het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:01

Flygill schreef:
Ik heb nog geen idee wat ze aan huis gaan kosten, maar ik heb sinds 2 weken een paard erbij en die heb ik nog tijdelijk in pension staan. Kosten daarvoor 275,- per maand vol pension. Gelukkig hebben we sobere ijslanders dus veel brok etc voer ik niet. bekappen en beslaan betaal ik dan wel weer 120 euro per paard voor.

Vannacht een stukje plaat van ons dak afgewaaid, paarden over de zeik dus we waren weer midden in de nacht buiten.

Ocharme, jij krijgt wel ineens de full experience van paarden aan huis he, losgebroken paarden, nu dit weer :(:)

is helaas allemaal zeer herkenbaar voor iedereen denk ik. Heb al vaak 's nachts in mijn pyjama buiten gestaan :')

MaritB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:25

Hooi van groothandel, kom je snel al op 8-10 per baaltje.

Maar ja heb nu 2x in de buurt gehaald voor 4-5 en het is troep, ze eten het slecht en slechte mest...
Heb al 1,5 baal weg kunnen gooien omdat ze gewoon niet eten..

ik ben een heel weekend aan het werk geweest en ben moe, spierpijn en werd ook nog ongesteld. Dochterlief bleek toch ook keelontsteking te hebben waardoor ze niet opknapte, met AB wel vrijwel direct resultaat.

Ze is naar school maar ze was niet gezellig vanmorgen en huilen bij afscheid, zij is juist de diegene die altijd naar binnen rent.

Heb van het weekend ook weer een leuke 2-wieler opgehaald, morgen eens mee rijden. vandaag is mijn man een hele dag werken en komt pas tegen de avond thuis.
Straks mag ik lesgeven bij een nieuwe klant, altijd leuk :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:52

Aan standaard kosten kom ik op €200,- tot €250,- per maand voor 2 paarden.

Daar komen wel de mudcontrol platen bij. Maar die gaan als het goed is de komende 20 jaar wel mee. Maar goed, zo in de eerste paar jaar zit er wel een €2000,- tot €4000,- per jaar aan investeringen voor de leefomgeving. Gelukkig kun je daar geld voor aan de kant zetten en weet je dat die kosten niet snel terug komen.

Al met al ben ik niet ontevreden.

Maar goed, ik bekap zelf, heb geen les, koop weinig extra's voor de paarden, voer geen mest af, zet ze maar weinig op stal, geef geen supplementen. Daar staat tegenover dat ik het hele jaar voor droog voer en geen weiland heb. Maar wel het rantsoen aanvul met bijvoorbeeld snoei materiaal van de hagen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:12

Poeh dat zijn uiteenlopende en forse bedragen. Ik had het zelf begroot op zo’n 450 per maand voor twee paarden, inclusief mestafvoer, hoefsmid, ontwormen en entingen. Exclusief les, wedstrijden/uitjes ed. Vooralsnog wel al een dikke 20k geïnvesteerd in (eenvoudige)rijbak, paddock en stalwanden/deuren, plus palen en omheiningsmateriaal. Hier komt alleen nog bestrating bij. En ik probeer per maand 150 te sparen voor grote/onvoorziene uitgaven.

Maar ja, het jonge paard staat momenteel nog in training (mag er over een kleine twee weken zelf voor het eerst op *\o/* ) en dat kost bijna het dubbele. Dus de kosten ben ik al gewend :')

Qua voer weet ik het nog niet. Heb nu tien midibalen staan van iemand uit de buurt. Een kleine startvoorraad om mee te beginnen. Die waren 28 euro per stuk incl bezorgen en stapelen. Krachtvoer krijgen ze bijna niet, denk dat ik een vitaminebrok ga voeren. Maar dat gaat de tijd en ervaring leren.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:44

Manzano, duimen op mooi weer. In ieder geval droog.

Boemel, veel plezier op Algarve.

Kojack, jakkes. Gelukkig werd je wakker en geen koliek klachten.

Marjan, vervelend zo op je werk. Herkenbaar qua wensen en salaris. Loopt jar ook tegenaan.

Flygill, hopelijk niet te veel schade.

Ik zit aan onbeperkt hooi voor veulen van bijna 8 maanden en volwassenen haflinger aan 195,- per maand. 6 midi baaltjes in plastic.

Hier druk op werk, zere hand, woensdag voor mn werk naar de fysio.
Na mega drukke werkdag f lekker gewandeld met de paarden.
4e x voor Tess. Het spoor over gegaan voor het eerst, naar het kleine bosje.
Brave paardjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:15

Ik heb ze hier beide de regendekens maar aan gedaan en in de tent gevoerd. De smid zou ook komen vandaag, dus dat wordt of onder het afdak bij de stallen of in de tent bekappen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:44

Leuk dat je zo met samen kan wandelen Horsii, brave paarden!

Ik ben net klaar met alle stal klusjes.
Ga zo naar de Head Spa. 90minuten relaxen :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:22

Ga nog niet alleen op pad hoor met beide.
Deed ik met peeps en kyr wel. Maar tess is sinds afspenen pas vier x meegeweest. Heel braaf maar nog niet volledig verkeersmak.
Zus was mee en mn vriend liep met de kids gezellig mee. Doel is leren alleen blijven en einde vd zomer mee kunnen als handpaard.

Df, ja naar weer.veel wind ook.

Geniet ervan Karin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:37

Zowaar droog kunnen uit mesten :)

@karin: Een spa klinkt met dit weer extra lekker... enjoy!!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:33

Leuk, mee als handpaard! En leuke foto's!

Karin, klinkt heeeerlijk!

Flygill, wat een heftige dingen gebeuren er allemaal, en op zo'n korte tijd!

Solleke_noah, zonder eens in je pyjama buiten te hebben gestaan bij de paarden heb je de paard-aan-huis ervaring nog niet volledig ervaren :')

Ik ga eens uitmesten! :brr:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 19:49

In pyama naar buiten in meerdere mogelijkheden. Van oliebol iets vergeten tot koliek en vastligger. Mooiste creaties zijn voorbij gekomen. Met gevoerde regenlaarzen met dikke jas en handschoenen aan tot pyama met sloffen. Ach ja alles voor de beestjes toch?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:51

Die 3 mogelijkheden kan ik sowieso allemaal al afvinken :') lang leve de camera's, anders had ik wel al veel gemist! Tot nu toe hebben ze telkens de akelige dingen nét voordat ik ga slapen :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:02

Ik loop geregeld mijn avond en ochtend rondje in badjas met regenlaarzen. :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:07

camera vind ik geweldig, al sik niet kan slapen kijk ik altijd even of hun wel lekker liggen

heeft iemand een airbag vest voor zichzelf of de kinderen? welk merk is fijn
Die krengen zijn alleen zo duur
collegaas van mij die gebruiken die zowel met motorrijden als paardrijden, wij verkopen ze ook ( motor) maar ik denk dat ik ze elders misschien goedkoper vind

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 20:50

LN let dan wel even op als je in groep rijd of het mag. Zag het toevallig eens voorbij komen dat sommige dat niet willen ivm plof/knalletje wat het geeft bij opblazen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:05

Als je hard valt geeft dat ook een plof....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 21:24

fokfanaat schreef:
Als je hard valt geeft dat ook een plof....

en daarna nog wat gevloek, en au en nog wat gevloek :D :+
Wat mij betreft mag het gewoon hoor maar las het ergens en dacht ow gaat het zo ver? Mij lijkt dat juist qua zitten het fijnste maar dan spreek ik vanuit model klein en niet smal..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:00

Ik heb meerdere Hit air vesten. Ik vind ze echt super fijn. Als je ze voor zowel motor als paardrijden wilt gebruiken moet je rekening houden met de lengte van de koorden.
Ik heb trouwens nooit gehoord dat je in een groep niet met een airbag vest mag rijden en ik rijd inmiddels al 8-9 jaar met zo'n vest.
Als hij af gaat hoor je dat wel maar goed dan is er toch vaak al veel onrust in de bak en het is niet dat er ooit iemand vanaf is gevallen omdat mijn vest af ging.
Lengte is trouwens leidend voor de maat van het vest.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:08

Iedereen ook weer zo blij *not* met het weer. Al de hele avond regen en storm………

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:21

Belker schreef:
Iedereen ook weer zo blij *not* met het weer. Al de hele avond regen en storm………

Jaa altijd feest met dit weer om alles aan huis te hebben :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:22

Ik ben vooral heel blij dat ik ze tegenwoordig op stal kan zetten. Voor iedereen een stuk rustiger.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:28

Malenka schreef:
Ik ben vooral heel blij dat ik ze tegenwoordig op stal kan zetten. Voor iedereen een stuk rustiger.

Dat klopt.
Hier een schuilstal die ze ook opzoeken gelukkig. Maar ik wil zo graag buiten weer bezig gaan maar dit weer is zo niet buiten bezig zijn weer.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:58

Dat gaat morgen weer allemaal blank staan natuurlijk :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:33

Vreselijk he dit weer. Hou ook m'n hart vast voor Maurice (de nandoe), die staat sinds een week terug op de wei maar die kan die nattigheid nog helemaal niet goed handelen denk ik :\ vanaf vrijdag zou het wel terug droog moeten zijn!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:55

carnaval begint hier dus voor de vierders hoop ik dat het droog blijft
Zelf doe ik er niks mee, ga zo houten paaltjes halen om nog meer schutting te maken en ook een deel schaduwdoek te vervangen met paaltjes. Dan is die extra dag vrij wel fijn zodat ik ook kan klussen.

gaan ze niet meer in het stalletje @Solleke?