op klei ook werken? Ik vrees ervoor :=.

Gisteren nog foto's gemaakt van mijn dames:

Afbeelding
Indy, mijn 10 jarige PRE merrie die ik reeds 5 jaar heb.

Afbeelding
Quintanilla, mijn 7 jarige PRE merrie die ik nu 43 dagen heb, precies zo lang als we hier nu ook wonen haha.

Afbeelding
Soms ben ik er 1 kwijt en dan staan ze dus zo...

Afbeelding
Dit wilde ik al zo lang eens proberen en Indy werkt dan ook zo leuk mee haha.

Edit: Géén idee wat de bokt upload in godsnaam met de foto's heeft gedaan :')