Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:31

Ik vind het net als fokfanaat zegt vooral belangrijk dat ze veel buiten komen, of ze nu hooi of gras eten maakt niet zo veel uit in mijn ogen. Ik heb hier wel veel land, eigenlijk te veel voor mijn 2,5 paard, maar ik vind het wel fijn dat we er ook nog van kunnen hooien.

Als weiland heb ik 1,5 hectare waar ze in de zomer 24/7 op staan en naast het huis, de stallen, bestrating, erf, bak (waar ze in de winter van 6 tot 20.00 met onbeperkt hooi staan) heb ik nog zo'n 2200 m2. Bij ons is het echt niet te doen om ze in de winter op het weiland te zetten, laat staan met een natte winter als deze.....

Ik vind het wel erg prettig als mijn paarden eens flink heen en weer kunnen crossen. Maar dat zie ik ze in de bak 18x40 meter ook doen. Dan kunnen ze natuurlijk niet zo'n heel eind rennen, maar dan doen ze gewoon een rondje extra.

Jeetje Wendy wat een gezeur met jullie huis. Kan me goed voorstellen dat je er even doorheen zit. Je wil van alles, maar eigenlijk kan je nog niets :(:) . Hopelijk wordt het snel opgelost.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:01

Wij hebben 4000 m2 voor 3 paarden. Heb geen enkele behoefte aan zelf hooien dus dat scheelt. Ze staan in principe altijd buiten met hooi. Van maart tot oktober zit daar dagelijks weidegang bij maar omdat de oude merrie niet stopt met gras eten gaan ze daar s nachts af en mag ze de hele winter zonder deken om wat in te teren. Nieuw paard is ook vrij sober en de ruin is een ppid er. In mijn hart wil ik uitgestrekte kilometers wei voor ze maar ik denk dat mijn da blij is dat de situatie in het echt anders is.

Thanx Hilary! Nu kijken of Netflix op mijn oude analoge tv wil.

Wendy wat een r@tsituatie! Ik weet hoe het is. Bij ons huis zaten wat verborgen gebreken zeg maar en ik heb dus bijna 3 jaar samengewoond met iemand die agressief en depressief werd. Als ik dat van te voren had geweten......
Schrijf het af en toe van je af desnoods via pb, ik kan goed luisteren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:23

Pas was mijn chetlander Devita naar de tandarts geweest. Ze kon steeds slechter eten haar gebit blokkeerde en dat heeft hij weer goed gemaakt zover dat nog kon op haar leeftijd. Nu leek het een stuk beter te gaan met kauwen. Ik voer haar pulp en Luzerne bij. Vond een stuk minder proppen. In de zomer deed ze het zo goed op het gras. Bijna een beetje te dek. Maar nu valt ze toch wel erg in. Ze word dit jaar 29. Wat kan ik haar nog meer geven om op gewicht te blijven. Laat het gras maar weer snel groeien dan kan ze daar weer op. Kijken of dat beter gaat. Jullie nog tips voor mij?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:24

Senior priores en slobber een idee? Olie erdoor

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:27

Ik dacht dat jullie allemaal al aan het weekend vieren waren haha

Olie doe ik er al door. De anderen ben ik niet mee bekend dus dat ga ik na zoeken. :))

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:33

Kvulden. Heb zelf geen ervaring met oudjes en hun voeding. Maar hoor en zie bij vele dat ze slobber en senioren brok voor de vezels. Alleen slobber schijnt niet zo goed te zijn. Maar zoals ik al zei heb ik hier geen ervaring mee.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:35

Senior priores is van subli. Is ter vervanging van ruwvoer als ze dat niet meer kunnen kauwen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:48

Senioren priores van Subli, kan ik echt aanbevelen. Mijn oude fjord miste een groot deel van haar kiezen (na trekken door de tandarts) en hiermee kon ik haar prima op gewicht krijgen en houden!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:56

Kom ook weer aanwaaien. Druk druk :D

asbest is slim om te verwijderen voor 2021, dan schijnt het namelijk heel veel geld te gaan kosten om af te voeren. Wij hebben verleden jaar de paardenstal ontdaan van asbest, nu geisoleerde dakplaten veel meer schik van geen vochtige dakplaten meer.

ik heb 4000 m voor de paardenweide, groot genoeg vind ik voer ook liever hooi bij dan dat ik teveel gras heb. Het gaat mij er ook om dat ze lekker buiten bezig zijn.

ik ben ook zo blij van de week op gesprek geweest en rondleiding op bedrijf gehad, werd gisteravond gebeld dat ik aankomende maandag een dagje mee mag lopen... *\o/*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:08

Caily schreef:
Geniet ervan dames!

Wendy, als er schot in de zaak zit even doorbijten nog! En verder zoveel mogelijk deadlines stellen, zo min mogelijk abstract.

Hoeveel ruimte vinden jullie dat je per paard moet hebben ongeveer? En dan voor 2, 3 enz.? Ik hoor wel eens van halve ha per paard, maar dan is alles onder de ha dus automatisch ongeschikt om paarden te houden? Dat vind ik een beetje overdreven...

Ik heb leren rijden en verzorgen bij een vrouwtje dat tussen de 10 en 15 pony's hield op een halve ha. Bijna alles was voor de paarden. Bijna geen tuin.
Het land was er niet geschikt voor, dus dat werd dikke blub, maar toen ze de bak en een goede zand paddock had laten maken ging het verder wel.

Qua ruimte had ze verschillende stukjes voor verschillende pony's en dat waren paddock tot bak formaat weitjes.

Ik zou een halve ha aanhouden als minimum bij een huis, lieve 1ha voor de paarden. En dan een goede gedraineerde rijbak, een goede paddock met schuilstal en deel bestrating of vrije inloop naar hun normale stallen/buitenboxen. Dan kun je daar 2, 3 of 4 paarden op houden, maar net hoe groot je de paddock maakt en hoeveel gras je wilt hebben/overhouden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:38

In 2024 wordt asbest verboden, dus voor die tijd moet je er wel vanaf zijn anders gaat het een bekeuring en dure afvoerkosten worden.

Mijn oudje staat op de Lavor Conditiebrok en hiervoor op de Pavo E-gold. Dus bijzonder energie-rijke brokken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:56

Wij hebben twee daken afgelopen zomer laten afvoeren en vervangen... Ktjing... 16000 euro, nu de middelste schuur nog. Dat wordt 2018...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:58

Fabster schreef:
The Gilmore Girls! Leuk zeg! Heb ik weer geen netflix! Als ze komen, dan toch maar een keer proberen dan. Ben jij op de set geweest, Hilary?

Ik heb ook geen Netflix, maar je schijnt het af en toe een maandje op proef te kunnen nemen. Dus als alle afleveringen uit zijn, zou je dat kunnen doen. Of natuurlijk via wegen die op bokt niet genoemd mogen worden O:)

Ik ben in het laatste jaar dat ze filmden op diverse sets geweest. Bij Warner Bros. kun je een studio tour doen, je gaat dan langs de sets die buiten zijn (zoals het dorpje van Gilmore), maar ook langs sets die binnen zijn (bijv. huis van Richard & Emily Gilmore) en sets die gebruikt worden met publiek erbij (soundstage), zoals bijv. Friends en Big Bang Theory. Ook ga je langs de Props Department (waar ze tafels, stoelen, keukens, schilderijtjes etc. op voorraad hebben) en krijg je een filmpje te zien over de geschiedenis van WB studios. Erg leuke tour altijd, zeker als je van te voren even je voorkeuren aangeeft, dan proberen ze daar rekening mee te houden :D

Wendy, wat een kl*te situatie zo. Nog even volhouden, dan is het daarna extra genieten :)

Oppervlakte, tja. We hebben nu voor vier beesten een paddock van 15 x 30 m, track loopt om de wei (vier paden van 60 meter lang en 5 meter breed). De wei is dus 50 x 50 m, maar ingedeeld als rijbak-op-gras, longeerbak-op-gras, tussenpaden en twee 'echte' stukjes wei. Met deze hoeveelheid gras gaan we het komend jaar niet redden, ondanks onbeperkt hooi. Gelukkig mogen we nog twee stukken gebruiken (het ene stuk is denk ik 60 x 40m, andere stuk is 20 x 130 m. Bij elkaar is het dus ongeveer een hectare.

fokfanaat, leuke 'verdeling'. Heel veel dingen buiten (dak, garage, kippen, mesthoop, paddock, bak) en oooooh ja, ook nog de badkamer :D Prioriteiten, hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:20

dynamiek schreef:
ik ben ook zo blij van de week op gesprek geweest en rondleiding op bedrijf gehad, werd gisteravond gebeld dat ik aankomende maandag een dagje mee mag lopen... *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/*

Kijk! Dat gaat goed dynamiek! Veel plezier en succes maandag +:)+ .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:24

super Dynamiek!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:28

Wat een nare situatie Wendy..... Nog eventjes

Wat leuk dynamiek. Altijd leuk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:31

Phoeff, jullie gaan zo hard. Dan wil reageren op iets en dan gaat t alweer over iets anders.

Maar mooi ruk Wendy. Bah, ik hoop dat er een oplossing komt.

En Dynamiek gaat lekker meelopen, dat belooft goeds!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:36

Balen Wendy, maar de dagen worden weer langer dus hopelijk gaat je man het straks ook weer zonniger in zien. Huren jullie het nu dan?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:15

Sorry voor m'n vele foto's,
Maar deze moest ik even plaatsen.

Als die gele dikke pony in de wegligt gebruik je de toch gewoon als hoofdkussen
Mijn avond kan niet meer stuk. Hoe lief!!Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:20

<3 Aw!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:24

Thanks allemaal!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:25

Leuk Dynamiek!

Oh wat een uberschattige foto van die tweetjes!

Super dag gehad. Morgenvroeg weer naar huis
Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:27

Ah Lisa wat lief zo zeg, tref je ze vaak zo aan slapend?

ik heb mijn grote paard die hier nu 2 maanden staat nog nooit betrapt dat hij ligt te slapen. Een enkele x kan ik zien in het stro dat hij gelegen heeft.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:49

Wat ontzetten lief!!

Hier als in het voorjaar de zon goed schijnt, vinden ze het lekker om in het warme zand van de bak te liggen. Verder zie ik de volwassen dieren weinig liggen (einde dracht nog wel eens), de jongeren liggen meer.

Afbeelding

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:54

Asbest verboden in 2024? Ook voor particulieren? Dat had ik nog niet gehoord.