Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:57

Hihi...jawel hoor Gypsy ,wil je een wat kleinere versie of pik je deze?

Klopt Kirr dit is via een bron en pomp,met een kraan red je dit niet...te weinig druk...
Denk dat hij nu zo op de 7/8 kuub per uur pompt.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 02-07-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:58

Ik zou ook zo graag willen sproeien maar helaas hebben we zelf niets qua sproeiers etc.

Onze wei is echt een dorre bende aan het worden nu.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:59

Hoe diep zit je bron?

Een put laten boren voor grondwater staat bij ons ook nog op het lijstje. Af en toe kunnen sproeien lijkt me ideaal!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:01

Als je sproeit, sowieso 's avonds doen als de temperatuur mindert en de zon al daalt.

Nooit 's morgens, want dan gaan de huidmondjes van je planten open waardoor ze zelfs veel meer vocht verliezen ipv bijhouden...

Wij hebben de sproeier ook staan, kunnen wel maar 1,5 weide tegelijk doen en kunnen niet aan elke weide aan...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:05

Kirr...de bron zit meen ik op 18 meter diepte,de pomp op 7 meter.

Ik ben er erg blij mee,vorig jaar laten doen en nog geen moment spijt van gehad.Was wel rib uit lijf omdat ik het door een professioneel bedrijf heb laten doen.Deze heeft ook de pomp geleverd en geplaatst,erg goede service.

Pomp hoor je ook niet,alleen als je echt met je neus er bijna in gaat zitten hoor je hem zachtjes brommen.

De reden dat ik 's morgens spuit is dat het op dit moment 's avonds niet gaat.De jongens staan dan op de oprit en daar loopt de bedrading als de pomp in werking is.
Mijn mening is beter water dan geen water...flink doorsproeien zo'n 1,5 uur :+

Als de jongens weer van de oprit af zijn gaan we weer aan het einde van de dag sproeien...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:10

Ik sproei eigenlijk alleen 's avonds en 's nachts. Laat het gewoon de hele nacht door lopen.
Maar mijn pomp heeft wel iets minder vermogen dan die van Tinky :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:11

Ik mag volgens mij niet naar grondwater boren bij ons voor zover ik weet. Zelfs niet voor gewoon drinkwater dus het zal nog al opvallen als ik ineens heel de weide kan sproeien :)

Jammer wel want ik zou de investering wel willen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:14

DubbelDun schreef:
Ja, maar dat kan stukken goedkoper. Kijk eens op de Duitse ebay onder paddockplatten :D

Solleke_Noah schreef:
Hoe goed blijft dit in modder op kleigrond? Modder wordt kootdiep...

Goede ondergrond doet een hoop.
Bij klei zou ik eerst een stuk worteldoek leggen en dan laagje puin er op. Dan de platen en die opvullen naar keuze met grind of zand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:18

Kun je die ook makkelijk schoonmaken? Ik zoek nog iets waar ik de mest makkelijk vanaf kan halen.
Tot nu toe dachten we aan stellconplaten, maar die paddockplaten lijken me eigenlijk ook wel wat. Mooier vooral.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:19

Oh zo zal wel lukken, plak hem er gewoon bij. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:21

De put die wij nu hebben is niet erg diep, denk net 3 meter ;)
Dat zou voor het huis nog wel genoeg zijn maar voor meer zouden we toch dieper moete boren ben ik bang.
Maar dit is al een erg oude put, zou zomaar 300 jaar oud kunnen zijn en toen kwamen ze niet erg diep door het graniet heen :)
Hij is kwa diameter voor mij groot genoeg dat ik er in kan, en als ik hem leeg pomp, komt er ongeveer 4000 liter uit, dit zal Incl de opslag buiten de put zijn.

Met dit weer heeft hij alleen wel 2 dagen nodig om weer helemaal te vullen. Al valt dat nog mee aangezien het al 3 weken droog is (op 10mm regen na).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:28

Gypsy +:)+

Ik sproei normaal ook alleen maar 's avonds,hele nacht lijkt mij geen goed idee,verzuipt de boel :P

Palousa...fijn dat je zo ondiep een goede bron hebt.
Hier is gebleken dat dit de beste diepte is...de bron dieper of minder diep geeft troebel water.Water op de huidige diepte is glashelder.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:31

Ik denk dat wij een héééél stuk dieper zullen moeten.

Sowieso heb je in BE overal meldingsplicht. afhankelijk van hoeveel je op pompt moet je dan ook weer betalen.
Onze overbuur heeft een springpiste liggen van 1000m² en daarrond allemaal weilanden, die sproeit constant. Dus we gaan informeren over diepte etc.

Bij vrienden zit die op 83m diepte, is wel super super proper water, zelfs goedgekeurd als drinkwater voor mens blijkbaar..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:32

Mijn pomp trekt ongeveer 4 kuub per uur, maar verzuipen doet het hier niet. Zandgrond he, zakt heel makkelijk weg. Daarom heeft het hier ook weinig zin om minder dan 2 uur te sproeien...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:37

Kirrr schreef:
Ik denk dat wij een héééél stuk dieper zullen moeten.

Sowieso heb je in BE overal meldingsplicht. afhankelijk van hoeveel je op pompt moet je dan ook weer betalen.
Onze overbuur heeft een springpiste liggen van 1000m² en daarrond allemaal weilanden, die sproeit constant. Dus we gaan informeren over diepte etc.

Bij vrienden zit die op 83m diepte, is wel super super proper water, zelfs goedgekeurd als drinkwater voor mens blijkbaar..

Hangt er vanaf wat voor water je wilt è... sommigen zitten hier op 200m, wij hebben eentje van 9m maar da's uiteraard ijzerhoudend... maar maakt voor te sproeien niks uit... en geloof me, droger dan bij ons kan je amper zitten...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:37

Wat zijn we eigenlijk allemaal bofkonten he... zat ik me net te bedenken.. het is altijd druk maar zou het niet meer anders willen. :)

Geen idee hoe diep onze bron zit.. zal de slang eens meten die erin gaat als we de pomp aansluiten. Hier afgelopen maand een sproeier gekocht, was niet eens zo duur en nu al zoveel profijt van gehad! Denk dat die vanavond of morgen ook weer een paar uur aan gaat. :j

En ik heb de benen van mijn ruin weer ontsmet en met groene klei ingesmeerd. Dat laat ik dan maar even een dag of wat zitten, ga het er niet afkrabben maar laat de klei z'n werk wel doen.
Bedankt voor de tips!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:42

Yontheke schreef:
Onze bodem aan stal en onder het afdak bestaat volledig uit treinbilzen. Blijft ook na jaren nog steeds goed.

heb je daar een foto van? Kan het me niet helemaal voorstellen, ipv betegeld dus met treinbilzen gelegd?

Dubbeldun: merci voor de info. Helaas mogen we niks aan de ondergrond veranderen dus dat blijft dan waarschijnlijk niet goed, rechtstreeks op de klei gelegd.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 02-07-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:44

Ik heb een put laten spuiten tot 11m diep en gebruik het als drinkwater voor de dieren en sproeien.

Kirr volgens mij hoef je als particulier echt niet te melden.

Weer een wazige actie van mij.
Vind een briefje in de postbus dat de dieren weer geent moeten worden.
Kijk in een entboekje en zie de 22ste staan dus gisteren gelijk de DA gebeld voor vandaag.
Gelukkig kwam ze lekker vroeg toen het nog goed te doen was, zeker in de stallen.
Vraag ik aan het eind of ze wel de datum wil aanpassen vanwege de wedstrijden.
Niet nodig, je bent keurig op tijd, ruim voor 22 JULI! |o 8)7
Had ik helemaal niet hoeven enten met die hitte.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:45

Solleke_Noah schreef:
Yontheke schreef:
Onze bodem aan stal en onder het afdak bestaat volledig uit treinbilzen. Blijft ook na jaren nog steeds goed.

heb je daar een foto van? Kan het me niet helemaal voorstellen, ipv betegeld dus met treinbilzen gelegd?

Dit is het afdak. De stal zal ik er eentje van moeten maken waarop het goed te zien is want de stal is vrij donker binnen.
Afbeelding

Wel getrokken in de hele natte periode :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:46

Kirr...in Nederland heb je een meldingsplicht vanaf 10 kuub p/u,vandaar dat de pompen voor particulieren daar net onder zitten.
Zou eens informeren of je als particulier (minder dan 10 kuub dus) ook meldplichtig bent.

Ik zit ook op zandgrond maar als er zoveel water tegelijk opkomt stopt de snelle doorstroming ook.Water zakt wel weg maar vind te overvloedig sproeien geen meerwaarde hebben.Kost alleen maar stroom :+

Ik heb mijn sproeiers/slangen trouwens via MP *\o/*

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:49

Een aantal grondwaterwinningen zijn niet ingedeeld, d.w.z. dat hier geen vergunnings- of meldingsplicht vereist is: grondwaterwinningen die uitsluitend van een handpomp gebruik maken; grondwaterwinningen waarvan het debiet lager ligt dan 500 m³/jaar en die uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden dienen. - See more at: http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting ... vergunning

Volgens mij enkel geen verplichting als je aan bovenstaande dingen voldoet..
en 500m³ is niet veel natuurlijk.

Maar ik kan ook mis zijn hoor, wij gaan sowieso maandag op de gemeente langs voor een hele reeks vragen, waaronder deze.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:51

@kristelhans: we zijn enorme bofkonten :j In ons geval hebben we hier ook jaren naartoe gewerkt, maar het is echt de moeite waard. Dat beseffen we ons echt, gisterenavond hadden we het er nog even over :j

@spatter: fijne blonde actie :') Wel netjes dat de DA je een herinnering stuurt trouwens!

Ik weet niet hoe diep mijn puntstukken zijn (ik heb er 3), plus nog een oude waterput voor het huis. Niet overdreven diep volgens mij, maar de waterkwaliteit is hier goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:53

Yontheke: thanks! Jullie hebben een beetje hetzelfde als wij in de winter :P

Zijn die bielzen nog ingegraven of verzakt met de tijd? Heb je de buitenste op één of andere manier aan elkaar vastgemaakt zodat ze blijven liggen en niet uiteen schuiven?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:54

Ze zijn ingegraven en daarna nog wat zand er overheen zodat de kieren opvullen. Nee, niks meer er rond. De paarden lopen ze erg stevig in de grond. Nog nooit geen problemen mee gehad. Ook niet met urine in de stallen etc. In de zomer liggen ze open en bloot en in de wintermaanden ligt er wel bodembedekking in zoals Allspan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:55

Kirr...als je echt alleen water in de zomer op zou pompen...zeg 3 weken aansluitend en dan 3 uur p/d met een pomp van 7 kuub p/u,zit je aan de 441m3.
Denk dat 500m3 nog niet eens zo weinig is,al ligt het er natuurlijk aan welke opp. je moet sproeien.

Yontheke...heb je geen last van opbouwen van viezigheid tussen de bielsen?
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 02-07-15 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt