het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:51

Dussss wij gaan dus voor het eerst in jaren een weekend weg.... Nou hebben wij altijd pech met het weer tijdens vakantie (ook dat je denkt ... Hoe dan?), maar nu met 2 dagen hoeveel pech kan je dan hebben zou je zeggen.... Nou de voorspelling is inmiddels opgelopen naar ruim 60mm regen vrijdag :wow:
In Sevilla... De zonnigste stad van Europa :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:57

boemel schreef:
manzano schreef:
Ik ken marjoman niet, maar als ik google zie ik kaptooms voor 120/130 euro. Dan is 100 euro leuk, maar niet extreem goedkoop toch?

Ik heb er weinig verstand van hoor, maar hier kon een bit aan en die zijn naar mijn weten rond de eur 175,00.
Maar heb ‘m maar even bekeken. Ik was een beetje moe :o

Klopt, met bitriempjes waren ze tig jaar geleden al 150 euro dus ze zijn nu ongetwijfeld nog duurder.

Onlangs pallet vlas laten bezorgen tegen 8 euro per pak. Zelf halen in de buurt is 10 euro per pak :(

Goed hooi kan ik hier in de buurt gewoon niet vinden dus ik bestel bij venhorst. Dat is 130 euro voor een grote baal geloof ik? De kwaliteit is zeer wisselend en ze zijn gewoon écht heel duur.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:57

manzano schreef:
Dussss wij gaan dus voor het eerst in jaren een weekend weg.... Nou hebben wij altijd pech met het weer tijdens vakantie (ook dat je denkt ... Hoe dan?), maar nu met 2 dagen hoeveel pech kan je dan hebben zou je zeggen.... Nou de voorspelling is inmiddels opgelopen naar ruim 60mm regen vrijdag :wow:

Ohneeeeee wat jammer!!! -O- -O-

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:04

boemel schreef:
Dat zeg ik niet, straks komen ze het weer ophalen :D

Flauw :D : :')

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:06

horsii schreef:
Df, hap wou geen foto maken omdat ik mijn hand wel kan bewegen.
Dus waarschijnlijk toch een pees.
Maar kracht zetten, tillen, duwen , trekken of gas geven op de motor is ontzettend pijnlijk.

Boemel, snap ik dat je voor de medicatie test kiest. Hopelijk geeft het het resultaat.

Belker, succes bij ej

Wat balen zeg! Beterschap

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:08

Ah nee Manzano, dat is balen. Hopelijk heeft de weerman het fout. Hoe bedenkt ie het :(
Ik vertrek zondag naar Portugal, Algarve voor 4 dagen, daar gelukkig betere voorspellingen.

Over Venhorst hoor ik helaas ook niet zulke goede dingen. Tot nu toe heb ik me altijd gered met partijen via Marktplaats. Toen via Marktplaats niets meer te halen was kwam ik via via bij de huidige leverancier uit.

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:11

Manzano, hoe dan…….

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:11

manzano schreef:

Echt.. wat ontzettend k l o t e zeg!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:19

Belker schreef:
Manzano, hoe dan…….

Nou echt he ;(
- jaren geleden weekend Rome. Ook noodweer, mensen verdronken, woonboten losgeslagen, opgravingen gesloten etc
- augustus Tunesië; paar dagen regen
- September Kreta; week regen
- ander jaar september elders Griekenland: dagen regen
- Curacao buiten regenseizoen: toch regen
- Zuid Afrika: veel slecht weer dus op plekken met prachtig uitzicht zagen we geen hand voor ogen.

Dus mensen.... Ga nooit tegelijk naar dezelfde regio als wij :=

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:20

Wat een weertje weer hè? Het regent en waait flink, windkracht 6 zag ik net.

Hier konden manlief en ik er vannacht uit voor de pony. Rond kwart voor 2 werd ik wakker van vaag geluid en had ik een raar gevoel (heb sinds kort slaappillen van de dokter ivm burn out klachten dus vrij bijzonder dat ik wakker werd). Uiteraard meteen op de camera gekeken en lag meneer weer tegen de achterkant van de stal met zijn benen in de lucht. Lang heeft ie niet gelegen maar hij was wel wat suffig toen we hem overeind hadden.

Heb net nog even gecheckt op koliek klachten maar alles lijkt oké. Normale temperatuur, normale buik geluiden, gewoon mest in z’n stal.

Wat hooi betreft kan ik mijn handjes dicht knijpen. We hebben mooi (natuurhooi, wel heel arm) hooi voor een mooie prijs. Ik ben nu wel zoekende naar ander hooi voor de hengst en de ruinen zodat ik ze kan afwisselen. Onze pony en mijn schimmel kunnen niet tegen hooi wat in pakken zit of bemest is.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:21

manzano schreef:
Belker schreef:
Manzano, hoe dan…….

Nou echt he ;(
- jaren geleden weekend Rome. Ook noodweer, mensen verdronken, woonboten losgeslagen, opgravingen gesloten etc
- augustus Tunesië; paar dagen regen
- September Kreta; week regen
- ander jaar september elders Griekenland: dagen regen
- Curacao buiten regenseizoen: toch regen
- Zuid Afrika: veel slecht weer dus op plekken met prachtig uitzicht zagen we geen hand voor ogen.

Dus mensen.... Ga nooit tegelijk naar dezelfde regio als wij :=

Als je thuis was gebleven had je ook regen gehad… je bent nu wel in een andere omgeving :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:58

Manzano, omboeken kan niet meer?
Kojac niet fijn! Maar wel geluk dat je wakker werd!

Heb de paarden vannacht maar weer opgesloten op stal en bestrating. Het was weer zo nat -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:02

MaritB schreef:
Lynn_Nikita schreef:
EJ is hier ook een uur rijden, ben er pas 1 keer geweest. verder ligt hier niks in de buurt op 1 winkel na waar ik alleen naartoe ga als ik dringend iets nodig heb, is echt een rommelwinkel.

Stro 35 euro groot pak
hele droge Voordroog 60 of 70 afhankelijk waar ik het haal ( eigen of bij die pensionstalling, 70 is eigen maar wel veel grotere rollen)
Vlas wordt hier een rommel bij 2 van de 4 daarom de keuze voor stro. Dit heeft wel veel meer volume afval dus 2 keer per week moet ik afvoeren met een grote kiephanger.

Hoefsmid is hier vooral omhoog gegaan, waar het een paar jaar geleden 30 euro was is het nu 45 meen ik met kappen en ijzers meen ik al 90 euro

90 voor ijzers is koopje.. in ZH zat ik al op 120.. (Welsh A)

Maar nu geen ijzers meer. Ben zelf bekapper dus die kosten spaar ik uit voor mijn pony’s.. en zij hebben schoenen :)

Voor of vierkant, vierkant is hier ook 120
maar nog, 3 jaar geleden was het 60 euro alleen voor

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:06

Ik betaal 100 euro voor alleen voor ijzers.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:31

Jeetje wat een pech hebben jullie steeds Manzano. Heel zuur dat nu de voorspelling weer zo slecht is…

Ben blij dat ik hooi van eigen land heb want er is hier ook lastig aan te komen (niet in plastic, kleine pakjes)…tenminste voor normaal bedrag. Hoor al 8 euro per baaltje. Voor t oude pony’tje koop ik bij omdat die hoog eiwit (en laag suiker) moest en ik heb te laag eiwit. Die krijgt dat dan extra.

Gelukkig dat jullie wakker werden Kojack. Waardeloos dat hij weer vast lag. Kan je de bodembedekking aan de kanten hoger leggen? Dat wil nog wel eens schelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:33

Nee omboeken kan helaas niet.
Inmiddels bij 70mm op de teller en harde wind. Het is vooral jammer omdat we er maar 2,5 dag zijn en dit soort steden zijn vaak niet gemaakt voor dit weer dus veel overlast. Maar we gaan het zien.

Vind ook sneu en lastig voor de oppas hier. De paarden is ook niet leuk met dit weer en merk dat het mij veel improvisatie oplevert. Alleen moet ik voor haar nu natuurlijk even uitschrijven hoe en wat en hoe laat enzo en dat is best lastig met improvisatie merk ik :=

Vervelend dat het al zo nat is weer Marjan. Hier gelukkig nog droog. Wel stormachtige wind.

Jeetje wat een geluk dat je wakker werd Kojack! Vervelend zeg!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 08:43

Hier zit de smid op 40 euro bekappen (bij 1 paard 45 euro), beslag voor 90, beslag rondom 120 en indien schroefgaten 2,50 per ijzer.

Ben benieuwd of hij wat coulanter naar Guus gaat worden met haar diagnose. Ze vind het lastig om haar achterbenen wat langer hoog te houden. En hij heeft de neiging om been stevig vast te houden als ze het wil neerzetten. Dus dat geeft tussen die twee af en toe wat lastigheid. Niet dat ze gemeen is, maar als hij been neer laat zetten en weer oppakt dan raakt ze niet in de stress maar bij vasthouden wel.

Manzano wat vervelend dan elke keer zulke dingen op vakantie. En ja dat is idd iets om het uit te schrijven, zelf doen we natuurlijk veel uit gewoonte en als er iets gebeurd dan handel je uit ervaring.

Kojack gelukkig wakker geworden. Hier ook een keer gehad alleen met wel lichte koliek erbij en voor mij best stress op dat moment geweest. Merk dat als ik in het donker thuis ongeveer dat geluid hoor ik toch nog steeds wat spanning krijg. Blijkbaar meer erin gehakt toen dan gedacht. Sindsdien dus ook camera's in de stal.

Hier geen paardenwinkels in de buurt. Ja die rommelwinkel wat Lynn_nikita aangaf maar ben ik al jaren niet meer geweest. Dan op drie kwartier een dure winkel en op ongeveer dezelfde rijafstand kramer. Meeste bestel ik maar online en heel af en toe gaan we naar kramer.

MaritB hooi met analyse vanuit groothandel of in de buurt? Moet het eigenlijk voor Guus doen om te weten wat ze allemaal binnen krijgt maar ik weet nog niet of ik zo ver moet gaan. Als ik nu elk pak ga analyseren wordt het wel een dure bedoeling namelijk en de suplementen erbij. Maar misschien eens op zoek of ergens in de buurt verkocht wordt met analyse. Maar we hebben nu eigenlijk steeds goed hooi dus ook bang om over te stappen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 08:52

Nou even geteld wat we kwijt waren in 2024 het hele jaar aan twee paarden. Hier zitten dus ook de lessen in, maar ook weer een gedeelte niet ivm blessure. 6.258,44

Rond de 1500 was voor dierenarts, dan heb ik nog niet de fysio/osteo behandelingen erbij. Maar in het jaar ook nieuwe dekens en Guus sloopt ook graag vliegenmasker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:12

Daar doe ik het voor Joyce!
Als ik even terugreken naar 2 paarden, met dierenartskosten, leskosten, àlles nieuwe dekens ,trainingskosten voor Mirtje dan ga ik richting de eur 11.000.

Aankoop Mirtje zit daar niet bij in.
Gatver, wilde dat ik niet was gaan rekenen :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 09:17

Nou als je stalling 350 per maand telt dan ben je al buiten de lessen €4200,- kwijt per paard heb je nog geen les, hoefsmid, dierenarts, deken, borstel, worteltje en benzine gehad. Euhm oke in mijn berekening van thuis zit dus geen benzine maar goed. Geen idee of 350 op dit moment een normaal bedrag is maar volgens mij wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:27

Ik was €1650 kwijt aan dierenarts afgelopen jaar. Daarbij wel 500 voor keuring van Hera. Maar goed, hoop dit dat het dit jaar bij wormenspuiten en inentingen blijft :')

Qua hooi, heb geen idee wat ik betaald heb. Veel contant betaald. Maar feit blijft, paarden zijn duur! Merk het goed nu ik alleen een paard en pony heb, scheelt veel hooi.

Moet m’n beoordeling voor t werk maken. T is echt een … jaar geweest op het werk en ben zo niet happy. Zit er echt tegenaan te hikken. Nog wel aan het solliciteren maar geen concrete dingen nog. Is best lastig met mijn wensen en loon wat ik nu heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:17

@manzano: wat sneu van je weekend.

Ik heb geen idee wat de pensionstallen hier in de buurt tegenwoordig vragen, maar het zal idd rond de 350/375 zitten. In het westen zal het nóg wel duurder zijn.

Met hooi heb ik tegenwoordig wel geluk; prima spul voor een aangename prijs al zat er vanochtend wel een gemummificeerde kikker in...

En ik denken dat alleen western spul zo duur was :o , ben blij dat ik niks meer nodig heb op af en toe een nieuwe deken na.

Ik geloof dat ik morgen maar in bed blijf als ik net naar het nieuws luisterde, maar wie weet misschien valt het nog mee :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:55

Ik ben aan hooi (dan reken ik even met m'n "goedkope" hooi) € 7,50 per dag kwijt = € 225,-
Strooisel 15 pakken per maand = € 120,-
Bekappen/smid = € 100,- (200,- per 8 weken)
Voer schatting € 125,- per maand
Supplementen schatting € 75,- per maand
Prascend voor 1 paard: € 100,- per maand
Wormonderzoek ca. € 20,- per maand (als ik totale kosten over maanden verdeel)

Ontworming is afhankelijk van uitslagen en enting dan eenmalig.
Bovengemiddeld elektraverbruik ivm hooistomer.
Onderhoud, omheining, water.....

Lessen zaten laatste tijd op € 80 euro per week, excl. 15 euro per week aan bakhuur.

Komt binnenkort voor de 4e keer een zadelpasser voor m'n onmogelijke pony....

Kortom.... ja paarden zijn heeeeeeul duur. Nu maar weer snel aan het werk, want ik weet weer waar ik het voor doe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:21

Ik heb nog geen idee wat ze aan huis gaan kosten, maar ik heb sinds 2 weken een paard erbij en die heb ik nog tijdelijk in pension staan. Kosten daarvoor 275,- per maand vol pension. Gelukkig hebben we sobere ijslanders dus veel brok etc voer ik niet. bekappen en beslaan betaal ik dan wel weer 120 euro per paard voor.

Vannacht een stukje plaat van ons dak afgewaaid, paarden over de zeik dus we waren weer midden in de nacht buiten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:50

@kojack, bijzonder dat je wakker werd. Gelukkig maar!
Alles vandaag ook nog oke?

@manzano, aaaii wat een pech. Dat is aanstaand weekend?
Misschien draait het weerbericht nog bij, ga iig voor je duimen!

Oeii wat een bedragen allemaal he :=
Ik tel vorig jaar niet bij elkaar op, ik weiger :D

Ik ben echt zo mega blij met mijn hooi leverancier. Hij blijft betaalbaar, goed hooi, super service.
Tot nu toe maar 1x gehad dat hij niet voldoende onverpakte baaltjes voor mij had en dat ik het ergens anders vandaan moest halen.