Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:31

Wij hebben om de buitenste omheining van dat smalle stroomdraad, twee rijen. Weet niet of het heel veilig is i.v.m. hoeven enzo, maar ze komen er bijna niet in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:51

ik heb wel schapengaas rondom en ben er blij mee, stroom ervoor zodat e niet te dicht erbij kunnen komen

dit doet mijn shet met de binnendraad alleen draad tussen de bak en de wei op 30-60-110 en 150 cm. inmiddels ook op 10 cm stroomdraadje geplaatst. en er staat een beste klap op

https://www.youtube.com/watch?v=TjCaCKBHZx0

maar shet is vaker niet onder de indruk. Tijdens het longeren vergeten de draad dicht te maken en meneer kwam buurten. natuurlijk loopt de grpote zodra ik ga filmen ook niet meer door maar ik moest het wel op beeld krijgen. Erna toch maar de shet en oma paard weer terug op de paddock gezet zodat ik verder kon

https://www.youtube.com/watch?v=l-WYx1aAmoc

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:58

Hier hangt het gewoon allemaal schots en scheef en is overal kapot, ziet er niet meer uit. Echt drama. Weg met die zooi. Als het er nou nog mooi strak voor hing, dan konden we het misschien laten hangen met een draad ervoor. Maar ik geloof dat er al 10 jaar niks meer aan gedaan is en het is geen gezicht.

Verdorie, hebben we toch in de 'verkeerde' weide afrastering vervangen afgelopen najaar :P DUs niet het stuk wat we gaan kopen.... Nou ja die palen en het draad wat we daar hebben geplaatst halen we wel weer weg en gebruiken we in het stuk wat we gaan kopen. Spul hangt er net en hebben we de draad zo lang mogelijk gelaten. :)

Gisteren een ritje gemaakt met Nick, Oscar en David. Oscar en Nick waren stront vervelend. Lente in de kop ofzo? :') Man, had de handen er vol aan. En een andere vrouw die ik tegen kwam met een paard keek me aan (ik zat te mopperen op de hond en had een vreselijk chagrijnige kop natuurlijk). Die zal ook wel hebben gedacht, 'gezellig hoor' :')
Maar... ach het was uiteindelijk wel een leuke rit hoor, maar soms... soms kon ik die beesten wel achter het behang plakken!!! :')
ACh ja, dat heb je af en toe he. Kan niet altijd van een leien dakje gaan.

edit: Haha Lynn, dat fimpje. :') "Max!!!" :Y) :Y) En weg is Max. _O- :=
Wat een droog ding die MAx. :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:03

Ja, ik wilde max vangen en sprak hem toe en hoppa..... hij liet meteen zien hoe hij de wei inkwam. dat gebeurde namelijk vrij vaak en ik had geen idee hoe hij erin kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:05

Ha, ha, die Max! Mijn pony duikt ook op dezelfde manier onder het schrikdraad door :+ , gewoon een aanloop nemen en gaan :j .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:08

Kim blijft achter elk willekeurig wil lijntje en als ze toevallig stroom krijgt is ze 10 minuten van de leg :')
Diva heeft ehm, iets minder respect :Y)

Ze hebben een hele tijd braaf achter 2 draadjes op 1.20 en kniehoog gestaan zonder problemen maar ben blij met mijn houten hek. Nu nog gaas eronder maar dat is misschien meer tegen de honden van buiten dan om te paarden tegen te houden.
Voordeel van een kleine paddock is dat ik zelf maar 20 meter hek hoef te onderhouden zeg maar :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:11

Die van mij doet precies hetzelfde lynn_nikita. Nu staat ze ergens waar rondom gaashekwerk is dus ze kan iig niet van het erf af maar kiest gewoon welke wei ze wilt staan :+
En mijn grote merrie maakt draden aan het handvat open.
Ideale combi dus, die gaan vaak snachts samen op pad :=

Ik zat misschien te denken aan bruin beo band. Lijkt me wel mooi als dat strak staat. Past wel bij de omgeving iig.

Mijn merrie is ook kneiterdruk. Ik mag niet meer rijden vanwege de zwangerschap dus het is een beetje behelpen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:15

Haha die Max!
Bliksem heb ik ook een keer op heterdaad betrapt. Ik dacht ook altijd HOE DOE JE DAT!? En toen deed hij het even voor... Als een hertje met een hups TUSSEN de draden door springen :') Wat een beesten die shetlanders...

Lol Azmay, dat is wel heel handig, maar tegelijk ook best wel een beetje sneu 10 min van de leg haha.

Nick heeft ook wel aardig respect voor de draad als het geen stroom op staat, Bliksem echt niet!

Gisteren tijdens de buitenrit ging een tractor netjes even voor mij stil staan (had niet gehoeven, maar het was me nogal een gevaarte, dus vond ik echt super netjes van die jongen die achter het stuur zat!)
En dan wil je passeren... gaat die muts achter de tractor inhalen... Waarom vragen mensen zich niet af 'goh waarom staat ie tractor ineens stil?' dat doen ze meestal wel met een reden hoor! Mensen en ongeduld ook...
Gelukkig zat die mevrouw in het kleine auto'tje de reden en stond boven op de rem om vervolgens keurig achteruit weer achter de tractor te gaan wachten :)
Heb ze beide netjes de hand opgestoken, maar dit blijkt maar wel weer dat geduld o zo belangrijk is...
Met haast gebeuren de meeste ongelukken.

Afbeelding

Karin! Dat doet Nick ook! Alle handvaten zijn al plat met een gebit afdruk erin... := _O-
En ik geloof dat ik iets heb gemist, je bent zwanger? Leuk! Hoever al?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:17

handgrepen krijgt mijn merrie ook los, oplossing, ijzerdraadje als een boogje spannen, zo staat er stroom op maar kun je met je hand ertussendoor

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:08

Die oliebol ook _O-
Puck deed het zelfde als Max op de stukken met 3x lint.
Stukken waar een extra lintje zat sprong hij dan als een hertje doorheen.

Dit jaar willen we de paardenschuur gaan vernieuwen.
Ik ben al weken aan t denken over hoe en wat.
Wel inloopstal, geen inloopstal, aparte boxen, wasplaats wel of niet.
Gisteravond kon ik niet slapen en kreeg ineens een geweldig idee *\o/*
Net uitgetekend en aan mn man laten zien en die vind het ook een goed plan :)

Zal zo eens even opnieuw tekenen (iets duidelijker) en dan zou ik ook graag jullie mening horen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:02

Dit is de huidige situatie.
Alleen de paardenschuur is op schaal getekend, de rest niet.
De grote schuur is in werkelijkheid veel groter.
Ik heb even de windrichtingen N/O/Z/W er bij gezet.
Ik had het liefst de openingen van de stallen op het noorden gehad maar hier loopt de straat en staan fruitbomen dus dat wordt hem niet.
Afbeelding.
Tussen Amel en Summers stal zit een gangetje nu, daar staan mijn voertonnen en slapen de katten.
De hooiopslag is nu op zand, liggen uiteraard wel pallets onder.
Mijn weides liggen op het westen en zuiden om de paddock heen zeg maar.

Afbeelding
Dit kwam vannacht ineens in mn hoofd op :D.
De stalopeneningen komen dus op het zuiden. Dubbele deur met boven en onderluik denk ik.
De stallen worden op deze manier 3.5 x 4 meter.
Voor de stallen wil ik bestrating van 4x12 meter.
Ik wil het dak van de stallen een meter laten oversteken over de bestrating tegen inregenen.
Vanaf Summers stal, voor de grote schuur langs wil ik houten hekwerk met bij het pad een houten poort van 2 meter breed.
De kippenren gaat daar sws weg.

Is het duidelijk zo en hebben jullie op of aanmerkingen??? :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:07

Ziet er wel goed uit hoor. Misschien nog een windscherm naast de stalopeningen aan de kant waar de wind vandaan komt? Gewoon een idee hoor. Geen idee of het nodig is of niet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:14

Ik denk dat we de muur aan melles kant zeg maar ook gewoon een meter door laten lopen. Met de luifel mee.
De meeste echt harde wind zoals vorige week komt uit het oosten.Daar staat de grote schuur en hebben we dus geen last van.
Het dak moet ook verhoogd worden.
Het hoogste punt ligt nu ongeveer in het midden van wat nu hooiopslag is.
De linkerkant van de schuur is zo'n 3 meter hoog terwijl de rechterkant maar 2 meter hoog is.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:21

Ik zit nu al een paar minuten naar de tekening te kijken.. het ziet er goed uit maar 1 ding verward me enorm; Moeten het oosten en westen niet omgedraaid worden?

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:29

Hahah jaaa dom zeg _O-
Vorige week hadden we westen wind. Waar de grote schuur dus staat :')

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:48

Dat is wel gunstig Claudia, want wind met regen komt vaak uit zuid west en daar staat die grote schuur dus. Dan zou je aan een meter oversteek wel genoeg moeten hebben tegen het inregenen.

Netjes van die tractor Chasey. En pff die auto's zonder geduld, herkenbaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:47

Lynn_Nikita schreef:
ik heb wel schapengaas rondom en ben er blij mee, stroom ervoor zodat e niet te dicht erbij kunnen komen

dit doet mijn shet met de binnendraad alleen draad tussen de bak en de wei op 30-60-110 en 150 cm. inmiddels ook op 10 cm stroomdraadje geplaatst. en er staat een beste klap op

https://www.youtube.com/watch?v=TjCaCKBHZx0

maar shet is vaker niet onder de indruk. Tijdens het longeren vergeten de draad dicht te maken en meneer kwam buurten. natuurlijk loopt de grpote zodra ik ga filmen ook niet meer door maar ik moest het wel op beeld krijgen. Erna toch maar de shet en oma paard weer terug op de paddock gezet zodat ik verder kon

https://www.youtube.com/watch?v=l-WYx1aAmoc

Hahahahaaa die Max!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:53

Hier is t straten klaar, banden liggen er bijna allemaal om en dan nog aantrillen. Dan nog wat bessenbosjes verplaatsen zodat het pad naar de bak gemaakt kan worden.

Ik was vanmorgen palen kijken bij een winkel maar dochter had een explosie in haar luier... kwam er aan de boven- en onderkant langs.. door de kleren.. Whahaha! Kreeg een vuilniszak voor in de autostoel en snel naar huis gegaan. Zaterdag maar ff terug en palen halen en dan de boel omheinen voor de volgende regenperiode..

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:05

O jee, die dochter van jou. _O- Gelukkig dat je een zak had, je wil je autostoel echt niet onder de @!$*# hebben!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:15

Ohh dat zijn echt van die momenten....... Gelukkig heeft iedere ouder het wel eens meegemaakt.

Tijdje terug in de Lidl. "Mamma ik moet plassen.. Mamma ik moet nu.....". Weeeehhhh. "Ik ben aan het plassen!".
Ohhh zucht... Marloes kon haar plas niet ophouden en er kwam me toch een liter uit... Ik zeg "blijf maar stil staan, dan ligt het tenminste nog op 1 plek" :') Kind zeik nat, gangpad nat.
Gelukkig waren ze bij de Lidl heel aardig en heeft iemand van het personeel alles opgeruimd. Ik had ook nog een plastic zak in de auto, die op de stoel gelegd en hup snel naar huis :')
Laatst bijgewerkt door Chasey op 11-01-18 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:18

Ik ben zoooo blij dat ik dat niet mee hoef te maken :')

Claudia waarom je bestrating niet nog wat groter maken zodat je er in natte periodes evt. ook op kan voeren ed. ?

Ik heb vandaag weer eens op een paard gezeten na 3 maanden niks doen. Conclusie was dat mijn zadel te groot is. Ik ga het nog een keer met een bontje proberen en anders zwaai ik hem vaarwel. Beetje jammer maar had het al aan zien komen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:20

Oh Max <3 wat een fantastisch dier!! Heerlijke shet.

Claudia, ziet er goed uit!

Arme kindjes. Die zullen ook niet blij zijn geweest met de vieze kleding.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:28

Het zadel te groot voor jou of het paard?
Maar hoe was het verder om op een paard te zitten :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:31

Te groot voor het paard (van voren te breed waardoor de achterkant omhoog wipt.)
Ik was zo trots als een pauw dat ik ze zo braaf was. Ik ben door mijn vorige paard een behoorlijke schijtert geworden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:36

Fijn dat ze braaf was :D Dat voelt vast heel goed!
Wel jammer van het zadel.
Ik heb een zadel waarbij je de boom smaller en breder kan draaien. Dat is eigenlijk best wel handig. Heb alleen geen idee wat voor zadel het is. Van de manege overgenomen... Ingepikt eigenlijk... O:) :=