Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:02

Hier is het meer hoeveel ruimte ik er voor heb. In de 'aanbouw' achter de stallen kan ik er 60 kwijt, in het grijphok 20 en nu ik geen stal meer kan/wil opofferen blijft het aantal dus op 80 hangen :)

SillyB: ik heb een zgn schopstok in de deuropening liggen, daar blijven de meeste houtkrullen wel achter.
Maar gehakseld stro is lichter en als de wind er vol in staat kon die schopstok wel eens niet 100% werken.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:04

@DD als in, een steel van een schep? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:04

Wij hebben altijd 3 grote balen op voorraad. Doen we nu een ruime maand mee maar er komen dus 2 paarden bij.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:08

Ik vind die grote balen in folie soms wat wisselend. De één voerde ik sneller op dan de ander. Volgens mij deed ik er sowieso nog geen week mee. Ze werden eerder per stuk gebracht, maar nu zou ik een partij moeten laten komen en ik weet helemaal niet waar ik ze dan kwijt kan. :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:10

_Lorette_ schreef:
Hoe bepalen jullie hoeveel hooi je inkoopt?

Mijn paarden eten in de winter ruim 1 baaltje van 20 kilo. Dan staan ze niet meer op het gras. In de zomer eten ze amper hooi. Voor en najaar samsam. Ik reken met 300 pakjes per jaar ongeveer

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:12

De kleine pakjes vind ik makkelijk. Dan verbruik ik er 4 per dag en we hebben de laatste jaren allemaal kleine baaltjes gehad. Nu wil ik toch weer wat foliebalen hebben. Ik heb al 10 grote vierkante pakken. Dat is in 10 weken op. Maar wat doe ik er dan nog bij... Die ronde balen zijn volgens mij kleiner/lichter en bovendien echt verschrikkelijk om te voeren als je er niet één apart af kunt halen en door kunt snijden. Grote vierkante pakken zie ik verder nergens?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:16

Voorheen kon ik niet genoeg opslaan en was het gewoon het hok vol gooien. Nu hebben we alles omgegooid en heb ik op basis van afgelopen jaar berekend wat ik nodig denk te hebben. In de zomer wisselt het heel erg en dat vind ik lastig schatten. Winter is veel makkelijker :+

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:17

hoe handel je die grote plastic balen dan? ik hou t op kleine pakjes omdat ik geen mogelijkheid zie om grote ronde balen te verplaatsen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:18

Niet. Ik klim op de toren van hooibalen en moet dan het hooi daar pakken. :+ Zo heb ik het ook al eens een jaar gedaan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:19

ah van daaruit in de kruiwagen om te voeren dan. kan ook idd haha

Maartje_M

Ik heb geen verstand van voorverpakt, die van mij doen het daar echt niet goed op (2 van de 3 ten minste, de 3e weet ik niet) maar ze zijn inderdaad ook zon onpraktisch in gebruik :=

Anoniem

Wij laten ze onverpakt op hun plek zetten. Pakken daar dan met de kruiwagen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:23

Met alleen KWPN'ers heb ik nooit verschil gemerkt. Ze kunnen prima tegen voordroog. Ik vond de kleine baaltjes veel gemakkelijker. Helaas hebben we nu een aantal baaltjes te stoffig en ik week het hooi uit voorzorg. Voorheen hadden wij daar geen last van, nu bij diverse partijen wel (dus niet één leverancier). Ik ben er helemaal klaar mee en wil dit gedoe van de winter zeker niet. Vandaar toch maar weer voordroog...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:39

SillyB schreef:
@DD als in, een steel van een schep? :o?

Nee, het is een plank van 156 cm hoog die tussen 2 'lippen' hangt die aan de deur vast gelast zitten. Ik zal een zoeken naar een foto en anders maak ik er wel eentje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:41

Hier zie je nog net het stuk hout zitten (het rooiige onderop)
Je kunt de deur dus gewoon dichtdoen zonder dat de plank in de weg zit.

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:43

_Lorette_ schreef:
Met alleen KWPN'ers heb ik nooit verschil gemerkt. Ze kunnen prima tegen voordroog. Ik vond de kleine baaltjes veel gemakkelijker. Helaas hebben we nu een aantal baaltjes te stoffig en ik week het hooi uit voorzorg. Voorheen hadden wij daar geen last van, nu bij diverse partijen wel (dus niet één leverancier). Ik ben er helemaal klaar mee en wil dit gedoe van de winter zeker niet. Vandaar toch maar weer voordroog...

Dan snap ik dat je geen kleine pakjes wil. Ik heb ze van eigen land nu dus weet dat ze goed zijn. Mijn NRPS wordt te mager als hij voordroog krijgt. En de Welsh pony krijgt er jeuk van. Dus hier gewoon mooi droog hooi en dan doen ze het allemaal prima :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:49

ik heb er nu 2 (KWPN) gehad die slecht tegen voordroog kunnen; 1 kreeg echt gaskoliek na 3 dagen en de ander zag je weinig aan, maar die werd gewoon zuur door de buikpijn. ik wil het dus niet meer voeren. nadeel is dus wel dat gewoon hooi droog moet kunnen liggen, opslagruimte is voor mij dus de beperkende factor.

@malenka, mooie voorraad. Heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn overburen hebben er nog 1 of ander gaas over om te zorgen dat het niet rechtstreeks in de zon ligt, maar vooral om te zorgen dat vogels en ongedierte het plastic niet kapot maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:52

Voordroog is hier ook niks. Kan het met de hand niet stapelen en paard gaat er van aan de dunne.

@sillyB: ik heb een doorsnee tekening van de deuren + metalen omlijsting gemaakt, misschien dat dat eea verduidelijkt.

Groen is deuren, grijs is metalen omlijsting en bruin de plank

Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:55

DubbelDun schreef:
Hier zie je nog net het stuk hout zitten (het rooiige onderop)
Je kunt de deur dus gewoon dichtdoen zonder dat de plank in de weg zit.

[ Afbeelding ]

ah een soort drempel dus? en ze stappen daar netjes overheen dus? Dit zou ook een hele goede optie zijn voor ons. Ik heb schuifdeuren maar die kan ik er (net als jij als ik t goed begrijp) voorlangs laten bewegen

Had eerder ook een idee met van die flappen, ook handig om binnen tocht/windvrij te houden maar volgens mij gaan de paarden dat echt niks vinden haha

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:11

Malenka, fijn dat het binnen is.

Wij hebben hooi van eigen land en ik zorg dat ik gewoon veel te veel heb staan, de rest word verkocht.
Zijn nu aan de een na laatste pak van vorig jaar bezig.
We hebben een vast persoon die alles wat over is wel van ons wil. Heb ik dan echt teveel over wil hij ook nu dat van vorig jaar nog wel overnemen. Heel handig. Dus echt tellen doe ik niet.

Ik zeg wel hooi, maar het is voordroog. Met wel zo lang op het lang gelegen als dat je ook hooi maakt.
Puur voor het gemak van opslag.

Vlas blijft hier in de schuilstal wel goed liggen, waait er niet uit. Maar zal waarschijnlijk met de windrichting te maken hebben?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:28

Ik heb nu midi-balen besteld. Dat zijn balen van 120kg en kun je alleen rollend verplaatsen. Nu eerst maar 10 om te zien of mijn schatting pakt. Met een dag of 40 zou het op moeten zijn.

We gaan er inderdaad nog zijl over leggen vanavond. Helaas kon ik dat nu niet doen omdat na de val gisteren het niet lukt om zandzakken te vullen.

Tegen het uit de stal lopen van strooisel heb ik ook wel 'drempels' gezien van bezemharen. Dat werkte heel goed.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:42

@Sillyb, wij hebben een betonband in de deuropening liggen (stoeprand?) Dit werkt erg goed. Normaal staan de deuren altijd open, maar ze kunnen ook dicht, omdat hij aan de binnenkant ligt. Ligt er nu in 3,5 jaar en nog nooit verschoven.
Zal straks even een foto voor je maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:19

In het begin moesten ze leren hun benen op te tillen, maar dat hebben ze snel genoeg door. Ik daarentegen ben er zat vaak over gestruikeld :D

Net bericht gehad van een kennis dat haar paardje ingeslapen moest worden vanwege teveel eikels eten, de neurologische vergiftiging was al zover dat er geen verbetering meer zou komen.
Ik ben benieuwd of de rest van de paarden nu ook daar van de wei gehaald worden....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:27

Wat verschrikkelijk. Zo zie je maar weer dat je beter heel voorzichtig kunt zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:29

Daarom moeten ze het hier ook met wat minder ruimte doen nu...