Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:07

Hoi,

Mag ik mij hier ook melden? Mijn paard gaat per 1 oktober op pensioen en komt bij mijn pony’s in eigen beheer te staan, helaas niet aan huis maar wel heel kortbij huis :D

We hebben zelf een wei met 2 stallen, daarachter een schuurtje voor opslag waar ik 2 watertanks heb staan, een kast voor de spullen, het voer en opslag voor hooi en stro (ligt nu alles dat nog over is van vorig jaar in). Voor en naast de stallen is een deel bestraat en daar wil ik de paarden in de winter laten lopen als het weer te slecht is en om de weides te behouden. En dan nog een stuk wei dat opgedeeld is in 2 stukken.

Sfeerfoto:
Voor de stallen hebben we een bankje staan, deze is nu geverfd zoals ik graag wilde en vorige week heb ik een paar leuke kussentjes voor erop gekocht :D
Afbeelding

Ik vind het ergens heel jammer dat ik wegga van pension omdat het daar natuurlijk super gezellig ie, maar verheug mij er ook op om mijn paard in eigen beheer te hebben en hem zo te kunnen houden als ik zelf graag zie!

De bewoners:
Mijn inmiddels 22 jarige ruin Tarzan die helaas artrose in de voorbenen heeft.
Afbeelding

Mijn eind juli gekochte mini pony Rocky
Afbeelding

En dan staat er nog een zwarte shet (die noem ik gewoon zwarte aangezien zijn naam hetzelfde is als ons zoontje)
Afbeelding

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:19

Ah jeetje DD dat is zo naar :(.

Hier gaat ook een bepaalde wei met periodes op slot waar heel veel esdoorn valt jaarlijks, teveel om continu bij te houden dus te gevaarlijk om ze daarop te laten op momenten zoals nu.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:30

@tarzan: welkom :) Leuk clubje heb je daar. Rocky heeft wel een heel leuk kleurtje... is dat Silver of Mushroom oid ??

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:46

Dankjewel dubbeldun, eerlijk gezegd geen idee :') hij is denk ik óf extreem sooty palomino óf silver.. de tijd zal het leren denk ik, het is in ieder geval een boefje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:49

Weet je de kleur van zijn ouders ??

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:55

Helaas niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:10

Als je het echt wilt weten kun je het laten testen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:19

Hier vandaag wel weer het dagje gehad. Had vandaag les met mijn IJslander en dan rijd ik eerst op mijn vaste plekje mijn warmbloed. Alles ingeladen en ik rijd het erf af, hmm die band van de trailer is toch wel erg zacht. Dus een rondje gereden om terug het erf op te rijden (niet zo'n breed weggetje). Paarden weer van de trailer af, die stonden al raar te kijken. Paarden terug op stal, bandenspanning controleren (en maar wat lucht bij gedaan), veel te laag natuurlijk. Samen met mijn moeder de band gecontroleerd en daar zat een schroef in.
Instructrice maar gebeld maar later was gelukkig geen probleem, trailer naar de trailerboer om de band te laten fiksen.
Met twee uur vertraging maar weer overnieuw begonnen met de paarden te laden en te gaan rijden.

Gelukkig ging mijn les wel goed vandaag :+ :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:28

DubbelDun schreef:
Als je het echt wilt weten kun je het laten testen.

Wil ik misschien nog doen maar voor nu is het niet relevant, wie weet in de toekomst :D

Edit: Marloes, oh balen zeg maar fijn dat ie snel gemaakt kon worden en je les goed ging!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:49

De beloofde foto's van de stoepband:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ontzettend naar om je paard aan zoiets te moeten verliezen. Het is dit jaar weer bar en boos met het vroegtijdig vallen van de eikels.

Wij hebben ook midi balen. Ik had het er nog 10 over van vorig jaar en in juni 120 balen laten komen. Er eten hier 5 paarden en 2 koeien van. Zal vast overhouden, maar het is hier in de Achterhoek zo droog, veel boeren hebben niet eens een 3e snede van het land kunnen halen. Daarom heb ik liever reserve en ik heb de ruimte om het op te slaan. Uitslag monsters waren heel goed, dus ik ben heel blij. Midi balen zijn prima alleen te verplaatsen.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:00

Dan verbruik je er vast 1 of 2 per dag? Ik kan met 2 of 3 paarden al makkelijk grote foliebalen opvoeren voordat ze slecht worden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:08

Ongeveer 2 balen per week. De paarden worden beperkt gevoerd, allemaal koudbloeden. Anders groeien ze dicht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:02

suffie schreef:
Ongeveer 2 balen per week. De paarden worden beperkt gevoerd, allemaal koudbloeden. Anders groeien ze dicht.

Pfff wat een verschil.
Ik heb 3 kwpn’ers en voer in de winter een midibaal per paard per week.
Daarom heb ik ook altijd nog grote vierkante pakken, daarvan voer ik ook al bijna een per week in de winter.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:02

Heftig DD. Moet je toch niet aan denken...

Welkom Tarzan, gave kleurtje heeft Rocky.

Handig die drempels/stoepranden. Hier een hoge drempel, eerst 3 x er tegenaan en daarna tilden ze braaf de voetjes op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:27

Ik heb er eentje met water bij de mest dus ook even een eikel check gedaan, maar ze zijn hier gelukkig niet de weide ingewaaid. Wat het dan wel is, is een andere vraag

Hier gaat er op een normale dag een klein pakje hooi met 1 paard, 1 e-pony en 1 a-pony doorheen := maar ze hebben altijd wat gras te knabbelen en ze komen altijd met genoeg reserve de zomer uit :o dus in de winter staan ze sowieso wat schraler

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:28

Citaat:
Van het KNMI voor vannacht: De minimumtemperatuur loopt uiteen van 5°C in opklaringen plaatselijk landinwaarts tot 12°C aan zee.

Ik denk dat ik de bonte maar een dun fleecje ga opdoen vannacht... anders schiet ze komende maand al vol in het winterhaar.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:32

Wat ontzettend naar DD :(

Wat een nette paarden hebben jullie allemaal dat ze zo netjes over de drempel heen stappen. Bij mij steekt de onderkant van het frame van de deur boven de grond uit en dat hebben we aan de binnenkant opgevuld met een randje beton. Die van mij knallen er elke keer vol tegen aan met als resultaat dat het beton begint af te brokkelen.

Vraagje voor de gene die hun paarden 24/7 buiten hebben; wat doen jullie om de hoeven een beetje te beschermen tegen de modder? Het is nu voor het eerst echt nat in de paddock en mijn Tinker heeft al niet de beste hoeven. Ik gebruikte wel eens zinkzalf spray maar dat heeft weinig nut als ze meteen weer in de modder gaan staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:35

@Sky_Britt: best kun je voorkomen dat het modder wordt (ophogen met goed waterdoorlatend zand) en vaak open trekken of een flink stuk bestraten met tegels waar het vocht door weg kan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:00

Wat handig die verhoging voor de stal. Goed idee! Altijd fijn om wat extra op voorraad te hebben inderdaad.

Hier niet 24/7 buiten (gaan voor de nacht op stal) maar met dit weer staan ze op de bestrating, dit zodat de wei mooi blijft en de paarden niet in de prut staan. Mijne heeft artrose in de voorbenen dus modder is niet echt geweldig goed voor hem, blij dus dat hij deze winter niet meer in de modder hoeft te staan (al was de wei op de pensionstal goed te doen, vooraan moest hij wel altijd door de prut).

Geen idee nog hoeveel baaltjes erdoorheen zullen gaan, nu met de pony’s die de hele dag op gras staan verbruik ik bijna niks. Wij hebben kleine baaltjes hooi en stro, dit jaar 175 baaltjes hooi en nog wat van vorig jaar, benieuwd hoe snel het op is :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:02

Wat erg van die paarden, verschrikkelijk.

Welkom Tarzan.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:05

Thanks, bestrating staat inderdaad in de planning ergens in de komende maanden. Maar dat is weer een dingetje omdat de kwpn-er narcolepsie heeft en omvalt. Dus daar moet ik nog een goede constructie voor bedenken om het af te werken met dikke rubber matten oid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:16

Sky_Britt schreef:
Wat ontzettend naar DD :(

Wat een nette paarden hebben jullie allemaal dat ze zo netjes over de drempel heen stappen. Bij mij steekt de onderkant van het frame van de deur boven de grond uit en dat hebben we aan de binnenkant opgevuld met een randje beton. Die van mij knallen er elke keer vol tegen aan met als resultaat dat het beton begint af te brokkelen.

Vraagje voor de gene die hun paarden 24/7 buiten hebben; wat doen jullie om de hoeven een beetje te beschermen tegen de modder? Het is nu voor het eerst echt nat in de paddock en mijn Tinker heeft al niet de beste hoeven. Ik gebruikte wel eens zinkzalf spray maar dat heeft weinig nut als ze meteen weer in de modder gaan staan.

De hoeven en manen van mijn Tinkers zijn erg verbetert door goede voeding.

Fijn dat het ukkie al wat mak wordt DD

Verder lees ik lekker mee

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:25

Hier had ik een houten balk als drempel liggen maar mijn merrie heeft zich daar eens lelijk op verstapt dus die heb ik eruit gehaald.
Er waait wel eens wat vlas uit maar dat neem ik nu voor lief.
Die van mij zijn wat dat betreft lompe dodo's en zouden hun benen nog eens breken erover :(:)

Hier heb ik beperkt ruimte dus ik koop hooi op hoeveel ruimte ik heb en moet dus wel aantal keer extra inkopen. Het is niet anders helaas.

@DD, heftig!
Blijft voor mij ook nog wel een zorg helaas, zeker met die zomerse stormen/wind vallen er hier veel eikels en esdoorn helicopters.

Ook hier weer dunne kak bij 2 van de 3 :?
Ben nu bij dag 3 van de sand clear kuur en daarna ontworm ik ze.
Even in de gaten houden maar.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:32

Caily schreef:
De hoeven en manen van mijn Tinkers zijn erg verbetert door goede voeding.

Daar hoop ik ook op, heb haar nu 4 maanden dus nog even afwachten of de hoeven beteren. Toen ik haar kocht konden we de ribben tellen en inmiddels heeft ze haar tinker vormen al aardig terug dus ze is wel goed op weg :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 06:31

Hooi heb ik groot ingekocht. Normaal had ik altijd kleine baaltjes, maar hier konden grote balen (500kg) dus die neergezet. Ben net begonnen met voeren maar het is even wennen met voeren qua hoeveelheid. Kleine pakjes zijn makkelijker hoor :').

Mijn nieuwe paardje heeft rotstraal (stond op ijzers). Nu lekker blootvoets en in haar slechte stralen spuit ik hipposol, om de dag. Ze zijn nu mooi hard en ruiken weer fris. Ik zweer bij dat spul :j.

Hebben jullie trouwens iets in de wei/paddock/track voor het natuurlijk slijten vd hoeven, dat lijkt mij nou ideaal!! Scheelt me elke week vijlen :D.

Nu eerst de paarden buiten zetten. Het is steeds later licht :-(.