Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:38

Die van mij heeft meer paarden dan mij :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:41

Haha, he hebt daar boekjes van:’ De man van’ schrijft dat. Gek van paarden en Knettergek van paarden heten de boekjes. De man van een paardenvrouw schrijft dat dus. Volgens mij gebundelde columns. Erg hilarisch.

Ik ga ook eens kijken bij de tuinhuizenman. Ik wil een extra afdak voor mijn hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:51

Ha, ha, die columns heb ik ook wel eens gelezen Fabster!

Mijn man is hartstikke gek van "onze" (eigenlijk mijn) paarden en helpt waar nodig. Uiteindelijk doet hij heel veel bij de paarden. Hij zal er niet op gaan zitten, maar wordt zo langzamerhand een paardenman.....

Toen we elkaar net leerden kennen, schrok hij zich een ongeluk toen ik vertelde dat ik een hond had! Later bleek het nog erger te worden want mijn ouders hadden een nog veel grotere ([***] [***]) hond. Van huis uit heeft mijn man niets met dieren, maar nu is hij knettergek van onze katten, kippen, paarden en onze eigenwijze Drent die afgelopen zondag 1 jaar is geworden!

Dit had hij zelf nooit gedacht!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:55

Nou, mijn man bekijkt t met argwaan. Hij had 2 katten toen ik hem leerde kennen. Ik 3 katten, 3 chinchilla’s en 5 fretten :D . De fretten en chinchilla’s zijn uitsterfbeleid geworden, dus die heb ik al lang niet meer. Maar 5 paarden, 2 honden en 2 katten zijn voor hem toch wat te veel van het goede >;) . Dus ook nu weer wat uitsterfbeleid erin. Niet alles wordt vervangen als het om valt. Maar naar 0 gaat t niet. Lijkt me vreselijk!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:57

Fabster schreef:
Nou, mijn man bekijkt t met argwaan. Hij had 2 katten toen ik hem leerde kennen. Ik 3 katten, 3 chinchilla’s en 5 fretten :D . De fretten en chinchilla’s zijn uitsterfbeleid geworden, dus die heb ik al lang niet meer. Maar 5 paarden, 2 honden en 2 katten zijn voor hem toch wat te veel van het goede >;) . Dus ook nu weer wat uitsterfbeleid erin. Niet alles wordt vervangen als het om valt. Maar naar 0 gaat t niet. Lijkt me vreselijk!

Ik heb in Australië 1 jaar zonder huisdieren geleefd, vond het vreselijk en mijn ouders ook. We waren nog geen week terug in Nederland of we hadden Spip (de poedel die ik nu in huis heb) al. We hadden amper een huis :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:58

He balen [***]! Je man heeft stiekem wel een beetje gelijk maar dat geven wij natuurlijk nooit toe! :D

Vriend doet wat hij kan maar werkt te veel om in de dagelijkse verzorging te helpen. Mest rijden etc doet hij wel braaf mee :) en de hij is mede eigenaar van de Shire dus zodra die mak is gaat meneer ook weer rijden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:58

Zo doe ik het ook Fabster.
Had afgelopen jaar 8 katten, 4 paarden, 6 kippen, 2 honden en 1 hamster.
Inmiddels 2 katten naar andere huisjes, shetlander verkocht, 3 kippen dood en de hamster is sinds november ook dood.
En ik vul ook niks meer aan.
Eventueel wil ik de minipony nog verkopen en een wat grotere pony voor mn dochter kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:02

Hier ook uitsterf beleid voor de kippen en konijnen.maar ach....Dat zeiden wij met de hond ook een nu hebben wij er 2 ipv 0
katten zijn wel van 4 naar 1 gegaan afgelopen jaar en die ene diw et nog is, is al 16. Ik weet ook niet of daar nieuwe voor komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:03

Selka schreef:
He balen [***]! Je man heeft stiekem wel een beetje gelijk maar dat geven wij natuurlijk nooit toe! :D

Vriend doet wat hij kan maar werkt te veel om in de dagelijkse verzorging te helpen. Mest rijden etc doet hij wel braaf mee :) en de hij is mede eigenaar van de Shire dus zodra die mak is gaat meneer ook weer rijden.

:') :') Hij heeft er wel serieus over nagedacht, want hij heeft nog gevraagd of jullie in de buurt wonen!?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:14

Wat een onwijs mooie dingen komen er hier voorbij wauw! Dat ga ik voorlopig niet voor elkaar krijgen. Wij hebben in huis ook nog wel veel te verbouwen...

Wat betreft de omheining vind ik hout ook mooi, maar wij hebben palen met bruin lint. Ze staan nu op de 4 hectare en daar hebben we maar 1 dun lintje omheen staan. Wel een beste klap stroom erop. Gezien de hoeveelheid gras hebben ze toch geen belang om eruit te gaan. Tot zover gaat het goed.

Mijn man doet de paarden s’ochtends altijd buiten. Hij loopt toch dan al rond op de boerderij en hij is ook wel bereid om het eea te doen. Als ik weg ben voor het werk verzorgd hij ze ook. Niet dat het zijn grote liefhebberij is, hij doet het voor mij :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:39

Jouw man is cool [***]! :D Helaas is de Betuwe (Tiel) niet echt om de hoek geloof ik.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:45

1 lintje hoef ik niet te doen want dan ben ik m'n mini kwijt denk ik.
Al denk ik dat de haf ook wel een poging waagt _O-
Melle blijft overal achter. Ook al staat er geen stroom op. Bange schijtert is het.
Ik heb nu op de meeste stukken nog 2x breed lint en 2x smal lint, maar dat was omdat de shet steeds uitbrak.
Nu hij verkocht is kan de onderste lint er sowieso wel af.
De buitenste omheining/erfgrens wil ik denk ik wel 3x lint houden.
De afscheidingen tussen de weides heb ik nu 2x lint. 1 op 60 en 1 op een meter. Dat gaat prima. Binnenin staat ook geen stroom op, alleen buitenom op de laagste en hoogste draad.

Mijn man laat hier alleen de honden uit. Smorgens vroeg en savonds laat. De rest verzorg ik.
Tenzij ik tot laat moet werken of een weekendje weg ben met vriendinnen dan doet hij de rest van de beesten ook.
Als ik hem niet app vergeet hij gerust de beesten te voeren. >;)
En vorig jaar 2 weken toen ik in het ziekenhuis lag. Toen moest hij wel.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:58

Nu we het over bedrading hebben... :D

Met mini's, zou je dan eventueel van de grond tot de laagste balk kippenomheining of schapenomheining kunnen doen? Of klinkt dat als een gek idee :p

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:03

Hier twee katten en twee paarden. Dat blijft ook zo. Katten verzorgen we samen, paarden zijn mijn ding. Als ik een dag weg ben voert hij wel, mits ik klaar zet wat ze moeten hebben. Met Fernando zadelmak maken heeft hij ook geholpen door vast te houden en hem aan de hand mee te nemen. Hij is geen paardenman, maar als ik duidelijk aangeef wat hij moet doen, kan hij prima helpen. Heel fijn. :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:07

Kategida schreef:

Met mini's, zou je dan eventueel van de grond tot de laagste balk kippenomheining of schapenomheining kunnen doen? Of klinkt dat als een gek idee :p

Dat kan prima met gaas.
Ik had gewoon een heel dun oranje stroomdraadje op 30 cm gemaakt.
Stond geen stroom op, maar dat maakt het voor hem een stuk lastiger om er onder door te kruipen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:11

De katten verzorg ik ook. We hebben er 3 en in tegenstelling tot veel boerderijen zijn ze erg tam. Koeien doe ik dan weinig/niks aan. We hebben er ruim 350...

Mini’s is dat zoiets als geiten binnen houden? :')

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:14

ClaudiaHS schreef:
Kategida schreef:

Dat kan prima met gaas.
Ik had gewoon een heel dun oranje stroomdraadje op 30 cm gemaakt.
Stond geen stroom op, maar dat maakt het voor hem een stuk lastiger om er onder door te kruipen.

Top! Ik ben van plan ooit een (paar) shetlander(s) te kopen als gezelschap voor mijn paard, zodat hij niet alleen hoeft te staan, dus al een goed idee voor later als het een clown blijkt te zijn. :+

jeannaa schreef:
Mini’s is dat zoiets als geiten binnen houden? :')
Ja _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:29

Pff die mini's zijn echt mega slim en snel.
Puck had meteen door als ik de stroom er af deed of als er op 1 draadje geen stroom stond.
Dan was hij meteen pleite :evaw:
Soms dan stond hij weer eens half onder het lint en dan zette ik snel de stroom erop. _O-
Dan ging het weer een paar dagen goed.
Summer is een meter hoog. Maar die durft nog niet onder een lint van 1.40m door

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:05

Mijn vriend is ook geen liefhebber van de pony's.
Is niet altijd even makkelijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:08

Wat een lekker weer vanmiddag. Echt genoten.
Heerlijk zo lesgeven in januari!
Kids ook helemaal happy:
Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:27

Heerlijk Anke! Hier bijna de hele dag regen, van die vieze mot.. Meh alles weer nat.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:00

Lekker weer zo!

Hier ook steeds af en aan wat regen. Hoefsmid net geweest, daarna heb ik het hek weer mogen repareren ondat Jake er steeds doorheen ging... geleide denk ik ergens niet goed want er stond niet genoeg stroom op, dus hij bleef er niet achter. Nu dus maar op de paddock gezet, dat is een en al bagger maar daar staat wel een goede klap stroom op. Geen puf meer om nog te gaan rijden of het hek verder uit te zoeken nu...
Ben nog steeds aan het uitzieken dus ga even lekker bankhangen!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:34

Heerlijk die ukkies zo Anke <3

Ik had geluk dat wij al een mooi stenen schuurtje hadden staan die we als inloopstal hebben omgebouwd. We hebben alleen de omheining geplaatst en de bak laten keren, voor de rest hebben we niet heel veel kosten gehad. Er staat dus ook gewoon een mooie, nieuwe, keuken Volgend jaar gaan we wel iets meer bestraten.

Ik ben al helemaal trots dat mijn man af en toe binnen komt dat 'ie mijn paard gepoetst heeft. <3 Toen hij nog in pension stond durfde hij amper de paddock in. De verdere verzorging komt wel op mij neer, maar dat vind ik niet erg want het is mijn hobby. Hij haalt wel hooi en doet de reparaties aan de stal en omheining.

Balen Libera. Groot gelijk dat je ff gaat bankhangen!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:10

Kategida schreef:

Ik zit ook aan zoiets te denken of 3 of 4 rijen lint.
Ik heb een shet die nogal veel uitbreekt -O-

@Anke, leuk plaatje! Lekker genieten zo.

Paarden is echt mijn ding en zal voornamelijk op mij neerkomen.
Mijn man zal wel helpen als t nodig is met voeren oid omdat ik wisselende diensten werk en straks na de bevalling,maar verder ga ik alles zelf doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:26

Ik heb nu toevallig schapengaas om de weide. Dat zat er al. Maar ik vind het levengevaarlijk rot spul voor paarden.
Gaat van het voorjaar allemaal weg. Hier komen dan 3 draden met flink stroom.
Zonder stroom piept Bliksem er alsnog lekker tussendoor die stinkerd. Shetlanders.... echt. ;)

Zit er wel aan te denken om aan de buitenste omheining wel extra gaas te doen, maar dan heel fijn mazig, zodat er geen hoef in vast kan komen te zitten. Ook geen shet hoefje.