Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:36

Caily volgens mij bedoel je verticuteren. Super mooie stallen!

Morgen word er de bestrating op mijn landje uitgebreid!!! Om het vast winterklaar te maken.

Ben even benieuwd naar jullie meningen:
ik heb 3 stukjesweide van circa 800m2.
Ik wissel mijn kleine tinker en a pony elke 2 weken, wat super gaat.
Wat te doen vam de winter? Er staat 1 ruime schuilstal met (straks)verharding van circa 70m2. Zal ik ze dan 2 stukken geven om kapot te laten lopen of het bij 1 stukje houden? Lastig hoor...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:37

Antheman schreef:
Janinevv schreef:
Dus paard is echt voor de groot hoofden? :+
Ik heb draver maar niet groot hoofd, was alleen aan het neuzen want haar hoofdstel is nou ehm.. oud.

dravers hebben vaak maat pony, met verlengd bakstuk.

Serieus? Ik vroeg me al af voor wie de maat cob was. Mijn fjorden hebben beide maat full. En ik heb een barock pinto met een belachelijk klein hoofd, maar die heeft ook maat full.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:38

_ENGEL_ schreef:

Morgen word er de bestrating op mijn landje uitgebreid!!! Om het vast winterklaar te maken.

Wat te doen vam de winter? Er staat 1 ruime schuilstal met (straks)verharding van circa 70m2. Zal ik ze dan 2 stukken geven om kapot te laten lopen of het bij 1 stukje houden? Lastig hoor...

Verticuteren is volgens mij het mos ed eruit halen. Niet beluchten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:39

Fabster schreef:
_ENGEL_ schreef:

Verticuteren is volgens mij het mos ed eruit halen. Niet beluchten.

Beiden dacht ik.

_ENGEL_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:07

Ja klopt beide! Is zo een rol met van de prikkels sie je rond rolt. Je trekt er lucht in en mos en onkruid uit

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:00

Cob size is volgens mij voor alles wat net geen pony en net geen echt paard is. Schofthoogte 1,40 tot 1,60 dus zo ongeveer. Toevallig zijn/waren alle merries hier cobs. Roos was ongeveer 1,48 en twix wordt 1,55, esra zit daar net onder. Heb/had voor hun alles in cob size en dat past prima al kan ik me voorstellen dat een fjord een eehhm zeg maar wat grover hoofd heeft. (Hoop dat ik nu niemand beledig :o )

Even schelden op twix. 4 weken geleden heeft ze er een ijzer af getrapt. Smid moest toch komen dus nieuw setje eronder. Week erna weer een ijzer eraf. En er weer onder gezet. En vanavond tijdens de training weer een ijzer eraf _-:( dus net de smid maar weer geappt. Denk niet dat het asn hem ligt bij de ruin zit alles er nog onder en die staat graag op zijn eigen voeten. Zo gaat een vrouw toch niet met haar schoenen om?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:05

Haha! Mss moet je andere schoenen voor haar kopen. Tis haar smaak niet :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:08

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:14

Dravers maat pony? Bij ons niet hoor! Zeker cob of zelfs full. Maar dravers kunnen nogal verschillen kwa uiterlijk/formaat.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:40

Mijn vorige haf had ook maat full, en was maar in de m40 ...

Bedankt Cailey !

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:45

Spuiten hier meerdere mensen met mcpp/mcpa? Ik gebruik nu roundup maar dat is op. Twijfel wat nu te bestellen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:57

Mijn fjord is pas lastig met tuig..pony formaat met full afmetingen.

Hoofdstel maat full anders wil de neusriem niet dicht. Bakstukken en keelriem op de laatste gaatjes. .peesbeschermers cob te klein omdat elastiek niet dicht wil. Maat full is te lang in de knieholte maar elastiek is goed. ..
Dekens maat soepjurk omdat ze zo breed is. 175 is qua lengte prima maar dan wringt de borst. 185 is het net een kind met de trouwjurk van mama aan...veel te ruim maar de borst sluit mooi aan.

Echt wie die dieren heeft uitgevonden. .haha

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:14

In de categorie 'pony's met rare maten' heb ik er ook nog een twee. Mijn shet, (103 cm) draagt een full longeersingel! Oké, een beetje valsspelen is het wel, er zit slechts een 30 cm singeltje aan. Maar goed, maatje kleiner werkt niet. Dan zitten de ringen niet op de goede hoogte (schouder).
En de quarter heeft een groter hoofdstel dan de kwpn'er, maar zijn touwhalster en gewone halster zijn kleiner. In schofthoogte zit er 10/15 cm verschil tussen de quarter en kwpn'er.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:44

Karev, als jij nou de lengte van je 175 deken houdt, wil ik het borststuk wel. Krijg jij van mij een borststuk van een 185 deken 8)7

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:49

Mijn 3 jarige kwpn merrie (schofthoogte 1.65m) heeft toch echt gewoon een cob hoofdstel. Mijn 5 jarige van 1.68m heeft een mengeling van cob en full, eigenlijk alles cob, op de neusriem na ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:02

Zapje schreef:
Spuiten hier meerdere mensen met mcpp/mcpa? Ik gebruik nu roundup maar dat is op. Twijfel wat nu te bestellen.

Ik gebruik mcpp/mcpa, is ook absoluut troep maar de roundup is grotere bende en meer belastend voor het milieu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:08

_ENGEL_ schreef:

Ik heb zelf 4 van die weidjes. In de winter zet ik ze niet op de wei als het heel nat is. Moet wel zeggen dat ik er dus tracks omheen heb, waardoor dat eerder nat is en de weidjes heel aardig droog blijven. In de winter wissel ik dus ook vaak af van weide. Als het teveel wordt stuk getrapt, gaan ze naar een andere. Enik probeer het ook niet al te kaal te laten vreten. Krijg je zoveel onkruid. Ik red het op die manier de hele winter door, t/m maart. Dan wordt de boel bemest en laat ik het uitgroeien/bloeien. Ze mogen er dan pas eind juni/begin juli op en dan doen ze er ongeveer 3 weken over (heb 5 paarden) om het lstukje kort te vreten. Dat wordt dan gemaaid en gaan ze naar het volgende stukje, waardoor het eerste stukje ong 9 wkn rust krijgt. Ik heb dus tot het volgende seizoen gras. Alhoewel het in de winter natuurlijk niet meer (hard) groeit. Dan kunnen ze niet 3 wkn achter elkaar op dezelfde wei. Dan blijft er een blubberzooi achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:22

Tinky12 schreef:
Zapje schreef:

Ik gebruik mcpp/mcpa, is ook absoluut troep maar de roundup is grotere bende en meer belastend voor het milieu.

Ik gebruik beide. Maar probeer zo min mogelijk round up te gebruiken, daar gaat echt alles van kapot.

In overleg met onze huisboer, vraag ik wat er voor welk onkruid nodig is.

Mooie stallen zie ik voorbij komen!

Mijn paarden kunnen in de winter als het echt nat is niet meer op het land, het wordt dan een te grote baggerzooi en ik wil het graag netjes houden voor het voorjaar en de zomer. Het is bij mij even afhankelijk van de hoeveelheid regen die er in de herfst valt, hoelang mijn paarden op het land staan. Ik heb voorin 2 kleinere stukjes, die mogen ze voor een deel kapot trappen, maar als dat te gortig wordt dan gaan ze in de bak, met onbeperkt hooi. Op de landjes staat dan ook niks meer te eten voor ze. En ze staan dan met hun pootjes in de blubber. De bak is en blijft mooi droog dmv flink veel drainage.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:05

Zapje schreef:

Ja ik. Alleen Is dat Bijna niet met te krijgenni in nl

Roundup maakt alles kapot incl gras. Mcpp mcpa laat het gras heel alleen onkruid dood

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:40

Fabster schreef:
Haha! Mss moet je andere schoenen voor haar kopen. Tis haar smaak niet :+

Misschien wil ze wel hoefschoenen! Moet ik me maar eens in gaan verdiepen.

Caily, het is een voor ijzer. Achter loopt ze voorlopig nog op blote voeten.
Helemaal blote voeten is geen optie. Ik neem de paarden aan de hand of onder de man mee naar de club en het bos wat betekend dat ze 2 of 3 keer in de week 2 keer een goed kwartier op straat lopen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:58

Na invetten van hoofdstel wanneer kun je hem dan gebruiken ? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:04

Janinevv schreef:

Goed uitboenen zodat er geen vet meer opzit. Dan kan je hem gebruiken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:06

Antheman schreef:
Janinevv schreef:

Goed uitboenen zodat er geen vet meer opzit. Dan kan je hem gebruiken.

Oke bedankt!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:46

Devita mijn shet lander heeft ineens last van jeuk. Ze kan niet meer goed eten. Het hooi knabbelt ze wel op maar komt er in proppen weer uit. Daarvoor krijgt ze veel bij gevoerd. Pulp en musli 18+ van Pavo. Dit krijgt ze al een hele tijd, maar nu jeuk dus dacht dat het niet het voer zou zijn. Aan haar manier van eten kan niets meer gedaan worden. Mevrouw is 27 en heeft dit jaar in principe voor het laatst de tandarts gehad. Ze heeft pas met de anderen een wormkuur gehad Pyrantel. Ik zou nog even een mest onderzoek kunnen doen. Bij haar kwamen er geen wormen uit. Hebben jullie tips.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:51

Senior priores van subli als hooi vervanger