[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:42

pol013 schreef:
Voor degenen met eikenbomen: [ [url=m/lq4GDx.jpg]Afbeelding[/url] ]

We waren te laat met deze oplossing dus we hebben al weer bakken met eikels tussen het gras uit geplukt. Maar er komt nog meer aan dus hebben we dit neergelegd. Dit lijkt straks een hoop werk te besparen.
Wel even kijken dat je de juiste maasweidte pakt. We hebben 'betere' netten en die hebben te grote mazen. Deze goedkope netten, van die lucht groene, zijn slapper maar hebben wel een goede kleine maas waar zelfs die kleine eikels van nu op blijven liggen.

Vraagje, werkt het? En zo ja, waar heb je de netten vandaan?

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:06

Het werkt zeker. Alleen de allerkleinste eikeltjes vallen er doorheen. Daar hebben we er dit jaar wel meer dan anders van. Dus die moeten we alsnog er met de hand tussenuit halen. Maar je pakt het net op, kiept het in een bak en dan leg ik het klaar voor de volgende ronde. Scheelt al een hoop werk.

Ik denk dat deze netten bij de kranenbroek vandaan komen. Maar de maaswijdte staat vaak wel op de verpakking.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:12

Het zijn beschermingsnetten tegen vraatzucht door vogels. We verkochten ze vroeger in de dierenwinkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:15

Handig, hier sleep ik bijna dagelijks dus dan komen ze er ook wel mee uit.

Ben de keuring van de röntgen van een paard aan het afwachten, indien goedgekeurd ga ik haar volgende week halen :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:55

Oh ja, dat was wel handig om er bij te vermelden. Het zijn inderdaad netten die veel in de moestuin gebruikt worden.
Die dingen slingeren hier al heel lang rond dus dat vond ik zo logisch dat ik dat vergat te vermelden.

En vraatzucht inderdaad. De mussen zijn hier een ware plaag.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:59

ik kom even invallen. Uiteraard veel terug gelezen, maar niet te doen om alle 295 pagina's bij te lezen _/-\o_ Ik heb geen paddock paradise, maar ik wil een begin ermee maken. Te beginnen met een track, waar ze het hele jaar door kunnen lopen. Zodat ze winters wat meer beweging hebben.

De situatie hoe het nu is:
Foto 1, de stallen zijn overdag dicht. Wel kunnen ze onder de verharde luifel staan, waar ook een hooinet hangt. De bak is open en links vd bak is het verharde voer gedeelte. Dit is hoe ik ze tot nu toe winters had staan. Nu is er een extra paard bij en vind ik dat wat te krap worden.

Afbeelding

Foto 2: verharde gedeelte nog iets beter te zien. Aan de linkerkant, waar nu de stenen liggen wil ik de nieuwe opening hebben, voor de track, die dus winters ook moet zijn. De breedte ook van die 2 palen, dat is 4 meter.

Afbeelding

Op foto 3 staan ze in het tweede stukje weiland, totaan de achterkant wil ik het door laten lopen. Linksachter staat ook een automatische drinkbak. Die ik open wil laten, zodat ze daar heen moeten lopen. Alleen met vorst zal die dicht moeten. Dan de track dus rondom laten lopen en aan de andere kant van het weiland ook 4m. Het middenstuk wat nu 2 weitjes scheidde gaat er dan uit, zodat er voor zomers een klein midden weitje over blijft.

Afbeelding

Nu mijn vraag, wat kan ik het beste doen als ondergrond. Gewoon omheining aanpassen en zwart laten lopen (hoe gaat dat winters met veel regen)? of graszodes eruit en geel zand erin? en hoeveel 10cm of toch wel 20cm? en daar ook iets omheen, zodat het niet links en rechts overal heen gaat? en hoeveel eggen of vlakken jullie de track?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:26

Leuke plannen.
Maar op je vraag hoe je dat kunt doen? Dat ligt heel erg aan je grondsoort.
Maar voor het overgrote deel van de ondergronden (zelfs zandgrond) als ze ergens vaak lopen kom je bijna nooit weg met 'niks' doen.
Ik kan mijn paarden winter rond in de wei laten lopen zolang het een grote oppervlakte is. maar zodra stukken vaak belast worden kom ik er ook niet meer mee weg.

Maar als jij nou toevallig én op zand zand zit én hoog ligt kom je er heeeel misschien mee weg om niks te doen.

Meest waarschijnlijke scenario: je moet grondig te werk gaan. Loonwerker laten komen (die weten ongeveer wat ze moeten verwachten in hun gebied) en zelfs dan moet je nog enig onderhoud doen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:32

ik zit op zandgrond inderdaad, alleen niet erg hoog. Dus het is zelfs nu al drassig na die dikke buien van vannacht en overdag.
Het plan is nu zodes eraf en zand erop. maar als hier betere tips zijn dan hoor ik ze graag, scheelt werk achteraf als we het in 1x goed doen :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:42

Of maak het nu hoe je wil, kijk het een winter aan hoe het zich houdt en pas het dan aan. Ik heb niks gedaan en heb droge zandgrond en op 1 natte plek na is alles altijd droog

Misschien wel meer werk maar kun je wel eerst bekijken wat het handigste is om te doen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:51

Lynn_Nikita schreef:
Of maak het nu hoe je wil, kijk het een winter aan hoe het zich houdt en pas het dan aan. Ik heb niks gedaan en heb droge zandgrond en op 1 natte plek na is alles altijd droog

Misschien wel meer werk maar kun je wel eerst bekijken wat het handigste is om te doen

Dit zou ik doen.
De track maken en dan de winter kijken wat het doet, voor je ingrijpende maatregelen neemt.
Daarna kun je gericht aanpakken waar nodig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:52

Ik heb ook alleen zand, deel wat lager ligt kan ik als het heel nat is afsluiten. Verder ga ik het van de winter ondervinden hoe het gaat. Het is nu twee keer losgetrokken 1 keer met de frees en daarna een keer met de triltand. Had geen plassen na de enorme regen van vannacht. De plekken waar t nog gras is die zijn wel drassig.

En houd er rekening mee dat je niet overal zomaar wit zand aan mag brengen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:30

MarjanB schreef:
Ik heb ook alleen zand, deel wat lager ligt kan ik als het heel nat is afsluiten. Verder ga ik het van de winter ondervinden hoe het gaat. Het is nu twee keer losgetrokken 1 keer met de frees en daarna een keer met de triltand. Had geen plassen na de enorme regen van vannacht. De plekken waar t nog gras is die zijn wel drassig.

En houd er rekening mee dat je niet overal zomaar wit zand aan mag brengen.

ohja dat laatste is wel een goeie idd, het is wel agrarische bestemming

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:06

Heeft iemand ervaring met schelpen op de track? Heb nl. 2 big bags staan en wil ze op een blote voetenpad.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:47

Voor je paarden blote voeten dan?

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:36

Ja klopt, alhoewel we het zelf ook wel kunnen proberen :) , wil er ook nog een vak met grind bij doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 18:49

Wij hebben vandaag 1e dag mestonderzoek cursus gehad ik was vandaag en mijn vrouw morgen. Had bij 1 paard (stalklant) bijna 2000 epg voor bloedworm terwijl maand terug 200 (opgestuurd) was dus ergens is er iets mis gegaan.

Mocht iemand toch nog willen komem morgen stuur me maar een pb, er is nog plek moet enkel informeren bij de cursus leider of dat kan kortdag

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:41

Wow, dat is bizar. Is er ook iets merkbaar aan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:42

in ons nieuwe zand zit wat schelpachtige substantie denk ik. Ik vind het mooi spul!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:01

Caily schreef:
Wow, dat is bizar. Is er ook iets merkbaar aan het paard?

Niet per se, want sinds hij bij ons is trekt hij juist enorm bij.
Cursus was wel echt een enorm succes, in het voorjaar organiseren we het ook weer. Ben ook heel enthousiast er over, we hebben zelf meteen alle benodigdheden aangeschaft. Zo kunnen we alle paarden veel beter in de gaten houden en gericht ontwormen.

Oh na de regen gister ben ik zo blij met alle werkzaamheden die verricht zijn. Alles is zo goed als droog! Bak zijn we nu ook mee bezig en het deel dat al gedaan is lag er gister perfect bij ondanks alle regen *\o/*

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:58

Gaaf topic, ik lees mee voor ideetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:15

*\o/* Hier ook blij met alle toevoegingen. De bak is niet glad meer en de plassen zijn alweer weg! En we zijn nog lang niet klaar *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:16

Is er bij jullie zoveel regen gevallen dan? Hier in totaal denk ik 10 mm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:54

Hier over de afgelopen week 50 mm ongeveer. Onze poel stond droog en is nu weer half gevuld :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:48

Hier iets van 45mm dus wel ff genoeg maar komt al weer nieuwe aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:02

Ja hier woensdag pas weer noemenswaardig.

Hoop dat dat meevalt want dan ga ik weer een paard van een ander trainen.