Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:30

Ik ga dit weekend kalk(korrel) strooien en over 6 weken hoop ik dat ik iemand heb die er vaste koeien mest op kan rijden.
Daar verwacht ik het meeste van als het gaat om bodenleven en bemesting. Onze eigen paardenmest ligt nog niet lang genoeg en wil ik graag laten liggen tot volgend jaar.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:14

Ik ga dit weekend weer een landje bemesten met mijn eigen compost/mest... En dan hobbel de hobbel met de sleep er achter aan. Kalken hebben we het najaar gedaan.

Gisteren hadden we een kraantje gehoord om de geul te graven voor de haagplanten in het weiland. ook de gaten gegraven voor de 5 fruitbomen in de tuin.. Alles is nu een vieze kleibende...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:28

Lynn_Nikita schreef:
@zapje, ik heb het 1 keer met een handmachine gedaan die ik gehuurd heb, mocht het ooit nog eens nodig zijn laat ik een boer komen dat was bijna niet te doen namelijk op 8000m2

Ik doe het ook met een handmachine. Is van m'n moeder.
En ja je bent er even mee bezig maar ik vind het wel ontspannend hahahah.
Ik was nuaan het kijken voor 1 voor achter de zitmaaier, maar omdat we dit jaar toch graag een Trekkertje willen kopen denk ik dat ik er beter daar 1 voor kan kopen.

Ik verticuteer 1xp.j alleen in het voorjaar.
De grond is daarna lekker losjes en dan zaai ik meteen gras op kale plekken.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:41

@Hilary, ik dacht niet bemesten is arm gras = veel fructaan dus onwenselijk? Denk jij daar anders over? Ik lees nog wel eens wat tegenstrijdige dingen.

Ik ga me nog verdiepen in dat verticuteren. Met de hand zie ik alvast niet zitten :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:52

greendragon schreef:
Ik ga dit weekend weer een landje bemesten met mijn eigen compost/mest... En dan hobbel de hobbel met de sleep er achter aan. Kalken hebben we het najaar gedaan.

Gisteren hadden we een kraantje gehoord om de geul te graven voor de haagplanten in het weiland. ook de gaten gegraven voor de 5 fruitbomen in de tuin.. Alles is nu een vieze kleibende...

Hoe bemest jij met je eigen compost. Heb jij een trekker+kar of doe je dat met de hand?
Ik zit te denken of ik straks gewoon met de kruiwagen kleine hopjes kan maken en dan met de sleep verspreiden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:58

Wij doen het met zijn tweeën met de kruiwagen.
Eentje rijdt en de ander gooit handjes mest korrels.
Ik heb ongeveer 6000 m2 gras.
Best leuk werk, hoeft ook niet in 1 keer af. Meestal delen we het in drieën.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 18:11

Daar heb je gelijk in Lizy. Misschien iets voor volgend jaar.

Vandaag de drinkbakken voor de paarden opgehangen, kattenluik in de deur gemonteerd en zojuist heeft de loonwerker hooi en stro gebracht. Helaas ben ik door mijn eigen hooi heen.

Meteen de loonwerker gestrikt om alle oude omheining met schapengaas van ons 2e perceel af te halen. Zijn 5 weides op 2 ha en dat gaat te veel tijd kosten. Nu nog dubben over waar de mestplaat komt (wordt 7x4x1,5 m) en dan kunnen ze die ook leggen.

Iedere keer komt het weer een beetje meer af :)

Vind de shet drinkbak zo schattig hihi

Afbeelding

Wees niet bang er is daarna nog buis over gegaan tegen slopende paarden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:21

Zo druk bezig selka :j

Ik moet mijn drinkbak ook nog hangen, ben alleen een beetje bang dat diva met haar lomp gedrag er in gaat staan omdat hij zo laag moet voor de shet :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:27

Netjes Selka!

Over kattenluik gesproken ik twijfel nog of wij er een zullen maken straks.
Ben vooral bang voor warmteverlies, maar als we op vakantie zouden gaan wel weer fijn dat de katten gewoon naar binnen kunnen (ze zouden dan de mudroom in kunnen waar ik ook de kattenbak en hun voer wil zetten (en een nog te kopen krabpaal).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:55

Nou hier ook fijn zeg.
Begin deze week had ik nog even geappt met de loonwerker.
Dat ik bijna zover was met de mesthoop en nog wat bomen moest snoeien en daarna kon hij wel komen.
Vorig jaar moest ik een half jaar op ze wachten...
Appt ie ineens om 13u, ben je thuis? Ben er over een uur met de frees :wow:
Dus ik als een gek takken van de bomen snoeien omdat hij er anders niet onderdoor kon met de trekker.
Nou hij was er inderdaad binnen een uur.
Was ie klaar met dat stukje frezen, komt de trekker uit, kijkt naar mijn grote weiland.... Goh ik denk dat ik beter eind maart weer kan komen en gewoon je hele wei op de kop gooi want het is ja niks meer _O-
Dus over een maand komen ze weer met de frees en de zaaimachine en gaat mijn hele weiland op de kop :')

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:15

carika schreef:
greendragon schreef:

Hoe bemest jij met je eigen compost. Heb jij een trekker+kar of doe je dat met de hand?
Ik zit te denken of ik straks gewoon met de kruiwagen kleine hopjes kan maken en dan met de sleep verspreiden.

We hebben een oude zitmaaier zonder maaidek die we als tractor gebruiken. Daar hebben we een kunststof aanhangertje achter met stevige bandjes die 250 kilo aan kan en kan kiepen. We laden met de hand, met zijn tweeen, de aanhanger vol, crossen naar het landje en verspreiden het daar met de mestvork uit, kan ook al rijdend. Hoopjes maken kan, maar dan is het toch lastiger te verspreiden.

Vorig jaar hebben we het ook met de kruiwagen gedaan, maar daar kan veel minder in en je moet het door het hobbelige land heen duwen. Dat was echt heel zwaar. Als je niet zo veel compost hebt, is dat prima te doen, maar ik ben erg blij met het aanhangertje. Daarvoor ook echt een stevigere versie aangeschaft.

Vanmiddag hebben we een stoep gemaakt tussen de bak en het weiland van oude grindtegels. De doorgang had daar geen scheiding, dus het gras groeide de bak in en het zand liep het weiland in. Nu twee lagen stoeptegels gelegd zodat er ook een randje is waar de paarden over heen moeten stappen. Eronder een pvc buis gelegd waar een grondkabel voor de stroomdraad door heen loopt en later dit jaar een waterleiding voor de (ooit) baksproeiers gelegd kan worden. Was weer even zwoegen door de klei, maar het is netjes geworden.

Nu hebben we wel weer een kruiwagen kleigrond over waar we weer iets mee moeten. Volgend projectje is dan ook de konijnenren uitbreiden met een extra 4 m2 waar een 'ondergrondse' schuilkelder komt; een grot van stoeptegels/grindtegels die wordt overdekt met een stevige laag kleigrond zodat er een heuvel ontstaat. Ik hoop dat ze daar bij een warme zomer een beetje koel kunnen liggen.

Over twee weken komen de 5 fruitbomen en de haagplanten. Dan kunnen ook alle gegraven gaten en geulen weer dicht. Heb er zin in! Zo wordt ons erf steeds weer een beetje naar onze wens!

Volgende weekend eerst een weekendje weg en mijn schoonouders komen voor het eerst oppassen :)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:19

Selka schreef:
Vind de shet drinkbak zo schattig hihi

Echt super schattig! Ziet er mooi uit!
We hebben ook een shettenstal met een lage drinkbak. Ik vind het stiekum nog steeds aandoenlijk om hem te zien drinken. Alles is op zijn maat gemaakt, ook de buitendeur en het is een typische shet; een super stoere kerel in miniformaat <3 .

Hier worden geen drinkbakken gesloopt, overigens... We hebben er wel beugels omheen gemonteerd, maar achteraf was dat denk ik niet nodig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 19:26

Daarom hebben wij er 3 op verschillende hoogtes opgehangen Azmay. De grote komen niet bij de lage. Alleen de haf heeft grootheidswaanzin dus uiteindelijk was 2 genoeg geweest denk ik :+

Fijn dat ze opeens tijd hadden ClaudiaHS. Heb je dan geen gras dit jaar?

Klinkt goed greendragon. Was dit via Gelders landschap?

Leuk hè die shets. Kleine mannekes, veel praat :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:49

Selka schreef:

klopt!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:53

Jeetje Selka het lijkt wel of hij in de (bij)keuken staat ipv in een stal zo luxe als het is....

Jes: kattenluik is echt ideaal. Eindelijk hoeven we hier (meestal) geen portier meer te spelen voor de dames. En warmteverlies valt echt reuze mee. Kwestie van een goed luikje kiezen die goed afsluit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 21:08

Moet ik daar toch ook eens iets mee. Wat gaan ze bij jullie precies planten?

Haha lizy dat valt reuze mee hoor. Maar het is een verlengde van ons huis dus zelfde steen+dak maar met een gewone betonnen vloer en deels die mooie tegels op de muren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:27

Zapje schreef:
@Hilary, ik dacht niet bemesten is arm gras = veel fructaan dus onwenselijk? Denk jij daar anders over? Ik lees nog wel eens wat tegenstrijdige dingen.

Ik ga me nog verdiepen in dat verticuteren. Met de hand zie ik alvast niet zitten :D

Ik denk (maar dat is niet berust op wetenschap of onderzoek) dat de Nederlandse weilanden / akkerlanden veelal zo vol met mest zitten, dat je daar wel effe op kan teren.
Ik ben trouwens wel van plan om een keer (misschien dit jaar wel, maar momenteel kijkt mijn portemonnee nogal droevig) bodemonderzoek te doen.

@greendragon gratis tip voor je konijnenbunker: zorg dat het niet zo’n bunker is waar je zelf niet binnen in kunt.
Op onze kinderboerderij hadden (hebben?) ze ook zo’n bult; vier ingegraven buizen die leiden naar een vierkante binnenruimte (gemetseld) met een deksel. Die deksel heb je echt nodig, probeer anders je konijn nog maar eens te vangen...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:09

Ik gebruik de zitmaaier ook heel veel voor van alles en nog wat.
Onze heeft wel een maaidek dus ik maai er ook nog mee :j :D

Selka als het plan doorgaat eind maart dan hou ik nog 2 weides over. 1 van +- 60x20 en 1 van +- 85x20.
Niet veel maar volgens loonwerker gaat het middenstuk niks meer (of iig zeer weinig) doen. Ziet er echt slecht uit na die droogte van vorig jaar.

Drinkbakken heb ik niet , of ja ik heb ze wel, ergens in de schuur liggen nog 2 oude.
Ik doe nu 3.5 jaar met speciekuipen en bevalt me prima.
Uiteindelijk gaat er wel een automatische geplaatst worden maar dan koop ik wel even een nieuwe.
Heb eerst nu andere prioriteiten.
Weide en schuur.

Wbt bemesten of niet, als je niet bemest put je uiteindelijk wel je grond uit en krijg je (denk ik) stress gras = hoge fructaan.
Maar bij flink (over)bemesten krijg je 'vet' gras en dikke peerden en dat willen we natuurlijk ook niet.

Sinds wij hier wonen en dus paarden aan huis hebben, verspreid ik swinters met kruiwagen en greep de mest over het land en sleep het dan uit.
Wat Carica dus ook zegt.
Elke dag 1 of 2 kruiwagens en meteen verspreiden met de greep en zodra het weer warmer begint te worden gaat de sleep er overheen.
Dan meestal eind mei/ begin juni haal ik N23 korrels. (Zak of 10) dat gaat per 2 zakken op een stuk weide en dan net zo lang de sproeier er op tot de korrels zijn opgelost.
Na 6 weken pas de paarden er weer op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:15

greendragon schreef:
Selka schreef:

klopt!

Fijn zeg!

Ik ben gestopd met de gemeente en de poel. Die ambtenaar wilde mij maar giftige planten aansmeren. En bleef beweren dat de paarden daar niet van gingen eten. Ook moest er om de poel een haag van 4 meter breed komen, dus in totaal was ik een kwart van mijn land hieraan kwijt.

Ik wacht wel een keer op een kraantje en laat dan een hoek in de sloot wat verder uitgraven.

Hier enorm veel stress gehad de afgelopen 2 dagen. Vrijdagmiddag had ik een doodziek paard. Koliek. Etherische olie erin, Colosan erin, en lymfedrainage totdat de dierenarts kwam. Darmverschuiving, draaiing. Het zag er slecht uit. HIj kreeg allerlei pijnstillers en mestte gelukkig wel. Gistermorgen trof ik hem ook nog goed aan . Maar ook gisteren weer eind vd dag was hij slecht. Weer de DA laten komen. 1 minuutje voordat hij kwam, stond Floki op en ging ook wat eten. Hoera! DA spoot alleen pijnstilling in. Alle paarden staan nu op dieet, want Floki moet een half rantsoen hebben.
Ik hoop dat het vandaag wat beter gaat.

Compost verspreiden doe ik ook met een kruiwagen en de sleep achter de tractor. En ik moestuinier, dus op dit moment rij ik ook compost naar de moestuin toe. Ik vind t druk op dit moment, naast zorgtaken, moeten die stomme wilgen nog verzaagd, of op andere manier verwerkt, dan moet de compost weg, de moestuin moet schoon en tuinbonen leggen, etc. Iedere dag even wat doen, en dan komen we er wel weer.

Mooie dag allemaal *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:36

Hoe gaat het Antheman?

Zit op een roze wolk, hadden al eerder het plan dat ik met Diva mee ging als mijn vriend ging hardlopen maar de vorige keer was niet bepaald een succes. Nu Dief zo braaf alleen naar buiten gaat nog eens geprobeerd en hoe enorm heerlijk! Pony past haar tempo feilloos aan en zelf een goede galop naast hem tijdens een sprintje was geen probleem ~~}>
Gewoon 5km genoten met zijn 3tjes *\o/*
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:15

Koliek is echt ruk.
Ik dacht overigens een week of 3 geleden dat puck ook koliek had. Veel liggen, rollen en slecht eten, lusteloos en hij ouwehoerde niet meer met Rocky en Melle.
Maar het rare was dat hij wel wat at en ook gewoon poepte, alleen wel slapper dan normaal.
Paar dagen geobserveerd en seniores gevoerd met psyllium voor evt zand in de darmen.
Ineens vond ik een dop van een kies.
En ik merkte op dat hij proppen maakte van het hooi.
Volgende dag tandarts gebeld en hij had behoorlijke haken, kleine ontsteking bij een kies en de wang kapot.
Conclusie, hij had dus wel buikpijn, maar dat kwam puur omdat hij dus niet goed kon eten en gewoon honger had. Arm ding.
Volgende dag was er niks meer aan de hand en at hij weer normaal, rennen en gek doen.

En het is weer fantastisch weer *\o/*
Ben de laatste mest op het middenstuk aan het verspreiden aangezien dit toch over een paar weken op de kop gaat.
Gooi ik meteen het losse oude hooi erop en dan is de schuur ook weer mooi leeg.

Heerlijk Azmay, met dit weer vind ik het zo vreselijk jammer dat Melle zo'n bang Beest is en ik niet met hem de straat op kan -O-

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:48

Balen van de koliek. Hopelijk nu over Antheman.
Heerlijk Azmay, tof dat Diva het zo goed deed. Ook voor je vriend leuk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:51

Heerlijk Azmay!
Mijn bijrijdpaard is helaas nog niet zover, maar het is nog wel vaker mooi weer dit jaar, het paardje nog jong, dus komt vast goed :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:01

Hier ook mest aan het verspreiden. Prachtige compost geworden na een jaar. Wel zwaar klusje om de mestveespreider vol te scheppen. Daar hebben we een achterlader voor maar de tweede trekker staat stil. En die op de foto momenteel ook. Afbeelding

Echt heerlijk weer.
Hebben hier inmiddels ook 3 kuikens. Eerste keer brahma en ze groeien als kool.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:10

Schattig die kuikens! Willen we hier ook weer doen (zeldzaam ras) maar we moeten van onszelf eerst een nieuw kippenhok hebben. Vorig jaar heel veel kuikens gehad en dat werkt toch niet zo lekker met een hok waar dan ook nog de volwassen kippen bij in moeten.

Hier ook alweer mest aan het verspreiden, op mijn mini stukje gras kan dat prima met de hand. Ik verspreid het met de kruiwagen in kleine hoopjes over het gras en hark het dan met een bladhark uit elkaar. Er zitten nu ook alweer heel veel van die beestjes in de mest die de boel uit elkaar halen.