Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:55

Toen wij ons gingen oriënteren op een schuur hebben we bij mensen in de buurt een kapschuurtje met paardenstallen bekeken en die schuur was gemaakt met oude telegraaf/telefoon palen en dan alles zwart gemaakt. Zo gaaf!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:55

wendy heerlijk dat je al je hooi al binnen hebt!

Ik heb trouwens ook natuurhooi.
De loonwerker maait hier alle natuurgebieden.
Maar ik moet wel zeggen dat ze nu veel vetter zijn door hooi van gewoon land omdat het natuurhooi op was.
Dat scheelt wel heel veel.

Trouwens geen giftig onkruid hier in het hooi, daar wordt wel tegen gespoten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:56

Yontheke schreef:
Ze zijn ingegraven en daarna nog wat zand er overheen zodat de kieren opvullen. Nee, niks meer er rond. De paarden lopen ze erg stevig in de grond. Nog nooit geen problemen mee gehad. Ook niet met urine in de stallen etc. In de zomer liggen ze open en bloot en in de wintermaanden ligt er wel bodembedekking in zoals Allspan.

Interessant. Een goeie plan B als de steenschotten niet lukken. Ingegraven rond welke periode gedaan? De klei is hier nu steenhard, daar geraak je niet doorheen :(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:58

Als we dan toch een put laten boren is het wel de bedoeling dat alles ermee gedaan kan worden.
Dus ook drinken etc.

Maar ik kan het niet goed inschatten hoor, dus zou voldoende kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 02-07-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:58

Die van de stallen lagen er al toen ik het weiland huurde en kocht. De bilzen hebben we eigenlijk in een rotte periode gedaan toen het al nat was. Geloof februari ofzo. Mijn haflinger ruin begon te plassen onder het afdak waardoor dat ook een natte boel werd en ik wilde dat ze droog konden staan.
Maar is volledig goed gekomen. Ze liggen er nu anderhalf jaar in en ben er super tevreden mee. Dat hadden we echt al veel sneller moeten doen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:09

In mijn huis en die van mijn buren stroomt geen leidingwater. Wel hebben we een put op 32 meter die is goedgekeurd als drinkwater voor de mens. Vind het nog lekkerder ook :P

Mijn paarden krijgen natuurhooi (niet gespoten, wordt wel gecontroleerd) van het land van mijn buren. Gisteravond 200 balen in de hooiberg gestouwd, komend weekend weer een partij en later het jaar nog meer. Voorgaande jaren gooiden we de balen van de wagen af, gisteren schoven we ze via een 'glijbaan' (uitschuifbare ladder) van de wagen af. Ideaal! Voorheen werden we nog wel eens door de balen bekogeld door het gooien. Dit werkt fijner! :)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:02

Tinky12 schreef:
Kirr...in Nederland heb je een meldingsplicht vanaf 10 kuub p/u,vandaar dat de pompen voor particulieren daar net onder zitten.
Zou eens informeren of je als particulier (minder dan 10 kuub dus) ook meldplichtig bent.

Ik zit ook op zandgrond maar als er zoveel water tegelijk opkomt stopt de snelle doorstroming ook.Water zakt wel weg maar vind te overvloedig sproeien geen meerwaarde hebben.Kost alleen maar stroom :+

Ik heb mijn sproeiers/slangen trouwens via MP *\o/*

Dus, als je < 10 kuub/u zit, hoef je niks aan te vragen? Gewoon mannetje laten komen en klaar? :)

Djeenie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:04

Zo hee, wat een werk in die hitte al dat hooi binnenhalen! Knap gedaan :P
Solleke, waarom neem je geen klinkers ipv steenschotten? Of heb ik daar overheen gelezen?

Hier bewolkt, denk dat er onweer op komst is... Paarden zijn goed aangekomen bij schoonouders gisteren, kunnen ze lekker zelf kiezen of ze de stal in gaan of niet :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:15

Hier zit het even tegen. Hadden iemand gevonden die alle drie onze stallen wel wilde huren, maar toch weer afgezegd omdat het te vroeg werd als ze voor werk langs moest komen en omdat degene met wie ze samen zou komen te staan het te ver vond. Erg jammer en dus weer op zoek naar huurders...
De eerste die kwam kijken vond het toch te duur terwijl we in vergelijking met de omgeving helemaal niet zo hoog zitten qua prijs en mogelijkheden...

Verder staat het haffie wat ik bijrijd ook doodleuk in de volle zon te grazen op het heetst van de dag... zijn vriendinnetje staat dan wel in de stal in de schaduw, maar die heeft ook meer last van dazen.

Hoewel het hier normaal bijna daas-loos is zijn ze er deze zomer wel ineens, helaas.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:41

Onze put zit ook 10 meter. Lijkt helder drinkwater maar niks is minder waar. Ruikt al naar ijzer en als je je zwembad er mee vult (buren..) heb je een chocolademelk zwembad haha.

gipsy bij de v:voelen
R:ruiken
P: proeven :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:05

Djeenie schreef:
Tinky12 schreef:
Kirr...in Nederland heb je een meldingsplicht vanaf 10 kuub p/u,vandaar dat de pompen voor particulieren daar net onder zitten.
Zou eens informeren of je als particulier (minder dan 10 kuub dus) ook meldplichtig bent.

Ik zit ook op zandgrond maar als er zoveel water tegelijk opkomt stopt de snelle doorstroming ook.Water zakt wel weg maar vind te overvloedig sproeien geen meerwaarde hebben.Kost alleen maar stroom :+

Dus, als je < 10 kuub/u zit, hoef je niks aan te vragen? Gewoon mannetje laten komen en klaar? :)

:j Je kunt voor de zekerheid nog even het waterschap contacten in je regio,die gaat daar namelijk over.
Er was wel sprake van dat er dingen gingen veranderen maar daar heb ik verder niets meer over kunnen vinden.
Ik had "ok" gekregen van waterschap hoewel ik wel moet zeggen dat,toen ik offertes opvroeg,er een bedrijf bijwas die bij hoog en bij laag volhield dat ik een meldplicht had.Dat wilde zij ook regelen...tegen betaling :+

Maar degene die ik uiteindelijk de klus heb laten doen vertelde hetzelfde als het waterschap...alleen > dan 10m3 en brandkranen moeten gemeld worden.

Karev....daarom is mijn bron dieper...zit nog wel ijzer in maar veel minder :)

Gamova...vervelend is dat als je leegstaat.Ik hoop dat er snel fijne huurders komen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:11

Ach hier Ist alleen voor de bak en tuin dus maakt niet uit.

Jullie ideetjes over een stuk van 11-23 midden in de bak? Maak een pp van de bak. Wilde midden in een zandheuveltje maken met geel zand maar dat gaat denk ik verwaaien. .

Afbeelding

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:20

Djeenie schreef:
Tinky12 schreef:

De precieze regels voor onttrekken kun je vinden op de site van je waterschap. Het ene waterschap staat 20 m3/u toe, het andere 10. Daarbij kunnen ook regels gelden voor het aantal dagen dat je aaneengesloten gebruik maakt van je onttrekking en/of de totale hoeveelheid die je op jaarbasis onttrekt. Als je 'grondwateronttrekking' als zoekterm op de site van je waterschap invult kun je het waarschijnlijk wel vinden.

Let wel op bij het aanschaffen van een pomp, voor de regelgeving geldt de capaciteit van je pomp, niet het daadwerkelijke aantal m3 dat je ermee gaat pompen. Als je maar 1 m3/u onttrekt, maar je pomp zou wel 50 aankunnen, dan heb je nog steeds een vergunning nodig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:25

De putten voor onze verwarming zijn daarentegen gewoon 100 meter diep :)
Maar ben bang dat ik daar geen water uit kan halen.

Ik heb laatst ons kraanwater en het water uit de put getest en vergeleken.
Alles was hetzelfde behalve de hardheid. Het water direct uit de put was zachter.

Maar voor we meer met de bron gaan doen in huis laten we het eerst testen.

En anders moeten we een nieuwe put laten boren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:01

Afbeelding

Net toen we de laatste pakken erop gooiden begon het te onweren. :oo Snel een halve spanband erom en de schuur naast t veld ingereden. Daarna de boer nog even met de rest geholpen. Uiteindelijk viel de nattigheid gelukkig mee. Ik begrijpnu hoe spannend t allemaal is. :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:01

Wauw wat een hal!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:14

Gypsy...jij begrijpt nu ook wat men bedoeld met "voor de poort van de hel" binnenhalen... :D Gerommel op de achtergrond is een redelijke motivatie om nog een tandje harder te gaan :=
Het went...9 van de 10x dit gelazer gehad en het is niet altijd bij een paar druppels gebleven :+

Maar goed,het staat lekker binnen dus het zal allemaal wel :D

Palousa..zacht water is fijn :j boffert!!

Klopt Maura...je moet inderdaad een pomp hebben die niet boven het max. aantal kuub kan pompen...

Karev...je zult een goede basis moeten maken,anders ben je zo je zand weer kwijt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:39

Jaaaa gigantisch joh! Pffff ik snap zeker de stress. En nu schijnt de zon weer. Trots en blij dat ik mijn hooi binnen heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:18

Solleke_Noah schreef:
Dubbeldun: merci voor de info. Helaas mogen we niks aan de ondergrond veranderen dus dat blijft dan waarschijnlijk niet goed, rechtstreeks op de klei gelegd.

Als je de platen rechtstreeks op de klei legt worden ze door het gewicht van de paarden de grond in getrapt en krijgt je het perforator idee :D
Er móet echt iets ander al doe je er maar een stuk vloerbedekking onder (zonder foam).

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:39

Kunnen jullie mij ook helpen? Ik ben al een tijdje aan het googlen maar kom er niet uit. Ik zoek een goed stroomapparaat voor een weiland van 7300 m2 met dubbel draad verdeeld in 3 stukken. Hoe sterk moet mijn nieuwe stroomapparaat (lichtnet) zijn? Ik zie bij de weidewinkel staan geschikt voor x aantal km zonder/met begroeiing maar waar moet ik van uitgaan? En hoeveel Joule laadenergie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:19

Eerst uitrekenen hoeveel draad je hebt hangen ( dus niet m2 wei maar (kilo)meters draad) daar dan een beetje bij want er komt vaak nog wel wat draad bij.

Verder is de vochtigheid van de grond belangrijk voor de aarding, hier moet je de diepte van je aardpen en de hoeveelheid pennen op aanpassen.

De hoeveelheid stroom die hij geeft is eigenlijk minder belangrijk dan een goede aarding. Maar hij moet uiteraard ook niet te licht zijn.

De begroeiing is afhankelijk van jouw onderhoud. Maai je veel onder de draden of laat je het dood gaan door het schrikdraad, komen er weleens takken op te hangen in de zomer etc etc, hoeveel lekstroom er dus eigenlijk is.
Een apparaat dat een goede klap geeft, zal ook het gras dat er tegenaan komt verbranden en dan gaat het dood.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:42

Djeenie schreef:
Zo hee, wat een werk in die hitte al dat hooi binnenhalen! Knap gedaan :P
Solleke, waarom neem je geen klinkers ipv steenschotten? Of heb ik daar overheen gelezen?

Hier bewolkt, denk dat er onweer op komst is... Paarden zijn goed aangekomen bij schoonouders gisteren, kunnen ze lekker zelf kiezen of ze de stal in gaan of niet :)

Wij huren het land, is niet van ons. Bovendien mogen we niks aan de bodem veranderen, wat je bij klinkeren toch wel doet als je wilt dat het stevig is (laag zand, aantrillen, etc).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:50

Bij ons is het land wel van ons maar natuurgebied dus daar mag je ook helemaal niets.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:21

Hier inderdaad ook natuurgebied/overstromingsgebied. Voor zo'n zaken enorm rottig.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:31

Even uit de meeleesmodus.. hoelang wachten jullie met het hooi opvoeren wat jullie nu binnen hebben? Ik heb het hooi zo goed als op maar kan morgen nieuwe ophalen. Zou ik dit direct kunnen geven of moet dit nog even laten liggen?